Tilbage til HIFI4ALL.DK 20. juni 2026 | 04:03   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
TV/Projektion
 HIFI4ALL Forum : TV/Projektion
Emne Emne: DR Licens og PC (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Harritz3257
Forum Bruger
Forum Bruger
Tidl. gichael3257

Bruger siden: 11 Juni 2003
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Sendt: 16 August 2005 kl. 13:39 | IP-adresse registreret  

Jeg så lige dette spændende

http://www.jp.dk/indland/artikel:aid=3204992/

Uddrag:

Jurister undrer sig

Politikerne har afvist at ændre reglerne, så DR kan kræve licens fra de omkring 10.000 tv-forbrugere, der allerede nu undgår licens ved at se tv via computer.

----------------------------------------------

Vil det sige at hvis man ser tv via sin PC med en TV Tuner skal man ikke betale licens.. Hvad hvis man så tilslutter en projektor?

Til top Vis Harritz3257's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Harritz3257

Behnready
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 April 2005
Sendt: 16 August 2005 kl. 13:43 | IP-adresse registreret  

Jeg har ikke lige noget svar på dit spørgsmål, men jeg håber da dette kan være starten på enden for licensen. Jeg er ærligt talt godt og grundigt træt af at skulle betale for noget jeg aldrig ser eller hører, blot fordi jeg ejer et fjernsyn og en radio.
Til top Vis Behnready's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Behnready

shras
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Januar 2004
Lokalitet: Ikke angivet
Sendt: 16 August 2005 kl. 13:46 | IP-adresse registreret  

Behnready skrev:
Jeg har ikke lige noget svar på dit spørgsmål, men jeg håber da dette kan være starten på enden for licensen. Jeg er ærligt talt godt og grundigt træt af at skulle betale for noget jeg aldrig ser eller hører, blot fordi jeg ejer et fjernsyn og en radio.

Jeg betaler nu gerne for at slippe for 112 reklameafbrydelser og diverse fordummende reality-programmer... Kvalitet koster penge!

Sonus faber Club International
Til top Vis shras's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af shras Besøg shras's Websted

Behnready
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 August 2005 kl. 13:49 | IP-adresse registreret  

shras skrev:

Behnready skrev:

Jeg betaler nu gerne for at slippe for 112 reklameafbrydelser og diverse fordummende reality-programmer... Kvalitet koster penge!

Efter min mening sender DR intet af kvalitet, men hver sin mening. Min pointe er bare at hvorfor skal jeg betale for noget jeg ikke benytter mig af ?

Saunter
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 August 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 16 August 2005 kl. 13:50 | IP-adresse registreret  

Har skam fjernsyn, men bataler ikke licensen, da jeg ikke er koblet op til noget som helst. Ser kun dvd på det. Synes at det er fint nok at politikerne ikke vil lave om på reglerne, selv om det et eller andet sted måske virker lidt underligt at man ikke skal.

Men kom til at tænke på at jeg egentlig har radio i bilen. Skal man så egentlig også betale licens?

Til top Vis Saunter's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Saunter

GuldLos
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Marts 2004
Lokalitet: Århus
Sendt: 16 August 2005 kl. 13:52 | IP-adresse registreret  

gichael3257 skrev:

Vil det sige at hvis man ser tv via sin PC med en TV Tuner skal man ikke betale licens.. Hvad hvis man så tilslutter en projektor?

Ja, og jeg kæmper hårdt for at finde en ordentlig skærm at sætte til min HTPC for at det kan blive en realitet for mig...

Jeg har også en projektor sluttet til min HTPC, så skærmen skulle være til "nyhederne o.s.v." brug

Rune

KasperP
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Februar 2004
Sendt: 16 August 2005 kl. 13:56 | IP-adresse registreret  

Har man et tv med indbygget tuner i husstanden skal man betale tv-licens uanset om man bruger det eller ej.

Har man kun en receiver eller bilradio kan man nøjes med at betale radiolicens.

Til top Vis KasperP's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af KasperP

shras
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 August 2005 kl. 13:57 | IP-adresse registreret  

Nu drejer dette sig jo nok om gammel teknik. Hvis der skulle indføres brugerbetaling på kanalerne ville prisen ganske givet stige, og det nuværende sendesystem skulle ændres til at understøtte dette.

Ang. hvad der betales for, så er det faktisk nok at have en tv-tuner (eller radio-tuner for den sags skyld) i huset, så skal der betales licens. Hvorledes kan det ellers kontrolleres at du ikke benytter denne tuner til at modtage signaler fra de kanaler du betaler licens til?

Edit: Har du derfor et tv-tunerkort i din PC skal du faktisk betale tv-licens for denne. Debatten har gået på de downloads du henter på nettet. Det er omkring disse at politikerne ikke vil indføre licens.

Til top Vis shras's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af shras Besøg shras's Websted

kyhn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2004
Lokalitet: Jylland
Sendt: 16 August 2005 kl. 13:59 | IP-adresse registreret  

problemet er jo ikke TV via Tuner men TV via nettet!

Til top Vis kyhn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kyhn

kyhn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2004
Sendt: 16 August 2005 kl. 14:02 | IP-adresse registreret  

shras skrev:
Edit: Har du derfor et tv-tunerkort i din PC skal du faktisk betale tv-licens for denne. Debatten har gået på de downloads du henter på nettet. Det er omkring disse at politikerne ikke vil indføre licens.
,

det var vi jo så enige om

Til top Vis kyhn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kyhn

shras
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 August 2005 kl. 14:07 | IP-adresse registreret  

Behnready
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 August 2005 kl. 14:21 | IP-adresse registreret  

shras skrev:

Nu drejer dette sig jo nok om gammel teknik. Hvis der skulle indføres brugerbetaling på kanalerne ville prisen ganske givet stige, og det nuværende sendesystem skulle ændres til at understøtte dette.

Ang. hvad der betales for, så er det faktisk nok at have en tv-tuner (eller radio-tuner for den sags skyld) i huset, så skal der betales licens. Hvorledes kan det ellers kontrolleres at du ikke benytter denne tuner til at modtage signaler fra de kanaler du betaler licens til?

Jeg ved godt at licensen er baseret på gammel teknik, og at man ikke kan kontrollere om folk alligevel smugkigger. Derfor bør licenskanalerne også privatiseres, og licensen afskaffes, for den er dybt urimelig. I mit tilfælde udgør den faktisk over 1% af min årsindkomst, og den er lige så umulig at slippe for som al anden skat i DK, så længe jeg trods alt ønsker at se andet fjernsyn.

shras
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 August 2005 kl. 14:25 | IP-adresse registreret  

Behnready skrev:
shras skrev:

Jeg ved godt at licensen er baseret på gammel teknik, og at man ikke kan kontrollere om folk alligevel smugkigger. Derfor bør licenskanalerne også privatiseres, og licensen afskaffes, for den er dybt urimelig. I mit tilfælde udgør den faktisk over 1% af min årsindkomst, og den er lige så umulig at slippe for som al anden skat i DK.

Du kan sælge alt hvad du har der indeholder en tv- eller radio-tuner, og derefter afmelde licensen.

Jeg har selv været på SU på et tidspunkt, og dér syntes jeg også licensen var noget af en udskrivning. Et studie-abonnement ville således være helt OK i forhold til mig. Ang. afskaffelse og brugerbetaling er jeg ikke enig. At drive en TV-station er blevet ektremt bekosteligt, specielt hvis man ikke alene nøjes med at sende mainstream-programmer. En privatisering og nul licens vil derfor med stor sandsynlighed betyde døden for vores gamle statsejede radiofoni...

McAllan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Marts 2004
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 16 August 2005 kl. 14:33 | IP-adresse registreret  

Ja, det kan ikke gå hurtigt nok med at få udrydet de gamle systemer og få indført nogle hvor man betaler for det man rent faktisk ser. Ved ikke om det bliver sådan, men stod det til mig skulle digitalt TV have et kort ligesom satelitmodtagerne. Så er man helt og aldeles ude over licensproblemet.

Ang. TV og radio via internet. FNYS Kan blive noget så gal over DR overhovedet kan tænke på at folk skal betale licens BLOT de har en internetforbindelse.
På internettet er det ingen sag at lave en online-betaling og/eller indtastning af licensnummer i henhold til et brugernavn/password og derved kun folk der enten betaler licens eller betaler "abonnement", pr. view, pr. dag, pr. uge whatever, kan se/høre radio/tv via nettet.

IMO lugter det af DR foruden at ville udbrede deres propaganda til så mange som muligt, også vil have folk til at betale for at modtage deres propaganda FNYSS Det kan ikke fgå hurtigt nok med at få DR privatiseret. Bagefter så kan de privatisere TV2 helt. Det er jo småting hvad TV2 får i licenspenge i forhold til DR.

Til top Vis McAllan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af McAllan

Vanderlay
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 November 2003
Sendt: 16 August 2005 kl. 14:46 | IP-adresse registreret  

shras skrev:

Nej, det skal man ikke, og det er vel det, diskussionen netop går på? Tv-tunere i PCer er undtaget sammen med mobiltelefoner og andet. Her sakset fra DR Licens (selvom det også vedrører internetbrug, så skriver DR-manden jo, at man ikke opkræver licens for PCer, der kan modtage radio/Tv-signaler, ergo en tuner):

Emne: Husstandslicens
Spørgsmål:

Skal jeg betale licens, når jeg kun hører radio eller ser tv via nettet på min pc’er?

Svar:

DR har besluttet aktuelt ikke at opkræve licens for pc’er, mobiltelefoner m.m., som kan modtage radio- og tv-signaler. Denne beslutning er bl.a. truffet under hensyn til det forholdsvist begrænsede omfang, radio og TV brug har haft på fx nettet. DR har endvidere ønsket en politisk beslutning om, i hvilket omfang licensen udbredes til at omfatte andre apparater end de ”traditionelle” radio- og fjernsyns-apparater.

Med udbredelse af apparater som pc’er, mobiltelefoner og lign. som kan modtage radio- og tv-signaler, kan det ikke udelukkes, at licensen på sigt også kommer til at omfatte disse apparater 

Til top Vis Vanderlay's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Vanderlay

walin
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 August 2004
Sendt: 16 August 2005 kl. 15:19 | IP-adresse registreret  

Jeg ved ikke hvorfor DR har bevæget sig ud i denne selvmodsigende holdning. Ifølge licensreglerne er ethvert apparat med en tuner (radio eller TV) licenspligtig.

Jeg husker for år tilbage da der var diskussion omkring VCR og licens og da var det helt klart at man skulle betale licens hvis der var en tuner i videobåndoptageren, hvad der jo som regel var. Man kunne altså ikke omgå licensreglerne med en VCR og fjernsynsmonitor uden tuner.

Hvorfor DR melder ud at man ikke vil opkræve licens for mobiltelefoner med radio og PC'ere med tunere fatter jeg simpelthen ikke. Det er jo hhv. en radio og et TV.

Så med DR's udmelding pt. så er situationen sådan her:

1. Jeg køber et TV med tuner. Jeg skal betale licens

2. Jeg skiller TV'et ad - piller tuneren ud og forbinder den til PC som jeg så forbinder med TV'et, der nu er uden tuner og således kun er monitor. Jeg skal så ikke betale licens! (Hvem sagde Ebberød?)

Vanderlay
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 November 2003
Sendt: 16 August 2005 kl. 15:25 | IP-adresse registreret  

walin skrev:

Hvorfor DR melder ud at man ikke vil opkræve licens for mobiltelefoner med radio og PC'ere med tunere fatter jeg simpelthen ikke.

Det kan du have ret i, men det er et rent politisk valg. DR ville jo netop gerne have denne mulighed, men i den politiske aftale, der ligger til grund, må PCerne på et tidspunkt være blevet defineret ude, og pga skattestoppet kan DR så ikke få lov af kulturministeriet til at inkludere dem nu.

Til top Vis Vanderlay's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Vanderlay

walin
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 August 2004
Sendt: 16 August 2005 kl. 16:18 | IP-adresse registreret  

Vanderlay skrev:
walin skrev:

Hvorfor DR melder ud at man ikke vil opkræve licens for mobiltelefoner med radio og PC'ere med tunere fatter jeg simpelthen ikke.

Det kan du have ret i, men det er et rent politisk valg. DR ville jo netop gerne have denne mulighed, men i den politiske aftale, der ligger til grund, må PCerne på et tidspunkt være blevet defineret ude, og pga skattestoppet kan DR så ikke få lov af kulturministeriet til at inkludere dem nu.

Det har du rimeligvis ret i. Men det bunder for mig at se i at en eller andet totalt uteknisk jurist/embedsmand har ment/troet at man talte om licens for kabel (=internet) overbragt fjernsyn til PC'ere. Den med mobiltelefonerne er HELT ufattelig. Hvornår er det en radio med indbygget telefon og hvornår er det en telefon med indbygget radio?  (ligesom: hvornår er det et fjernsyn med indbygget PC og hvornår er den en PC med indbygget fjernsyn)

Hvorfor et skattestop skulle forhindre at opkræve licens / skat iht. regler der har været gældende i årtier kan jeg bare ikke fatte.

F.Christians
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2003
Sendt: 17 August 2005 kl. 11:19 | IP-adresse registreret  

Vanderlay; DR har intet besluttet, de fik et NEJ!

Walin; värre ville det väre, hvis licensen blev opkrävet over skattebilleten (og flere t**ser har faktisk foreslået det), så skal jeg som forsager TV, alt dets väsen og alle dets gerninger, også til at blöde en 2000kr-seddel om året! Må det aldrig ske!

Note: Hvis man kun bruger sit TV som ren monitor og ikke har en VHS eller DVD-R med tuner, så kan man få plomberet antenne-indgangen og så slippe for licensen, men ham Licens-Lars kigger nok lige forbi et par gange, ja sådan er han bare!

Saunter; SHHH!

Nåja; 10.000 brugere á 2000kr er lig 20.000.000kr ud af i forvejen opkrävede 3.000.000.000kr. Det er om at få alle krummerne med, mer´vil ha´mer´! 

Til top Vis F.Christians's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af F.Christians

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes