| Forfatter |
|
madskruse Forum Bruger

Bruger siden: 11 Juni 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 349
|
| Sendt: 07 September 2005 kl. 09:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
Jeg kunne godt tænke mig at vide lide mere om denne effektforstærker. Den er fra 80'erne, er norsk og er på 2x60w... Den skal (hvis jeg køber den) bruges som effektforstærker til mine Heybrook HB3 både i stereo og i surround. Er der nogen som kan hjælpe mig?
MVH
Mads
|
| Til top |
|
| |
marty Lukket konto

Konto lukket på anmodning fra bruger
Bruger siden: 27 Marts 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 205
|
| Sendt: 07 September 2005 kl. 13:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er Doxa fra gamle dage
Kig på denne tråd:
http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=10956&P N=1
Der er en der har/havde den.
Han beskriver den som veldimensioneret, men ikke til spille-højt. Scroll halvt ned på siden, der står det.
Elers giver en søgning på nettet ikke særlig mange resultater desværre.
|
| Til top |
|
| |
msquared Forum Bruger

Bruger siden: 12 Februar 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 240
|
| Sendt: 07 September 2005 kl. 19:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er en utrolig musikalsk forstærker som har virkelig godt styr på bassen. Jeg har hørt Anders' setup (som marty linkede til) ret mange gange. Det er korrekt at den ikke gør meget væsen af sig, men den har altid fuld kontrol over enhederne, men 2x60W fordelt på 26 kg. i dual mono konfiguration tyder jo også på den er 'generøs' dimensioneret . Den hælder til den varme side vil jeg sige, meget rund og poleret i lyden.
|
| Til top |
|
| |
R.P. Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 972
|
| Sendt: 07 September 2005 kl. 20:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har selv sådan en fætter, og med den rigtige forforstærker lyder den simpelthen rigtig godt.
Jeg synes ik den er desideret varm i gengivelsen, den har bare i forhold til mange andre transistorforstærkere en meget glat top, med masser af detaljer, og godt med energi i mellemtonen.
Den originale forforstærker kan med modifikationer som andre potmeter, bedre lytter, og måske lidt mundorf supreme i ind og udgang, give den helt rigtige lyd. __________________ Med venlig hilsen R.P.
Analoglyd er nu bedst
|
| Til top |
|
| |
nhj4 Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 11 December 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 3481
|
| Sendt: 07 September 2005 kl. 21:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
R.P. skrev:
|
Jeg har selv sådan en fætter, og med den rigtige forforstærker lyder den simpelthen rigtig godt. Hej ! Jeg har hørt den med en pasiv for ca. 15 år siden det var godt, der var mere hul igenem en med en agtiv forforstærker og mon ikke en god pasiv vil gøre det godt igen 
Jeg synes ik den er desideret varm i gengivelsen, den har bare i forhold til mange andre transistorforstærkere en meget glat top, med masser af detaljer, og godt med energi i mellemtonen.
Den originale forforstærker kan med modifikationer som andre potmeter, bedre lytter, og måske lidt mundorf supreme i ind og udgang, give den helt rigtige lyd. |
|
|
|
| Til top |
|
| |
R.P. Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 972
|
| Sendt: 07 September 2005 kl. 21:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har skam brugt passiv kontrol, men der bliver lige li´dt mre gang i den med aktiv, mere dynamisk, men den klarer sig rigtig godt med passiv.
__________________ Med venlig hilsen R.P.
Analoglyd er nu bedst
|
| Til top |
|
| |
PINK Forum Bruger

Bruger siden: 01 November 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 354
|
| Sendt: 08 September 2005 kl. 00:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Gennem de sidste 20 år har jeg brugt Audio 60 i forskellige udgaver og det er bestemt en rigtig god forstærker. Måske ikke det mest dynamiske, men dejlig homogen i lyden, og så gav den altid lyst til at høre endnu en plade, skønt... . Med andre ord en forstærker som er let at leve med, husk opvarmning da lyden ændre sig meget efter en time.
Største svaghed var altid noget med evnen til at adskille forskellige bas instrumenter. Sammenlignet direkte med f.eks. Holfi NB3 (100W, 15 kg)så var Holfi'en klart bedre i bassen (Snell type A).
Til en brugtpris på små 2000,- må den stadig være tæt på 'best buy' og som sådan et godt udgangspunkt for vellyd. Pas på med modificerede udgaver da disse tit giver en helt anden lyd en den konstruktøren Knut Lauland oprindelig havde tænkt sig, og køb dual mono udgaven hvis muligt.
__________________ Venlig hilsen Pink
|
| Til top |
|
| |
daniels Forum Bruger

Bruger siden: 26 Marts 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 3704
|
| Sendt: 08 September 2005 kl. 01:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har selv haft to af dem til bi-amp, og de er et hit til prisen efter min mening.
Mit indtryk er en god neutral gengivelse, og faktisk ikke varm. Effekten er jo ikke stor, men i mit bi-amp setup, spillede de fortrinligt.
Eneste grund til jeg gik af med dem, var pladsen blev trang efter et flyt.
Kig evt. i et norsk HiFi forum. De gamle Doxa er blevet kult deroppe.
__________________ DanielS - Alkohol tager toppen af ubehagen ved livet - Der findes ikke dårlige ideer, kun mangel på vilje til at udføre dem!
|
| Til top |
|
| |
webercarbmann Forum Bruger

Bruger siden: 10 Oktober 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 33
|
| Sendt: 08 September 2005 kl. 01:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej alle.
Jeg vil lige følge op på Audio 60 tråden. Jeg spiller lige nu på to stk af disse der biamper et sæt Infinity Kappa 8. Jeg er faktisk meget tilfreds. Den omtalte varme i lyden synes jeg ikke er udtalt. Jeg vil nærmere betegne dem som tøre og detaljerede med en lidt tilbageholden bas som netop klæder mit lytterum og mine højttalere godt. Mine forstærkere er ikke dual mono versionen men da jeg biamper med et stereotrin stående på højkant bag hver højttaler tror jeg ikke det har så meget at sige. Det skal siges at mine højttalere er ret lavimpedante (min 1.4 Ohm i bassen) og det klarer de uden problemer. Disse forstærkere nærmest er bygget til at stå på højkant, da køleribberne vender den "forkerte" vej når de står normalt. Jeg kan kun anbefale disse trin, specielt til de priser de kan findes til for tiden. Jeg gav 2500 for mine to fra brugt forumet på Hifi4all.
DOXA anbefalede i sin tid en lidt sjov monokobling der går ud på at stelle indgangen på den ene kanal og så drive højttalerne mellem de to varme terminaler. En brokobling uden at føde de to kanaler med et ballanceret signal. Er der nogen der har erfaring med denne kobling?
Venlig Hilsen, Webercarbmann.
|
| Til top |
|
| |
daniels Forum Bruger

Bruger siden: 26 Marts 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 3704
|
| Sendt: 08 September 2005 kl. 01:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Er det ikke den løsning Doxa kaldte pseudo-balanceret?
Mindes ikke det havde noget med en brokobling at gøre, for man fik ikke forøget effekt, tværtimod.
Jeg brugte aldrig løsningen, da jeg satte pris på de 4x60W jeg fik ud af trinnene. Men der var rigtigt nok en tegning af en speciel kobling i de papirer jeg havde til dem.
__________________ DanielS - Alkohol tager toppen af ubehagen ved livet - Der findes ikke dårlige ideer, kun mangel på vilje til at udføre dem!
|
| Til top |
|
| |
madskruse Forum Bruger

Bruger siden: 11 Juni 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 349
|
| Sendt: 14 September 2005 kl. 21:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
Undskyld jeg først svarer nu!
Det lyder som et fornuftigt køb til de 1200kr som jeg har set den til! Problemet ligger så i at den er blevet solgt...hmm...nåh, men så må jeg bare vente og se hvornår der kommer en ny til salg - og så være lidt hurtigere. Men tak for hjælpen! Nu ved jeg hvad jeg også(!) skal kigge efter.
MVH
Mads
|
| Til top |
|
| |