| Forfatter |
|
Flames Forum Bruger

Bruger siden: 13 Juni 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 276
|
| Sendt: 02 September 2005 kl. 21:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej..
Skal igang med at bygge en matrix afstivning..
og så er det at jeg ville høre om 10 eller 12mm Spånplade er tykt nok?
Og 16 / 19 eller 21mm spånplade til resten af kabinetterne?
Tror i det ville være Godt nok..
Skal lige siges at fronterne bliver lavet i 21 eller 22mm. RIGTIG Godt Krydsfinér (noget af det bedste der fås  )
|
| Til top |
|
| |
daniels Forum Bruger


Bruger siden: 26 Marts 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 3704
|
| Sendt: 05 September 2005 kl. 20:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Som udgangspunkt vil jeg slet ikke anbefale spånplade.
Skal det gøre ordentligt, skal du have gang i MDF. Heller ikke krydsfiner ville jeg bruge.
Alt efter størrelsen af højttaleren, og afstivningerne, anbefaler jeg 19mm eller 22mm overalt. Går jeg kompromisløst til opgaven, bruger jeg gerne 30mm MDF, eller 22mm MDF med 12mm spånplade internt.
Matrix afstivning er kun interessant i forbindelse med baskammeret. Til mellemtone og diskant er det irrelevant.
De interne afstivninger i baskammeret kan du godt lave i noget forholdsvist tyndt MDF. Evt. 6-12mm, bare der er nok afstivninger.
__________________ DanielS - Alkohol tager toppen af ubehagen ved livet - Der findes ikke dårlige ideer, kun mangel på vilje til at udføre dem!
|
| Til top |
|
| |
Flames Forum Bruger

Bruger siden: 13 Juni 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 276
|
| Sendt: 05 September 2005 kl. 20:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Okay.. men det står sq lidt lavet i fars pengepung  ..
men vil MEGET gerne lave det i MDF Plade, men er det ikke meget dyrt?
og har fået at vide at tykt krydsfiner er godt til fronten, og når man
nu kan skaffe noget af det bedste kvalli og i en god tykkelse gratis,
jaa.. hvorfor så ikke tage imod tilbudet?  .. men regner med at lave afstivningen af 10 eller 12mm Spånplade, og hvis jeg har råd så resten af MDF  .. skal lige siges, at der hvor afstingen kommer er der KUN Bas enheder
|
| Til top |
|
| |
daniels Forum Bruger


Bruger siden: 26 Marts 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 3704
|
| Sendt: 05 September 2005 kl. 21:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg får normalt skåret alt mit træ i Silvan, og der er krydsfiner faktisk dyrere end MDF.
Mener ikke MDF er ret meget dyrere end spånplader.
Mange af de stykker jeg får skåret ud, får jeg fra deres "småstumper" de har liggende. Så får jeg dem skåret gratis ud, og til spotpris.
Et priseksempel er mit seneste kabinet; en 110x22x35 cm stor højttaler med afstivninger og indre seperate kabinetter, alt i 22mm MDF. Alt udskåret til knap 500 kroner.
Kabinetkonstruktionen er næsten en af billigeste steder, hvor man kan redde god lyd pris/ydelse. Et par afstivninger til næsten ingen penge, kan elliminere uønskede resonanser og vibrationer.
Du må endelig ikke spare et par hundrede kroner på kabinetkonstruktionen. Pengene er givet rigtigt godt ud her.
__________________ DanielS - Alkohol tager toppen af ubehagen ved livet - Der findes ikke dårlige ideer, kun mangel på vilje til at udføre dem!
|
| Til top |
|
| |
Flames Forum Bruger

Bruger siden: 13 Juni 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 276
|
| Sendt: 05 September 2005 kl. 21:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Okay.. men så skal der jo bare gå længere tid  .. uhh ha.. så går der jo laaang tid.. hehe.. nå men jeg må vente  for lyden skal sq være iorden
|
| Til top |
|
| |
Kjeldsen Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 9424
|
| Sendt: 05 September 2005 kl. 22:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Krydsfinér kan sagtens bruges med godt resultat. Der vil endda være dem
der vil mene det er bedre end MDF og spånplade Andre igen mener
spånplade er bedre end MDF. MDF har dog den klare fordel, at det er
nemmest at abejde med ift. at få en flot finish.
Alt alt lige kan man ikke sige det ene materiale er bedre end det andet. Alle tre typer har deres tilhængere.
|
| Til top |
|
| |
Flames Forum Bruger

Bruger siden: 13 Juni 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 276
|
| Sendt: 05 September 2005 kl. 22:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Men så er spørgsmålet om jeg skal vælge 16 eller 19mm MDF plade? hvad vil være det bedste til kabinetter?
|
| Til top |
|
| |
Flames Forum Bruger

Bruger siden: 13 Juni 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 276
|
| Sendt: 05 September 2005 kl. 22:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
hmm De skal jo bare sættes sammen, og pudses ned så der kommer nogle
pæne kanter, og så skal der Vinyl finer oven på, og så frontstof på
fronten, er spånplade så ikke fint nok, eller skal jeg vælge den dyre
løsning og bruge MDF plade?
Hvis det bliver Spånplade, bliver det 22mm bliver det MDF bliver det 16 eller 19mm
|
| Til top |
|
| |
daniels Forum Bruger


Bruger siden: 26 Marts 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 3704
|
| Sendt: 05 September 2005 kl. 22:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Igen, det kommer an på hvor stort dit kabinet skal være.
Som minimum vil jeg anbefale de 19mm MDF.
Det er forhåbentlig ikke prisen, der på nuværende tidspunkt skræmmer dig = 500 kroner?(!)
For så kan jeg næsten med garanti forudse at dit projekt kommer til at løbe ind i økonomiske vanskeligheder, hvis der skal presses lidt vellyd ud af resultatet.
__________________ DanielS - Alkohol tager toppen af ubehagen ved livet - Der findes ikke dårlige ideer, kun mangel på vilje til at udføre dem!
|
| Til top |
|
| |
Kjeldsen Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 9424
|
| Sendt: 05 September 2005 kl. 22:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
22 mm spån er fint, men 16 mm MDF er for lidt. MDF er faktisk ikke særligt stift, og store flader vil flexe med kun 16 mm.
En god gang afstivning vil dog hjælpe på det problem.
|
| Til top |
|
| |
Flames Forum Bruger

Bruger siden: 13 Juni 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 276
|
| Sendt: 05 September 2005 kl. 22:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis 22mm Spånplade er Godt nok, for der kommer en Matrix afstivning
i.. såå tror i ikke at 22mm Spånplade bliver stift nok, med 16mm spån
til matrix afstivning? i skal jo huske at der kommer 21 eller 22mm
Noget af det bedste krydsfiner i fronten, der hvor Enhederne skal
sidde!!
|
| Til top |
|
| |
Flames Forum Bruger

Bruger siden: 13 Juni 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 276
|
| Sendt: 05 September 2005 kl. 22:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Men er det Godt nok?.. altså den sidste løsning jeg har skrevet!!!  .. der kommer Vinyl finer uden på, og laver også frontstof..
|
| Til top |
|
| |
daniels Forum Bruger


Bruger siden: 26 Marts 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 3704
|
| Sendt: 05 September 2005 kl. 22:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg er absolut ikke tilhænger af spånplade til at bygge kabinet af. Det er sikkert fint til andre.
Et kabinet udelukkende af 19mm MDF er, efter min mening, bedste løsning. Ingen krydsfiner, ingen spån.
Masser af afstivninger i den indre bassektion, og selvfølgelig adskilte rum til mellemtone og diskant.
En 100% ideel kabinetløsning er kun mulig at foreslå, når størrelsen og enhederne er kendte.
__________________ DanielS - Alkohol tager toppen af ubehagen ved livet - Der findes ikke dårlige ideer, kun mangel på vilje til at udføre dem!
|
| Til top |
|
| |
Flames Forum Bruger

Bruger siden: 13 Juni 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 276
|
| Sendt: 05 September 2005 kl. 22:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Laver det i et system hvor jeg har 1 "top" og 1 "bund" i hverside.. i
"top" sidder der en Vifa Diskant og en Vifa bas/mellemtone 55hz - 4khz
"bund" 2 * 8" Vifa M21WP 10 endnu ukendte parameter, men de kommer
meget snart  og det har jeg så i hver side..
|
| Til top |
|
| |
daniels Forum Bruger


Bruger siden: 26 Marts 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 3704
|
| Sendt: 05 September 2005 kl. 22:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Husk stadig at lave et lille kabinet internt til diskanten. Ellers kan mellemtonen påvirke diskanten.
Det er en forholdsvis stor højttaler du er ved at lave så.
Personligt ville jeg som før nævnt bruge 19mm MDF til hele den ydre konstruktion. I bassektionen skal der så kraftigt afstives, gerne med f.eks. 12mm MDF. Alt efter delefrekvens, skal der ikke bruges skum i denne sektion. Det kan også variere efter om det er en basrefleks eller lukket konstruktion. Men som udgangspunkt kvæler skum dybbas.
Diskant/mellemtone kammeret er ikke relevant med kraftig afstivning, men et par stykker skader ikke. Her er det vigtigere med skumdæmpning.
__________________ DanielS - Alkohol tager toppen af ubehagen ved livet - Der findes ikke dårlige ideer, kun mangel på vilje til at udføre dem!
|
| Til top |
|
| |
Flames Forum Bruger

Bruger siden: 13 Juni 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 276
|
| Sendt: 05 September 2005 kl. 22:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er et system med Basreflex..
og ja de blive meget store  ..
de skal måske også bruges på jobbet til de små jobs (Er DJ I fritid)
men forresten.. hvordan kan mellemtonen påvirke Diskanten?
|
| Til top |
|
| |
daniels Forum Bruger


Bruger siden: 26 Marts 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 3704
|
| Sendt: 05 September 2005 kl. 23:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Selvom mellemtonen flytter mindre luft end basserne, så flytter de luft nok til at påvirke diskanten. Går ud fra du placere mellemtonen i et lukket kabinet (?) Det er ihvertfald den bedste løsning.
Luften i mellemtonekabinettet vil altid prøve at komme ind og ud, alt efter membranen på mellemtonens bevægelse. Adskillelse er en god fingerregel. Kun ved meget små mellemtoner (mellemtonedomer) kan man snakke om at påvirkningen er mindre, men hvorfor ikke gøre det ordentligt fra starten af? Der skal jo kun et lille kammer, der dækker diskantens bagkammer, til.
__________________ DanielS - Alkohol tager toppen af ubehagen ved livet - Der findes ikke dårlige ideer, kun mangel på vilje til at udføre dem!
|
| Til top |
|
| |
Flames Forum Bruger

Bruger siden: 13 Juni 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 276
|
| Sendt: 05 September 2005 kl. 23:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Okay.. Tager alle disse gode råd med på vejen med kyshånd
og ja "top" bliver i et lukket system. vil så også lave et kammer til diskanten  ..
tænkte på.. om der er nogen forskel på om man undersænker enhederne eller om de ikke bliver undersænket?
|
| Til top |
|
| |
Flames Forum Bruger

Bruger siden: 13 Juni 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 276
|
| Sendt: 05 September 2005 kl. 23:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
og skal lige siges, at jeg regner med at lave Eksterne delefiltre, da
jeg så kan have, Delefiltre,Forstærker,Kabler,CD'er,Vinyler,CD
Afspiller og sådan nogle små ting i 1 "rack" agtigt kasse
|
| Til top |
|
| |
Flames Forum Bruger

Bruger siden: 13 Juni 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 276
|
| Sendt: 05 September 2005 kl. 23:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
mellem tonen er en Vifa 5½" TC14WG 4 ohm
|
| Til top |
|
| |