Tilbage til HIFI4ALL.DK 20. juni 2026 | 14:53   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
TV/Projektion
 HIFI4ALL Forum : TV/Projektion
Emne Emne: Projector spørgsmål (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
kaizer
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Januar 2005
Status: Offline
Sendt: 27 August 2005 kl. 16:07 | IP-adresse registreret  

Har været inde og kigge lidt på http://www.hifipriser.dk/Showsubcategory.asp?ID=36 for at undersøge markedet for projectorer, men jeg er noget af en nybegynder på dette felt.

Ang. format: Når der ikke står om den viser 4:3,16:9 eller begge dele, hvad kan man så regne med at den kan. Tjek f.eks. den evigt populære sanyo PLV Z3 http://www.hifipriser.dk/Listprices.asp?ID=112065, her står at den viser 4:3; kan den så ikke klare 16:9?!

Loftsmontering: Er det en normal feature at den kan loftsmonteres; altså på hovedet?! Eller er der noget man skal være meget opmærksom på? Man skal jo i så fald kunne vende billedet.

Størrelse af billede: Tag igen Sanyo'en: Der står at mindste skærmafstand er 1,2 meter. Hvad er det et udtryk for? Skal man over 1,2 meter for at billedet står tilpas skarpt? Eller er der her tale om at billedet kommer over en vis størrelse?

DLP/LCD: Hvad skal man vælge? Hvvad er fordelene og ulemperne?

Sanyo'en er kun brugt som eksempel, fordi det er den mange kender og bruger. Den er noget over mit budget.

Tak for hjælpen.

Til top Vis kaizer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kaizer

tranum1
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Oktober 2003
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 27 August 2005 kl. 16:20 | IP-adresse registreret  

kaizer skrev:

Ang. format: Når der ikke står om den viser 4:3,16:9 eller begge dele, hvad kan man så regne med at den kan. Tjek f.eks. den evigt populære sanyo PLV Z3 http://www.hifipriser.dk/Listprices.asp?ID=112065, her står at den viser 4:3; kan den så ikke klare 16:9?!

Når der ikke står om den kan det ene eller det andet, kan du ikke regne med noget. Men du kan gå ind på http://www.projectorcentral.com/projectors.cfm og tjekke mange projektorers features. Sanyo Z3 har 16/9 panel. Så den virker som et 16/9 TV, med sorte bjælker i siden ved 4/3 billede.

kaizer skrev:

Loftsmontering: Er det en normal feature at den kan loftsmonteres; altså på hovedet?! Eller er der noget man skal være meget opmærksom på? Man skal jo i så fald kunne vende billedet.

Jeps det skal du være opmærksom på. Ikke alle kan vende billedet, men mange (måske de fleste) kan.

kaizer skrev:

Størrelse af billede: Tag igen Sanyo'en: Der står at mindste skærmafstand er 1,2 meter. Hvad er det et udtryk for? Skal man over 1,2 meter for at billedet står tilpas skarpt? Eller er der her tale om at billedet kommer over en vis størrelse?

Her henviser jeg igen til projectorcentral, feks for Sanyo's Z3: http://www.projectorcentral.com/Sanyo-PLV-Z3-projection-calc ulator-pro.htm

Du kan altså slå en hvilken som helst projektor op i deres database, og tjekke ved hjælp af calculatoren hvordan dens zoom osv virker.

kaizer skrev:

DLP/LCD: Hvad skal man vælge? Hvvad er fordelene og ulemperne?

DLP har længe været stærkest i sort niveau og kontrastforhold, noget LCD'erne er ved at komme efter, dog ikke i den billige ende endnu.

DLP har dog den ulempe at den viser regnbuer. Nogle værre end andre. Skide irrerterende. Den støjer mere når farvehjulet drejer. Og den fåes endnu ikke med Lens shift, hvilket begrænser placeringsmulighederne.

Til top Vis tranum1's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tranum1 Besøg tranum1's Websted

Bluesky
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 27 August 2005 kl. 16:23 | IP-adresse registreret  

Ang. format de kan vise begge dele, en projektor vil have en native opløsning på enten 16:9 eller 4:3, står det ikke så ser på opløsningen. F.eks. har Sanyo'en 1280x720, 1280:720 = 1,77 = 16/9.

Mindste skærmafstand er hvor tæt på lærred projektoren kan stå. Hvis du vil se noget om størrelser og afstande på de forskellige projektorer se her link. Der er også masse af tests du kan læse.

En ting du skal holde øje med er om det er en Data eller hjemmebio projektor du ser på. Et andet sted at starte er om du vil have en DLP eller LCD projektor.

Selv har jeg Sanyo Z3 og er rigtig glad for den. En lidt billig alternativ som også er LCD er Panasonic AE700. Set til omkring 10.000 og i samme klasse som Sanyo'en. Billigere i DK, hvis du køber i Tyskland er Sanyo'en også under 10.000.

Nogen kan bedre lide det billed en DLP laver, men det er der ikke enighed om. Men her kunne du se på Benq, Optoma, Infocus. De er typisk billigere end LCD. Nogen er dog pladede af "regnbue effekter" på de billigere DLP modeller, men er det ikke noget du ser, er de en mulighed.

Der blev jeg slået på stregen
Til top Vis Bluesky's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bluesky

kaizer
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 August 2005 kl. 21:13 | IP-adresse registreret  

Hmmm, der er lige så uoverskueligt som jeg havde forventet.

Hvordan kan man se om det er en data eller en filmprojector?

Jeg kan jo starte med at sige at jeg nogle gange låner en ViewSonic PJ501, SVGA 800x600; 1024x768 max., 1500 lumens, 4:3/16:9 og ser film på et lærred på fod der er over 25 år gammelt.

Ser man bort fra (selv om det er svært!), at lærredet ikke just er helt plant, men derimod bugter sig lystigt, hvilket tydeligt kan ses, især når der er vandrette/lodrette billeder på skærmen, syntes jeg faktisk billedet er ganske fint. Det kan overhovedet ikke måle sig med Sony tv'et der står ved siden af; billedet bliver nemt lidt uldent og det har svært ved at vise detaljerne. Men når det ikke er ret tit projectoren bruges er det dog let at blive imponeret og et meget større billede. Også ved brug af Ps2 og xbox er billedet pænt. Udover det, støjer projectoren ganske meget; selv når man ser film der er skruet højt op.

Sanyo'en og Panasonicen er for dyre for mig. Jeg havde mere tænkt mig noget i 5000-7000 kr. klassen. F.eks.:

http://www.coop.dk/nettorvet/show_product.aspx?dept_id=183&a mp;pf%5Fid=6062992

http://www.coop.dk/nettorvet/show_product.aspx?dept_id=183&a mp;pf%5Fid=6060744

http://www.coop.dk/nettorvet/show_product.aspx?dept_id=183&a mp;pf%5Fid=6060136

http://www.coop.dk/nettorvet/show_product.aspx?dept_id=183&a mp;pf%5Fid=6063542

At jeg lige har taget fra coop's side er kun fordi de havde flere i "min" prisklasse. Har i selv nogle gode idéer, så skriv gerne.

Bluesky
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 August 2005 kl. 22:09 | IP-adresse registreret  

Til under 7.000 er der denne Benq 5120 til 5.600. Det er en 16:9 og skulle ifølge Projector Central give god værdi for pengene. Mellem 7.000 og 8.000 er der lidt flere muligheder.

Benq'ens svaghed er regbue effekter.

kaizer
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 August 2005 kl. 22:14 | IP-adresse registreret  

Ok. Det vil altså sige det er en DLP?!

Hvis jeg helst ville ha' en LCD-projector, hvad skal jeg så gå efter?

Hvor meget betyder opløsningen? Jeg har fulgt lidt med i debatten om LCD/plasma tv, og synes ofte folk bliver anbefalet ikke at gå for meget op i opløsningen. Men bliver en ringe opløsning ikke meget synlig når man kommer op i en stor størrelse?

Bluesky
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 August 2005 kl. 22:34 | IP-adresse registreret  

Jeg har ingen bud på en LCD til under 7.000. Så skulle det da være brugt. Af dem du linker til er der Epson EMP-TW10, som ser ok ud på papiret, men jeg kender den ikke.

Opløsning betyder en del, jo højere jo bedre.

kaizer
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 August 2005 kl. 22:37 | IP-adresse registreret  

Den er jeg også lidt lun på. Det undrer mig bare lidt at coop siger at den kan vise både 4:3 og 16:9, men går du ind på http://www.hifipriser.dk/Listprices.asp?ID=39884 står der kun 4:3, men intet om 16:9.

Bluesky
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 August 2005 kl. 22:42 | IP-adresse registreret  

Kunne du finde på at købe fra Tyskland? For så har jeg alligevel et bud nemlig Sanyo Z1X til ca. 6.000.

Ret: kom til at skrive 8.000 istedet for 6.000.

Bluesky
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 August 2005 kl. 22:44 | IP-adresse registreret  

Du linker til en anden projektor på hifipriser. Epson EMP-TW10 har en opløsning på 584x480 som er 16:9.

kaizer
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 August 2005 kl. 22:44 | IP-adresse registreret  

Den kan du få her til 7646 kr. http://www.hifipriser.dk/Listprices.asp?ID=126345

Bluesky
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 August 2005 kl. 22:46 | IP-adresse registreret  

Ja min pris er forkert ca. 6.000 i Tyskland.

kaizer
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 August 2005 kl. 22:46 | IP-adresse registreret  

Ja, det er rigtigt; min fejl. Jeg har bare lidt svært ved at regne med coop's beskrivelse af sådanne varer. Det er jo ikke deres primære salgsområde og jeg frygter at en eller anden kunne lave en fejl.

kaizer
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 August 2005 kl. 22:47 | IP-adresse registreret  

Jeg tror jeg må "google" frem til nogle anmeldelser...

kaizer
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 August 2005 kl. 22:48 | IP-adresse registreret  

Hvor kunne Sanyo'en købes?

Bluesky
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 August 2005 kl. 22:55 | IP-adresse registreret  

kaizer skrev:

Hvor kunne Sanyo'en købes?

Se her: link

Jeg vil tro at Sany'en er et bedre bud end den Epsom. Epsom's opløning passer til NTSC (USA) ikke til PAL, og er lavere end Sanyo'en. Je har tidligere haft end Z1 som jeg også var glad for og Z1X er en nyere model.

kaizer
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 August 2005 kl. 22:57 | IP-adresse registreret  

Tak for det; jeg kigger på det. Kan den betegnes som en "lillebror" til PLV-Z3?!

Og den kan vise både 4:3 og 16:9?!

Der er bare lidt underligt at Z1x er billigere en Z1, når den nu er er nyere model.

Bluesky
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 August 2005 kl. 23:05 | IP-adresse registreret  

Ja det kan du godt.

Det er en 16:9, men det kan også vise 4:3.

Nu har jeg tændt for min Z3 og sat en film over.

Så hvis du har flere spørgsmål, så går der lige et par timer for jeg vil svare.

kaizer
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 August 2005 kl. 23:06 | IP-adresse registreret  

Jamen, god fornøjelse. Det bliver nok snart min tur. Jeg takker for hjælpen.

kaizer
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 August 2005 kl. 00:11 | IP-adresse registreret  

Har læst denne anmeldelse: http://www.ausmedia.com.au/sanyo_z1_projector.htm

Iflg. denne har den opløsningen 960 x 540 fordi det passer bedre til australsk tv. Vil jeg få glæde af det?! Eller vil den kun vise i opløsning 854 x480. Det er jo ikke overdrevet meget; ikke i forhold til den ViewSonic som jeg talte om tidligere på 800 x 600.

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes