Tilbage til HIFI4ALL.DK 20. juni 2026 | 14:58   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: KEF CS5? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Taurus
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Maj 2003
Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline
Sendt: 17 August 2005 kl. 00:27 | IP-adresse registreret  

Har et par gamle KEF'er stående i kælderen jeg har fået af en ven der alligevel ville smide dem ud.

De er hjemmebygget og fra 80'erne. Bestående af en softdome diskant, 8" basenhed samt en oval slavebas i et rundt kabinet bestående af 2 lag pap med sand imellem...kan det passe de hed CS5, mindes det svagt?

Men nu til det primære spørgsmål. Den ene basenhed er gået sig en tur og må derfor have en ny/anden. Nogen der ved hvad en ny cirka koster. har set der er et sæt KEF Caprice 2 til salg med en identisk enhed set udfra billedet (også 8"), nogen der ved om man kunne være så heldig at det var fuldstændig den samme?

Til top Vis Taurus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Taurus

finn52
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 April 2004
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 17 August 2005 kl. 11:16 | IP-adresse registreret  

Jeg tror det er en DIY konstruktion fra HiFi og Elektronik du har. 8" bas-mellemtonen hedder KEF 200B of findes i 5 versioner:

http://www.t-linespeakers.org/drivers/b200.html

Om det er samme enhed i Caprise 2 ved jeg ikke, men jeg tror umiddelbart at Capriserne lyder bedre end dine CS5, så prøv at lytte til dem inden du bruger dem til reservedele. Caprise var en af de mest anmelderroste KEF ere i 80erne.

Til top Vis finn52's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af finn52

Taurus
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 August 2005 kl. 16:18 | IP-adresse registreret  

Jeps basenheden er udseendesmæssigt identisk med min, selvom jeg fandt et link på nettet hvor det påstås at en CS5 har en B220 enhed, måske en skrivefejl!?

Men hvad er en DIY konstruktion så??

Kunne det tænkes at model SP 1014 og SP 1063 er så identiske at de godt kan bruges i hver sin højttaler, de er jo ens beskrevet?

Jo det er jo selvfølgelig muligt at bruge Capricerne istedet, hvis det da ikke var fordi de er så meget grimmere end de CS5 jeg har

finn52
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 April 2004
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 17 August 2005 kl. 16:51 | IP-adresse registreret  

Taurus skrev:

Jeps basenheden er udseendesmæssigt identisk med min, men hvad er en DIY konstruktion så??

Kunne det tænkes at model SP 1014 og SP 1063 er så identiske at de godt kan bruges i hver sin højttaler, de er jo ens beskrevet?

Jo det er jo selvfølgelig muligt at bruge Capricerne istedet, hvis det da ikke var fordi de er så meget grimmere end de CS5 jeg har

DIY = Do It Yourself (gør det selv). Dine "paphøjttalere" var et "gør det selv"-projekt i HiFi og Elektronik i 80erne engang. Kabinetterne lavede man selv, efter bladets forskrifter, højttalerenheder og delefilter købte man færdigsamlet.

Om den ene 200B kan erstatte den anden? Prøv at skifte, og lyt! Er du tilfreds med lyden, er det jo fint. Et andet forslag: Ud med 200B, diskant og delefilter. Ind med delefilter, 200B og diskant fra Capricerne. Så er du sikker på et godt resultat. Samme gode lyd som Capricerne, blot med dybere bas!

Til top Vis finn52's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af finn52

Taurus
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 August 2005 kl. 17:21 | IP-adresse registreret  

Evt. sammenligning må vente til de er købt...hvilket jo ville være surt at gøre hvis det nu viste sig de alligevel ikke passede sammen.

Dit sidste foreslag lyder jo godt nok, men går udfra delefiltret er afstemt til et bestemt kabinetvolumen, for ikke at snakke om slavebassen, og der er de to højttalere vist alt i alt lidt for forskellige.

Men tak for viden og inputs

ibiza
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Februar 2005
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 25 August 2005 kl. 00:00 | IP-adresse registreret  

Hej har set indlæggene vedr. KEF CS5. CS 5 erne er selvbyg versionen af KEF Carlton. Den eneste forskel, der er mellem Caprice og Carlton er slaveenheden. Delefiltrene er identiske. CS3 er Caprice i selvbyg og CS5 er Carlton i selvbyg. 

Mvh

Taurus
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 August 2005 kl. 12:48 | IP-adresse registreret  

ibiza skrev:

Hej har set indlæggene vedr. KEF CS5. CS 5 erne er selvbyg versionen af KEF Carlton. Den eneste forskel, der er mellem Caprice og Carlton er slaveenheden. Delefiltrene er identiske. CS3 er Caprice i selvbyg og CS5 er Carlton i selvbyg. 

Mvh

Ved nu at CS3 er helt identisk med CS5 hvad de aktive højttalerenheder angår, ergo skulle en Caprice 2 altså også have en B200 1075 basenhed ligesom i mine CS5'ere kan jeg så konkludere (har checket det præcise nr. efter at have skruet basenheden ud) 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes