Tilbage til HIFI4ALL.DK 11. juni 2026 | 19:28   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Subs til musik? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Svinefar
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 September 2003
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Sendt: 28 September 2003 kl. 01:02 | IP-adresse registreret  

Jeg savner lidt dyb og gennemgående bas i mit system og vil høre om en sub eller et par nye højttalere er vejen frem?

Jeg har: Roksan kandy mk3 forstærker og cd-afspiller. Højttalerne er audiovector c2 mk2. Lyden er meget klar og "hifi-agtig" og generelt er jeg tilfreds med lyden. Dog mangler jeg lidt dybde og især en mere markant bas gennem musikken.

Vil en aktiv sub eller et par helt nye højttalere være det bedste køb? Jeg har aldrig prøvet med en sub, så jeg ved ikke, hvilken effekt den vil have i musik. Hvad er jeres erfaringer?

Til top Vis Svinefar's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Svinefar

Kenneth K.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 April 2003
Sendt: 28 September 2003 kl. 09:12 | IP-adresse registreret  

Hvis det kun er et 2-kanals setup du har, så ville et par andre højtalere klart være at fortrække. Så skal du ikke til at rode med delefrekvenser og placering af subben. Noget som godt kan drille en del. Så ville jeg hellere sælge de gamle højtalere og finde noget lidt større.

Mvh,
Kenneth
Til top Vis Kenneth K.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kenneth K. Besøg Kenneth K.'s Websted

blaznee
Forum Bruger
Forum Bruger

Lokalitet: Stor-København
Sendt: 28 September 2003 kl. 10:28 | IP-adresse registreret  

Hvis du endelig vil have en sub, så tag et lyt til REL's sub's. De spiller stjerne, men koster også derefter hvis de skal parres med gode højtalere..
Til top Vis blaznee's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af blaznee

Svinefar
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 September 2003 kl. 10:47 | IP-adresse registreret  

Kenneth K., når du snakker om delefrekvenser, hvad er det så lige?

Noget andet jeg har tænkt over, det er, om en sub ikke vil skabe et 'assymetrisk' lydbillede, når diskant og mellemtone (og lidt bas) kommer fra de alm. højttalere, og så kommer den dybe bas et andet sted fra?

Kenneth K.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 September 2003 kl. 11:13 | IP-adresse registreret  

Svinefar skrev:

Kenneth K., når du snakker om delefrekvenser, hvad er det så lige?

Det er den frekvens hvor signalet deles mellem sub og højtalere. Sættes den f.eks til 60 Hz vil alt lyd over sendes til højtalerne og alt under 60 Hz spilles af subben.

Svinefar skrev:
Noget andet jeg har tænkt over, det er, om en sub ikke vil skabe et 'assymetrisk' lydbillede, når diskant og mellemtone (og lidt bas) kommer fra de alm. højttalere, og så kommer den dybe bas et andet sted fra?

Det kommer an på hvor højt der deles. Lavfrekvenk lyd kan ikke retningbestemmes af øret, det er derfor du ser nogle f.eks kan have subben stående til højre/vestre for lyttepositionen. Alt er dog relativt. Du skal vist ret langt ned før subben forsvinder helt.

Noget andet jeg har glemt er lydstyrken på subben. Jeg har oplevet at styrken skulle justeres fra nummer til nummer før det lød rigtig godt.

Mvh,
Kenneth
Til top Vis Kenneth K.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kenneth K. Besøg Kenneth K.'s Websted

Svinefar
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 September 2003 kl. 13:27 | IP-adresse registreret  

Tak for det fine svar. Jeg tror, at jeg på et tidspunkt vil prøve at få en sub hjem på prøve, så jeg kan rode med placering, delefrekvens og se, hvormeget justering den vil kræve. Det er jo ihvertfald bittert, hvis man ofte skal hen og rode med subben for at finjustere.

Men jeg kan høre på jeres kommentarer, at det nok vil være bedre med et par højttalere, der er en klasse større end mine nuværende istedet for at udbygge med en sub. Jeg er bare meget tilfreds med mine audiovector (90% af tiden), så jeg vil egentlig helst ikke til at bytte dem ud.

Jonas bojer
Branchemedlem
Branchemedlem

BIIR

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 28 September 2003 kl. 13:41 | IP-adresse registreret  

Prøv da Linn's subs de er meget musikalske. En sjov Test for en sub er at kun få den til at spiller siger den brum brum dur det ikke du skal kunne høre den spille melodi og høre bas strengen spille. Men det er selvfølgelig sammen med systemet det skal fungere.
Til top Vis Jonas bojer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jonas bojer Besøg Jonas bojer's Websted

Svinefar
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 September 2003 kl. 14:04 | IP-adresse registreret  

Et tænkt eksempel: Hvis man har 10.000 kroner til højttalere, vil det så være bedst at købe 2 stk alm. højttalere til 5000/stk, eller f.eks. 2 alm. højttalere til 3000 per stk. og en sub til 4000 kroner?

Kenneth K.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 September 2003 kl. 14:09 | IP-adresse registreret  

Svinefar skrev:

Et tænkt eksempel: Hvis man har 10.000 kroner til højttalere, vil det så være bedst at købe 2 stk alm. højttalere til 5000/stk, eller f.eks. 2 alm. højttalere til 3000 per stk. og en sub til 4000 kroner?

Jeg ville klart vælge 2 højtalere til 5k kr stk. Og køber man så brugt samtidig kan man få et sæt virkelige gode højtalere til 10k.

Mvh,
Kenneth

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes