Tilbage til HIFI4ALL.DK 12. juni 2026 | 23:57   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Højtalere der ikke dominerer stuen (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
sheep
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 August 2005
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Sendt: 14 August 2005 kl. 18:23 | IP-adresse registreret  

Jeg overvejer at inevestere i ny lyd til stuen og regner med at dette skal bestå af NAD C352 receiver + NAD C542 cd + min NAD T531 DVD. Mit store problem er højtalerne. Jeg har været forbi Hifi klubben for at lytte til bla. DALI suite 1.7. Her savnede jeg dog fylde/bas. Det var straks noget andet med suite 2.8. Mit problem er så bare at 2.8'eren ikke ligefrem er en diskret højtaler at have stående, og da slet ikke i min kærestes øjne.

Jeg søger derfor efter mere diskrete/stilrene alternativer med god lyd. Standerhøjtalere er ikke en mulighed da disse også virker for klodsede. Jeg har overvejet DALI's piano agile/noble kombineret med forte sub'en. 

Anlægget skal hovedsageligt bruges til seriøs lytning af musik, (Coldplay, Kashmir R.A.T.M. osv), altså et godt stero setup.

Håber på at kunne få noget hjælp til nogle gode forslag, højtaler budget, max 15k i alt.

Bo

Til top Vis sheep's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sheep

Migo
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Juli 2005
Lokalitet: Fyn
Sendt: 14 August 2005 kl. 18:45 | IP-adresse registreret  

Hej.

hvad med Vienna Acoustics Mozart??

Der er et sæt på brugtmarked lige nu

Mvh.

Til top Vis Migo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Migo

sheep
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 August 2005 kl. 22:17 | IP-adresse registreret  

Vienna Ac. Mozart kunne være en mulighed, måske lige i overkanten prismæssigt hvis de skal købes som nye hvilket jeg foretrækker.

Men hvad med kombinationen af 2 fronthøjtalere med mellemtone/basenheder på omkring 5" og en sub... er det overhovedet egnet til seriøs stereolytning?

flaz
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Juni 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 15 August 2005 kl. 15:18 | IP-adresse registreret  

Måske Raidho Emilie...kan ikke lige huske målene, men umiddelbart da jeg lyttede til dem, der lignede det 6" eller 5" enheder...de spillede fantastisk!
Til top Vis flaz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af flaz

Hurtig
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 15 August 2005 kl. 15:48 | IP-adresse registreret  

Kig efter System Audio. De er meget konevenlige... smalle og elgante. Mangler du bas, så suppler med en sub.

Til top Vis Hurtig's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hurtig

wamba
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Juni 2005
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 15 August 2005 kl. 16:48 | IP-adresse registreret  

Hvis du meget satser på stereo, vil jeg fraråde dig køb af subwoofer til netop dette, de har det med at virke en smule mere sløve, med mindre du er oppe i nogen modeller fra Suite 1.2 og opefter, her begynder de at kunne følge med. Generelt sørg for at de har en stor strømformåen, så de har styr på enhederne.

Jeg vil dog råde dig til at finde højttalere med enheder på min. 6.5", hvis de skal spille en smule seriøst i stereo sammenhæng.

Du kan lide Dali kan jeg se, har du lyttet til Blue? Eller evt. andre serier derfra?

Eks. kan du jo få 6006, c1000, 2002 samt sub s.1.2 for dit beløb. Men igen, de når jo nok næsten samme mål som 2.8, og så alligevel ikke?

Jeg fraråder dog købet på agile og lign serier, synes ikke de kan få den "fede" fornemmelse frem, kriblen på ryggen osv.

Men der er jo næsten ikke andet end at sige ud og lytte? :)

Mange foretrækker Bose, når det ikke må fylde for meget, personligt er jeg ikke særlig vild med det, kan dog være det falder i jeres smag? Lyttet til Audio Vector?

Til top Vis wamba's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af wamba

sheep
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 August 2005 kl. 18:33 | IP-adresse registreret  

Hej alle

Takker for de mange gode forslag. Der er helt sikkert noget jeg skal ud og lytte på. Lige et par spørgsmål:

Er der nogle der har hørt Vienna Acoustics Mozart? Det kunne jo være budgettet skulle udvides. Lyder umiddebart ret interessant i en af de prof. anmeldelser jeg har læst. 

Raidho Emilie centric: Er dette stativhøjtalere, anden placering? Er der nogle der har hørt denne ht?

Nogle specifikke anbefalinger indenfor SA og Audio Vector, evt. kombi med sub af god kvalitet?

Jeg er bestemt åben for andet end DALI. Jeg har bare kørt med et NAD / DALI 202 setup indtil videre og har været glad for kombinationen.

Uha det var mange spørgsmål, det er ikke sådan at være nybegynder 

flaz
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Juni 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 15 August 2005 kl. 20:20 | IP-adresse registreret  

Mht Raidho Emilie, så lyttede jeg til Emilie s-2
Har ikke hørt centric'en..men det er vidst samme bånddiskant, nøøøj en lækker lyd...ren og klar
Til top Vis flaz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af flaz

Jørgen
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 02 April 2003
Sendt: 15 August 2005 kl. 22:18 | IP-adresse registreret  

Hvad med at smide hende kragen (kæresten) ud, og køb nogle ordenlige mande højttalere ??
Til top Vis Jørgen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jørgen

Thorsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Januar 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 15 August 2005 kl. 23:50 | IP-adresse registreret  

Prøv SA 2K - bedste stander-højtaler til prisen efter min mening. Har selv 1750´eren, som jeg er ret tilfreds med. Men du får ikke et kæmpe bastryk. Jeg mangler ikk bas.

De er ret konevenlige, som tidligere nævnt i indlægget.

Jeg solgte mine mandehøjtalere ud til fordel for en kæreste, hun har noget andet at tilbyde

detoch
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 Februar 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 16 August 2005 kl. 14:32 | IP-adresse registreret  

Eller prøv at lytte til SA1280 og en sub175/200 fra SA også, smid lidt sand i højttalerne og du får en del mere fylde i lyden..

Jeg har kun rosende ord om de højttalere.. De er også kone-venlige... smalle og flotte.. og passer ind i enhver stue..

Og de er vist til at få til en særdels god pris i øjeblikket...

Aurum Cantus Volla
Aurum Cantus V4C
Dali Helicon S600
Dali Euphonia RS3
Dali Silver Wave 2
Tara Labs
Til top Vis detoch's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af detoch

KRIKSTAR
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 December 2003
Lokalitet: København
Sendt: 16 August 2005 kl. 15:23 | IP-adresse registreret  

Ja til SA 1280

De fåes ofte nedsat til 6.000kr og er et fund til prisen (og ikke mindst konen/kæresten), som du ved at søge lidt på forummet også kan læse. Der er dog en del ueninghed om de har bas nok, hvilket nok i høj grad afhænger af rummet, smag og placering af højttalerne. Til gengæld burde der med dit budget også være råd til en god sub, der kan følge med højttalerne og som ikke mudrer hele lydbilledet til.

Men vær heller ikke bange for at købe brugt, det er sjældent at en højttaler er slidt/mørnet i ophænget, når den blot har et par år på bagen. Der går svjv oftest mindst 15-20 år før det sker, og er noget brændt af i højttaleren, kan du vel forhåbentligt høre det...

Edit: Fandt dem lige til kr 2.695 pr. stk. på http://hifishoppen.dk/lyd/hoejttalere/system_audio/system_au dio_sa1280_mkii_da.html

Til top Vis KRIKSTAR's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af KRIKSTAR

Fournais
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 Januar 2004
Sendt: 16 August 2005 kl. 17:27 | IP-adresse registreret  

Hurtig skrev:

Kig efter System Audio. De er meget konevenlige... smalle og elgante. Mangler du bas, så suppler med en sub.

SA's egen SE 200 er lynhurtig og dermed rigtig god til musik. Læs mere her: http://www.tapeconnection.dk/tcasp/default.asp?emne=visprodu kt&ID_infoside=2095150 (bemærk lige prisen)

William H. Shakespeare.

Mit stereo
Til top Vis Fournais's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Fournais Besøg Fournais's Websted

ManicMiner
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 24 November 2003
Sendt: 16 August 2005 kl. 18:16 | IP-adresse registreret  

Om design er det viktigeste viktigeste ville jeg også købt noget SA. Eventuellt kunne du ta en kik på DLS R55 som jeg synes spiller bedre enn SA, men ikke er helt så smuk at se til.

SA200 har jeg hørt ved 2 forskellige anledninger, og begge ganger har jeg konkluderet : god musiksub, men mangler dybde og tryk til film.

Men til 4290, og siden den kun skal bruges til musik ville jeg vurderet den.

Til top Vis ManicMiner's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ManicMiner

detoch
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 Februar 2005
Sendt: 16 August 2005 kl. 18:31 | IP-adresse registreret  

Syntes ikke at den mangler dybde eller tryk ved film, men er dejlig behersket.

Havde dali SL12 før og der er en væsentlig forskel på de to subber, dali'en brummede en del mere en SA gør. og plus SA er også en del pænere( læs kone = glad.)

Aurum Cantus Volla
Aurum Cantus V4C
Dali Helicon S600
Dali Euphonia RS3
Dali Silver Wave 2
Tara Labs
Til top Vis detoch's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af detoch

kontrast
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter ønske fra bruger

Bruger siden: 13 Juni 2005
Sendt: 16 August 2005 kl. 18:58 | IP-adresse registreret  

Jeg vil gå en anden vej end den SA indbyder til. Der er for meget tjubang over dem, de kan ikke finføle musikken som eksempelvis Dali kan. Det er altså ikke kun et spg om hvor meget bas og diskant den ene eller anden HT kan præstere, det er helhedsindtrykket du skal leve med.

Tag de to bedste Cdere med du har og hør den ene og den anden. Hør 3 numre fra hver CD og glem du sidder et fremmed sted. Den HT der får flest følelser/autencitet frem er den du skal købe.

Til top Vis kontrast's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kontrast

Clifton
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 April 2004
Lokalitet: København
Sendt: 16 August 2005 kl. 19:15 | IP-adresse registreret  

KRIKSTAR skrev:

Ja til SA 1280

De er lidt dyrere, men jeg synes også du skal give audiovector k3 og k3 super et lyt. Jeg er rigtig glad for mine k3 super, som jeg synes er bedre end 1280'erne.

Thorsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Januar 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 16 August 2005 kl. 21:38 | IP-adresse registreret  

kontrast skrev:

Jeg vil gå en anden vej end den SA indbyder til. Der er for meget tjubang over dem, de kan ikke finføle musikken som eksempelvis Dali kan. Det er altså ikke kun et spg om hvor meget bas og diskant den ene eller anden HT kan præstere, det er helhedsindtrykket du skal leve med.

Tag de to bedste Cdere med du har og hør den ene og den anden. Hør 3 numre fra hver CD og glem du sidder et fremmed sted. Den HT der får flest følelser/autencitet frem er den du skal købe.

Jeg synes omvendt, at SA er mere fintfølende end Dali. Lige bortset fra Helicon, som er fantastisk. Helt enig i at det skal høres inden det købes.

sundesen03
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 Januar 2005
Sendt: 18 August 2005 kl. 06:41 | IP-adresse registreret  

Hej Sheep!

Ja jeg er jo kun "ny bruger" Saa skal nok lade vaere med at kloge mig!

Jeg har en ven, som har den aeldre model af B&W 704 kan ikke lige huske modelnumret.

Aarh ahh gud, hvor lyder det dog bare saa englene synger. Ved godt at den er naesten lige saa stor som suite 2.8, men naar den staar inde i stuen gaar den aegte foelelse af massivt trae igennem hele stuen. Og pludselig har man et moebel, og ikke bare en simpel hoejttaler! Ja i hvert fald min filosofi, he he!

Men ved ikke hvordan de vil spille med NAD. Han har sat det dem til en rigtig laekker Marantz. Den der high-end model. Men en sindsyg laekker hoejttaler.

Til top Vis sundesen03's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sundesen03

nemligja
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 August 2005
Sendt: 20 August 2005 kl. 21:52 | IP-adresse registreret  

En lille undren over at der slet ingen der har bragt B&W på banen... til musik er de fleste af dem da lysår foran DALI ( dog minus de største af disse :-), ved det godt. kan få ballade for de her udtagelser om DALI, men hvad.... ).

700 serien spiller med en fantastisk behagelig lyd og en fornuftig bund, dog ikke kælder dyb.. der skal en sub til..... 

Men som nævnt mange gange før, hør på nogle forskellige højttalere, med dit eget musik naturligvis... :-)

Til top Vis nemligja's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nemligja Besøg nemligja's Websted

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes