Tilbage til HIFI4ALL.DK 19. juni 2026 | 15:33   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
TV/Projektion
 HIFI4ALL Forum : TV/Projektion
Emne Emne: Projector - Hvilken? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
jkk1989
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 Marts 2005
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Sendt: 27 August 2005 kl. 21:23 | IP-adresse registreret  

Hejsa har lige bestilt et lærred på 180x180cm 76"

Det vil så også sige jeg ska have mig en projector..

Projectoren skal vise billedet fra KUN 3 meters afstand... Fra lærredet.. Og vil kun bruge knap 7000kr. På projectoren da jeg tror det passer fint til mit behov

Jeg havde kigget lidt på denne som er utrolig billig. Men ved ik om specifictionen er god? http://www.hifipriser.dk/Listprices.asp?ID=137861

Hva kan i ellers foreslå mig?

Mvh Jesper
Til top Vis jkk1989's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jkk1989 Besøg jkk1989's Websted

Bluesky
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 28 August 2005 kl. 01:25 | IP-adresse registreret  

Hej, den du linker til er en 4:3 projektor beregnet til data brug, så den kan jeg ikke anbefalde.

Prøv evt. at se denne tråd: Projektor spørgsmål.
Til top Vis Bluesky's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bluesky

powda
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 November 2004
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 28 August 2005 kl. 03:22 | IP-adresse registreret  

Overvejet en CRT projektor ? Fås brugt for nærmest ingen penge, og har du pladsen, så kig lige specifikationerne mod enhver lcd projektor...

jkk1989
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 August 2005 kl. 12:19 | IP-adresse registreret  

hva er forskellen? sorry ved ik så meget? Men for mig lyder CRT som et kæmpe TV? :S

powda
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 August 2005 kl. 12:25 | IP-adresse registreret  

jkk1989 skrev:
hva er forskellen? sorry ved ik så meget? Men for mig lyder CRT som et kæmpe TV? :S

Modsat de små projektorer, som du har kig på nu, så er det en større kasse med tre rør i. De vejer også en del, den jeg venter på at få hjem vejer 30kg.

Men - kontrastforholdet skulle være 1:15000, og så skal du ikke bruge scaler til den, da den ikke har nogen 'native' opløsning den skal køre i. Altså kan du smide et normalt scart signal efter den med glimrende resultat.

Bluesky
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 28 August 2005 kl. 12:38 | IP-adresse registreret  

powda skrev:

jkk1989 skrev:

Modsat de små projektorer, som du har kig på nu, så er det en større kasse med tre rør i. De vejer også en del, den jeg venter på at få hjem vejer 30kg.

Men - kontrastforholdet skulle være 1:15000, og så skal du ikke bruge scaler til den, da den ikke har nogen 'native' opløsning den skal køre i. Altså kan du smide et normalt scart signal efter den med glimrende resultat.

Selv om billedet på en CRT er de andre overlegen, så får du det næsten til at lyde som om de er nemere at have med at gøre. Det er vel ikke rigtigt.

Nu har jeg ikke CRT så ret mig hvis jeg tager fejl, men er de ikke meget mere besværligere at indstille rigtigt i forhold til LCD/DLP som er meget mere plug and play?

Og de larmer vel også en hel del mere?

Det er vel også langt de færeste der har en scaler til deres projektore, de indbygede scalere i nutides projektore klare det fint og i de nyere modeler endda rigtig godt.
Til top Vis Bluesky's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bluesky

powda
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 August 2005 kl. 15:28 | IP-adresse registreret  

Bluesky skrev:
powda skrev:

jkk1989 skrev:

Selv om billedet på en CRT er de andre overlegen, så får du det næsten til at lyde som om de er nemere at have med at gøre. Det er vel ikke rigtigt.

Nu har jeg ikke CRT så ret mig hvis jeg tager fejl, men er de ikke meget mere besværligere at indstille rigtigt i forhold til LCD/DLP som er meget mere plug and play?

Og de larmer vel også en hel del mere?

Det er vel også langt de færeste der har en scaler til deres projektore, de indbygede scalere i nutides projektore klare det fint og i de nyere modeler endda rigtig godt.

Den CRT skulle larme under 10db. Det er vist de færreste LCD projektorer der kan følge med der.

Jo, den er sværere at indstille. Men - hvor mange gange er det lige man gør det? Jeg regner personligt kun med en enkelt :]

Mht. scaler mener jeg også bare, at man ikke skal tænke på kvaliteten over scaleringen, da der ikke skal ske nogen.

Denon2200
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juli 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 28 August 2005 kl. 16:01 | IP-adresse registreret  

hvor meget koster sådan en crt projekter og har du link til den du har købt?
Til top Vis Denon2200's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Denon2200

powda
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 August 2005 kl. 16:20 | IP-adresse registreret  

Denon2200 skrev:
hvor meget koster sådan en crt projekter og har du link til den du har købt?

Tror du skal regne med omkring 2000-4000kr. Jeg har købt en Sony 1030. Vigtigt er dog rørenes stand.

Har ikke lige et link, desværre. Prøv at søge på navnet i en søgemaskine.

meyer
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 Oktober 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 29 August 2005 kl. 11:40 | IP-adresse registreret  

jeg vil nu mene at en scaler er varmt at andbefalde. Bruger selv en scaler der er indbygget i min Mumitsu og der kan man sagtens se linjerne i den native opløsning. Når jeg scaler op til 1024*768 er umulige at se fra 2 m afstand

Du skal bare vide at en CRT fylder Meget mere end en Digital projector og det tager en del tid at sætte sig ordenlig ind i. Hvis du vælger CRT Skal du kikke efter om der burn ind's hvis du ikke ved hvad det er er det et bilde der nærmest er brandt sig fast i forsfort. 

Her er lige et link par links hvor du kan finde en masse info om det.

http://www.outofsync.dk/

http://www.crt4ever.dk/

Til top Vis meyer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af meyer

powda
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 August 2005 kl. 11:55 | IP-adresse registreret  

meyer skrev:

jeg vil nu mene at en scaler er varmt at andbefalde. Bruger selv en scaler der er indbygget i min Mumitsu og der kan man sagtens se linjerne i den native opløsning. Når jeg scaler op til 1024*768 er umulige at se fra 2 m afstand

Du skal bare vide at en CRT fylder Meget mere end en Digital projector og det tager en del tid at sætte sig ordenlig ind i. Hvis du vælger CRT Skal du kikke efter om der burn ind's hvis du ikke ved hvad det er er det et bilde der nærmest er brandt sig fast i forsfort. 

Her er lige et link par links hvor du kan finde en masse info om det.

http://www.outofsync.dk/

http://www.crt4ever.dk/

Må jeg spørge - hvad er det præcist for en projektor du bruger ?

Fenris
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 August 2005
Sendt: 29 August 2005 kl. 12:37 | IP-adresse registreret  

Med den størrelse billede og med din erfaring indenfor projektorer vil jeg ikke råde dig til at købe en CRT. De har som allerede nævnt nogle fordele men de kan nemt gå hen at blive besværlige at have med at gøre.

De skal også indstilles mere end en gang da de over tid taber lidt af deres fokus (man taler normalt om hver 6 måned).  Men hvis du skal bruge en projektor til 76" og du ikke har planer om ligefrem at indrette rummet til projektoren så ville jeg vælge en LCD/DLP.

Jeg har haft både en LCD og en CRT og selvom CRT'eren leverede et helt utroligt billede så var den meget besværlig at have med at gøre.

Det du skal kigge efter hvis at du begynder at lede efter en CRT er: Antal timer på rørene, indbrændninger, om den har digital fokus (analogt er ikke sjovt at rode med hvis den er loft monteret) og vægten er nok også en god ide at overveje (de kan nemlig veje op imod 100kg for 9" modellerne).

Jeg tror at du muligvis kan finde nogle BenQ (ikke CRT) i Tyskland som ligger omkring 7000,-

Til top Vis Fenris's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Fenris

Miagi
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2004
Sendt: 29 August 2005 kl. 15:37 | IP-adresse registreret  

Enig med Fenris....CRT er måske en smule overkill til 76". CRT er også betydelig mere krævende omkring mørklægning end en std. LCD/DLP.

Til 7000,- ville jeg nok kigge efter en brugt Sanyo Z2 (LCD)....fremragende til prisen & har en optik, der gør den MEGET let at opsætte & indstille.....selv for en uøvet.

/Miagi

Til top Vis Miagi's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Miagi

meyer
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 August 2005 kl. 11:26 | IP-adresse registreret  

[/QUOTE]

Må jeg spørge - hvad er det præcist for en projektor du bruger ?

[/QUOTE]

En Marquee 8500 Ultra

meyer
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 August 2005 kl. 11:48 | IP-adresse registreret  

Vil give Fenris ret En CRT er nok lige i overkanten det kraver en helt videnskab at sætte en CRT ordenlig op Nu har jeg haft min i godt 5 mdr. og jeg mangler stadig en hel del viden inden for CRT. Har haft Digitale projector i de sidste 5-6 år trode jeg vidste en del men fandt ud af at det gjore jeg ikke da jeg skiftede til CRT.

Så hvis du ikke ved noget om projector så køb en DLP eller LCD  

jkk1989
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 August 2005 kl. 12:06 | IP-adresse registreret  

Hej alle sammen tak for de fine råd...

Jeg har nu købt mig en BenQ PE5120. Jeg gav 6000kr. For den og den er jeg fuldt ud tilfreds med.. Den giver det billede jeg skal bruge og ser fin ud. Og skal jo ik bruges i et stort rum.. :)

Mvh Jesper
Til top Vis jkk1989's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jkk1989 Besøg jkk1989's Websted

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes