Tilbage til HIFI4ALL.DK 16. juni 2026 | 22:38   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: DD på xbox? Hvad kabler skal der til? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Duzens
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Maj 2005
Status: Offline
Sendt: 21 August 2005 kl. 23:42 | IP-adresse registreret  

Hej, jeg ville bare lige spørge om jeg har forstået det rigtigt ang. tilslutning af et 5.1 lydsystem til xbox.
Man skal bruge et såkaldt Advanced RGB Cable:

Også et optisk kabel:

Og et 5.1 lydsystem med en dekoder(?) som fx. Creative Inspire GD580 (http://www.creative.com/products/product.asp?categor y=4&subcategory=25&product=9137)

Det er til sidst jeg falder lidt af, fordi SKAL man have en 'dekoder' for at kunne sætte det optiske kabel til? - Hvis jeg nu købte et hvert andet 5.1 system, kun med sub og højtalere, vil jeg så kunne sætte det optiske kabel i røven på subben uden problemer, eller for den sags skyld et hvilket som helst andet kabel der gør der vil komme lyd ud af alle højtalerne ...

Og er det overhovedet nødvendigt med et optisk kabel? Jeg ved det giver bedre lydkvalitet, men jeg er egenligt lidt ligeglad da højtaler systemet ikke blivet i den dyre ende pga. det bare er til et værelse.

Hvis i ikke helt forstår mit spørgsmål skal i være meget velkommne til at sige jeg er en idiot og spørge hvad det er jeg mener!

Jeg vil bare ha sat et 5.1 surround lydsystem til min xbox, mere er det ikke.

På forhånd tak!
Til top Vis Duzens's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Duzens

Høegh
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juli 2004
Lokalitet: København
Sendt: 21 August 2005 kl. 23:45 | IP-adresse registreret  

Jeg er ikke hifi-geniet over dem alle, men har selv sat min XBOX til 5.1.

Du skal bruge et såkaldt avanceret SCART kabel til din XBOX. Det behøver ikke være med RGB. Bare det har en optisk indgang. De har desværre ikke nogen med coaxial.

Optisk? Hvorfor? Fordi det kan overføre et digital signal. Surroundlyden er digital og skal derefter dekodes. Stereoen er analog.

Dekoder? Det er fx. en receiver med 5.1 kanals udgang :) Du kan ikke bare fyre det optiske kabel ind i en højttaler eller en sub .. det skal ind i forstærkeren, som derefter laver signalet om til lyd og smider det ud over kanalerne.
Til top Vis Høegh's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Høegh

Ronin
Branchemedlem
Branchemedlem
Lyd og Billed Vodskov

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 21 August 2005 kl. 23:45 | IP-adresse registreret  

Jeps, du har forstået det helt korrekt - uden advanced-kablet får man ikke DD ud af en X-box!

Til der hvor du falder af - ja, du skal have eks. en receiver med optisk indgang. Medmindre subben har en sådan, kan du ikke tilslutte X-box på den måde!

Duzens
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Maj 2005
Sendt: 21 August 2005 kl. 23:51 | IP-adresse registreret  

Det var sqda billigt!

Nårh, kender i nogle 5.1 systemer (andre end det fra creative) der har en optisk indgang eller medf. dekoder? Jeg har ledt og ledt, men kun fundet meget få, også er det også halvsvært at finde ud af om de har optisk indgang!

Mange tak for de hurtige svar ellers!
Til top Vis Duzens's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Duzens

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes