Tilbage til HIFI4ALL.DK 19. juni 2025 | 00:07   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Surround Sound
 HIFI4ALL Forum : Surround Sound
Emne Emne: Fra PC til Optisk in (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Jumario
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 August 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 14 August 2005 kl. 13:33 | IP-adresse registreret  

Hej,

Jeg ønsker Surround sound fra min PC og ind i den optiske indgang på min Sony DAV-SR4W Forstærker se evt link: http://www.askdirect.co.uk/search/Sony_DAVSR4W.html

som det ses fra specs har den "Digital Audio In (optical)" som er en lille firkantet port på bagsiden.

Mit spørgsmål er så hvordan jeg bedst udnytter denne port hvis jeg vil have surround direkte fra PC'en som skal afspille DVD'en, men benytte Sony'en til lyd. Hvilken lydkort / udgange skal jeg have, og hvilke tilhørende kabler? Og kan det overhovedet lade sig gøre?

Til top Vis Jumario's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jumario

micma18
Branchemedlem
Branchemedlem

HM Elektronik

Bruger siden: 29 Januar 2004
Lokalitet: Århus
Sendt: 14 August 2005 kl. 14:18 | IP-adresse registreret  

Du skal jo have et lydkort med optisk udgang, eller også skal du ha fat i en konverter (ca. 300kr.) Og så skal du self. har et optisk kabel, som går under navnet toslink... Der findes dog en række forskellige connectorer, men den lille firkantede er den langt mest udbredte, og hvis du køber et optisk kabel ved en hifi pusher, så er det med stor sandsynlighed det rigtig

Med hensyn til lydkort, så kan du jo være heldig at du allerede har en optisk udgang sidende på bundkortet (gør der på ca. 50% af nyere bundkort), ellers  så er der der jo et virvar af forskellige lydkort, men da du kun skal bruge den digitale udgang, så kan du stikke alle de lydkort op hvor solen ikke skinner, som sælger varen på gode D/A konvertere, S/N ratios osv. osv. Men et godt lydkort med digital udgang kunne f.eks. være ét med et Envy24 chipset, det er for det første 24bit, og så understøtter det vidst alle mulige forskellige formater og alt muligt.

Men du skal heller ikke lade dig snyde af, at fordi der står digital, så er kvaliteten underordnet! det er den bestemt ikke, og det kan hurtig være den omvendte verden af det analoge... Den bedste digitale udgang jeg har i mine computere er rent faktisk bygget op omkring det billigste og mest lusede Realtek codec, men det er jo nok noget man må eksperimentere sig frem til, og lyden er jo ikke ens i alles øre, men syntes lige at det skulle understreges, at fordi det måske er et voldsomt dyrt lydkort, så er det ikke altid ensbetydende med god kvalitet på den digitale udgang...

Til top Vis micma18's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af micma18

Jumario
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 August 2005 kl. 14:26 | IP-adresse registreret  

Tak for svaret Micma, og undskyld jeg spørger dumt, men er et lydkort med optisk udgang det samme som SPDIF? Er de to ting det samme? Eller er det to forskellige ting? Da jeg også står og skal købe et bundkort, tænkte jeg nemlig på om ikke man kunne spare nogen penge ved at købe et bundkort som har de samme nødvændige udgang, og sparer dermed et lydkort.

micma18
Branchemedlem
Branchemedlem

HM Elektronik

Sendt: 14 August 2005 kl. 14:36 | IP-adresse registreret  

S/PDIF specifikationerne er udelukkende med elektrisk forbindelse, altså det man forstår med en coax forbindelse... (Normal S/PDIF)
Men selve signalet er præcis det samme, den optiske forbindelse / toslink, er bare et andet medie at transportere signalet med, men som udgangspunkt, så skal du bare have et lydkort med optisk udgang, underforstået en form for S/PDIF...

Det kunne f.eks. være lydkort som TerraTec Aureon 7.1 space Det har en optisk S/PDIF udgang...

micma18
Branchemedlem
Branchemedlem

HM Elektronik

Sendt: 14 August 2005 kl. 14:38 | IP-adresse registreret  

Taget fra spec'sene:

SPDIF-udgang: 
1

Antal:  1

Forbindelsestype:  TOS Link

Grænseflade:  SPDIF-udgang

Type:  Lyd

Jumario
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 August 2005 kl. 14:43 | IP-adresse registreret  

Det lydkort ser godt ud, og vil da klart indgå i mine overvejelser. Men 700 kr er mange penge, så hvis jeg kunne købe et bundkort til 1000,- og få samme udgang, ville det være at foretrække frem for et bundkort til 800,- og et lydkort til 700,-

Jumario
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 August 2005 kl. 16:02 | IP-adresse registreret  

Hvis der endelig skal et lydkort til ville det her vel også kunne bruges?

http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=114023

samme tos-link og koster kun det halve ? :D

Jumario
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 August 2005 kl. 16:15 | IP-adresse registreret  

Tror endelig det lykkedes mig at finde vidunderet:

http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=109653

Dette bundkort koster det samme som lydkortet, og har også toslink spdif etc. så mon ikke man skulle nuppe sådan et? Noget som jeg bør være ekstra opmærksom på i den forbindelse?

torkild
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Produktionsteknikker, Dynaudio

Bruger siden: 15 Juli 2004
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 14 August 2005 kl. 18:24 | IP-adresse registreret  

Hvis det ikke er ultimativt über hifi du går efter burde det sidste bundkort være ok.

Vælger du et Pci lydkort som micma18 linker til (eller bedre) får du bedre lyd, men det kræver rimligt udstyr for at man kan høre forskel.

micma18
Branchemedlem
Branchemedlem

HM Elektronik

Sendt: 15 August 2005 kl. 10:52 | IP-adresse registreret  

torkild skrev:
Tror endelig det lykkedes mig at finde vidunderet:

http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=109653

Dette bundkort koster det samme som lydkortet, og har også toslink spdif etc. så mon ikke man skulle nuppe sådan et? Noget som jeg bør være ekstra opmærksom på i den forbindelse?

MSI laver nogle ganske udemærkede bundkort, og jeg har selv brugt dem mange gange!  Men de benytter sig vist af et C-Media (eller sådan noget) audio codec, som jeg godtnok ikke har afprøvet i digital udgangen, men analog delen er helt håbløs, men det er jo også det jeg sagde med Realtek codec'et, og det lyder jo fremragende i digital udgangen!

torkild skrev:
Hvis det ikke er ultimativt über hifi du går efter burde det sidste bundkort være ok.

Vælger du et Pci lydkort som micma18 linker til (eller bedre) får du bedre lyd, men det kræver rimligt udstyr for at man kan høre forskel.

Ja i analog udgangen... men digital udgangen er ikke altid i samme klasse! Men TerraTec kortet er nu også et ganske udemærket kort, ingen tvivl om det, men Realtek codec'et banker det faktisk

Jumario
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 August 2005 kl. 16:13 | IP-adresse registreret  

micma18 skrev:

Ja i analog udgangen... men digital udgangen er ikke altid i samme klasse! Men TerraTec kortet er nu også et ganske udemærket kort, ingen tvivl om det, men Realtek codec'et banker det faktisk

Lydudgang: 
Lydkort / Intel 865PE

Audio codec:  Realtek ALC655

Lydkort:  Lydkort

Overensstemmelsesstandarder:  AC '97

Signalprocessor:  Intel 865PE

Som det ses ovenfor har MSI bundkortet ser det da ud til - også har et Realtek codec? Eller kigger jeg det forkerte sted? Er det samme codec som du anbefaler? Eller er det et andet du har talt om? :)

micma18
Branchemedlem
Branchemedlem

HM Elektronik

Sendt: 16 August 2005 kl. 16:40 | IP-adresse registreret  

Ja det ser det jo godtnok ud somon ;-) my bad...

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes