Forfatter |
|
LeChuck Forum Bruger

Bruger siden: 09 August 2005
Status: Offline Indlæg: 34
|
Sendt: 09 August 2005 kl. 19:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hejsa, jeg har læst en del indlæg her på siden og det virker til at
folk virkelig har tjek på sagerne her ;-) Jeg skal indkøbt mig et
plasma tv, og vil i den forbindelse gerne have lidt ekspert hjælp til
indkøb af et komplet surround system. Pt. kigger jeg på et Pioneer PDP
435FDE (så vidt jeg kan se er merprisen til de større modeller kun til
PiP og andre tilslutninger, hvilket jeg ikke har brug for). Jeg kunne
så godt tænke en Pioneer VSX AX5Ai-S, og matchende Pioneer DVD i 2500.-
klassen.
Det giver så ca. 15.000 til højtalere og det er her jeg kommer helt til
kort, for hvad er godt og hvad er skidt? Jeg har en 25m2 stue med
skråvægge, af indretningsmæssige årsager må front højtalerne ikke være
højere end 165cm, og skal kunne tåle at stå lidt inde i hjørnet uden
det går alt for meget ud over lyden. Systemet må meget gerne give
en rigtig god oplevelse ved "normal" musik. Jeg har kigget på B&W,
Dali, System Audio osv., men har ikke rigtig nogen ide om hvad der vil
passe til mine krav og ovenstående forstærker.
Gode forslag er velkomne, også til en evt. ændring af "basis" setup'et.
|
Til top |
|
|
Demo Forum Bruger

Bruger siden: 09 April 2004
Status: Offline Indlæg: 180
|
Sendt: 09 August 2005 kl. 20:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kan da anbefale et komplet dali suite 2,8
Fronter: 8k
center: 4k
baghøjtalere: 5k
Tag evt. et sæt dali 2002LE til 2400,- som baghøjtalere i stedet for . Fungerer udmærket sammen med og har samme diskantenheder.
Alle suiter har basporten fremad hvilket gør dem mindre følsomme overfor afstanden til bagvæggen. Jeg har selv systemet med 2002'erne som bagkanaler og det fungerer super. Har kombineret det med en Nad t753v.2
|
Til top |
|
|
TapeConnection Lukket konto

Lukket efter brugers ønske!
Bruger siden: 30 November 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 4163
|
Sendt: 09 August 2005 kl. 21:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
LeChuck skrev:
Jeg kunne så godt tænke en Pioneer VSX AX5Ai-S, og matchende Pioneer DVD i 2500.- klassen. |
|
|
Det ville være synd - der er markant forskel på billedkvaliteten fra DV 585 (som er det nærmeste Pioneer har til en DVD i 2500,-s klassen...) til DV 668. Enten bør du give det ekstra for 668'eren, eller også skulle du kigge lidt over hegnet efter et andet mærke, f.eks. Panasonic DVDS 97.
LeChuck skrev:
Det giver så ca. 15.000 til højtalere og det er her jeg kommer helt til kort, for hvad er godt og hvad er skidt?
|
|
|
Jeg ville finde en billigere (men ikke ultra-billig) receiver, gerne fra en producent med lidt mere fokus på stereo-gengivelsen end Pioneer (som sikkert skælder mig ud for at skrive dét men smag og behag er jo forskellig), og flytte lidt flere penge over på højttalerne. __________________ Mvh. TC
www.tapeconnection.dk
Hvor billigt skal et dårligt tv være for at være et godt køb?
|
Til top |
|
|
LeChuck Forum Bruger

|
Sendt: 09 August 2005 kl. 21:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak for svarene :-) Dali Suite serien lyder som et rigtig godt bud,
specielt lækkert at de ikke er kræsne med placeringen. Designet virker
også til at være pænt, på hellere lige smutte forbi Hifi-Klubben og
tjekke dem ud.
Otto, TC jeg havde ellers netop læst en anmeldelse af forstærkeren her
på siden hvor jeg fik det indtryk at Pioneer var en af de bedre til
stereo. Men det skulle måske nærmere opfattes som at de arbejder på at
blive bedre ;-) Hvad kan du ellers anbefale? Det er temmelig vigtigt at
setup'et vil være godt til musik.
|
Til top |
|
|
Demo Forum Bruger

Bruger siden: 09 April 2004
Status: Offline Indlæg: 180
|
Sendt: 09 August 2005 kl. 21:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Marantz og Nad's surround receivere gør det rigtig fornuftigt i stereo det er da et par muligheder i hvert fald.
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 09 August 2005 kl. 21:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
LeChuck skrev:
Otto, TC jeg havde ellers netop læst en anmeldelse af forstærkeren her på siden hvor jeg fik det indtryk at Pioneer var en af de bedre til stereo. |
|
|
De gør såmænd meget ud af at de fokuserer på stereo-siden, specielt på AX5, og lige nøjagtigt AX5 er nu heller ikke tosset overhovedet. Problemet som jeg ser det med AX5 i denne sammenhæng er simpelthen at den "stjæler" for meget af budgettet, hvilket efterlader færre penge til højttalerne. Og går du ned i de mindre modeller fra Pioneer, så bliver de - efter min mening - mindre konkurrencedygtige på stereo-siden end AX5 er. Jeg ville uden at blinke snuppe en Marantz SR 5500 i stedet for, og bruge besparelsen på bedre højttalere, samt evt. en bedre DVD. På så god en skærm betyder billedkvaliteten på DVD-afspilleren temmeligt meget. Jeg vil påstå at det samlet set vil give en bedre lyd, det du mister ved at gå et par trin ned på receiver-siden (hvilket faktisk ikke er ret meget - SR 5500 er absolut ikke ringe), vinder du så rigeligt ved at vælge et par bedre fronthøjttalere. __________________ Mvh. TC
www.tapeconnection.dk
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 09 August 2005 kl. 21:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
LeChuck skrev:
Jeg har en 25m2 stue med skråvægge, af indretningsmæssige årsager må front højtalerne ikke være højere end 165cm, |
|
|
Iøvrigt skal du nok lede ret grundigt for at finde højttalere der er _over_ 165 cm, især i denne prisklasse...  __________________ Mvh. TC
www.tapeconnection.dk
|
Til top |
|
|
LeChuck Forum Bruger

|
Sendt: 19 August 2005 kl. 18:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak for jeres hjælp, jeg håber stadig emnet er "aktivt" ;-) Jeg har
endelig fået kigget lidt mere, og har forelsket mig lidt i Audio Pro's
højtalere. Primært pga. af "pianolakken", skal dog nok lige se dem i
virkeligheden før jeg bestemmer mig. Pt. overvejer jeg: Black Diamond
v2, Black Vector v2, Qcube og en B1.36 sub. Hvis man dømmer efter
diverse anmeldelser er Black Diamond v2 også rigtig god til stereo. Til
at drive det har jeg kigget på Marantz SR 5500 (evt. 7500 hvis
merprisen kan forsvares) og DV 7500.
Ser ovenstående rimeligt fornuftigt ud?
|
Til top |
|
|
Høegh Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juli 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 210
|
Sendt: 19 August 2005 kl. 20:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mht. pianolakken .. der er jo også Vienna Accoustics :)
|
Til top |
|
|
APB1 Forum Bruger

Bruger siden: 05 Marts 2004 Lokalitet: Bornholm
Status: Offline Indlæg: 188
|
Sendt: 20 August 2005 kl. 12:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvad med SA1280 går man aldrig galt i byen med, og lige nu på tilbud i hifishoppen til 2695 stk. Sådan en 4 stk. og en SA720AV så kan det ikke være meget bedre
Bare lige min mening
APB1
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 20 August 2005 kl. 12:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Høegh skrev:
Mht. pianolakken .. der er jo også Vienna Accoustics :) |
|
|
Til 15.000,- for et surroundsystem? __________________ Mvh. TC
www.tapeconnection.dk
|
Til top |
|
|
wamba Forum Bruger

Bruger siden: 12 Juni 2005 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 1260
|
Sendt: 20 August 2005 kl. 14:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Haha, vienna kan han godt drømme videre om til det budget!
Ang. det du har fået stablet på benene lyder det ganske fornuftigt! Marantz er klart værdigt i stereo, og når budgettet er stramt, er det jo med at spare de bedste steder, så gå efter sr5500, fås på tilbud på otto's hjemland i øjeblikket!
Brug gerne lidt ekstra på en fin dvd, men ellers køb nogen gode højttalere! Tror ikke du vinder ret meget ved at vælge sr7500 frem for sr5500, hvis det vel og mærket gør, at der bliver 2-4k mindre til højttalere!
Held og lykke :)
|
Til top |
|
|
jensby Forum Bruger

Bruger siden: 26 Maj 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 387
|
Sendt: 20 August 2005 kl. 16:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Lige et lille input:
Personligt ville jeg nok ofre lidt mere på forstærker siden, f.eks. et Rotel forforstærker og effektforstærkersæt. (Måske har Expert i Varde stadig nogle Harman/Kardon systemer på lager til billige penge....)
Så er der altid "højt nok til loftet", hvis man senere skulle udvide, eller udbygge systemet.
Uanset hvad, så er den receiver du køber idag, forældet i morgen. Hvis man har forforstærker delen skilt ud, kan man næste gang nøjes med at skifte denne, og beholde sit effekt trin.
Og alt andet lige, så tror jeg stadig det giver den bedste performance, også til 2-kanals musik.
Og hvad angår den gamle diskusition, så er jeg kraftig tilhænger af at en lille højtaler spiller bedst med en kraftig forstærker, fremfor omvendt. Så for mig at se, er det her du få grundlaget "rigtigt" fra starten af, når du nu vil bruge så forholdsvis mange penge...
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 20 August 2005 kl. 17:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
jensby skrev:
Uanset hvad, så er den receiver du køber idag, forældet i morgen. Hvis man har forforstærker delen skilt ud, kan man næste gang nøjes med at skifte denne, og beholde sit effekt trin. |
|
|
I princippet har du ret, men når udgangspunktet er at lægge 50K for en komplet løsning, så synes jeg godt man kan tillade sig at stille som krav at systemet skal være komplet og harmonisk som det er. Der er jo ikke tale om at en SR5500 er undermotorisering i forbindelse med et sæt Black Diamond eller noget andet i tilsvarende prisklasse. Skal man bruge 20K på en for/effekt løsning, så har du pludselig 10K tilbage til DVD og komplet højttalersæt. Det vil være mere end umuligt at finde et højttalersæt der vil være bare nogenlunde rimeligt i forhold til Rotel løsningen, og lyden vil her og nu ende med at være væsentligt ringere end et SR 5500/Black Diamond setup.
Jeg synes da _netop_ ikke man skal lægge 15K ekstra for at få noget der er fremtidssikret til en evt. fremtidig invesering i bedre højttalere, hvis man forudser at der sker noget på processor-siden der gør at man vil få brug for at skifte den ud. Hvis man først lige skal spare sammen til nogle bedre højttalere der rent faktisk retfærdiggør et Rotel for/effekt sæt, så er forforstærkeren jo netop forældet når man får investeret i højttalerne! Så argumentet om at processor-delen snart er forældet taler da _netop_ for at man ikke skal bruge 10-15K på den.
Så hellere købe en receiver der er ok, men dog billig nok til at man ikke græder sig i søvn over at skifte den ud om 2-3 år, f.eks. pga. DTS-HD. Skulle man få penge til overs til opgraderinger, så kan man jo netop f.eks. starte med en effektblok, eftersom receiveren har pre-out, og så investere i den fede processor når DTS-HD er på markedet.
Det kan godt ske at en SR5500 er billig, men den er altså ikke så ringe at den vil være det svage led i et 30K setup. __________________ Mvh. TC
www.tapeconnection.dk
|
Til top |
|
|
roundsound Forum Bruger

Bruger siden: 29 Marts 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1660
|
Sendt: 20 August 2005 kl. 18:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Behøver højtalerne at være nye?
For 15.000 kan man få et fint surround set på brugtmarkedet. Jeg har da langt fra brugt 15.000 på højtalere...
|
Til top |
|
|
jensby Forum Bruger

|
Sendt: 20 August 2005 kl. 20:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg lytter selvfølgelig til Otto's argumenter, men synes bare stadig selv at det er en bedre løsning at investere i noget "ordentligt" grej.
Med ordentlig mener jeg et seperat sæt, som er bygget til holde, spille musik, og give stor fornøjelse. Jeg ved godt der idag sælges langt flere receivere end de andre sæt, og priserne derfor er vredet lidt skævt.
Jeg har bare den holding:
- Receivere sælges meget på deres "bullet-point" feature liste, med alle mulige formater og DSP funktioner. Heraf er det vel realistitisk set Dolby Digital eller DTS der bruges i 95% af tilfældende?
- De seperate komponenter skal primært sælges til "entusiasten", og skal derfor være godt opbygget og lyde godt.
Jeg er selv elektronik-mekaniker, og når jeg kigger på en af de nyere receivere, synes jeg ikke de ligner noget der er optimeret til lytning/musik, men snarere noget hvor der er indgået en masse kompromier, for at få plads til det hele.
Og jeg holder fast i påstanden, hellere stor forstærker+lille højtaler end omvendt.
Så jeg ville bruge budgettet på nogen gode forstærkere, og så glemme format ræset i en periode, og være glad for den lyd DD og DTS'en giver!
Et bud kunne være:
NAD T163+T973 = 20.000 kr.
eller et kig i den blå avis:
Harman Kardon Signature 1.0 + 1.3 + 1.5 til 15.000 kr. Og mon ikke det kan forhandles lidt yderligere? Jeg vil gerne høre den receiver som vil kunne slå den kombination, ikke mindst til 2-kanals stereo, men også til surround?
Endelig har Thule da også AV1000 til 16.999 kr, hvis det skal være nyt....
Så er der stadig lidt tilbage på budgettet til DVD og højtalere. Jeg kender ikke højtalermarkedet så godt lige nu, grundet mine selvbyg projekter, men synes man får en hamre god Philips DVD for f.eks. 4.000 kr.....
|
Til top |
|
|
jensby Forum Bruger

|
Sendt: 20 August 2005 kl. 20:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Lige for en opsummerings skyld, budgettet:
Harman Kardon som nævnt ovenfor 15.000 kr (minus lidt forhandling) System Audio som tidligere foreslået (4 x SA1280 + SA510) 12.775 kr Philips DVP900SA 3.500 kr
Ialt for hele systemet 31.270,- kr 
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 20 August 2005 kl. 20:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
jensby skrev:
Jeg lytter selvfølgelig til Otto's argumenter, men synes bare stadig selv at det er en bedre løsning at investere i noget "ordentligt" grej. |
|
|
Jamen det er jeg da fuldstændigt enig med dig i - men det gælder vel også højttalerne? Når budgettet er lagt, så må man jo finde det bedste kompromis (alt er et kompromis, også hvis man bruger en kvart million!).
Nu skal det jo ikke lyde som en salgstale for Marantz, men:
jensby skrev:
- Receivere sælges meget på deres "bullet-point" feature liste, med alle mulige formater og DSP funktioner. Heraf er det vel realistitisk set Dolby Digital eller DTS der bruges i 95% af tilfældende? |
|
|
En SR 5500 er i forhold til meget andet faktisk relativt simpel, og sælges først og fremmest på lydkvalitet. Ikke lydkvalitet på niveau med en 20K løsning, selvfølgelig, men der er trods alt tænkt lidt over det.
jensby skrev:
- De seperate komponenter skal primært sælges til "entusiasten", og skal derfor være godt opbygget og lyde godt. |
|
|
Og koster derfor mange penge. Alt er relativt - en surroundprocessor i 10-15K klassen er jo langtfra kompromisløs.
jensby skrev:
Og jeg holder fast i påstanden, hellere stor forstærker+lille højtaler end omvendt. |
|
|
jensby skrev:
Også hvis det betyder stor forstærker+elendig højttaler?
Et bud kunne være:
NAD T163+T973 = 20.000 kr.
eller et kig i den blå avis:
Harman Kardon Signature 1.0 + 1.3 + 1.5 til 15.000 kr. Og mon ikke det kan forhandles lidt yderligere? Jeg vil gerne høre den receiver som vil kunne slå den kombination, ikke mindst til 2-kanals stereo, men også til surround?
Endelig har Thule da også AV1000 til 16.999 kr, hvis det skal være nyt....
Så er der stadig lidt tilbage på budgettet til DVD og højtalere. |
|
|
Er der? Der er afsat 30K til lydsiden, dine forslag efterlader max 10K til et komplet højttalersystem. Vis mig lige et (nyt) højttalersystem til den pris som ikke vil give en langt større forringelse af lydkvaliteten end forskellen på en SR5500 og en for/effekt løsning. Vi er slet ikke uenige om at der er kæmpestor forskel på de setups du foreslår og en SR5500, men med et sæt så billige højttalere som der vil være tale om her, så får man jo intet ud af den forskel - forskellen forsvinder i højttalerens begrænsninger. Du skal kun forbedre et led indtil det ikke kan betale sig at forbedre det længere. Og i de forslag der er linet op er det ikke forstærkeren der er det svage led - ikke efter min vurdering i hvert fald. Det er helt fint hvis du vurderer anderledes, men så vil jeg tillade mig at være kraftigt uenig!  __________________ Mvh. TC
www.tapeconnection.dk
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 20 August 2005 kl. 20:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
jensby skrev:
Lige for en opsummerings skyld, budgettet:
Harman Kardon som nævnt ovenfor 15.000 kr (minus lidt forhandling) System Audio som tidligere foreslået (4 x SA1280 + SA510) 12.775 kr Philips DVP900SA 3.500 kr
Ialt for hele systemet 31.270,- kr 
|
|
|
Et surroundsystem med 1280 uden sub? Og med en så (undskyld SA) ringe center i forhold til resten? Jeg er stadig stærkt uenig i forslaget, men der er jo heller ingen der siger vi skal være enige! ;-)
Desuden er 1280 udgået, men der må jo stå et restlager et sted for at din udregning skal gå op... __________________ Mvh. TC
www.tapeconnection.dk
|
Til top |
|
|
jensby Forum Bruger

|
Sendt: 20 August 2005 kl. 20:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Otto,
Altid rart med lidt "profesionel" uenighed - Det er sådan vi nogen gange bliver klogere....
Jeg er frisk på at lave testen, hvis vi kan strikke ligge grej og lytterum sammen.
Samme 15.000 kr højtaler system, f.eks. System Audio sættet ovenfor, og så en integreret receiver, eller Harman Kardon sættet.
Jeg er kraftig sikker på det seperate sæt vil tydeligt bedre 
Hvad mener I andre?
|
Til top |
|
|