Tilbage til HIFI4ALL.DK 5. juni 2026 | 20:16   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Billeder af mit DIY-projekt
 HIFI4ALL Forum : Billeder af mit DIY-projekt
Emne Emne: Mangler hjælp til DAC projekt! (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
zhai
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 Juli 2004
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Sendt: 27 August 2005 kl. 14:46 | IP-adresse registreret  

Jeg vil bygge min egen DAC! Uheldigvis er jeg nybegynder til DIY-hifi, så jeg får brug for noget hjælp.

Jeg har en lydkilde der kun har optisk (TOS) udgang, jeg vil have sluttet til mit anlæg, og efter at have undersøgt en masse muligheder incl dyre DAC og surround forforstærkere, er jeg kommet frem til at jeg gerne vil kaste mig ud i at lave min egen.

Men når jeg alligevel skal igang med et sådant stort projekt, kan det lige så godt gøres ordentligt - så hvis jeg kan lave en som har fx 4 digitale indgange, input selector, strømforsyning og volumenkontrol kan den faktisk erstatte min forforstærker.

Jeg har desværre ikke så meget fornemmelse af hvor svært det vil blive at få lavet alt dette, men jeg har en del erfaring med håndtering af elektronik, lidt lodning, osv, - ikke noget der overhovedet minder om professionelt niveau, men jeg er villig til at lære!

Jeg har kig på dette DAC projekt: http://www.diyhifi.dk/DA_A1.pdf (dette er kun selve DAC og strømforsyning, så jeg har brug for info om at lave udbygge den med inputs og volumenkontrol)

Hvilket udstyr skal jeg bruge for at gennemføre projektet?

Hvordan kan jeg få nok erfaring med lodning, andre tekniske metoder, nok viden om teorien bag, kendskab til tekniske begreber osv, til at jeg kan gennemføre projektet?

På forhånd tak for jeres hjælp!

Til top Vis zhai's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af zhai

lpm76
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2004
Lokalitet: Sydsjælland
Sendt: 27 August 2005 kl. 15:47 | IP-adresse registreret  

Den DAC du har kig på er vældig populær herinde, og bliver kaldt Lars Nielsen DAC’en. Lars Nielsen er i øvrigt også bruger herinde, og er vidst i gang med en ny version af DAC’en. Det behøver dog ikke afholde dig fra at bygge den eksisterende, og der er mange brugere som vil kunne hjælpe dig.

Inputkontrol kan sikkert uden de store ændringer hentes herfra: http://hjem.get2net.dk/torbenk/dualdactube.htm. Det er fra en 1541-DAC og er lavet af Torben Kristensen. Jeg har mailet ham før angående en af hans andre konstruktioner, og han er så absolut en flink og velformuleret mand.

Mit forslag ville dog være at få Lars Nielsen DAC’en til at virke først, og så bagefter bygge ud med flere inputs og volumenkontrol.

zhai
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 August 2005 kl. 17:08 | IP-adresse registreret  

Tusind tak, det ser godt ud med den input-del.

Så mangler jeg primært information om volumen-kontrol, hvilket udstyr jeg skal have anskaffet mig, og hvordan jeg nemmest får lært de principper man skal kende for at gennemføre projektet!

zhai
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 August 2005 kl. 19:10 | IP-adresse registreret  

Forresten, hvor meget ca koster det at lave den Lars-Nielsen-DAC?

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes