Tilbage til HIFI4ALL.DK 21. juni 2025 | 23:00   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
HTPC
 HIFI4ALL Forum : HTPC
Emne Emne: Ordentlig HTPC (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
spraycleaner
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 November 2004
Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline
Sendt: 02 September 2005 kl. 22:49 | IP-adresse registreret  

Nu har jeg selv snart bygget så mange almindelige HTPC computere med standard grafikkort og almindelig onboard lydkort der så kører på MCE fra MS.

De virker altså også bare bedst, med en "dum" fjernbetjening og smart VFD display der reagerer på alt!  Når disse gfx, og lydkort konstant bliver bedre bliver alt nok forholdvis ens en dag....

(prøv bla. at se på den barebone shuttle har lavet med VFD display i fronten, smid et PVR500 hauppuage kort, MCE fjernbetjening i og så hopper det da fint afsted)

MEN min HTPC jeg selv har - skulle for MIT vedkommende i princippet erstattet nogle dyre HIFI maskine (ja læs evt. lige testen af Lexicon's nye DVD afspiller på forsiden af HIFI4ALL! - sådan en apparat kan PCen måske også være).

Så min HTPC er noget ala det her:

Silverstone HTPC kabinet der tager alm. størrelse ATX PSU og ATX mobo osv. -> man kunne så vælge DVine og en masse andre ja selv med 7" touch i fronten osv.. men skidt nu med det - Silverstone er ikke så dyrt og den kommer med den bedste RCU nemlig iMON som er meget bedre end MCE RCU'en fordi den 100% kan programmeres på alle taster - sådan!

Selvf. 400GB HD, 4000XP processor, nyeste top DVD-DL-RW dvd drev, 1GB RAM og nVidia 6600GT PCI-E kort osv osv... kram kram!

OG MEGET vigtigt for mig fordi det skulle "satme" lyde ordentligt endten Lynx lydkort eller RME DSP9632 (den sidste valgte jeg da jeg så den til ca. 3800 kr. ved www.bygpc.dk)  og så fik jeg da ordentlig lyd!

Så kom jeg til softwaren, og jeg mener jo stadig selvom der ikke umiddelbart er så mange her der overhovedet snakker om det - at den SKAL kunne køre med noget FDDSHOW eller "processing" af billedet specielt til DVD (ikke vigtigt ved dårlige video clips fra nettet etc.) for at få den til at være progressive scan og hdtv agtig som f.eks. sådan en Lexicon afspiller er! Så jeg vil stadig holde på at her er MCE fra MS et godt program til standard brugeren men den sucks da totalt til noget som helst seriøst fordi DEN KAN JO INTET - du har jo NETOP INGEN mulighed for noget som helst justérbart !  Nej smæk noget MediaPortal på og brug ENDELIG IKKE dens indbyggede players af nogen art hverken til lyd eller billede fordi den er jo ikke en meter bedre, PÅNÆR at den kan køre med EKSTERNE players som gør den bedre!  Nu kan man bruge f.eks. theaterteks DVD player som har indbygget post-processing af billedet med nvidias nye 6200-7800 kort og alt indimellem - fedt det funker bare og ja den kører også perfekt med RME lydkortet!

MEN så holder legen også op - jeg har STORE problemer med at få noget som helst TV kort til at virke andet end lyden hakker totalt og jeg ved godt at det skyldes det RME lydkort og ANDRE lydkort der kører uden om windows kmixer for at lyde ordentlig - og jeg ved også at lyden i analog tv er fuldstændig ligemeget men jeg kan jo heller ikke gå ud af f.eks MediaPortal og vælge noget om i windows og skifte et stik bag på HTPCen og sætte mig tilbage, gå ind i MediaPortal for igen så at se TV hehe ... så HER sidder jeg fast + at alt det TV EGP halløj det ikke virker for mig, jo TEKST TV virker i MCE'en men ikke i MP(mediaportal). hmm  øv!

+ at VFD displays kun virker med onboard lydkort - øv + smart kabinetter med styre knapper for volumen virker heller ikke på sådan en type af lydkort også lidt øv - mne ok jeg skal jo heller ikke nødvendigvis skrue og op ned for den -den skal bare afspille ORDENTLIG og ikke andet, volumen er der jo på min DSP processor i anlægget!

Jeg savner en løsning / snak med andre der laver seriøse HTPCer koste hvad det vil!

Jeg har en smart løsning til folk der har film osv liggende et andet sted end på selve HTPCen  - få den til at kikke på netværket og smid en Synology HD-NAS box på og kør det meste fra den box det er smartere og så har man ingen HD støj -bare en idé til nogle + smid en touch skærm af ordenltig 15-17" størrelse op et sted også og køre noget dual screen!

Forresten også et ønske til software det er at have en form for "server" mht. menuerne hvor så HTPC setop boxe ala den fra Dlink og den kommende fra Linksys så kan gå på - smart til de steder hvor billede og lydkvalitet slet ikke i samme grad er så vigtig (sove værelse, køkken osv) hvad skal man bruge der? det software Intel har udviklet er virkelig ikke særlig bruger venligt endnu, jeg har rodet med det, men det må da være det næste!

Hmmm tænker på bare at have en alm. billigere HTPC som dem jeg ellers får bygget til folk fordi det bare virker, men er inderst inde også lidt ked af at alt det vilde udstyr ikke virker via nogle HTPC software/menuer perfekt, når det hele virker med en mus fra windows, både med lydkortet gfx og tv osv....det virker bare ikke fra MP, MCE og/eller mythTV SageTV, Meedio osv... jeg har prøvet dem alle øv øv øv!

Skriv noget tilbage! :-)

Btw: der var en tråd herinde der snakke noget om TV via HTPC = dårligt på TV'et ! Det er det så også her - det ser fint ud på digititalt TV dvs. DVB-T eller DVD-C (ja det har jeg prøvet men ikke virke MCE som i alle åbenbart bruger men det virker altså i MP!!!) - OG DER FUNKER DET MED SUPER BILLEDE SOM OM AT DET VAR DVD, jeg tror at det er bare det analoge signal der ikke, SELVOM man har et hauppauge kort, duer til at blive vist i en højere opløsning end det nærmest kom ind i dvs. ca. 640x480 eller lidt mere kun, vi kører jo alle højere opløsning på PCen og det går helt galt for det analoge signal nærmest at blive forstørret så meget, jeg tror faktisk at hvis en af jer prøvede at optage noget fra TV ned på HD og brændte det ud på en DVD og afspillede det på en billige DVD afspiller OP på TV'et at det nærmest bare lignede TV-tunerens billede igen, jeg tror ikke selve de analoge kort gør noget forkert jeg tror bare ikke det rigtig kan klare at køre på VGA, DVI osv ...  det er lige før at jeg får et ok billede ved pludselig at bruge HTPC og så dens SVHS udgang op til video projektoren, så er det faktisk bedre til analog tv , men duer selvfølgelig slet ikke til DVD osv...

Til top Vis spraycleaner's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af spraycleaner

Raun
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 Juli 2005
Sendt: 03 September 2005 kl. 02:27 | IP-adresse registreret  

Lidt af  en smøre..... :)

Kan lige hurtigt tilføje, at jeg mener at MP først understøtter tekst tv fra næste release.

Mvh.

Til top Vis Raun's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Raun

Flerbizky
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 Juli 2005
Lokalitet: København
Sendt: 03 September 2005 kl. 15:26 | IP-adresse registreret  

EPG virker da fint i MP release hvadsomhelst. Det kræver dog lige at man smider XMLTV på den - men virker - Det gør det...

Og så med Webinterface så man kan logge på, kigge i oversigten og bede den optage en eller anden ting - fordi man lige kommer senere hjem end beregnet.. Holder 100 !...
Til top Vis Flerbizky's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Flerbizky

gnOsis
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Juli 2004
Sendt: 03 September 2005 kl. 15:45 | IP-adresse registreret  

vil bare lige kommentere at du har sammensat din HTPC på en mækelig måde, du har nemlig valgt hardware ud fra hvad du mener er godt/(noget der er meget dyrt) i stædet for at kigge på software som det første og finde ud af hvad der er bedst understøttet... og software er som ofte lavets så det klare alle de "normale" specs i en computer så flest muligt vil få glæde af det (speciel opensorce software)...   

spraycleaner
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 November 2004
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 04 September 2005 kl. 22:08 | IP-adresse registreret  

det er super alt sammen og ja jeg har valgt HW før software men jeg vil da ikke gøre det om jeg vil have en god maskine så må jeg jo bare få det til at virke, nå men anyway er der nogen som har en XML guide for at få EPG til at virke i MP? for det var da et skridt i den rigtige retning for mig, det eneste som ikke rigitig virker er volume (hvad jeg kan leve med at det evt. aldrig kommer til at virke på det apparat!) og så generelt TV og lyden under TV, Tekst-TV og EPG - dvs. HD-recorder delen!

btw: er der nogen i der har fået burner delen til at virke i MP evt. bare så man kan brænde en TV optagelse ud eller musik ud på CD?

Til top Vis spraycleaner's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af spraycleaner

paqi
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Januar 2004
Sendt: 05 September 2005 kl. 09:38 | IP-adresse registreret  

Vil give gnOsis ret i at hvis du vil være sikker på at tingene virker bare 99% så skal du vælge frontend først og derefter finde de komponenter der virker. Jeg valgte selv et emu0404 lydkort på grund af kvaliteten men jeg lider også at at det ikke er understøttet i MCE05. Så når jeg starter maskinen fra boot så virker lydreguleringen ikke helt som den skal. Det problem kommer jeg aldrig uden om da det er et kort til prof brug og det kommer aldrig til at understøtte MCE05. Hvad jeg valgt bare lidt anderledes så ville det spille perfekt.

Men sådan er vi jo heldigvis forskellige..

Til top Vis paqi's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af paqi

Flerbizky
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 Juli 2005
Sendt: 05 September 2005 kl. 12:02 | IP-adresse registreret  

spraycleaner skrev:

det er super alt sammen og ja jeg har valgt HW før software men jeg vil da ikke gøre det om jeg vil have en god maskine så må jeg jo bare få det til at virke, nå men anyway er der nogen som har en XML guide for at få EPG til at virke i MP? for det var da et skridt i den rigtige retning for mig, det eneste som ikke rigitig virker er volume (hvad jeg kan leve med at det evt. aldrig kommer til at virke på det apparat!) og så generelt TV og lyden under TV, Tekst-TV og EPG - dvs. HD-recorder delen!

btw: er der nogen i der har fået burner delen til at virke i MP evt. bare så man kan brænde en TV optagelse ud eller musik ud på CD?

Jeg har ikke kigget på brænde delen - Primært fordi min maskine ikke har noget optisk drev og recording partitionen er delt på netværket..

Guide til XMLTV er lige here
Til top Vis Flerbizky's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Flerbizky

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes