Jeg har efterhånden fået en del private beskeder omkring min hushbox. For lang tid siden lovede jeg nemlig at poste nogle billeder af mit projekt her på hifi4all, men det er ikke blevet til noget. Før nu altså. . . Sagen er nemlig den at jeg stadig arbejder på at lave den perfekte hush box. Jeg har indtil videre lavet ikke mindre end 5 af slagsen. Den jeg har nu er meget effektiv til at dæmpe støjen, men den er til gengæld ikke særligt køn.
Det var egentligt min plan at lave en ny flottere box, men jeg er ikke
sikker på at jeg gider. I næste måned starter Canal Digital deres HDTV kanal op, og inden længe regner jeg med at købe en ny projektor med højere opløsning. Min plan er så at købe en med lang zoom, så den kan blive flyttet ud på den anden side af væggen og komme til at lyse igennem en lille glasrude. Det kræver at jeg rokerer lidt rundt på møblerne i stuen, men det gør jeg gerne for helt at slippe for støjen.
Mine første hush-boxe var nogle halvåbne typer uden blæsere. Det tager ikke lang tid at lave sådan en, men den er heller ikke særligt effektiv til at dæmpe støjen.
Næste trin var derfor at lave en lukket box med en indbygget blæser og en glasrude, som projektoren kunne lyse ud igennem.. (Den er selvfølgeligt ikke helt lukket, idet luften jo stadig skal kunne komme ind og ud af kassen.) Dette var et klart skridt i den rigtige retning! Nu var støjen fra projektoren blevet dæmpet markant, og den dominerende støj kom nu fra blæseren i hush-boxen. Det måtte kunne gøres endnu bedre tænkte jeg!
Næste trin var derfor at lave en sugeenhed og anbringe denne på første sal.. Hushboxen og sugeenheden er forbundet med et rør som er ført gennem loftet. Jeg har i øvrigt døbt sugeenheden: P.I.S.S. (Perejvinds Interesting Sucking System) Måske jeg kan tage patent på idéen? Denne løsning er særdeles effektiv. Støjen er blevet kraftigt dæmpet.
For at dæmpe støjen yderligere, har jeg lavet en indsugningskasse og anbragt på siden af kasssen, og det er så der jeg er nu. Jeg har en klodset prototype af en hush-box, som skæmmer min stue. Til gengæld er den særdeles effektiv til at dæmpe støjen, og det sætter jeg stor pris på. Hvor er det dog vidunderligt at slippe for den forbandede larm!
Her er et par gode råd til jer der vil i gang med at lave en hush-box:
1. Åbne og halvåbne boxe virker ikke. En lukket box med glasrude er det eneste der er virkeligt effektivt.
2. Vælg en god støjsvag DC blæser, og forbind den til en strømforsyning med variabel spænding.. På den måde kan man regulere dens hastighed. Der er ingen grund til at blæseren kører hurtigere end højst nødvendigt. Jeg anbefaler, og bruger selv, en Papst blæser.
3. Sørg for at luftstrømmen i hush-boxen går i samme retning som luftstrømmen i projektoren.
4. Mål temperaturen i boxen, for at sikre at projektoren ikke bliver for varm. Et inde/ude termometer fra Biltema til 29,- Kr. er fortrinligt til den opgave.
5. Indvendigt skal hush-boxen beklædes med støjdæmpende materialer.
6. Lad være med at kopiere Per Ejvinds design. For det første vil en sådan handling være en krænkelse af ophavsretten. For det andet kan det også virke skilsmisse-fremkaldende