| Forfatter |
|
CLIX Forum Bruger

Bruger siden: 27 Juli 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 838
|
| Sendt: 23 August 2005 kl. 13:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har planer om at bygge et sæt højtalere til min pc, men ønsker ikke de er særligt dybe, er det underordnet hvordan dimensionerne er, så længe der er samme antal liter, eller er det bedre luften er bag enheden fremfor over den? __________________ Kunstig intelligens kan intet stille op mod naturlig dumhed. Mit link
|
| Til top |
|
| |
kyhn Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2004 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 3396
|
| Sendt: 23 August 2005 kl. 13:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
som udgangspunkt kan du regne med samme vol. giver samme lyd.
Men når du ændre forpladens udformning så ændre du også baffelsteppet og derfor vil det give en forskel som evt. skal rettes til i delefiltret.
|
| Til top |
|
| |
Boye Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juli 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 2019
|
| Sendt: 23 August 2005 kl. 13:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det kommer an på hvor ekstremt fladt, du gør kabinettet. Hvis du tænker dig eksempelvis er kun et par mm tykt indvendigt (gælder også ekstremt smalle kabinetter) vil der være en strømningsmodstand, luften skal overvinde og luften virker ikke længere kun som en fjeder, men som en forøget masse på enheden.
Men hvis du holder dig over 5-10 cm indvendigt vil du næppe opdage forskellen til en PC-højttaler.
I øvrigt har Kyhn også ret i det med at forpladens størrelse og udformning har indflydelse.
|
| Til top |
|
| |
CLIX Forum Bruger

|
| Sendt: 23 August 2005 kl. 15:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak for svarene.
Planen er de kommer til at være 10-12 cm dybe, og samme brede, men omkring 30-35 cm høje. Når man regner på vol. er det så med eller uden dæmpningsmateriale? __________________ Kunstig intelligens kan intet stille op mod naturlig dumhed. Mit link
|
| Til top |
|
| |
CPH-R Lukket konto

Bruger siden: 15 Maj 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1700
|
| Sendt: 23 August 2005 kl. 15:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Dine mål lyder til at være iorden "tror ikke at du vil opleve problemer" talte en gang med en fyr der havde lavet et L-formet kabinet! dette resulterede i at luften bag enheden simpelthen udfasede bassen.
du skal ikke trække dæmpning fra, nøjes med at sætte dæmpning på sider og bagpladen "ikke på fronten" Og husk lige på at enheden og evt. porten også fylder lidt.
Peter __________________ INNOVATING not IMITATING
|
| Til top |
|
| |
micma18 Branchemedlem

HM Elektronik
Bruger siden: 29 Januar 2004 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 2120
|
| Sendt: 23 August 2005 kl. 15:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Normalt så foretrækker man jo det direkte modsatte, hvor kabinettet er dybere end det er bredt...
|
| Til top |
|
| |
CLIX Forum Bruger

|
| Sendt: 23 August 2005 kl. 18:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
CPH-R skrev:
| du skal ikke trække dæmpning fra, nøjes med at sætte dæmpning på sider og bagpladen "ikke på fronten" Og husk lige på at enheden og evt. porten også fylder lidt.
Peter
|
|
|
Hvad med top og bund, skal der dæmpningmateriale der? __________________ Kunstig intelligens kan intet stille op mod naturlig dumhed. Mit link
|
| Til top |
|
| |
CLIX Forum Bruger

|
| Sendt: 23 August 2005 kl. 18:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
micma18 skrev:
| Normalt så foretrækker man jo det direkte modsatte, hvor kabinettet er dybere end det er bredt... |
|
|
Ja, men vil gerne have nogle der ikke fylder hele skrivebordet, så derfor tænkte jeg at jeg var nødt til at bygge i højden i stedet. __________________ Kunstig intelligens kan intet stille op mod naturlig dumhed. Mit link
|
| Til top |
|
| |
BjarkeNR Lukket konto

Bruger siden: 28 Juli 2004 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 2671
|
| Sendt: 23 August 2005 kl. 19:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
CLIX skrev:
CPH-R skrev:
| du skal ikke trække dæmpning fra, nøjes med at sætte dæmpning på sider og bagpladen "ikke på fronten" Og husk lige på at enheden og evt. porten også fylder lidt.
Peter
|
|
|
Hvad med top og bund, skal der dæmpningmateriale der?
|
|
|
Du skal også have plads til dit delefilter (hvis det da ikke skal være eksternt). Det kan du med fordel placere i bunden og derved er der ikke den store gevinst med ligeledes at have dæmpemateriale. Jeg har puttet dæmpemateriale i toppen af alle de højttalere jeg har bygget. Husk på, at det stadigvæk er muligt at tilføje ekstra eller fjerne mere dæmpemateriale, hvis højttaleren ikke lyder som den skal når den er færdig. Generelt skal man passe på ikke at få overdæmpet højttaleren, men prøv dig frem, det er lærerigt!
- BR
|
| Til top |
|
| |
CLIX Forum Bruger

|
| Sendt: 23 August 2005 kl. 20:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
BjarkeNR skrev:
| Du skal også have plads til dit delefilter (hvis det da ikke skal være eksternt)..... |
|
|
Jeg satser på at bruge en SEAS 11F-LGWD H 185, som er en fuldtone, så derfor bliver der ingen delefilter, det kan dog være der på et senere tidspunkt kommer en sub, hvis jeg synes der mangler noget, men på den anden side, så er det "kun" til pc´en. __________________ Kunstig intelligens kan intet stille op mod naturlig dumhed. Mit link
|
| Til top |
|
| |