Tilbage til HIFI4ALL.DK 18. maj 2024 | 23:20   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Holfi Sonair kopi - indsatsen værd? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Wymax
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum


Bruger siden: 08 April 2003
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 3399
Sendt: 21 August 2005 kl. 12:33 | IP-adresse registreret  

Som nogle nok har set er der et sæt Holfi Sonair kopi-højttalere til salg på brugtsiden. Prisen har fået mig til at overveje om jeg skulle prøve dem, men jeg har selvfølgelig et par betænkeligheder, det har man vel altid...

Jeg lytter p.t. på et sæt Infinity Omega (følsomhed 85-87 dB), forstærkeren er en JJ 828 rørforstærker på 70 stærke watt. Højttalerne skulle efter sigende være lidt småtunge at trække, og jeg overvejer om forstærkeren var bedre tjent med noget lidt lettere kost, og her kommer kopien så ind som en billig mulighed. Og så er det jo også altid sjovt med lidt ny lyd, men den skulle jo ikke gerne blive dårligere.

Men... Jeg er i tvivl om hvor meget kopi der er tale om, andet end selve kabinettet og valg af antal enheder, for disse er ikke de samme. Det skulle ifølge sælger dreje sig om følgende Scan Speak enheder:

  • Diskant = Revelator 9100
  • Mellemtone = 13M/8640
  • Nedre mellemtone = 18W/8545
  • Bas = 21W/8555

Er det ud fra disse enheder muligt sådan cirka at bedømme hvor den samlede følsomhed vil ligge? Og om resultatet er nogenlunde fornuftigt? Selvfølgelig afhænger det også meget af delefiltret, og selv om komponenterne er fornuftige, så betyder det jo ikke nødvendigvis at det er optimalt. Jeg vælger dog at tro at når man giver sig i kast med sådan en omgang selvbyg, så ved man nogenlunde hvad man har med at gøre

Skyder jeg mig selv i foden hvis jeg køber dem? De koster "kun" 5000 kr., og så skal jeg poste knap 1000 kr. i transport fra den ene ende af landet til den anden, men står jeg til at få noget ud af det, eller er risikoen for stor? Hvis ikke jeg synes de spiller op med mine Omega så vil jeg skulle af med dem igen, og risikoen for at jeg ikke får pengene hjem igen er jo desværre nok lidt stor - der er vist ikke mange der tør eksperimentere

Nogen der har et par gode kommentarer? Og tak til dem der har holdt ud hertil

Til top Vis Wymax's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Wymax
 
daniels
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 26 Marts 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 3702
Sendt: 21 August 2005 kl. 12:51 | IP-adresse registreret  

Jeg har faktisk også kigget på dem, da der jo ligger for en del kroner alene i komponenter, der ihvertfald overgår de 5000 kroner de koster.
Desværre er enhederne jo så modificeret en del, så de skal nok blive siddende i højttaleren Ellers havde jeg købt dem på stedet, for at skille dem ad.

Jeg hørte Sonair oppe hos Holfi for en del år siden efterhånden, og den lød da glimrende, omend ikke var de lige dyre nok i forhold til lyden på det tidspunkt, men til 5000 for et sæt, burde der ikke være brok.

Følsomheden er ikke lige til at regne ud, for delefilteret kan jo gøre en masse ved følsomheden. Det er desværre ikke nok, at tage et gennemsnit af enhedernes følsomhed.


__________________
DanielS - Alkohol tager toppen af ubehagen ved livet - Der findes ikke dårlige ideer, kun mangel på vilje til at udføre dem!
Til top Vis daniels's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af daniels
 
Wymax
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum


Bruger siden: 08 April 2003
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 3399
Sendt: 21 August 2005 kl. 13:03 | IP-adresse registreret  

daniels skrev:
Jeg har faktisk også kigget på dem, da der jo ligger for en del kroner alene i komponenter, der ihvertfald overgår de 5000 kroner de koster.

Har du set og hørt dem in real life? Det var også min vurdering at materialeindsatsen skam er god, men hvis kokken bare klasker det sammen nytter det jo ikke noget  Men også som sagt, så går jeg ud fra at når man ofrer så meget, så ved man hvad man laver. Alligevel kommer tanken om at de jo åbenbart er blevet udskiftet med noget andet, og sælger er allerede anden ejer på åbenbart godt 5 år.


daniels skrev:
Desværre er enhederne jo så modificeret en del, så de skal nok blive siddende i højttaleren Ellers havde jeg købt dem på stedet, for at skille dem ad.

Det har sælger ikke fortalt noget om. Ved du hvad modifikationerne går ud på? Måske noget med centreringsfjederen og ekstra magneter?


daniels skrev:
Jeg hørte Sonair oppe hos Holfi for en del år siden efterhånden, og den lød da glimrende, omend ikke var de lige dyre nok i forhold til lyden på det tidspunkt, men til 5000 for et sæt, burde der ikke være brok.

Sælger beskriver lyden som "ren og neutral og ufarvet, lidt engelsk tilbagelænet". Den karakteristik passer mig som sådan fint. Men jeg er også lidt nervøs over at skulle skifte tilbage til dome, der snakkes jo meget om at bl.a. når man har vænnet sig til bånd-diskant, så kan det være svært at dome den igen. Jeg synes jeg har et luftigt og dybt lydbillede, og det sætter jeg stor pris på.

Nu er de jo "kun" en kopi, og qua enhederne osv. fornemmer jeg at konstruktøren primært har anvendt Sonair kabinettet som inspiration, hvori der også skulle være "dipol"-huller på bagsiden til alle enheder.

Til top Vis Wymax's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Wymax
 
daniels
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 26 Marts 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 3702
Sendt: 21 August 2005 kl. 13:25 | IP-adresse registreret  

Ja, jeg har hørt og set dem. Var oppe og snakke med Hr. Holstein og Hr. Magnussen (for en del år siden), egentlig for at kigge på deres forstærkere, og få en snak. Men så viste de deres, på det tidspunkt, prototype på en 4-vejs højttaler, der til senere blev til Sonair.

Prøv at kigge på enhederne, for de konstruktioner jeg har set fra Holfi, plejer at være med stærkt modificeret enheder (af Holfi selv). Men det behøver jo ikke være en dårlig ting.

Da jeg så de Sonair, var der pillet støvhætter af nogle af enhederne, og brugt diverse midler på membranerne. Jeg ved dog ikke hvordan den endelige version er blevet, men det er sikkert ikke standard enheder. Hvis det er standard enheder, så bør du ikke være bekymret for at købe dem, for hvis du så bliver træt af dem, kan du skille dem ad og måske ligefrem tjene penge på at sælge enhederne/komponenterne løst.

Desværre sad jeg kun og lyttede i en halv times tid, og det er for kort for ar kunne sige noget definitivt godt/skidt om helheden. Men den lød på intet tidspukt presset og det lød som om der var stort overskud og en lille smule varm. Der var sat en lille Holfi integreret forstærker for på det tidspunkt. Kan ikke huske effekten med mener det var 2x50W, så dine 2x70 burde være fint nok.


__________________
DanielS - Alkohol tager toppen af ubehagen ved livet - Der findes ikke dårlige ideer, kun mangel på vilje til at udføre dem!
Til top Vis daniels's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af daniels
 
jero
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 20 Maj 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 199
Sendt: 21 August 2005 kl. 13:30 | IP-adresse registreret  

Jeg har været ejet sættet, der er ganske rigtigt ofret for en formue i enheder ,- og såmænd også i delefilter Komponenter.Det er opbygget af et væld af kondensatorer af godt tilsnit (polypropylene).

Ejeren før mig havde ofret meget tid og opmærksomhed på måling/lytning af denne højtaler for at få den til at lyde homogen (der er immervæk fire enheder på arbejde i hver !)

Efter min mening og smag spiller den meget velopløst med flot stereoperspektiv og transperens og har en flot detaljeringsevne i alle frekvensafsnit.

Skal den optimeres ydeligere (hvis der ikke er pillet i den siden jeg ejede den) er det overgangen imellem de to basenheder hvor den lille bas dækker et relativt stort frekvensområde og der er en snært af niveau forskel .Dette gør at bassen virker lettere fremhævet i visse frekvensafsnit.

 

 

Til top Vis jero's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jero
 
Wymax
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum


Bruger siden: 08 April 2003
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 3399
Sendt: 21 August 2005 kl. 13:32 | IP-adresse registreret  

Jeg er lidt i tvivl om du nu udelukkende mener de Holfi Sonair som du har set og hørt hos Holfi, eller på noget tidspunkt også snakker om den kopi-Sonair der er til salg.

Så vidt jeg kan se på billeder af Holfi Sonair så er enhedernes overflader blanke i det, og minder ikke om de Scan Speak der sidder i kopi-Sonair. Jeg har et par billeder af kopi-Sonair og da kan jeg genkende nedre mellemtone og bas fra de HF-275 Helios jeg havde for år tilbage: Støvhætten er inverteret, og membranen minder mest af alt om noget pap der er revet itu og panik-limet sammen 

Til top Vis Wymax's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Wymax
 
daniels
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 26 Marts 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 3702
Sendt: 21 August 2005 kl. 13:39 | IP-adresse registreret  

@Kim Petersen
Jeg snakker kun om den jeg har hørt hos Holfi (den ægte). Kopien kender jeg ikke.

Du kan jo høre hos sælger om enhederne er modificeret. Hvis de ikke er modificeret, så kan du altid få pengene ind igen ved at sælge stumperne løst.

Men ud fra din beskrivelse af nedre mellemtone og bas, så lyder de standard (på overfladen ihvertfald).


__________________
DanielS - Alkohol tager toppen af ubehagen ved livet - Der findes ikke dårlige ideer, kun mangel på vilje til at udføre dem!
Til top Vis daniels's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af daniels
 
Wymax
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum


Bruger siden: 08 April 2003
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 3399
Sendt: 21 August 2005 kl. 13:42 | IP-adresse registreret  

jero skrev:
Jeg har været ejet sættet, der er ganske rigtigt ofret for en formue i enheder ,- og såmænd også i delefilter Komponenter.Det er opbygget af et væld af kondensatorer af godt tilsnit (polypropylene).

Uh, så har de haft mindst 3 ejere: Konstruktøren, dig, og den nuværende sælger  Lige siden jeg havde et sæt HF-275 Helios har jeg interesseret mig en smule for hvad der er indeni en højttaler, og en af grundene til måske at købe er at jeg eventuelt kan tilpasse delefiltret med f.eks. endnu bedre komponenter osv.

jero skrev:
Ejeren før mig havde ofret meget tid og opmærksomhed på måling/lytning af denne højtaler for at få den til at lyde homogen (der er immervæk fire enheder på arbejde i hver !)

Efter min mening og smag spiller den meget velopløst med flot stereoperspektiv og transperens og har en flot detaljeringsevne i alle frekvensafsnit.

Det lyder da i hvert fald godt.

jero skrev:
Skal den optimeres ydeligere (hvis der ikke er pillet i den siden jeg ejede den) er det overgangen imellem de to basenheder hvor den lille bas dækker et relativt stort frekvensområde og der er en snært af niveau forskel .Dette gør at bassen virker lettere fremhævet i visse frekvensafsnit.

En snært lyder egentlig ikke af meget. Lyttrum og resten af anlægget byder sikkert på lige så store muligheder for forskelle. Skulle det skabe problemer kunne jeg vel uden større problemer ændre lidt på delefrekvensen så den store går lidt længere op...

Nå, jeg har et par dage til at gå i tænkeboks. Hvis jeg køber står jeg, uanset hvad jeg beslutter mig for, overfor endnu et dilemma: Den ene højttaler skal sælges, jeg skal ikke have både kopi-Sonair og Omega stående.

Til top Vis Wymax's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Wymax
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes