Tilbage til HIFI4ALL.DK 8. juni 2026 | 13:34   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Antal watt til V-15F (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
m0tZ
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Oktober 2003
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Sendt: 01 Oktober 2003 kl. 22:05 | IP-adresse registreret  

Her om 2 måneder skal jeg ned og købe/bestille et par Cerwin Vega V-15F....og lige PT har jeg kun en kompakt....eller hvad man nu kalder det (all in 1) anlæg på 2x100w DIN effekt i 6 ohm. Jeg ved godt at forstærkeren helt klart ikke vil være den bedste til at trække de store 15" woofere, men det kan vel lade sig gøre uden at det hele brænder sammen osv?

Senere på året skal jeg ha købt for-forstærker + effekt-forstærker. Og jeg køber en minimum effekt-forstærker på 2x300w RMS 8 ohm, og V-15F er jo på 300w rms. Så ville den kombination passe sammen?????

Cheers

Til top Vis m0tZ's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af m0tZ

omegasteffy
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 September 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 01 Oktober 2003 kl. 23:15 | IP-adresse registreret  

Hvis du bare sørge for at du ikke skruer så højt op for din 100w forstærker at den begynder at klippe (eller har den soft clipping?) burde der ikke ske noget med højtalerne, så hvis du kan hører den så småt begynder at forvrænger skal du bare sørge for at skrue ned. Mærk evt. det punkt på volume kontrollen hvor forvræningen begynder med din primære lydkilde. Nu mener jeg at Cervin Vega har diskant sikring af en art i deres højtalere så det burde hjælpe lidt mod en klipning dræber din diskant med det samme.

Eftersom din forstærker er opgivet med sin effekt i 6ohm vil den ikke teoretisk have problemer med at trække en 8ohms højtaller som den Cervin Vega skulle være. Dog vil den nok give lidt mindre effekt i 8ohm. I praksis kan man ikke altid stole på opgivelserne og den kan stadig godt have impedance dyk hvor den kommer under de opgivne 8ohm, dette kan godt være en belastning for forstærkeren, men eftersom højtaleren er til 8 ohm og forstærkeren 6ohm burde der ikke være nogle problemer, selvom en kraftige forstærker vil hjælpe. Hvis din forstærker bliver meget varm kan du evt smide en en støjsvag blæser på dens køleribber.

Hvis det er noget all in one ting kan det dog godt værer at den begynder at lyde kedelig allerede ved mindre effekter p.g.a. en underdimensioneret netdel.

Til top Vis omegasteffy's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af omegasteffy

m0tZ
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Oktober 2003
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 02 Oktober 2003 kl. 20:17 | IP-adresse registreret  

tak skal du have omegasteffy, lige det svar jeg manglede
Til top Vis m0tZ's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af m0tZ

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes