| Forfatter |
|
Jullen Forum Bruger

Bruger siden: 13 August 2005
Status: Offline Indlæg: 8
|
| Sendt: 13 August 2005 kl. 01:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Da jeg på det seneste er blevet bidt af idéen om at købe en pladespiller har jeg tænkt mig at føre den ud i virkeligheden. Problemet er bare at jeg står på fuldstændig bar bund!
Jeg har tænkt mig at købe en brugt afspiller og prisen skal helst ligge på en studerendes side af de 1000 kr.(brugt). Jeg ved godt det er lidt fedtet, men hvis jeg bliver fuldkommen bidt kan den store investering jo altid komme.
En anden overvejelse går på om en pladeafspiller overhovedet kan tilsluttes en standard Yamaha forstærker???
|
| Til top |
|
| |
jero Forum Bruger

Bruger siden: 20 Maj 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 199
|
| Sendt: 13 August 2005 kl. 01:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Jullen
Velkommen til ,- nu til spørgsmålet om en pladespiller kan tilslutte din "standart forstærker" : ja det kan den godt hvis den er forsynet med en RIAA forstærker.Pladespillere kræver nemlig en særlig "forstærkning" inden din Yamaha kan gengive dine vinyler ordentligt(uden vil lyden være spinkel og uden pas og fremhævet diskant.Dette skyldes den manglende forbetoning et RIAA modulgiver !
Tjek om du har et sæt tilslutninger mærket "phono". Du kan også tjekke om din forstærker på fronten har en knap hvor der står mm/mc hvilket indikerer de to pickup principper der findes på markedet og at forstærkeren kan køre med begge principper.
God fornøjelse 
|
| Til top |
|
| |
Jullen Forum Bruger

|
| Sendt: 13 August 2005 kl. 11:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har lige tjecket forstærkeren og den tilhørende manual. Der er en phono udagang og i manualen ligner det at pladespilleren kan ttilsluttes direkte. Hvor meget koster sådan en RIAA forstærker og er den en absolut nødvendighed???
|
| Til top |
|
| |
sjorslev Forum Bruger

Tidl. Jumon Audio
Bruger siden: 02 April 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 815
|
| Sendt: 13 August 2005 kl. 11:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
De kmoster nok ca. fra 500,- og opefter. Og ja, det er en absolut nødvendighed. Du vil ikke få megen lyd ud af forstærkeren hvis du bruger en almindelig indgang.  __________________ hilsen sjorslev
|
| Til top |
|
| |
Jullen Forum Bruger

|
| Sendt: 13 August 2005 kl. 12:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvor støver man sådan en RIAA forstærker op henne? Rent faktisk har min far en gammel Inertia GST-1 pladespiller, som jeg evt. kan få. Ved i om den kan tilsluttes en RIAA forstærker og derefter min Yamaha forstærker...
|
| Til top |
|
| |
jero Forum Bruger

Bruger siden: 20 Maj 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 199
|
| Sendt: 13 August 2005 kl. 12:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej igen JULLEN
Hvis din manual foreskriver at du kan tilslutte pladespilleren direkte , så er der nok en RIAA sektion indbygget i forstærkeren og så er du køreklar 
Problemet med nyere forstærker og en del surroundrecievere ikke bliver leveret med pladespillerindgang grundet det svindende antal benyttede pladespillere på verdensplan.Producenterne kan derfor spare penge ved at udelade denne RIAA sektion i deres produkter, ærgeligt for der er meget vellyd i dette gamle og velprøvede medie.
|
| Til top |
|
| |
Jullen Forum Bruger

|
| Sendt: 13 August 2005 kl. 13:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Under specifications står der at der en/et "RIAA Equalization Deviation - PHONO (MM) 0 +- 0,5dB"
Er det hvad i snakker om???
Angående tilslutningsstikkene tror jeg ikke Inertiaen og Yamahaen passer sammen. Kan ikke lige komme til pladespilleren pt, men er det stik Inertiaen tilsluttes med det samme, som f.eks. det man tilslutter CD'en eller MD'en med????
|
| Til top |
|
| |
F.Christians Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 4023
|
| Sendt: 13 August 2005 kl. 14:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
RIAA equaliseringen er bestemt af disse Record-Industry-Association-(of)America og din Ymerhakker holder sig indenfor denne kurve i MM (moving magnet) med +0dB/-0,5dB! (Og det er meget fint!)
"Gramse"foner kan være med phono/rca-stik, ligesom CD-afspillere, men kan i ældre tilfælde også være med 5-polet DIN-stik, men så køber du bare en adaptor!
|
| Til top |
|
| |
Jullen Forum Bruger

|
| Sendt: 13 August 2005 kl. 14:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det lyder simpelthen skønt! Har lige snakket med en mand fra KT-radio og han har en pickup til Inertiaen, så jeg har snart alt udstyret til at komme op og køre... Glæder mig og mange tak for hjælpen!
|
| Til top |
|
| |
F.Christians Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 4023
|
| Sendt: 13 August 2005 kl. 14:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Husk at det SKAL være en MM-pick-up! En MC (moving coil) skal have ekstra forstærkning, med mindre det er en "high output"-MC!
|
| Til top |
|
| |