Tilbage til HIFI4ALL.DK 8. juni 2026 | 18:26   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
TV/Projektion
 HIFI4ALL Forum : TV/Projektion
Emne Emne: Centerhøjttaler lyd fra tv, kan man det (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
akneman
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 August 2005
Status: Offline
Sendt: 11 August 2005 kl. 19:12 | IP-adresse registreret  

Som overskriften siger ville være nice så sparer man jo en højttaler.

Frank

Til top Vis akneman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af akneman

gnOsis
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Juli 2004
Lokalitet: København
Sendt: 11 August 2005 kl. 19:20 | IP-adresse registreret  

det kan du vel godt.. men de 2 fronter og center skal jo gerne værre lydmæssig ens... og hva så du skruer op og ned for dit tv så smardre du jo lyd instillingerne i til surround...

men jo man kan godt, men ville ikke gøre det...

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 11 August 2005 kl. 19:26 | IP-adresse registreret  

Du kan gøre det via scart stikket, men du skla have en temmelig god lyd i TV'et for at det bliver godt (B&O, Loewe og få andre).

Det er væsentligt bedre, at undvære center fremfor, at have en dårlig center. 
Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen

akneman
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 August 2005 kl. 23:22 | IP-adresse registreret  

der er jeg ikke helt med ???? vi er enige om at centerhøjt... gengiver primært tale, så det har vel ikke den store betydning om lyden kommer fra en centerhøjt... eller fra tvet. og hvis man helt undværer centerhøjt... så må lyden da blive helt skør???????

Hvad med tilslutningen???

Nicolai18
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 September 2004
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 11 August 2005 kl. 23:26 | IP-adresse registreret  

Man kan ikke undvære en center efter min mening. ca halvdelen af alt lyden på en DVD ligger i centerhøjttaleren, dermed vil jeg sige at det er den vigtigeste højttalere og kan på ingen måde undværes, så invister i en ordentlig center.

Nicolai

torkild
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Produktionsteknikker, Dynaudio

Bruger siden: 15 Juli 2004
Sendt: 12 August 2005 kl. 03:28 | IP-adresse registreret  

Nicolai18 skrev:

Man kan ikke undvære en center efter min mening. ca halvdelen af alt lyden på en DVD ligger i centerhøjttaleren, dermed vil jeg sige at det er den vigtigeste højttalere og kan på ingen måde undværes, så invister i en ordentlig center.

Nicolai

Center højtaleren er da den nemmeste at undvære. Det kræver bare en fornuftig surround reciver. Så køres alt lyden fra center højtaleren i mono i front kanalerene, der ved får du en viratuel center højtaler.

Så heller leve uden center end med en dårlig center.

hans123
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Marts 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 12 August 2005 kl. 07:43 | IP-adresse registreret  

akneman skrev:

Som overskriften siger ville være nice så sparer man jo en højttaler.

Frank

Mit plasma har indgang for center ,   men lyden i TV er jo ikke super så jeg har ikke prøvet, jeg fortrækker en god center

Mvh Hans

Til top Vis hans123's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hans123

MortenSchmidt
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 Juli 2005
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 12 August 2005 kl. 13:38 | IP-adresse registreret  

Jeg så et Philips Plasma, en af dem med AmbiLight (Lysstofrør på siden) havde Center-indgang. Men Jeg ville også hellere klare mig helt uden Center hvis det skulle være.
Til top Vis MortenSchmidt's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MortenSchmidt

powda
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 November 2004
Sendt: 12 August 2005 kl. 14:10 | IP-adresse registreret  

akneman skrev:

der er jeg ikke helt med ???? vi er enige om at centerhøjt... gengiver primært tale, så det har vel ikke den store betydning om lyden kommer fra en centerhøjt... eller fra tvet. og hvis man helt undværer centerhøjt... så må lyden da blive helt skør???????

Hvad med tilslutningen???

Problemet er, at en betydelig procentdel af lydsporet på en dvd skive ligger i centerkanalen. Hvis du kører med en ringe center, som dit tv nok vil være, så kan du med fordel i din dvd opsætning bede den om at føre centersporet ud i dine frontkanaler. Dit tv har højest sandsynligt et snævert frekvensområde, hvilket vil kunne høres, hvis det skal gengive centerkanalen.

Hvis du ahr en lille center, og et sæt gode fronthøjttalere, vil det mange gange også i den situation være en god ide at føre centerkanalen over frontene. Har selv haft fyret en center engang på den baggrund.

Nicolai18
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 September 2004
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 12 August 2005 kl. 14:15 | IP-adresse registreret  

torkild skrev:
Nicolai18 skrev:

Nicolai

Center højtaleren er da den nemmeste at undvære. Det kræver bare en fornuftig surround reciver. Så køres alt lyden fra center højtaleren i mono i front kanalerene, der ved får du en viratuel center højtaler.

Så heller leve uden center end med en dårlig center.

Smag og behag, men der er jeg slet ikke enig, men sådan er vi jo heldigvis så forskellige.

jeg syntes stadigvæk centerhøjttaleren er den vigtigeste, og kan ikke undværes.

Nicolai

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 August 2005 kl. 15:50 | IP-adresse registreret  

Alle tror jeg er enige, at en center er vigtig. Men, hvis det er en decideret dårlig højttaler (tilfældet med næsten alle TV) der anvendes som center, skal den bare væk.

Prøv selv at sammenligne: Tag et styk 3" fuldtone som center, og sammenlign.

1: Med cendter

2: uden center, og med receiver indstillet til at lade fronter tage sig af center.

Jeg har tit gjort det, også sammen med kunder, da jeg var sælger i radiobranchen. Når kunder kun kunne acceptere en meget lille center, eller ville anvende TV'ets højttaler, har jeg demonstret surround med gode fronter uden center vs. samme fronter med lille center eller med TV'ets indbyggede højttaler.

Der har aldrig været tvivl om hvad der var bedst.

tranum1
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Oktober 2003
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 12 August 2005 kl. 17:20 | IP-adresse registreret  

En centerhøjttaler er vigtig fordi man ikke kan have alle personer placeret lige mellem de 2 fronter og lige i center af skærmen. Hvis man er placeret lige i midten af sit setup, har man jo i teorien slet ikke behov for en center, da et monospor i fronterne, så vil lyde som om det kommer fra TV.

Jeg vil heller ikke anbefale at bruge TV'et som center, hvis du har nogle rimeligt gode L&R fronter. Det kommer til at lyde totalt dårligt. Men omvendt, mange har sattelitter hele vejen rundt, og der kan det vel være et fedt.

Om det er muligt er så et andet spørgsmål. Jeg har for lang tid siden, da jeg var ekspedient i Audioscan, loddet nogle scartkabler for folk der heller ikke gad have en center, men ville nøjes med TV'ets lyd som center. Tror faktisk nogle tilsvarende kom i salg på et tidspunkt, men de er nok vanskelige at finde i dag. Dette giver selvfølgelig kun muligheden på den kilde der går via det scart stik. Hvis du benytter komponent eller S-Video stik til billedet ligger lyden ved siden af, og så er det jo nemt at efterprøve. Så kobler du bare preout (hvis din surround forstærker har en sådan) til lydindgangen på tv'et. Du får brug får et Y stik hvis dit TV er i stereo. Dette virker naturligvis også kun på den indgang du sender det ind af, feks AV2 (svideo).

Når du så skal indstille lydstyrken på de forskellige kanaler, skruer du dit TV tilpas højt op og husker hvor højt det er. Efter indstillingen af surround-forstærkeren er du kørende. Hver gang du skal se surround skruer du så bare TV'et op til samme niveau, og så passer indstillingen jo hver gang.

Til top Vis tranum1's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tranum1 Besøg tranum1's Websted

akneman
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 August 2005 kl. 19:08 | IP-adresse registreret  

Jeps Tranum 1 du har set lyset, det er det jeg mener, jeg tager Component udgangen ned i tvet

lyden tager jeg fra den der hedder center bag på min dvd

og smider den i lyd indgangen på mit tv og sætter tvet i mono, så spiller det

tranum1
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 August 2005 kl. 19:50 | IP-adresse registreret  

Til top Vis tranum1's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tranum1 Besøg tranum1's Websted

torkild
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Produktionsteknikker, Dynaudio

Bruger siden: 15 Juli 2004
Sendt: 12 August 2005 kl. 22:46 | IP-adresse registreret  

tranum1 skrev:

En centerhøjttaler er vigtig fordi man ikke kan have alle personer placeret lige mellem de 2 fronter og lige i center af skærmen. Hvis man er placeret lige i midten af sit setup, har man jo i teorien slet ikke behov for en center, da et monospor i fronterne, så vil lyde som om det kommer fra TV.

Man kan stadig ha ting placert mellem den virtuelle center og en af side højtalerne.
Prøv bare at tænke på stereo, der kan mam jo godt have tingene placert ude i siden eller i midten UDEN en center højtaler.

tranum1
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 August 2005 kl. 00:05 | IP-adresse registreret  

Nu er jeg lidt forviret. Hvilke ting er det du vil placere mellem den virtuelle center og en af sidehøjttalerne? Er det instrumenterne, for ja du kan selvfølgelig panorere lyd lige fra venstre til højre side. Derfor vil det der skal være i den virtuelle center jo netop også være mono, således at det bliver spillet lige højt i begge højttalere. Min pointe er så at hvis du ikke er placeret præcis i mellem de 2 fronter, men måske lidt til højre, ja så vil den virtuelle center flytte sig med mod højre, da du selvfølgelig hører den højre højttaler mest. Pointen med centerhøjttaleren er faktisk at gengive alle lydkilder som ses på skærmen, med eller uden hjælp fra sub og fronter. Så er det altså ikke så fedt at sidde skævt for skærmen, da lyden jo netop ikke vil lyde som om den kommer fra skærmen. Det var faktisk derfor man opfandt centerhøjttaleren, netop for at udvide sweetspot. Jeg var faktisk på messe i London tilbage i 1993 i Prologicens kronede dage, hvor nogle fyre fra Lucasfilm fortalte om THX. Og de pointerede netop dette og derfor vigtigheden af centerhøjttaleren.

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 August 2005 kl. 14:15 | IP-adresse registreret  

Centeren sørger for en mere præcis gengivelse, af det der er midt for skærmen. Det skal der ikke herske tvivl om. Men, diskussion gik på at bruge TV'ets højttaler som center, og her vil jeg altid vælge mindre præcision (virtual centre) end dårlig lyd (crap fuldtone fra TV).

tranum1
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 August 2005 kl. 17:10 | IP-adresse registreret  

Der er jeg helt enig.

Men det kommer jo også an på hvilke andre højttalere folk har sat op. Hvis det feks, er nogle små sattellitter, er der jo ikke nogen grund til at placere en lille sattelit-center, som jeg har set mange gør. Så hænger den der over det flotte B&O med mindst lige så god/dårlig lyd.

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 August 2005 kl. 20:27 | IP-adresse registreret  

også enig her.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes