| Forfatter |
|
torpedo Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 452
|
| Sendt: 31 August 2005 kl. 00:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
På min DVD-afspiller kan jeg sætte progressive scan til "Auto (525)" eller "On (625/525)." Sidstnævnte indstilling giver klart det bedste billede på min Panny AE700, så jeg er ikke i tvivl om hvad jeg skal anvende. Men jeg kunne godt tænke mig at høre hvad der er forskellen og hvornår man bruger hvad.
Pft.
|
| Til top |
|
| |
TapeConnection Lukket konto

Lukket efter brugers ønske!
Bruger siden: 30 November 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 4163
|
| Sendt: 31 August 2005 kl. 07:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
torpedo skrev:
| På min DVD-afspiller kan jeg sætte progressive scan til "Auto (525)" eller "On (625/525)." Sidstnævnte indstilling giver klart det bedste billede på min Panny AE700, så jeg er ikke i tvivl om hvad jeg skal anvende. Men jeg kunne godt tænke mig at høre hvad der er forskellen og hvornår man bruger hvad. |
|
|
Hvilken afspiller? Jeg gætter på at det drejer sig om dens "film-mode", hvis du sætter progressive scan til "on", vil den konsekvent behandle materialet som film - hvilket vil være bedst ved mange, men ikke alle, film (eftersom forskellige film skal behandles forskelligt alt efter hvordan de er mastered, er det i praksis mere avanceret end som så), mens den ved "auto" analyserer billedet, og forsøger at behandle signalet på den mest rigtige måde ud fra hvordan den "tror" billedet er mastered. Du vil sikkert kunne opleve film hvor "auto" er bedst. At der står (525) ved den ene og (625/525) ved den anden antyder dog at den konverterer alt til NTSC når den står på auto, derfor ville jeg gerne vide hvilken afspiller der er tale om? Hvis den konverterer (det gør f.eks. Philips DVD 963 også med en bestemt indstilling i menuen som jeg ikke lige kan huske hvad hedder), vil dette i sig selv forringe billedet markant ved afspilning af PAL-film. __________________ Mvh. TC
www.tapeconnection.dk
Hvor billigt skal et dårligt tv være for at være et godt køb?
|
| Til top |
|
| |
torpedo Forum Bruger

|
| Sendt: 31 August 2005 kl. 08:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Otto,
Tak for god feedback. Det drejer sig om en Arcam Diva DV78.
Har jeg ret i, at 575/675 er det reelle signal, og 480/576 er det synlige for henholdsvis NTSC og PAL?
|
| Til top |
|
| |
TapeConnection Lukket konto

Lukket efter brugers ønske!
Bruger siden: 30 November 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 4163
|
| Sendt: 31 August 2005 kl. 08:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
torpedo skrev:
| Tak for god feedback. Det drejer sig om en Arcam Diva DV78. |
|
|
OK, den kender jeg ikke.
torpedo skrev:
| Har jeg ret i, at 575/675 er det reelle signal, og 480/576 er det synlige for henholdsvis NTSC og PAL? |
|
|
Lige knap, 525/480 for NTSC, og 625/576 for PAL. Og derudover er der så forskellen i framerate der gør konvertering fra PAL til NTSC til et stort no-no (NTSC kan konverteres til PAL60, der er PAL opløsning og farver, men med 60 Hz) __________________ Mvh. TC
www.tapeconnection.dk
Hvor billigt skal et dårligt tv være for at være et godt køb?
|
| Til top |
|
| |
torpedo Forum Bruger

|
| Sendt: 31 August 2005 kl. 11:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvad er den primære grund til, at der i PAL sendes 625 linier og kun 576 som er synlige, det er da en rimelig stor procentdel som ikke vises. Bruges den overskydende del til tekst-tv eller hvad?
|
| Til top |
|
| |
larl Forum Bruger

Bruger siden: 22 Oktober 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 912
|
| Sendt: 31 August 2005 kl. 11:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Torpedo
torpedo skrev:
| Hvad er den primære grund til, at der i PAL sendes 625 linier og kun 576 som er synlige, det er da en rimelig stor procentdel som ikke vises. Bruges den overskydende del til tekst-tv eller hvad? |
|
|
Den primære årsag er at billederør skal bruge tid til at flytte strålen fra bunden af billedet tilbage til toppen af billedet.
Du skal forestille dig at linierne bare udsendes i en konstant lind strøm. Strålen tegner billedet en linie af gangen, fra venstre mod højre - fra top til bund.
Faktisk tegnes først hver anden linie (1, 3, 5 osv) og i næste del-billede tegnes de resterende linier (2, 4, 6 osv). Når strålen når bunden af et del-billede, skal den flyttes tilbage til toppen for at begynde tegning af næste del-billede.
Der er reserveret 23,5 linier fra hvert del-billede til at flytte strålen tilbage. I den periode er strålen slukket, og linierne er usynlige.
De usynlige linier bruges bl.a. til at udsende tekst-tv.
/Lars __________________ recordere.dk - AV Nyheder, Anmeldelser og Debat
|
| Til top |
|
| |
torpedo Forum Bruger

|
| Sendt: 31 August 2005 kl. 12:27 | IP-adresse registreret
|
|