Tilbage til HIFI4ALL.DK 6. juni 2026 | 05:17   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
TV/Projektion
 HIFI4ALL Forum : TV/Projektion
Emne Emne: SED på IFA (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
lennon
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Marts 2005
Status: Offline
Sendt: 06 September 2005 kl. 00:23 | IP-adresse registreret  

Som Otto nævner i en anden tråd,var areadvd.de blandt de heldige, der for lukkede døre fik demonsreret et Toshiba SED panel på IFA.Ifølge areadvd´s hjemmeside er teknologien på nuværende tidspunkt både LCD og plasma overlegen.Dog ikke mere end,at man først måtte mørklægge demorummet for,at kunne konstatere en bedre sortværdi på SED contra plasma!!.

Ret så interessant er den kommercielle køreplan.Allerede i første halvår af 2006 skulle Toshiba kunne lancere SED til det Japanske hjemmemarked.Den egentlige masseproduktion forventes dog først i starten af 2007.

Og introprisen........tjah, mindst ca 70000 dkr for en 50".Gad vide hvad en 50" plasma koster i 2007 ??.Ingen tvivl om,at SED skal være plasma/LCD voldsomt overlegne på ydelse,hvis prisen bliver det 2-3 dobbelte !!  

Til top Vis lennon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lennon

Raskolnikov
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 September 2003
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 06 September 2005 kl. 01:37 | IP-adresse registreret  

Ja det bliver meget spændende at se hvad der sker. En anden teknologi er FED som også er meget lovende.
Mon ikke også andre producenter end Toshiba begynder at lave SED snart?

Rasmus Larsen
Branchemedlem
Branchemedlem
Flatpanels.dk

Bruger siden: 05 September 2005
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 06 September 2005 kl. 10:29 | IP-adresse registreret  

Hvis det blev sammenlignet med et af Toshibas plasma-TV, så lyder det da ikke fantastisk med dén sortværdi, men som udgangspunkt fastholder Canon og Toshiba ja stadig, at skærmen har et kontrastforhold på 8600:1. Det betyder enten at skærmen har en meget dyb sortværdi eller også at den er meget, meget lysstærk - eller naturligvis at angivelsen ikke passer.

Jeg kan dog ikke se problemet i at rummet skulle mørklægges først. Jo naturligvis, hvis kraftigt dagslys medførte en så markant ændring i kontrastforholdet at sort ikke fremstod, som rigtig sort, men for at udføre en sammenligning, er det da meget normalt. Jeg bruger personligt samme fremgangsmetode, når jeg f.eks. skal bedømme lyshomogeniteten af et panel, hvilket da må siges at være et aspekt af samme sag.

Men, ja det ser interessant ud =) Toshiba sagde tidligere på IFA München messen, at de forventede at nogle af første sendinger i Japan også ville indeholde 50" modeller. Du skriver 2007 - tidligere meldte Toshiba og Canon dog, at den egentlige masseproduktion på noget der ligner knap 2 millioner paneler om året starter i 2008. I 2007 skulle der kun kunne outputtes 60.000-70.000. Det kan godt være det har ændret sig, men jeg synes nu det lyder realistisk.

Jeg tror nu nærmere spørgsmålet er, hvad en LCD skærm koster i 2007-2008. Til den tid tror jeg desværre ikke, vi har så forfærdelig mange plasma skærme tilbage på markedet. Måske vil det nærmere lyde på OLED, men det er endnu for tidligt at drage sådanne konklusioner.

FED skulle jo være udviklet af Samsung, som et modspil, men som jeg ser det, så satser de betydeligt mere på OLED teknologien - ligesom mange andre. Canon og Toshiba har været lidt alene og nu skal de jo begynde at "udlodde" patenter til andre firmaer for SED skærme. OLED, PLED, FOLED etc. er ikke lige så patenteret, så de kan ramme markedet med større slagkraft. Her har de betydeligt større panelfabrikanter, LG.Philips, Samsung og AU Optronics jo også en finger med i spillet.

Til top Vis Rasmus Larsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Rasmus Larsen Besøg Rasmus Larsen's Websted

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes