Tilbage til HIFI4ALL.DK 12. juni 2026 | 18:03   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: hjælp til uv-lokale (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
erling1000
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Juli 2005
Status: Offline
Sendt: 14 August 2005 kl. 23:47 | IP-adresse registreret  

Hej...

Jeg står for indretningen af et bio/NT-lokale på en skole, og mangler gode højttalere, men har næsten ingen penge til det...

Situationen:

Har købt projektor (Toshiba TDP S25), der skal loftmonteres og oplyse et OverHeadProjektor-lærred. Har en pc med video ud, vistnok noname lydkort (evt onboard) - kan ikke huske det lige nu. Køber kombi dvd / vhs. Skal have højttalerne hængende på væggen - bagved / ved siden af lærredet. Lyden skal køre fra dvd / vhs / multimedie / cd-rom etc. gennem lydkortet (kan evt opgraderes lidt, for få penge, senere) ud i højttalerne. Rummet er vel ca 8 * 15 m, eleverne sidder skævt fordelt for lærredet (dvs. bord nr. 2 ud af 5 er midt for lærredet). Omkring  4 m fra "bagvæggen" (dvs. længst til venstre for lærredet) er der en stor skabsvæg der fylder det meste (både op og til siderne) - vil vel gøre rummet lidt mindre lydmæssigt. Selv om lokalet er "stort" er det rimeligt dæmpet lydmæssigt - mener jeg. Nu til det værste. Pga. de mange indkøb, skal jeg det første lange stykke tid (måske et par år) bare have det til at fungere nødtørftigt lydmæssigt. Jeg kan nok ikke tillade mig at købe for mere end 4-500 kr. højttalere. Samlet. Vil evt. gerne købe brugt, men i Sønderjylland er der nok ikke så mange der sælger brugt... Vil lokalet i det hele taget kunne blæses op af sådan et lydkort?

Har I forslag?

På forhånd tak...

Til top Vis erling1000's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af erling1000

Gumle
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2005
Lokalitet: Fyn
Sendt: 15 August 2005 kl. 01:00 | IP-adresse registreret  

Det var ellers noget af en opgave til stort set ingen penge

For det første er der ikke nogen forstærker (ihvertfald ikke af nævneværdig størrelse) på/i et lydkort, så du skal enten bruge aktive højttalere (som pc-højttalere oftest er) eller også en forstærker samt 2 alm. højttalere, og til 4-500 kr. kan det nok ikke sådan lige lade sig gøre

Mit forslag er at kigge på loppemarkeder efter en integreret forstærker samt de to højttalere, så kan det måske lade sig gøre. Ellers er det vel muligt, at nogen med tilknytning til skolen har noget i overskud, som de ønsker at donere til projektet?!

Såfremt du finder en forstærker og nogle højttalere, kan du med fordel undlade at køre signalet fra DVD/VHS kombien igennem lydkortet på pc'en, og i stedet blot tilslutte DVD/VHS kombi til f.eks. "AUX" indgangen på forstærkeren og så tilslutte pc'en til f.eks. "CD" indgangen (også på forstærkeren).

Held og lykke med projektet

M.V.H.
Søren
Til top Vis Gumle's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gumle

erling1000
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Juli 2005
Sendt: 15 August 2005 kl. 22:05 | IP-adresse registreret  

Hej Søren...

Tak for kommentaren. Ok - jeg håbede lydkortet kunne stå for forstærkningen. Om igen.

Jeg har en gammel Luxman integreret forstærker (LV 111) - har ca. haft den fra jeg flyttede hjemmefra til for et år siden, da grammofon-indgangen/delen gik. De andre indgange kan godt spille. Det er ikke noget vildt, måske kostede den max. 2000,- kr. i 1989. Der står ikke meget teknisk på den, andet end 8 - 16 ohm. Den har før drevet mit gamle Jamo sub/sat-sæt fint. Gad helst ikke have en forstærker stående også, men hvad, den kan vel stå ovenpå dvd/vhs'en? - Hmmm... måske skulle man donere denne sag. Måske så loppemarked eller donationer til højttalere - ok idé... Andre forslag?

mvh

Til top Vis erling1000's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af erling1000

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes