Tilbage til HIFI4ALL.DK 20. juni 2026 | 19:31   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: vil købe nyere jbl, hvilke? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
stereotinitus
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 August 2005
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Sendt: 17 August 2005 kl. 17:07 | IP-adresse registreret  

Hejsa,

Jeg er begyndt at interessere mig lidt for højttalere igen, og tror mine gamle JBL L96 skal uskiftes med lidt nyere af samme mærke.

Jeg har hørt at de helt nye modeller intet har med den "gode" oprindelige JBL sound at gøre, så det må næsten blive en af disse modeller :

120TI

XPL160

eller TI3000

De har jo lavet temmelig mange modeller, men disse har har den størrelse jeg bedst kan lide.

Er der nogle JBL kendere der kan guide mig en smule...?  -tror selv at xpl160 er det bedste valg, meeeen..

Til top Vis stereotinitus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af stereotinitus

Hurtig
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2003
Sendt: 17 August 2005 kl. 17:13 | IP-adresse registreret  

Har et spørgsmål: Hvorfor vil du ABSOLUT have JBL???
Normalt vælger man et mærke, fordi de har netop den højtaler/forstærker/CD-afspiler man vil have.
Man beslutter sig da ikke for et mærke som det absoult skal være, for derefter at prøve at finde noget som måske er i orden fra dette mærke.
Og ja, der er noget om det med JBL... det er noget værre Kineser-skrammel de sælger nu til dags.

Måske du skulle prøve at tage rundt og lytte til lidt forskellige mærker. Så kan du jo se hvad du bedst kan lide... Tvivler på du ender med JBL, hvis du vitterligt tager en rundtur!!
Gør op med dig selv hvad der er vigtigst: At det absolut er JBL, eller at det spiller godt???

Til top Vis Hurtig's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hurtig

finn52
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 April 2004
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 17 August 2005 kl. 17:18 | IP-adresse registreret  

Af de tre modeller du nævner, mener jeg klart at XPL160 er den bedst lydende. Især dens mellemtone (stemmeområdet) er noget bedre end de andres. Det er nok også den af de tre, der har mindst typisk "JBL-lyd", mindre monitor-agtig i lyden end de andre. Jeg har aldrig været så begejstret for lyden af deres LE-5 mellemtone, den er unuanceret og "klemt" i lyden.
Til top Vis finn52's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af finn52

kim olsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 August 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 17 August 2005 kl. 17:36 | IP-adresse registreret  

selvom jeg til dels er enig med hurtig, brder jeg mig ikke om den meget hårde måde han siger det på.

det rigtigt at de nye ikke er deres bedste, evt lyt lidt til noget af deres xti serie, det er faktisk ikke dårligt. kommer jo også lidt an på budgettet, for så er der jo pludselig mange muligheder...

ellers har www.stoplite.dk noget der hedder xavian, det er ikke så dårligt og koster ikke det vilde, især deres lille model, mia er jeg vild med.

personligt vil jeg anbefale 4412a. evt sammen med en sub, og aktiv deling.

stereotinitus
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 August 2005 kl. 17:55 | IP-adresse registreret  

Hejsa,

Ja, det kan være det lyder underligt at jeg holder mig til JBL, men på det seneste efter jeg har fået interesse for det igen, har jeg lyttet til nogle af vores venners DALI 470 og det er slet ikke noget for mig. Har lyttet til DYNAUDIO og det er meget bedre, men problemet er bare at iflg mine ører, som jeg stoler mest på(!) er de knap så realistiske i lyden som jeg mener JBL mere er.  Det er ligesom om at de "lægger til" og "trækker fra" på forgodtbefindene. Jeg skal måske lige nævne at jeg af og til er i lydstudier, da jeg er musiker, og har altid haft bedste oplevelser ud af JBL monitors. Jeg ved udemærket godt hvordan instrumenter lyder i real life, og hvordan de IKKE lyder. Mange mennesker bliver tit overrasket over hvor voldsomt og metalisk en trommestik på et stort bækken egentligt lyder,,der mener jeg at mange højttalere farver lyden lidt pænere ,og glatter det hele lidt ud så det lyder ...glat. Det kan være de samme folk, som synes B&O lyder godt, og fred være med dem så længe de er glade..

Jeg er fristet til at prøve noget nyt, men har ingen anelse hvor jeg finder det.

Finn52, tak for tippet, jeg holder lige øje med om de kan findes og afprøves

Til top Vis stereotinitus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af stereotinitus

Hurtig
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 17 August 2005 kl. 18:32 | IP-adresse registreret  

Sorry Kim Olsen, men det er nu en gnag  min måde at sige tingene på... Jeg kalder en spade for en spade, og pakker det ikke ind... Nogle kan lide, andre kan ikke, og vil heller have sandheden pakket lidt pænt ind. Det får de ikke!! Sorry.

Det med at Dynaudio lægger lidt til, og trækker lidt tro jeg ikke på. Dynaudio er noget af det mest neutrale du overhovedet kan finde. Derfor måske lidt kedelig.
JBL er helt i den anden grøft. Deres metaldiskanter er absolut ikke kedelige!!! De skriger i ørerne. Så er det næsten bedre med et horn!

Ved ikke lige hvad man kan anbefale, hvis det er den gamle JBL-lyd du vil have. Men det skal IKKE være en nyere JBL. Her får du ingen af delene, kun en billig kinesisk produceret plastic-æske.
Måske et par gamle JBL TI250.... aargg troede ALDRIG jeg skulle anbefale sådan en højtaler... Kan ikke med de der skrigende metaldiskanter... det giver mig kuldegys!

Har du noget krav om at spille højt?? Og hvad er dit budget??? Så kan vi bedre skyde os ind på det rigtige.

finn52
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 April 2004
Sendt: 17 August 2005 kl. 18:40 | IP-adresse registreret  

stereotinitus skrev:

Hejsa,

Ja, det kan være det lyder underligt at jeg holder mig til JBL, men på det seneste efter jeg har fået interesse for det igen, har jeg lyttet til nogle af vores venners DALI 470 og det er slet ikke noget for mig. Har lyttet til DYNAUDIO og det er meget bedre, men problemet er bare at iflg mine ører, som jeg stoler mest på(!) er de knap så realistiske i lyden som jeg mener JBL mere er.  Det er ligesom om at de "lægger til" og "trækker fra" på forgodtbefindene. Jeg skal måske lige nævne at jeg af og til er i lydstudier, da jeg er musiker, og har altid haft bedste oplevelser ud af JBL monitors. Jeg ved udemærket godt hvordan instrumenter lyder i real life, og hvordan de IKKE lyder. Mange mennesker bliver tit overrasket over hvor voldsomt og metalisk en trommestik på et stort bækken egentligt lyder,,der mener jeg at mange højttalere farver lyden lidt pænere ,og glatter det hele lidt ud så det lyder ...glat. Det kan være de samme folk, som synes B&O lyder godt, og fred være med dem så længe de er glade..

Jeg er fristet til at prøve noget nyt, men har ingen anelse hvor jeg finder det.

Finn52, tak for tippet, jeg holder lige øje med om de kan findes og afprøves

Jeg forstår udemærket, at du holder dig til JBL. De er netop ikke så tilbøjelige til at komprimere dynamikken, som de fleste andre HiFi-højttalere. Jeg lytter allermest til jazz, både live og på HiFi´en derhjemme. Din beskrivelse af udglatning af transienter, på flertallet af højttalere, kender jeg godt. Har man først hørt, hvordan en trompet, der virkeligt bliver "blæst igennem" LIVE, lyder, så er der kun en håndfuld højttalere, der kan være med her. For ikke at tale om BigBand Jazz. JBL har "noget", som flertallet ikke har.

Til top Vis finn52's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af finn52

stereotinitus
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 August 2005 kl. 19:31 | IP-adresse registreret  

Hej hurtig, lad mig give dig et eksempel; sidste gang jeg var med til at optage noget musik, i det her tilfælde vokal, blev der eksperimenteret  med forskellige mikrofoner med forskellige karakteristikker, og gang efter gang måtte vi sande at forskellene mellem de forskellige mikrofonopsætninger var større på helt alm. JBL 4412 end på de andre dynaudio, genelec og tannoy monitors. Så behøver jeg ikke mere dokumentation,,det er rigeligt for mig.  Vi behøver ikke diskutere om man kan sammenligne sådan en situation med de forhold der gør sig gældende i hifiverdenen, for det ved jeg godt at man ikke 100% kan. Det hele er mere "subjektivt" hjemme i dagligstuen, og det er derfor at jeg ikke bare køber et par 4412´er, for det er givet at de er mere rå og uforgivende i klangen end andre højttalere. Men jeg kan selv ikke finde på at "rakke" dynaudio og de andre ned, bare fordi de ikke lige rammer min preference ud i lyd.  Men ellers kan jeg godt lide din direkte stil, det er finofino med mig. De ting jeg især ikke bryder mig om ved feks de dali og infinity højttalere jeg har hørt, er tendensen til "loudness" lyd,,dvs en varm fyldig lidt sumpet bas, nærmest ingen mellemtone, ,og så en lys luftig silkeblød, lidt høj, diskant. Problemet er , at det lyder umiddelbart rigtig flot, men næsten alle de numre jeg lytter på lyder lidt ens. Det hele får ligesom den samme klang, og det er det jeg godt kan lide ved jbl, at de ikke har den fejl. Du må gerne gøre nar af mig og JBl, men så gør du også nar af 75% af samtlige musikere og producere. Når det er sagt, så er det også lidt irriterende at JBL idag vælger at producere useriøse low-cost højttalere til konfirmander og deslige. Jeg kan godt forstå at hifi folket fravælger dem, og går andre veje, sådan skal det nu være.

jold
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 April 2003
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 17 August 2005 kl. 20:24 | IP-adresse registreret  

Til Hurtig

hvorfor kan du ikke bare aksæpterem,at andre ikke har samme opfattelse af lyd gengivelse.Som dig.

Jeg kunne da ALDRIG drømme om at købe system audio som dig da jeg syntes at de er SÅ kolde og lys i lyden og til tidre hård.(meget mere end jbl)

men jeg rakker da aldrig andre mærker ned fordi jeg ikke kan lide dem(jo nu men elleers ikke)

Hvis du ikke kan hjælpe folk med det de spørger om så hold dig væk.

Til top Vis jold's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jold

Hurtig
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 18 August 2005 kl. 17:25 | IP-adresse registreret  

Ja ja... vi er så forskellige!!! Men at kalde SA for kold og lys... hhmmm måske du skulle prøve igen.
I øvrigt er det et velkendt fænomen med JBL's metaldiskanter, at de skærer i ørerne. Selv mange tilhængere af dette erkender "problemet".

Bradman
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Juli 2005
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 18 August 2005 kl. 19:03 | IP-adresse registreret  

Hej der...

Jeg er på ingen måde en typisk "JBL freak", men har vel altid synes JBL var et spændende mærke. Jeg har nu købt min første JBLer.....XPL 160. Jeg synes det er en ret god højttalere og til prisen må den nærmest være en slags "best buy" på DBA. Jeg mener ikke du kan parre dem med hvad som helst, helst en mørk og giftig eff.trin. Jeg vil sige at min Nakamichi PA52 har overdådigt meget power, men der "hold" i bassen. Mellemtone og diskant kommer kun sjældent ud og "ringe", men JBLerne er meget nøgtern....eller lad os kalde det livligt. Jeg synes at XPL 160 udmærker sig til det bedre ved at være en 1"/3"/10"/ system. Springet fra 3" til 10" lyder ganske fint og lydbillede hænger overordenligt sammen. Jeg oplever de spiller bedre end stotrbror XPL 200 som jeg var lidt skuffet over. Så er XPL 160 noget mere positiv oplevet. Jeg fik mine presset ned til 1600 kr. Lad os være ærlig, markedet for store kassehøjttalere har set bedre dage. Jeg tror du vil elske dem......bor du i kbh, så skal jeg gerne gi dig en lytter.

Cheers

Bradman
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Juli 2005
Sendt: 18 August 2005 kl. 19:08 | IP-adresse registreret  

Iøvrigt er en Dyaudio ikke en neutral dome, men en softdome som ikke udmærker sig specielt meget bedre end andre tekstil domer. De lyder sku allesammen som en "dome". Den bryder meget hyggeligt på og generer jo ikke nogen med den gør det....kedeligt - ja. En Holfi coated Scanspeak 9700...så ligner det noget som er neutralt og spiller jo ikke bedre end kilden. En Dyaudio som får alt til lyde nogen lunde ok. Men der skal mere end det til at tænde den gamles juletræ.

stereotinitus
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 August 2005 kl. 20:42 | IP-adresse registreret  

Fedt nok Bradford, (og finn52) , jeg holder lige øje med xpl160,,,og har

forøvrigt set et par tilsalg i dba.dk , men det er desværre på sjælland.

Jeg bor i jylland, så der skal pruttes om prisen,,hahaLOL

Spøg til side, det er i grunden dejligt at det er tider hvor store højttalere er i lav kurs :-))

Japer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 Februar 2005
Sendt: 03 Marts 2006 kl. 21:07 | IP-adresse registreret  

Hej trådstarter

Har lige hørt en par l880

finer speaker lige noget for dig 3500-3600 stk.

Til top Vis Japer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Japer

Alfaffa
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Juni 2005
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 04 Marts 2006 kl. 04:16 | IP-adresse registreret  

ikke for at være negativ. Men at du er musikker er da godt nok det mest tørre agument jeg længe har hørt for at man lige netop skulle vælge jbl.. Jbl laver en række udemærkede højtalere, men valg af højtalere er en smags sag, det kommer jo helt an på hva den enkelte er til.. Men at sidde og række ned på div andre mærker er simpelthen for tørt.. Men ja vil gerne give dig ret i at jbl har lavet nogle fede studie monnitors!

Find en butik der handler med nogle forsellige mærker og lyt til lidt forskelligt..

Hva er dit prisloft?

Til top Vis Alfaffa's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Alfaffa

Ole M
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Marts 2006
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 05 Marts 2006 kl. 15:45 | IP-adresse registreret  

Hejsa

Det er da en fin debat med JBL!  Men kom ud i forretningerne og lyt! Nu forholder det heldigvis sådan, at man med årene ændrer smag mhh til lyd!  Desværre ofte til det dyere fordi det giver så meget igen !    

Jeg startede med Cerwin Wega , derefter Snell og så har jeg nu   system audio SAK2 i lille rum og en stor forstærker! "puha", så er

der skruet op for lydoplevelsen!! Bassen er noget af det mest velopløste jeg har hørt!!

Men det er smag og behag hvad men vælger!  Gylden regel !  LYT! LYT , LYT inden du køber!

En god pickup er hammer fedt!  meget bedre lyd en Cd mediet 16bit 44kHZ

Til top Vis Ole M's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ole M

hifikim
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Februar 2005
Sendt: 05 Februar 2010 kl. 11:34 | IP-adresse registreret  

hold da op...den ene lyder jo kloger end den anden...

musik er fysik.... hvis man måler en lilletromme og bagefter en højtaler der gengiver de toner i det samme rum..( lyddødt ) så er der sku næsten ikke en eneste i verden der kan gengive det på samme måde.. alle mangler de areal og opløsning til en perfekt gengivelse...mennn

og må skuffe nogle af jer...... jbl er blandt de eneste i verden dem der kommer tættes på..siger ikke de er de eneste... men det er bestemt ikke system audio eller andet billigt skrammel..softdome min bare røv...

mennnn igeen .. vi opfatter jo alle lyd helt forskelligt så hvis du syntes dine højtaler lyder for vildt godt...så har du jo købt de helt rigtige for dig selv...

længer er den ikke..

jbl 4343b .. er nok et RIGTIGT godt bud... der er der al den smæk en lilletromme fortjener at skulle få.. prøv et lyt et sted..

Til top Vis hifikim's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hifikim

Ney_
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 November 2007
Sendt: 05 Februar 2010 kl. 11:39 | IP-adresse registreret  

*Necro-digging alert! Necro-digging alert!*

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes