Tilbage til HIFI4ALL.DK 24. juni 2026 | 10:41   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
TV/Projektion
 HIFI4ALL Forum : TV/Projektion
Emne Emne: LCD tv tests (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
nemligja
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 August 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Sendt: 24 August 2005 kl. 12:39 | IP-adresse registreret  

hej alle

som så mange andre kigger man efter et nyt tv. Har blandt andet kigget på Samsung, Philips og Alfa View. Tjeck det nye T3 magasin, der er en test af Bl.a Philips og Alfa View. Synes I skal læse denne test hvis andre end mig der går og overvejer dette... Kan sige at Philips'en vandt over JVC ikke meget men vandt! Alfa view'en blev ikke ligefrem nogen vinder, havde problemer med at gengive farver korrekt!!! Så det bliver nok ikke Alfa view'en når skal ha nyt tv igen , men det havde jeg nu heller ikke planer om alligevel, synes det lyder lidt som et BILKA MÆRKE!! , men skal selvfølgelig kigge på billederne på skærmene selv før bestemmer mig helt!

Til top Vis nemligja's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nemligja Besøg nemligja's Websted

MichaelWB
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2005
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 24 August 2005 kl. 13:38 | IP-adresse registreret  

Der er også en test af LCD skærme i Hemmabio.

Se hvad der gemmer sig i Pejsestuen
Til top Vis MichaelWB's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MichaelWB

zerocool
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Maj 2004
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 24 August 2005 kl. 15:21 | IP-adresse registreret  

På side 57 står der, at ”med en indgang til pc via VGA eller DVI, kan du tilslutte din pc til LCD-tv’et. Kan dit grafikkort trække skærmen i den rigtige opløsning – for tv’erne i denne test, så venter der dig en storslået oplevelse. Du går uden om de fleste videokredsløb, så billedet står klokkerent, og så er det fedt at spille på en 32-tommer skærm i bredformat”.

Skribenten af denne artikel har tilsyneladende misforstået noget, da grafikkort kun kan sende opløsninger der er delelige med 8. Det skyldes en gammel standardisering fra den
originale Motorola 6845 CRT controller, hvilket gør at horisontal pixeltimings bliver udregnet for 8 pixels i stedet for hver enkelt individuel pixel.
De eneste kort på markedet, som udregner dem individuelt er 2 modeller fra Matrox. De bruger dog ikke DirectX og er i sagens natur derfor meget lidt velegnede til HTPC-brug (ex. med Microsoft Media Center) eller for dens sags skyld de fleste spil produceret inden for de sidste 5 år.

På de fleste 1366x768 LCD-TV kan man, for VGA-indgangen – hvis den er udstyret hermed –, indstille skærmens native opløsning til 1360x768, således at der bliver slukket for 3 pixellinier på hver side af panelet. På den måde kan man benytte sig af ethvert gængs ATI eller Nvidia grafikkort (1366 er jo ikke deleligt med 8). Problemet er straks værre, hvis du vælger at benytte DVI-indgangen eller hvis Tv’et kun er udstyret med sådan. I det tilfælde vil man opleve nogle mærkelige resultater, hvis man prøver at sende en opløsning til skærmen der er lig panelets fysiske opløsning (eller 1360x778). For eksempel er resultatet for det testede Alfa View, at pixeltimingerne ikke er korrekte – og heller ikke på nogen måde ved hjælp af grafikkortdriver eller programmer som ex. Powerstrip kan blive det -, hvilket bevirker at man får vandrette blinkende sync-linier på billedet, samt 6 forvrængede pixelrækker i højre side af panelet. I andre skærme jeg har testet er resultatet, at videokredsløbet først internt skalere signalet ned til 1280x720 for derefter at skalere det op igen, så det fylder hele panelets fysiske rammer. Denne interpolation betyder et kraftigt tab af detaljer, men også et meget betydeligt general kvalitetstab der reelt gør billedet ubrugeligt.

Man kunne selvfølgelig lade sig nøjes med det ellers meget gode billede VGA-indgangen tilbyder, men der er 2 problemer herved. Dels vil man selvfølgelig gerne ha' det bedste, altså mulighed for digital tilslutning, og dels af hensyn til at fremtidssikre sit LCD-TV/HTPC setup.
Windows Vista (den nye Windows Version, som kommer i 2006) kræver HDCP-forberedte skærme og HDCP virker, som bekendt, kun via digital tilslutning – dvs. DVI/HDMI.

Jeg finder fejlen yderligere gravers af, at der i samme nummer også anmeldes Zitech’s nye HTPC, hvorfor læserne kan få det indtryk, at de to ting problemfrit kan bruges i samme setup.

Efter mine undersøgelser findes der kun én skærm, på markedet i øjeblikket, der tillader problemfrit 1:1 pixelrepræsentation og den er endnu ikke lanceret i Danmark. Der er her tale om LG’s 32-tommer 32 LX 2 R. Dette Tv kan nemlig det ingen andre har lavet. Altså formå at lave 1:1 pixelrepræsentation på et 1366x768 panel ved et digeltalt input. Måden hvorpå dette er lykkes er blot, at give brugeren mulighed for at vælge 1360x768, som native opløsning ved en DVI-D-tilslutning.

Til top Vis zerocool's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af zerocool

jlrsvbg
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 Juni 2005
Sendt: 24 August 2005 kl. 19:36 | IP-adresse registreret  

nemligja skrev:

som så mange andre kigger man efter et nyt tv. Har blandt andet kigget på Samsung, Philips og Alfa View. Tjeck det nye T3 magasin, der er en test af Bl.a Philips og Alfa View. Synes I skal læse denne test hvis andre end mig der går og overvejer dette... Kan sige at Philips'en vandt over JVC ikke meget men vandt!

Vil du fortælle hvilken model af Philips'en de testede ?

Til top Vis jlrsvbg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jlrsvbg

zerocool
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 August 2005 kl. 20:12 | IP-adresse registreret  

Philips 32PF9986/12, men du gør fornuftigt i ikke at tage et Magasin som T3's anmeldelser for gode varer.

Claus, crtv.dk
Branchemedlem
Branchemedlem

Bruger siden: 18 Maj 2005
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 24 August 2005 kl. 20:35 | IP-adresse registreret  

Nu vi er ved tests, kan også fortælle at What's Hifi har teste nogle skærme:

Det engelske fagblad "What Hifi" har tastet en række 26" LCD TV. Ud over bl.a. Philips og Loewe diltog en engelsk variant af 26LX500. Panasonic skærmen blev med 5 stjerner kåret som vinder af testen. Følgende oversatte citater er fra bladet (August 2005):

"Et 26" LCD, som du kan sidde foran i timevis? Så skal det være en Panasonic", "Et af de bedste LCD billeder vi har set - nogensinde!", "Dette TV fjerner enhver tanke om at LCD ikke kan konkurrere med billedrørs tv"

videoilu
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Januar 2005
Lokalitet: Øerne
Sendt: 25 August 2005 kl. 02:17 | IP-adresse registreret  

Jeg synes Panasonic får altid 5 stjerner hos What Hifi, sponsor ???
Til top Vis videoilu's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af videoilu

zerocool
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 August 2005 kl. 05:12 | IP-adresse registreret  

Hej Ckaus, ctrtv.dk,

Kan du som Panasonic-mand svare mig på om i, på jeres nye 32" LCD-TV modeller giver mulighed for, via DVI-indgangen, at bypasse scalerdelen så man kan lave 1:1 pixelmapping?

Claus, crtv.dk
Branchemedlem
Branchemedlem

Bruger siden: 18 Maj 2005
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 25 August 2005 kl. 21:38 | IP-adresse registreret  

videoilu> Det skal jeg ikke kunne svare dig på om de gør  Men det kunne jo også tænkes at det var fordi de lavede nogle gode produkter

zerocool>, nej det skulle ikke være muligt at gå uden om den, men tjekker det lige op med Panasonic for at være helt sikkert...

Det var Panasonic TX-32LX500 du tænkte på ik ?

josimar
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 August 2005
Sendt: 26 August 2005 kl. 12:53 | IP-adresse registreret  

Jeg kan fortælle, at der også er test af fire fladskærms-tv i det nye High Fidelity som udkommer den 1. september. De tester bl.a. et nyt mærke ved navn Viewpia, som ser interessant ud
Til top Vis josimar's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af josimar

m@dsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 December 2004
Lokalitet: København
Sendt: 26 August 2005 kl. 13:49 | IP-adresse registreret  

Jeg synes lige jeg vil poste et link til det LG panel Zerocool omtaler.

http://www.globama.com/globama/product_info.php?products_id= 26

m@dsen

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes