Tilbage til HIFI4ALL.DK 8. juni 2026 | 17:51   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
TV/Projektion
 HIFI4ALL Forum : TV/Projektion
Emne Emne: Min hushbox (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
perejvind
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 November 2003
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Sendt: 08 August 2005 kl. 22:35 | IP-adresse registreret  

Jeg har efterhånden fået en del private beskeder omkring min hushbox. For lang tid siden lovede jeg nemlig at poste nogle billeder af mit projekt her på hifi4all, men det er ikke blevet til noget. Før nu altså. . . Sagen er nemlig den at jeg stadig arbejder på at lave den perfekte hush box. Jeg har indtil videre lavet ikke mindre end 5 af slagsen. Den jeg har nu er meget effektiv til at dæmpe støjen, men den er til gengæld ikke særligt køn.

Det var egentligt min plan at lave en ny flottere box, men jeg er ikke

sikker på at jeg gider. I næste måned starter Canal Digital deres HDTV kanal op, og inden længe regner jeg med at købe en ny projektor med højere opløsning. Min plan er så at købe en med lang zoom, så den kan blive flyttet ud på den anden side af væggen og komme til at lyse igennem en lille glasrude. Det kræver at jeg rokerer lidt rundt på møblerne i stuen, men det gør jeg gerne for helt at slippe for støjen.

Mine første hush-boxe var nogle halvåbne typer uden blæsere. Det tager ikke lang tid at lave sådan en, men den er heller ikke særligt effektiv til at dæmpe støjen.

Næste trin var derfor at lave en lukket box med en indbygget blæser og en glasrude, som projektoren kunne lyse ud igennem.. (Den er selvfølgeligt ikke helt lukket, idet luften jo stadig skal kunne komme ind og ud af kassen.) Dette var et klart skridt i den rigtige retning! Nu var støjen fra projektoren blevet dæmpet markant, og den dominerende støj kom nu fra blæseren i hush-boxen. Det måtte kunne gøres endnu bedre tænkte jeg!

Næste trin var derfor at lave en sugeenhed og anbringe denne på første sal.. Hushboxen og sugeenheden er forbundet med et rør som er ført gennem loftet. Jeg har i øvrigt døbt sugeenheden: P.I.S.S. (Perejvinds Interesting Sucking System) Måske jeg kan tage patent på idéen?  Denne løsning er særdeles effektiv. Støjen er blevet kraftigt dæmpet.

For at dæmpe støjen yderligere, har jeg lavet en indsugningskasse og anbragt på siden af kasssen, og det er så der jeg er nu. Jeg har en klodset prototype af en hush-box, som skæmmer min stue. Til gengæld er den særdeles effektiv til at dæmpe støjen, og det sætter jeg stor pris på. Hvor er det dog vidunderligt at slippe for den forbandede larm!

Her er et par gode råd til jer der vil i gang med at lave en hush-box:

1. Åbne og halvåbne boxe virker ikke. En lukket box med glasrude er det eneste der er virkeligt effektivt.

2. Vælg en god støjsvag DC blæser, og forbind den til en strømforsyning med variabel spænding.. På den måde kan man regulere dens hastighed. Der er ingen grund til at blæseren kører hurtigere end højst nødvendigt. Jeg anbefaler, og bruger selv, en Papst blæser.

3. Sørg for at luftstrømmen i hush-boxen går i samme retning som luftstrømmen i projektoren.

4. Mål temperaturen i boxen, for at sikre at projektoren ikke bliver for varm. Et inde/ude termometer fra Biltema til 29,- Kr. er fortrinligt til den opgave.

5. Indvendigt skal hush-boxen beklædes med støjdæmpende materialer.

6. Lad være med at kopiere Per Ejvinds design. For det første vil en sådan handling være en krænkelse af ophavsretten. For det andet kan det også virke skilsmisse-fremkaldende   

DonJensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 08 August 2005 kl. 23:22 | IP-adresse registreret  

God idé, godt det er en prototype, ellers må du ha´ en stor stuen, for jeg havde godt nok fået tæv hvis jeg havde hevet sådan et monstrum ind i stuen, men god idé!
Til top Vis DonJensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af DonJensen Besøg DonJensen's Websted

BjarkeNR
Lukket konto
Lukket konto

Bruger siden: 28 Juli 2004
Lokalitet: Odense
Sendt: 09 August 2005 kl. 07:21 | IP-adresse registreret  

Hvor store blæsere har du siddenden? 120 mm og 80 mm?

- BR

Til top Vis BjarkeNR's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af BjarkeNR

Himan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Februar 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 09 August 2005 kl. 10:26 | IP-adresse registreret  

Hej

Det er sjovt at se hvordan andre kommer om ved støj-problemet - og du har virkelig gjort noget for sagen. Det er rigtigt, at halvåbne bokse ikke gør jobbet ordentligt - har selv været den vej. Superløsningen er nok den med at lade projektoren vise billedet gennem en glasrude i væggen, som du er inde på. 

Skal din næste projektor også være en DLP, siden du overvejer denne mulighed? LCDerne er jo ret støjsvage i forhold til x1eren. Har du nogen bestemt projektor i tankerne, som værdig afløser for din nuværende?

Hvor er det bare en skam at X1-eren larmer så meget.

Venligst Karsten

Til top Vis Himan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Himan

skruerselv
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

heltny/cujo

Bruger siden: 05 Juni 2005
Lokalitet: Øerne
Sendt: 09 August 2005 kl. 11:07 | IP-adresse registreret  

Ja JEG er godt nok ikk helt med ????

Er alt det der lavet for at dæmpe støjen ????

Var det så ikke bedre OG en del pænere at få en projektor der ikke støjer SÅ meget ???

Ja i må meget undskylde, men DEN der fatter jeg ikke !?!?!?!?!? Det er jo STORM P i 12. udgave

Er jeg HELT ved siden af, så må i da meget gerne forklare mig hvad alt det der skal gøre godt for - UDOVER at dæmpe støj ???

Ja jeg er MÅL-LØS

Til top Vis skruerselv's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af skruerselv

witzel
Lukket konto
Lukket konto
Ex-mod.!

Bruger siden: 25 April 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 09 August 2005 kl. 18:03 | IP-adresse registreret  

skruerselv skrev:

Er alt det der lavet for at dæmpe støjen ????

ja

skruerselv skrev:

Var det så ikke bedre OG en del pænere at få en projektor der ikke støjer SÅ meget ???

meningen er vel, at det rette design skal eliminere støjen helt. eller i det mindste ned til et niveau hvor den ikke kan høres. Løsningen bliver så bedre og sikkert også billigere, end hvis man skulle ud og investere i en mere lydløs projektor.

Pænere.. tja det kan vel altid diskuteres hvad der er pænest. Kan man lave en komplet neutral kasse, så er det vel ligeså pænt eller pænere, end hvis projektoren hænger ned fra loftet.
smag og behag

skruerselv skrev:

Ja i må meget undskylde, men DEN der fatter jeg ikke !?!?!?!?!? Det er jo STORM P i 12. udgave

Ja det er storm p om igen.. men det gør vel ikke noget?

skruerselv skrev:

Er jeg HELT ved siden af, så må i da meget gerne forklare mig hvad alt det der skal gøre godt for - UDOVER at dæmpe støj ???

Hvad mere behøver den gøre end at dæmpe støj? det hedder jo en 'HUSH box'  .. Mange kan leve med støjen fra deres projektor, og det er der bestemt ikke noget i vejen med. Jeg kunne godt selv bruge en hushbox, men gider nok ikke lave en..

skruerselv skrev:

Ja jeg er MÅL-LØS

det er jeg så ikke.. jeg synes det er et fedt projekt. Der om muligt, skal finpudses lidt

Til top Vis witzel's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af witzel

perejvind
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 August 2005 kl. 20:46 | IP-adresse registreret  

BjarkeNR skrev:

Hvor store blæsere har du siddenden? 120 mm og 80 mm?

Jeg bruger en enkelt 120 mm blæser i sugeenheden på 1. sal.

Himan skrev:

Superløsningen er nok den med at lade projektoren vise billedet gennem en glasrude i væggen, som du er inde på. 

Skal din næste projektor også være en DLP, siden du overvejer denne mulighed? LCDerne er jo ret støjsvage i forhold til x1eren. Har du nogen bestemt projektor i tankerne, som værdig afløser for din nuværende?

Ja, en glasrude i væggen vil helt sikkert være det optimale. Det giver jo også en meget diskret projektorinstallation for dem der mener, at en projektor skæmmer stuen.

Jeg vil helst have DLP, og det største problem bliver nok at finde en, der kan zoome langt nok ind, når den sidder et stykke bagved en selv. Jeg vil nok lige vente og se tiden lidt an. Glæder mig også til at se hvordan en X1 gengiver HDTV. Jeg har læst at billedet er virkeligt godt, selvom den har lav opløsning.

skruerselv skrev:

Jeg har endnu ikke oplevet en projektor, som jeg ikke mener larmer for meget. Og selv de mest støjsvage projektorer på markedet larmer langt mere end mit eget system.

skruerselv skrev:

Ja jeg er MÅL-LØS

Det forstår jeg udmærket

Husk nu at der er tale om en prototype! Da sommeren kom, gik mit projekt istå. Medmindre jeg vælger løsningen med glasruden i væggen, går jeg på et tidspunkt igang med det lave en flottere box. Det bliver en helt regulær firkantet kasse med en rude i. Istedet for ventilationsrør tapet sammen med gaffatape, har jeg tænkt mig at bruge en sort flex-slange til udsugningen. Sugeenheden på 1. sal bliver der ikke gjort noget ved, da den står i et lokale der kun bruges som serverrum og til at opbevare fiskegrej i.

witzel skrev:

jeg synes det er et fedt projekt. Der om muligt, skal finpudses lidt

Ja men det vil også ske. Der er kun tale om en prototype. Perejvind fralægger sig ethvert ansvar. Do not try this at home o.s.v.

Jakobsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Maj 2003
Sendt: 09 August 2005 kl. 20:57 | IP-adresse registreret  

sejt system.......... jeg er også målløs (på den gode måde)

det slog mig lige......... hvad med at droppe kassen og pille blæseren ud af projektoren og så suge direkte ind i projektoren med slangen    

er det helt hen i vejret.......

Til top Vis Jakobsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jakobsen Besøg Jakobsen's Websted

perejvind
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 August 2005 kl. 21:34 | IP-adresse registreret  

Jakobsen skrev:

det slog mig lige......... hvad med at droppe kassen og pille blæseren ud af projektoren og så suge direkte ind i projektoren med slangen    

er det helt hen i vejret.......

Det synes jeg da er en udmærket idé. Hvis det bliver gjort på en LCD projektor vil støjen helt sikkert blive mindsket. Den kunne forsynes med en studs, og sugeenheden kunne anbringes langt væk og være forbundet til projektoren med en flex slange. Den eneste støj ville være en svag susen fra den luft der passerer gennem projektoren. Ikke nogen dårlig idé!

På DLP har man jo desværre stadig støjen fra farvehjulet, så her vil en decideret hushbox uden tvivl være mest effektiv.

Din idé har så den ulempe at garantien på projektoren forsvinder, hvis man fjerner blæserne. Det kan så være ligegyldigt i mit tilfælde, men andre vil sikkert gerne bevare garantien.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes