Tilbage til HIFI4ALL.DK 15. juni 2026 | 18:52   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Levetid på gammel forstærker? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Nimda
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 December 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Sendt: 05 September 2005 kl. 21:55 | IP-adresse registreret  

Hej, jeg har  her i weekenden fundet noget af en sjælendhed jeg ikke kunne stå for. jeg har købt mig en gammel brugt forstærker for en 100 lap. vi taler her om en Technics SU 8080.
så vidt jeg kan se blev denne amp produceret i slut 70'erne. der står ikke nogen specifik productions dato på den. men jeg har efter lidt søgen på nettet kommet frem til det er i sen 70'erne de blev lavet.
nu kommer så spørgsmålet.

1) hvor lang tid er "leve" tiden for en sådan amp? (vi går ud fra den er blevet behandlet nogenlunde)

2) er der nogen der kender til denne forstørker og kan fortælle mig nogen ting om den?- . f.eks at den måske kan være "yngre" eller i har måske selv personlige erfarringer med sådan en krabat?- jeg spørg da den er fra før nettets historie og sågar også min egen, så det er stort set umuligt at finde noget om den. andet en gamle indscannet avis reklamer, hvor der blot står den yder 72w i 8 ohm.

tak :)
Til top Vis Nimda's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nimda Besøg Nimda's Websted

747DK
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 April 2005
Lokalitet: Jylland
Sendt: 05 September 2005 kl. 22:28 | IP-adresse registreret  

http://www.vintagetechnics.com/integrated/su8080.htm

http://www.classic-audio.com/technics/SU-8080.html

http://max8888.orcon.net.nz/audiosetup.htm

En fin ældre sag der virker velbygget det sidste link er på en der er ret glad for den

747DK
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 September 2005 kl. 22:35 | IP-adresse registreret  

Du skal nok regne med at den skal have nye lytter og et generelt tuneup... men det virker som om den er bygget til at overleve en krig. hvordan lyder den ?

Fiddoo
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Juni 2005
Lokalitet: Fyn Syd
Sendt: 05 September 2005 kl. 22:58 | IP-adresse registreret  

Smed for cirka 2 år siden nye og større lytter i en Nikko forstærker fra 79. Det gav et kæmpe løft i lyden ! Den spiller den dag idag upåklageligt. Gør det samme med din Technics og den kan holde mange år endnu.

Hairulfr
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 September 2005
Lokalitet: København
Sendt: 05 September 2005 kl. 23:25 | IP-adresse registreret  

Havde en gammel Nikko, den var fra 70erne, den virkede fint. skiftede et par sikringer og gav den kontaktspray, men all in all var den sgu god, og  det virkede ikke til at den var på vej til at give op. Tuneren var ikke så god længere, men resten virkede fint.
Til top Vis Hairulfr's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hairulfr

Nimda
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 September 2005 kl. 07:03 | IP-adresse registreret  

den spiller rent faktisk utroligt godt! jeg forstår slet ikke hvordan noget fra de "gamle" dage.. kan spille så fint.

ang. udskiftningen. af de dele. så har jeg bemærket det kendte med, når man skruer på balance kanppen, skratter det i HT'erne indtil man har givet slip igen, i kender det sikkert godt. det samme med et par af de andre knapper, men skal man i stedet bare skal trykke ind i stedet. - er der nogen måde at løse dette på?
Til top Vis Nimda's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nimda Besøg Nimda's Websted

walin
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 August 2004
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 06 September 2005 kl. 08:29 | IP-adresse registreret  

Nimda skrev:
den spiller rent faktisk utroligt godt! jeg forstår slet ikke hvordan noget fra de "gamle" dage.. kan spille så fint.

ang. udskiftningen. af de dele. så har jeg bemærket det kendte med, når man skruer på balance kanppen, skratter det i HT'erne indtil man har givet slip igen, i kender det sikkert godt. det samme med et par af de andre knapper, men skal man i stedet bare skal trykke ind i stedet. - er der nogen måde at løse dette på?

Kontaktspray er en god ting. Knas og knitren skylds oftest støv og skidt. Potentiometre kan også have god hjælp fra kontaktspray, dog kan de være så slidt at det er en stakket frist inden en generel udskiftning kommer på tale.

Bond
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Juni 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 06 September 2005 kl. 09:35 | IP-adresse registreret  

Hej !

Herligt gensyn , har selv haft den.....det var den sidste "rigtige" forstærker fra Technics med dobbelt mono-opbygning  http://www.vintagetechnics.com/integrated/su8080.htm samt den tilhørende tuner http://www.vintagetechnics.com/tuners/st8080.htm ......står faktisk til at "arve" et sæt fra familie ........glæder mig til et "genlyt"

Bond

Nimda
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 September 2005 kl. 09:53 | IP-adresse registreret  

walin skrev:

Nimda skrev:

Kontaktspray er en god ting. Knas og knitren skylds oftest støv og skidt. Potentiometre kan også have god hjælp fra kontaktspray, dog kan de være så slidt at det er en stakket frist inden en generel udskiftning kommer på tale.

okey, du siger støv. da jeg åbnede den var der rent faktisk RIGTIG meget støv. jeg fik fjernet en _hel_ del. men ikke alt. jeg prøver at gå igennem de steder som har med balancen at gøre og prøve at rengøre det. men noget andet er. når der nu er så meget fin elektronik, chips, modstande, kondensatore og sådan, hvordan kan jeg gøre det så støvfri/rent som muligt?- der må da være nogen der har nogle fifs, jeg har slev taget en støvsuger og taget det jeg kunne, self. med et plastik tud så der ikke var statisk elektrisitet som med stål.- jeg kan jo ikke bare fyre op for noget kontakt spray oven på et lag støv!?

Bond skrev:

Hej !

Herligt gensyn , har selv haft den.....det var den sidste "rigtige" forstærker fra Technics med dobbelt mono-opbygning  http://www.vintagetechnics.com/integrated/su8080.htm samt den tilhørende tuner http://www.vintagetechnics.com/tuners/st8080.htm ......står faktisk til at "arve" et sæt fra familie ........glæder mig til et "genlyt"

Bond

hmm kunne du komme med lidt info hvordan den var og sådan? lidt udtale om personlig erffaring er aldrig skidt

kongsumsar
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Marts 2005
Lokalitet: Fyn
Sendt: 06 September 2005 kl. 10:11 | IP-adresse registreret  

det bedste er at blæse det væk, har du ikke selv en kompressor eller en ven der har, så ta en tur forbi cykelsmeden og lån hans.

du skal ikke blæse med fuld tryk, men blæse stratetiske steder indtil alt synlig støv er væk, derefter giv noget kontakt rens hvor der er skidt tilbage.

Til top Vis kongsumsar's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kongsumsar

747DK
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 September 2005 kl. 11:35 | IP-adresse registreret  

de skal også lige siges at man kan købe trykluft på dåse typisk i en elektronik forretning og det er ikke dyrt. men klart nemmere at dosere end en kompressor.

Det er nu ikke så underligt den lyder godt de havde kun stereo at arbejde med og da din er en af topmodellerne har den sikkert fået alt hvad den kan trække. der var jo prestige i at lave det bedste.

vedr. støj er det altid de mindst brugt funktioner der støjer da de ikke bliver motioneret og det fixer kontaktspray. den kan jo sagtens have stået ubrugt i mange år. husk at det er inde i selve potmeteret det skal have kontaktspray.

Nimda
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 September 2005 kl. 16:09 | IP-adresse registreret  

okey godt, så kom vi så langt. nu til de dele dér.
jeg har prøvet at søge lidt på det. men jeg kan ikke komme frem til hvad en "lytter" og et "potmeter" er, en der kan forklare mig:
hvordan de ser ud?
hvor de nok sidder,
og hvor de kan fås/ hvor meget de koster,
samt er det noget jeg selv kan monterer? (jo jeg har prøvet at lodde før i mindre omfang)

og noget andet er (ja, jeg ved godt jeg har mange spørgsmål. håber i kan bærer over med det ) dette kontakt spray. hvordan virker det? det lyder da underligt at bare sprøjte det ud over konpenenterne!?

Fiddoo
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 September 2005 kl. 16:14 | IP-adresse registreret  

Vil sige det sådan: Hvis du ikke ved hvad et potmeter og lytter er, så få en til at hjælpe dig. Ihvetfald med lytterne ! Det kan ende frygteligt galt hvis du laver noget forkert. Kontaktrens og et par fornuftige lytter (elektrolytkondensatorer) kan fås for et par hundrede. Det kan fås i enhver elektronikforretning.

McAllan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Marts 2004
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 06 September 2005 kl. 16:27 | IP-adresse registreret  

Ja, piller man ved den, skal man vide hvad man gør...

Men omvendt, ved man hvad man gør, skifter elektrolytter i tide, holder øje med bias mv., så holder sådan en sag praktisk talt evigt!
Elektronik går jo i stykker fordi visse ting, navnligt elektrolytter og pressede kulmodtande (presset kulmodstande burde den ikke indholde) skifter karakter med tiden eller direkte holder op med at virke. Men resten, alm. film modstande, transistorer og filmkondensatorer, trafoer osv. bliver så at sige aldrig slidt. Hvis det endeligt skulle være skulle det være udgangstransistorerne, men voldspiller den aldrig (bliver extrem varm), så holder de også "evigt".

Har selv fået fat i en Quad 303 fra '70 til en slik. Inden for de første to timer jeg havde den spillende "eksploderede" en af de små elektrolytter. Den blev hurtigt erstattet, bias mv. tjekket for alle tilfældes skyld og den spiller lystigt videre. Elektrolytten døde ikke af misbrug, men pga. af alder. At den så var dimensioneret lige på grænset har naturligvis været fremskyndende faktor. Har nu købt et komplet sæt elektrolytter + nye lukkede trimmepotmetre, som kommer i her i løbet af kort tid - efter den har været i bad

Til top Vis McAllan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af McAllan

747DK
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 September 2005 kl. 18:10 | IP-adresse registreret  

Nimda skrev:

okey godt, så kom vi så langt. nu til de dele dér.
jeg har prøvet at søge lidt på det. men jeg kan ikke komme frem til
hvad en "lytter" og et "potmeter" er, en der kan forklare mig:
hvordan de ser ud?
hvor de nok sidder,
og hvor de kan fås/ hvor meget de koster,
samt er det noget jeg selv kan monterer? (jo jeg har prøvet at lodde før i mindre omfang)

og noget andet er (ja, jeg ved godt jeg har mange spørgsmål. håber i kan bærer over med det ) dette kontakt spray. hvordan virker det? det lyder da underligt at bare sprøjte det ud over konpenenterne!?

hej potmeter er bare selve den enhed som knappen drejer på ender i. der er ikke potmeter ved almindelige kontakter kun lydstyrke og lign og lign .(drejeknapper) du skal bare give potmeteret kontakspray imens du drejer på den og de sanne gælder de kontakter der knaser dem klikker du bare
HUSK AT DER IKKE MÅ VÆRE STRØM PÅ
så lad den stå og dampe af i en halv time så er du klar

Kontaktspray kan fås i enhver elektronik forretning. det både smører og renser og giver en langtids holdbar virkning og en dåse til 40kr holder i 10 år.( Brug ikke WD40)
det er faktisk ret nemt.
Glem lytter dem synes jeg ikke du skal rode med selv få en fornuftig pris fra et værksted eller få hjælp

Håber det var en hjælp
held og lykke

Hairulfr
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 September 2005
Lokalitet: København
Sendt: 06 September 2005 kl. 18:20 | IP-adresse registreret  

Trykluft på dåse og kontaktspray - det kommer man langt med.

Begge dele kan fås for omkring 50 kr dåsen

Til top Vis Hairulfr's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hairulfr

Nimda
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 September 2005 kl. 18:52 | IP-adresse registreret  

okey. det lyder rigtigt godt. mange tak for svarene. jeg vil helt sikker prøve det 

jeg er dog sikker på mine lodde evner er tilstrækkelige til at skifte elektrolytterne (jo jeg ved godt hvad de er, i grove træk, vidste bare ikke hvad det var da i skrev "lytter", var lidt forvirret ) fordi det er store brede baner med ordenlig loddeklatter i forvejen. der skal mere end misbrug til at loddetin for at skabe problemer/lodde over på andre baner og hvad man ellers kunne finde på.

Ascari
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Juni 2004
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 06 September 2005 kl. 19:38 | IP-adresse registreret  

Jeg spiller pt. med en 30 år gammel JVC forstærker, de kan blive gamle sådan nogle, tror ikke vi ser ret mange fuldt funktionale digitale forstærkere om 20-30 år :)
Til top Vis Ascari's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ascari

Fiddoo
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 September 2005 kl. 20:06 | IP-adresse registreret  

Lytterne er nemme at finde. Sidder umiddelbart i nærheden af trafoen. Byt dem med nogen af cirka samme værdi. IKKE lavere volt, hellere højere. Gerne flere microfarad, hvis der er plads. Læg meget mærke til polariteten, hvad vej plus og minus vender og lad for guds skyld være med at vende dem forkert !!!

Nimda
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 September 2005 kl. 20:19 | IP-adresse registreret  

okey, ja det er lidt svære at undgå at se. de er jo gigantiske på denne her forstærker og omringet af en stor mobbe dreng af et kølegitter. men må jeg lige spørge om noget. hvordan kan jeg vide om de skal skiftes, jeg mener. umiddelbart lyder den godt amp'en, der er vel ikke grund til at skifte noget der er udenmærket? og er der andre ting som lytterne der kan aldres og bør/kan skiftes?

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes