Tilbage til HIFI4ALL.DK 7. juni 2026 | 00:36   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Tilbehør/tweaks
 HIFI4ALL Forum : Tilbehør/tweaks
Emne Emne: Rumakustik - den nøgne sandhed (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
perejvind
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 November 2003
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Sendt: 09 August 2005 kl. 21:10 | IP-adresse registreret  

De fleste af os er godt klar over det: For at opnå den bedste lyd i et givent rum, er det vigtigt at prøve sig frem med forskellige placeringer af højttalerne. Det er også værd at gøre lidt ud af selve lytterummet. Et tæppe på gulvet skader f.eks. ikke. Også afkobling af højttalerne har stor betydning for lydgengivelsen. Faktisk er det min overbevisning, at et anlæg til 10.000 Kr. i et godt lytterum sagtens kan spille bedre, end et til 100.000 Kr. i et dårligt lytterum.

For at vise hvor meget højttalernes placering betyder, har jeg lavet et lille eksperiment. Jeg har prøvet at anbringe mine højttalere på to forskellige måder i en rektangulær stue på 33 m2, og ved hjælp af en Radio Shack lydtryksmåler, har jeg målt frekvensforløbet i lyttepositionen. (Dykket i diskantområdet skyldes at mikrofonen i lydtryksmåleren er for dårlig ved høje frekvenser.)

Ved måling nr. 1 (rød) spiller højttalerne på langs i rummet. De er anbragt ca. 70 cm fra bagvæggen og lyttepositionen er midt i lokalet.

Ved måling nr. 2 (grøn) spiller højttalerne på tværs i rummet. De er anbragt ca. 20 cm fra bagvæggen og lyttepositionen er tæt på væggen overfor.

Der er med andre ord tale om 2 typiske opstillinger af højttalerne. Resultaterne taler vist for sig selv. Ved 63 Hz er der hele 21 db forskel på de 2 placeringer!

Min pointe: Hvis det er muligt så eksperimenter med højttalerplacering m.v. Det kan nemt give en forbedring, som ikke kun Hifi-nørder kan høre. Alle er i stand til at høre en 21 db forskel i basområdet i en A/B test!

Peiter
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 10 Maj 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 09 August 2005 kl. 21:31 | IP-adresse registreret  

Meget interesant

Har du mulighed for at teste videre, så du kan vise os hvor du ca. skal placere højttalerne, for at de måler så jævnt som muligt ?

(Jeg har selv dipoler, så jeg tror ikke det er helt de samme regler der gælder her)

Kabler: NLE
Til top Vis Peiter's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Peiter

Fournais
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 Januar 2004
Lokalitet: Århus
Sendt: 09 August 2005 kl. 22:09 | IP-adresse registreret  

God test der med rette viser hvor store forskelle der kan være med det samme setup i en anden opstilling. Har selv oplevet at et lignende peak i bassen som mere eller mindre forsvandt efter at have flyttet lidt om.

William H. Shakespeare.

Mit stereo
Til top Vis Fournais's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Fournais Besøg Fournais's Websted

ManicMiner
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 24 November 2003
Sendt: 09 August 2005 kl. 22:27 | IP-adresse registreret  

En null som du hadde der ved 63hz kan desværre kun bekæmpes med placering, så der kommer desværre surroundreceiverenes smarte funktioner til kort

Til top Vis ManicMiner's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ManicMiner

Svinefar
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 September 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 09 August 2005 kl. 22:47 | IP-adresse registreret  

Kan du ikke forklare en ikke-teknisk musikglad fætter, hvordan man skal aflæse sådan en måling?

LAST
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 September 2003
Lokalitet: København
Sendt: 10 August 2005 kl. 02:49 | IP-adresse registreret  

Hej Perejvind

Godt oplæg

Dit flotte eksempel viser tydeligt hvor store ændringer, forskellige opstillinger giver i lydtrykket. Men der er også andre ting der er stor indflydelse på resultatet.

Mine højttalere og min lytteposition er placeret (næsten) som du viser i ”opstilling 1.” af flere grunde.

Den ene er ”symmetri”. Hvis der er for stor forskel på hvornår refleksionerne fra de to side-væggene når frem til lyttepositionen, kan det være meget svært at opnå et godt og stabilt lydbillede. En anden god grund er at det er en stor fordel at lyttepositionen ikke er placeret lige foran en væg, da dette giver en mere naturlig opfattelse af rum-informationen i musikken. Hvis man ikke kan undgå en lytteopsition tæt op af en væg, kan man prøve at dæmpe refleksionerne fra den.

Efterklangstiden i rummet har en meget stor betydning for hvor god en gengivelse man kan opnå. I mit lytterum er jeg så heldig, at der ikke er to modstående flader som reflekterer helt ens. Væggen bag højttalerne en solid murstensvæg, og den modstående er dækket af en stor bogreol som bryder refleksionen. Loftet er lavet i gips og gulvet er dækket af et dejligt tykt/blødt tæppe. De to sidevægge er begge murstensvægge, den ene er dog brudt af 4 vinduer som reflekterer lyden lidt anderledes end mursten.

Selve placeringen af højttalerne og lyttepositionen har også stor betydning. Hvor langet er der fra disse til nærmeste væg og hvordan er højttalerne vinklet? Her kan selv små ændringer gøre en stor forskel. Hvordan er højttalerne opbygget? Trykkammer, horn eller basrefleks? Sidder refleksporten på fronten eller bagsiden? Selve rummets mål og form har også en stor betydning, men er svære at justere.

Alle disse ting har meget stor indflydelse på hvor godt et resultat man kan opnå, og bør tages med i overvejelserne når man skal indrette sit lytterum. Man bør selvfølgelig afprøve nye højttalere grundigt i sit eget lytterum FØR man køber dem. Hvis man selv bygger sine højttalere kan man selvfølgelig forsøge at optimere dem så de passer til rummet.

Hilsen LAST

http://www.nationupnorth.com
Til top Vis LAST's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LAST Besøg LAST's Websted

3DX
Branchemedlem
Branchemedlem

Lukket efter ønske fra bruger

Bruger siden: 02 September 2004
Sendt: 10 August 2005 kl. 06:56 | IP-adresse registreret  

Fed tråd  noget konkret, og ikke bare de sædvanlig personlige holdninger, uden andet end ord flom.

på trods at det kraftige dyk ved 63 Hz, så er det rød nok "bedst". den sortes dyk ved 750 Hz gør nok den lyder lidt tynd, og peaket ved 4K lyder nok lidt skingert.

dykket ved 63 på den røde, er nok en node, som kan flyttes/ rykkes, og man kan nok ikke hører det ved musik. det sjovet er at hvis det er et node punkt, så kan man skrue lige så meget man vil op på sin "sub" og der sker alligevel ikke en S, på det sted.

yder mere er det sorte hæv ved 40-50 nok svært at kommer af med.

jeg ville klart vælge den røde opstilling.

? blev de røde stille op efter:

http://www.cardas.com/content.php?area=insights&content_ id=29&pagestring=Room+Setup+4

Til top Vis 3DX's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af 3DX Besøg 3DX's Websted

miju
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Bruger siden: 31 Oktober 2003
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 10 August 2005 kl. 12:48 | IP-adresse registreret  

3DX

på trods at det kraftige dyk ved 63 Hz, så er det rød nok "bedst". den sortes dyk ved 750 Hz gør nok den lyder lidt tynd, og peaket ved 4K lyder nok lidt skingert.

dykket ved 63 på den røde, er nok en node, som kan flyttes/ rykkes, og man kan nok ikke hører det ved musik. det sjovet er at hvis det er et node punkt, så kan man skrue lige så meget man vil op på sin "sub" og der sker alligevel ikke en S, på det sted.

yder mere er det sorte hæv ved 40-50 nok svært at kommer af med.

jeg ville klart vælge den røde opstilling.

Tjaaa...  Sådanne problemstillinger bliver man dejlig fri for med TacT2,2x som pre. amp.... (gid alle gode pre. ams's en snarlig dag vil laves på DEN! måde.. tænk dig din favorit eller drømme pre. amp. eller for ik at tale om integreret amp. !?..  med indbygget room korektion på højde med TacT's  det må sgu være VEJEN!!! frem..)

Men man finder VIRKELIG! ud af de her viste og omtalte problemer når man først får en sådan, inden for døren og kan både se og høre før & efter effekten.. og så er der INGEN! vej tilbage.. ( for alle os med mindre optimalt lytterum og omgivelser samt begrænset mulighed for at gøre det store ved det! det værende både praktisk og økonomisk mm..)

Rummet kan ødelægge selv det bedste anlægs lyd! ... og kan jo som så klogt sagt få et 10000 kr. anlæg til at spille bedre end et til 100000 eller 1000000 for den sags skyld! og omvendt alt efter rum forhold.

Jeg vil tro at mere end 90% af os alle, ikke får det helt optimale potencielle udaf vores anlæg! om det så er til 10000 eller 100000 eller 1000000 kr. vi har.. netop grundet et ikke optimalt lytterum og det er så uanset hvor meget vi justere og flytter rundt på højtalerne, tunedæmper eller hvad vi så end gør.. 

En smule tæpper og div. tiltag, måske enkelte difusore og absorbanter her og der mm. gør kun en bitte smule, og langt fra nok for de fleste!.. og ikke nok med det, så uanset hvor meget man "fifler" med det? så skal rummet have de optimale dimmensioner tillige, for at det nytter noget reelt.. hvis ikke så er det endnu svære og endnu mere ekstremt hvad der skal til for at optimere!..

Det er de hårde og nådesløse kendsgærninger!   ( for langt de fleste)

Man kan på nettet her og i tidligere udgaver af HF. faktisk jo finde og se HVORDAN! og HVOR MEGET! der skal til for at få det optimale lyttrum.. ( og ikke mindst hvad det koster) og det er ikke! småting. ( ofte mere end hvad udstyret koster!)

Mange's jagt efter bedre lyd og prøvelse af utallige højtalere og kabler mm. og en evig utilfredshed.. er nok nogle gange og for nogen et resultat her af!

Ikke mindst mange skuffelser og kvaler med udstyr der der hjemme aldrig lever helt op til forventningerne og hvad man måske har hørt andetsteds?

Lytterummet er nok "alilleshælen" for de fleste!.. og det der er aller vanskligst at gøre noget ved,  derfor giver mange bare op og aceptere tingene som de er med de fejl og mangler dette giver uanset hvad man så har stående at spille på, dette har jeg da selv ligget under for i rigtig mange år!.. og levet i lykkelig uvidenhed samt abstrahering fra dette..

Dette lige indtil man får en TacT inden for døren og får smasket realiteterne lige i fjæset!.. og efter justering mm. får at høre hvad man i alle de år er gået glip af og hvad man har måtte leve med af "snavs" unoder og begrænsninger!..

Mange vil sige at det ikke er smart eller godt med eks en 12" eller en 15" bas i et rum på under 25 m2..  og det er så ganske rigtigt!..  men med en TacT har jeg hørt et system med 15" bas spille helt optimalt i 18 m2. og med snore lige frekvensgang og uden generende mislyde, stående bølger og resonanser mm. der kvæler en hver vellyd.. (dette efter at alt blev checket og strammet op i rummet så det ikke lige stod og blafrede! så som skabe , vinduer, paneler mm.) dette var et ganske overbevisende lille eksperiment!..

Hos mig i mine nu godt 22 m2 lytterum ( 4 x 5,5 m. ) er der INGEN! problemer af nogen art!.. det selv ved fuld "skrue" fra mine 12"  før kunne en vel afstemt og ellers vel kontroleret / styret 7" ScanSpeak få hele rummet til at skælve og fylde det hele med mudderbas! der var ganske svær at få renset op ved blot at flytter rundt på højtalerne.. det gik dog i sin tid med lidt god vilje og en sok i basporten og uendelige små flytterier og justeringer.... optimalt blev det dog ALDRIG! hvilket p***ede mig vældigt af!.. da jeg havde hørt mine højtalere i 35 m.2 (7 x 5m.) og ganske optimeret med masser af tiltag der gjorde rummet total uegnet til andet en LYTTERUM!.. ( kender en der er så heldig at han kan bruge en hel stue i et støre paracelhus til kun dette ene formål, har i øvrigt også lyddødt 20 m2 rum. hvor højtalerne måles mm.) her spillede som de skulle i bassen og var ganske liniære og "rigtige"..  der hjemme??  suk!!.. enten for lidt og tam bas, eller også for meget eller for uprecis og uneuanceret, og ikke nok med det! det gik ud over nedre mid.  ( dette har jeg i flere år haft meget "sjov" med! )

Alt dette er noget der også gælder for alt hvad man ellers kan købe af grej og selvfølgelig især højtalere.. dette da det meste jo er udviklet under optimerede forhold og til at spille under sådanne. og en hver fabrik med respekt for sig selv har et lyddødt målerum og et optimeret lytterum.. "M.N.O"  hvilket er forståligt og nødvendigt, da alle rum er forskellige, og det derfor er noget af en umulig opgave at lave noget der funger optimalt under uoptimale forhold, grundet de uendelige variabler der her er involveret, så opførslen og gengivelsen under optimale forhold der vil være ens over alt. ( et optimalt lytterum vil være ens ligemeget hvor det er. optimalt er optimalt!!) er det eneste der er at holde sig til for producenten, så er rummet købers problem!...

mvh.

Til top Vis miju's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af miju

3DX
Branchemedlem
Branchemedlem

Sendt: 10 August 2005 kl. 19:24 | IP-adresse registreret  

Helt enig,

blot skal man huske på at den dig. korrektion heller ikke kan klare node punkter med 0 dB som værdi.

Til top Vis 3DX's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af 3DX Besøg 3DX's Websted

ManicMiner
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 10 August 2005 kl. 19:26 | IP-adresse registreret  

3DX skrev:

Helt enig,

blot skal man huske på at den dig. korrektion heller ikke kan klare node punkter med 0 dB som værdi.

Som jeg poengterte litt lengre op i tråden

3DX
Branchemedlem
Branchemedlem

Sendt: 10 August 2005 kl. 19:44 | IP-adresse registreret  

ManicMiner skrev:
3DX skrev:

Helt enig,

Som jeg poengterte litt lengre op i tråden

ja det har du sgu ret i

Rasmus_M
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Maj 2004
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 10 August 2005 kl. 19:51 | IP-adresse registreret  

nedenuder findes den bedste målemetode og korrigerings tabellen for en std radio shack lydtryksmåler

Set the meter for "C" weighted, Slow. For best results, set the
meter on a tripod to keep reflections at a minimum. Get a Test CD
that has 1/3 octave warble tones like Stereophile Test CD #3.
Start with the 1 kHz tone and set the meter at 80 dB and set the 1
kHz tone to show 0 dB on the meter. I would suggest setting the
meter at you listening position to see what the response is there.
Start the test tones and with the chart I am suppling below, mark
the level beside the frequency on the chart. You can do the
corrections after you finish. Stand as far from the meter as you
can when doing this so reflections off of your body does not
influence the reading. Also try not to have anything else to near
the meter. This will give you a close approximation of what the
frequency response is of your speakers at your listening postion.
Below is the correction chart. Everything is added.

Test Disk index Hz Correction
17-2:30_______20____________6.2dB
17-2:15_______25____________4.4dB
17-2:00_______31.5__________3.0dB
17-1:45_______40____________2.0dB
17-1:30_______50____________1.3dB
17-1:15_______63____________0.8dB
17-1:00_______80____________0.5dB
17-0:45_______100___________0.3dB
17-0:30_______125___________0.2dB
17-0:15_______160___________0.1dB
17-0:00_______200___________Flat
18-0:00_______250___________Flat
18-0:15_______315___________Flat
18-0:30_______400___________Flat
18-0:45_______500___________Flat
18-1:00_______630___________Flat
18-1:15_______800___________Flat
18-1:30_______1,000_________Flat
18-1:45_______1,250_________Flat
18-2:00_______1,600_________0.1dB
18-2:14_______2,000_________0.2dB
19-0:00_______2,500_________0.3dB
19-0:15_______3,150_________0.5dB
19-0:30_______4,000_________0.8dB
19-0:45_______5,000_________1.3dB
19-1:00_______6,300_________2.0dB
19-1:15_______8,000_________3.0dB
19-1:30_______10,000________4.4dB
19-1:45_______12,500________6.2dB
19-2:00_______16,000________8.5dB
19-2:15_______20,000_______11.2dB

hugget fra http://www.audiobanter.com/q-t_21185-Can-I-make-an-SPL-Meter -cheaply.html+33-4050+correction+chart&hl=en

Til top Vis Rasmus_M's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Rasmus_M

ManicMiner
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 10 August 2005 kl. 19:59 | IP-adresse registreret  

Her finder du nogle flere korrektioner for Radioshacken

http://www.svsubwoofers.com/faq_rscomp.htm

For 12 og 16hz  (+16,5db&+11,5db)

Noder er noget virkelig l**t, og har forhindret mig i at pladsere min sub der den rent interiørmessig står bedst.

Eller dvs, jeg blev nødt til at flytte rundt alle møblene

3DX
Branchemedlem
Branchemedlem

Sendt: 10 August 2005 kl. 20:02 | IP-adresse registreret  

mere om hvorfor det kan gå galt...

http://www.sonicdesign.se/subplace.html

ppp_dk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 Juni 2003
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 10 August 2005 kl. 20:15 | IP-adresse registreret  

Tror at jeg ønsker mig en Radio Shack lydtryksmåler i julegave

Til top Vis ppp_dk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ppp_dk

perejvind
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 November 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 10 August 2005 kl. 21:48 | IP-adresse registreret  

Tak for alle linksene og kommentarerne!

Peiter skrev:

Har du mulighed for at teste videre, så du kan vise os hvor du ca. skal placere højttalerne, for at de måler så jævnt som muligt ?

Ja, jeg vil helt sikkert eksperimentere videre, men det er sku´ en tidskrævende proces at sidde og plotte punkter ind manuelt. Rent slaveri

Min kammerat siger han har et PC program, som kan klare processen automatisk, ved hjælp af en mikrofon forbundet til lydkortet. Det må jeg lige se nærmere på her i nær fremtid.

ManicMiner skrev:
En null som du hadde der ved 63hz kan desværre kun bekæmpes med placering, så der kommer desværre surroundreceiverenes smarte funktioner til kort

Ja, og det værste er at uanset hvordan jeg anbringer højttalerne, så har jeg stadig et null midt i stuen.

3DX skrev:
? blev de røde stille op efter:

http://www.cardas.com/content.php?area=insights&content_ id=29&pagestring=Room+Setup+4

Nej det gjorde de ikke. På et tidspunkt vil jeg prøve nogle af de der "optimale" placeringer. Problemet er jo så at de allerfleste af os, ikke kan anbringe højttalerne helt ukritisk. Vores stuer skal jo stadig kunne fungere som stuer.

miju skrev:

Tjaaa...  Sådanne problemstillinger bliver man dejlig fri for med TacT2,2x som pre. amp.... 

Ja TacT er ret smart - ingen tvivl om det. Jeg har endnu tilgode at opleve systemet i praksis. Men selv med TacT kan man jo ikke anbringe højttalerne helt ukritisk. Jeg går ud fra at det stadig handler om at gøre tingene så godt så muligt på normal vis, og herefter perfektionere setuppet med TacT. Men jeg kan sagtens se potentialet i TacT.

ManicMiner
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 10 August 2005 kl. 22:14 | IP-adresse registreret  

Her er også en artikkel som måske kan hjelpe

http://www.audioholics.com/techtips/setup/loudspeakers/Subwo oferplacementP1.php

Men det sjove er at en flad frekvensgang ikke nødvendigvis oppfattes som mest musikalsk.

miju
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Bruger siden: 31 Oktober 2003
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 10 August 2005 kl. 22:34 | IP-adresse registreret  

[QUOTE=3DX]

Helt enig,

[/QUOTE]

Det kan der være noget om! MEN!

Det punkt kan man så nok justere sig ud af på "konventionel" vis ved at finde en pladsering der ikke har en sådan "udslukning"

Med TacT ville den måling med det store hæv, muligvis være at fortrække, da man så kan equalizere dette ned i niveau, hvilket er nemmere end at genskabe noget der ikke er der eller "udslukkes" helt uanset hvor meget niveau man "smider" i.

Så uanset hvad er det nemmere med digital rum eq. at få optimeret gengivelsen.. ( dog bør man holde "snitterne" fra justering over 2 - 300 Hz.!!.. hvilket ikke bør være det store problem for de fleste bare nogenlunde brugbare lytterum, det er og bliver bassen der er PROBLEMET!!)

mvh. 

Til top Vis miju's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af miju

-CK-
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 April 2003
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 10 August 2005 kl. 22:49 | IP-adresse registreret  

Rasmus_M skrev:

nedenuder findes den bedste målemetode og korrigerings tabellen for en std radio shack lydtryksmåler

Set the meter for "C" weighted, Slow. For best results, set the
meter on a tripod to keep reflections at a minimum. Get a Test CD
that has 1/3 octave warble tones like Stereophile Test CD #3.
...

Test Disk index Hz Correction
17-2:30_______20____________6.2dB
17-2:15_______25____________4.4dB
17-2:00_______31.5__________3.0dB
17-1:45_______40____________2.0dB
17-1:30_______50____________1.3dB
...

og så er der jo også løsningen for de dovne (som fx. mig )
Rives Audio laver også en audio test cd med de ovennævnte test frekvenser
hvor der allerede er kompenceret for Radio Shack metrets vægtninger.

http://www.rivesaudio.com/software/TestCD.html

Så er det bare at måle løs uden at skulle regne resultaterne om bagefter.

Får man så rigtigt blod på tanden for at lege med rumakustikken,
kan jeg også anbefale "Cara Room Acoustics Design" der forhandles samme sted.

http://www.rivesaudio.com/software/CARA.html

Det er et lille 3d cad program hvor man kan modellere sit lytterum,
målefast med byggematerialer, tæpper, møbler, højtalere, lytterposition.
Herudfra kan programmet så beregne rum reflektioner, lydudbredelse, lydtryk afhængigt af freq. og meget mere.
Det hele kan vises grafisk så man kan se hvor i rummet trykzonerne er og hvor der kan opstå problemer ved de forskellige frekvenser.
Man kan jo så mosle rundt i sit virtuelle lytterrum efter hjertenslyst og beregne frem og tilbage, sammenligne og finde det optimale før man rykker stuen om real-life 
Programmet kan også ud fra ovenstående beregniger optimere og foreslå placering af højtalere og lytteposition inden for valgte rammer.

Og hvordan fungerer det så når det beregnede somsættes til real-life ?
- hmm, resultatet af programmets beregningsmodeller vil jo nok altid svinge en del efter de valgte modeller, materialevalg og hvor detailieret man modellerer sit rum.
Men i mit tilfælde gav det et fint fingerpeg om de problemer,
jeg i forvejen havde en fornemmelse af fandtes i mit lytterum (og kunne måle med mit RadioShackMeter).
- og ikke mindst. Den nye højtaler og lyttepositions placering programmet regnede sig frem til, var faktisk en smule bedre end der hvor jeg selv havde placeret dem

Man skal nok ikke tage resultaterne som den enegyldige sandhed,
men alt i alt et sjovt lille program hvor man kan sidde og nusse med opstillingen af sit lytterum og få nogen indikationer og forståelse af hvad forskellige ændringer i rummet kan gøre ved lyden.

Martin Skovbo
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 September 2005
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 23 April 2006 kl. 15:58 | IP-adresse registreret  

Så er det slut med at lurke, her kommer mit allerallerførste indlæg. Tag godt imod det

Jeg har Radio Shack-lydtryksmåleren og er rigtig glad for den.

Men jeg er begyndt at blive nysgerrig m.h.t det phono-/cinch-stik, der sidder på siden. Kan det bruges til sammenkobling med en pc og findes der i givet fald software der understøtter det?

Normalt holder jeg til på dansk hjemmebioforum/DAHF, men dér kan ingen hjælpe. Ud over altså at en enkelt mener at have læst noget her på forummet om nogen der kan noget avanceret. Jeg kan ikke finde det frem med søgefunktionen, så jeg håber på jeres velvilje.

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes