Hvis det blev sammenlignet med et af Toshibas plasma-TV, så lyder det da ikke fantastisk med dén sortværdi, men som udgangspunkt fastholder Canon og Toshiba ja stadig, at skærmen har et kontrastforhold på 8600:1. Det betyder enten at skærmen har en meget dyb sortværdi eller også at den er meget, meget lysstærk - eller naturligvis at angivelsen ikke passer.
Jeg kan dog ikke se problemet i at rummet skulle mørklægges først. Jo naturligvis, hvis kraftigt dagslys medførte en så markant ændring i kontrastforholdet at sort ikke fremstod, som rigtig sort, men for at udføre en sammenligning, er det da meget normalt. Jeg bruger personligt samme fremgangsmetode, når jeg f.eks. skal bedømme lyshomogeniteten af et panel, hvilket da må siges at være et aspekt af samme sag.
Men, ja det ser interessant ud =) Toshiba sagde tidligere på IFA München messen, at de forventede at nogle af første sendinger i Japan også ville indeholde 50" modeller. Du skriver 2007 - tidligere meldte Toshiba og Canon dog, at den egentlige masseproduktion på noget der ligner knap 2 millioner paneler om året starter i 2008. I 2007 skulle der kun kunne outputtes 60.000-70.000. Det kan godt være det har ændret sig, men jeg synes nu det lyder realistisk.
Jeg tror nu nærmere spørgsmålet er, hvad en LCD skærm koster i 2007-2008. Til den tid tror jeg desværre ikke, vi har så forfærdelig mange plasma skærme tilbage på markedet. Måske vil det nærmere lyde på OLED, men det er endnu for tidligt at drage sådanne konklusioner.
FED skulle jo være udviklet af Samsung, som et modspil, men som jeg ser det, så satser de betydeligt mere på OLED teknologien - ligesom mange andre. Canon og Toshiba har været lidt alene og nu skal de jo begynde at "udlodde" patenter til andre firmaer for SED skærme. OLED, PLED, FOLED etc. er ikke lige så patenteret, så de kan ramme markedet med større slagkraft. Her har de betydeligt større panelfabrikanter, LG.Philips, Samsung og AU Optronics jo også en finger med i spillet.