Tilbage til HIFI4ALL.DK 6. juni 2026 | 12:05   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
TV/Projektion
 HIFI4ALL Forum : TV/Projektion
Emne Emne: Plasma vs LCD? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Hendrixon
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 August 2005
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Sendt: 29 August 2005 kl. 19:00 | IP-adresse registreret  

Hvad er lige foreskellen på et plasma tv og lcd tv?
Spørger måske lidt dumt, ved der er mange kloge folk her inde.
Hvad med kvaliteten på LCD, er den bedre end et godt sony 100 Hz tv?
Er det bare en trend at Tv skal være flade?

-Hendrixon
Til top Vis Hendrixon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hendrixon

jakobskovgaard
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 December 2004
Lokalitet: Århus
Sendt: 30 August 2005 kl. 09:54 | IP-adresse registreret  

Nej det er helt sikkert ikke en trend at TV skal være flade, flere store mærker stopper produktionen af CRT fjernsyn, så dem sker der næppe mere med.

Der har været skrevet meget herinde om forskellen og fordele/bagdele ved LCD/Plasma. Personlig kan jeg stadig bedst lide plasmaen, primært pga den større kontrast som disse skærme levere, og sortniveauet (altså hvor sort, sort er) er betydelig højere hos plasma.Betragtningsvinklen hos LCD er heller ikke så god, du skal ikke langt ud til siderne før at kontrasten forsvinder på en LCD, dette oplever du ikke ved plasma.

Endvidere har lcd teknologien også et problem med responstiden på skærmen, dette vil opleves ved hurtige panoreringer og f.eks fodbold, hvor ved der trækkes skygger henover skærmen.

Nogle påstår at plasma er meget strømslugende, men har læst herinde at pioneer har lavet undersøgelser om dette, og deres plasma sutter ikke nævneværdig mange flere watt i sig end LCD'en

Slutteligt, så er CRT nok stadig den teknoligi der giver det bedste billede, men det er ved at være tæt på. Jeg har selv en Panasonic PH42PA50, når man sætter en DVD på, via componet indgangen er billedet bedre på mit plasma end det var på mit 8 år gamle 100Hz Phillips TV, og så er billedearealet endda blevet ca dobbelt så stor.

Men prøv lidt at kigge herinde, og du finder mange forskellige meninger om netop lcd/plasma....

Hendrixon
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 August 2005
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 17 September 2005 kl. 22:48 | IP-adresse registreret  

Tak for den fine forklaring holder mig dog til crt endnu, har hørt rygter en døende pics på plama og lcd, så venter til det er kommet i orden med det.

-Hendrixon
Til top Vis Hendrixon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hendrixon

hans123
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Marts 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 18 September 2005 kl. 08:13 | IP-adresse registreret  

jakobskovgaard skrev:

Endvidere har lcd teknologien også et problem med responstiden på skærmen, dette vil opleves ved hurtige panoreringer og f.eks fodbold, hvor ved der trækkes skygger henover skærmen.

Mit philips plasma ( 9966) havde problemer med respontiden   men det opleves slet ikke på mit nye 37'' lcd     så lcd'erne kan også vise fodbold nu....

Mvh Hans

Til top Vis hans123's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hans123

peterakastorm
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Marts 2005
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 18 September 2005 kl. 09:23 | IP-adresse registreret  

Jeg vil til hver en tid også anbefale plasma... Efter min mening er billedkvaliteten altså bare det bedre... og så "skal" det jo næsten også være plasma, hvis man skal op omkring 42"...
Til top Vis peterakastorm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af peterakastorm

urbanh
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2005
Sendt: 18 September 2005 kl. 09:51 | IP-adresse registreret  

Jeg har købt et plasma tv, men jeg vil ikke sige at jeg til en hver tid vil anbefale det fremfor et lcd-tv, det kommer helt an på hvilke behov du har. Lcd-tv`et er således overlegent ved fremvisning af digitale billeder, pc-tilslutning mv.  og i den forbindelse så vidt jeg ved helt fri for indbrænding, jeg synes bare ikke at jeg har set et lcd-tv vise ordentlig fodbold. Jeg vil lige nævne at jeg har kikket på fodbold på Lowe-lcd-tv via selector og det synes jeg ikke var særlig overbevisende. Hvis jeg skulle købe fladskærmstv i dag, ville jeg kikke meget grundigt på sharps nye 32`lcd som elgiganten sælger for 9.000 kr., det har en opløsning på 540 linier, hvilket vil sige at det ikke er HD-klart, men så vidt jeg ved er det det eneste fladskærmstv der i dag er optimeret til vores sd-pal-udsendelser (og dagens dvdstandarder), så nu igen er vi lige pludselig der hvor vi ikke ved hvor hurtig fremtiden kommer m.h.t. hd-tv.
Til top Vis urbanh's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af urbanh

kongsumsar
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Marts 2005
Lokalitet: Fyn
Sendt: 18 September 2005 kl. 10:03 | IP-adresse registreret  

Jeg købte et dyrt(40.000 kr) pioneer plasma tv, men efter test under hjemmelige forhold blev det returneret og byttet til et billigt(8.000 kr.) LCD tv, det gør det næsten lige så godt.

Jeg ville vælge og har et LCD, hvis man kan leve med den lidt lavere kontrast, dog synes jeg at den samlede billedkvalitet er bedre på LCD.  

Til top Vis kongsumsar's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kongsumsar

urbanh
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2005
Sendt: 18 September 2005 kl. 10:07 | IP-adresse registreret  

Hej Kongsumsar

Nu er jeg nysgerrig, hvilket lcd-tv har du købt?

m.v.h. Henning

Til top Vis urbanh's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af urbanh

kongsumsar
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Marts 2005
Lokalitet: Fyn
Sendt: 26 September 2005 kl. 11:01 | IP-adresse registreret  

det er et billigt 27" widescreen tv fra Dantax til 8.000 kr.

se modellen på http://80.198.168.158/SEEEMS/40.asp

Til top Vis kongsumsar's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kongsumsar

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes