| Forfatter |
|
Clifton Forum Bruger

Bruger siden: 09 April 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1319
|
| Sendt: 07 September 2005 kl. 18:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej folkens,
Jeg har hamrende svært ved at indstille min sub rigtigt. Den er blevet placeret på den lidt kompromitterede plads ved siden af sofaen, men jeg er indstillet på at tweake den frem til en acceptabel løsning.
Jeg er med på delefrekvens og fase, problemet er at jeg bliver ved med at havne ved et delefrekvens/lydstyrke forhold der fungere ved noget musik, men ikke ved andet. Sagt på godt gammel dansk. Enten spiller den for højt eller også spiller den for lavt.
Findes der noget (free-, eller share-) software der generere et sweep så jeg kan finde den rette delefrekvens. Eller endnu bedre, er der en sådan lydfil man kan downloade et eller andet sted fra?
Og det samme med lydstyrken. Jeg forestiller mig i retning af: "Hvis du hører den her lyd spiller din sub for højt"
NB: Jeg ved godt at subben ikke står optimalt, men jeg vil gerne se om jeg ikke kan klare problemet inden jeg begynder at rykke rundt med den. __________________ Chuck Norris is the reason why Waldo is hiding.
|
| Til top |
|
| |
BjarkeNR Lukket konto

Bruger siden: 28 Juli 2004 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 2671
|
| Sendt: 07 September 2005 kl. 18:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
lars99 Forum Bruger

Bruger siden: 03 September 2005 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 249
|
| Sendt: 07 September 2005 kl. 18:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Clifton skrev:
|
Hej folkens,
Jeg har hamrende svært ved at indstille min sub rigtigt. Den er blevet placeret på den lidt kompromitterede plads ved siden af sofaen, men jeg er indstillet på at tweake den frem til en acceptabel løsning.
Jeg er med på delefrekvens og fase, problemet er at jeg bliver ved med at havne ved et delefrekvens/lydstyrke forhold der fungere ved noget musik, men ikke ved andet. Sagt på godt gammel dansk. Enten spiller den for højt eller også spiller den for lavt.
Findes der noget (free-, eller share-) software der generere et sweep så jeg kan finde den rette delefrekvens. Eller endnu bedre, er der en sådan lydfil man kan downloade et eller andet sted fra?
Og det samme med lydstyrken. Jeg forestiller mig i retning af: "Hvis du hører den her lyd spiller din sub for højt"
NB: Jeg ved godt at subben ikke står optimalt, men jeg vil gerne se om jeg ikke kan klare problemet inden jeg begynder at rykke rundt med den.
|
|
|
Det er ikke let at indstille en sub korrekt. Det tager lang tids nørklen og lytten til forskellig musik og DVD film. Hvad der lyder godt på den ene plade, lyder ikke nødvendigvis godt på den anden, fordi der er forskel på den tonale balance.
Det næste problem er at øret kan retningsbestemme lyden - så jo lavere delefrekvens du kan få, des bedre. Men det skal afstemmes med dine højttalere. Du skal finde det punkt hvor den udvider højttalernes frekvensområde i dybden uden at du kan høre den som en selvstændig enhed. Det skal nærmest lyde som om den dybe bas kommer fra fronthøjttalerne. Hvis du kan "høre" subwooferen f.eks. at den forstærker den øvre bas eller du kan retningsbestemme lyden, så er den indstillet / placeret forkert.
Dernæst er det nok helt umuligt at finde en indstilling der passer både til musik og film. Ved musik skal min finindstille den til højttalerne frekvensgang og ved musik skal den bare buldre afsted med alt under 80 Hz. Lad os sige du ender med at dele ved 50 Hz så vil det går hårdt udover surroundlyden fordi der er meget "effekt" i 50-80 Hz området .
Din dekoder vil fungere som delefilter og kun sende +80 Hz til højttalerne (hvis de sættes til small) og sub-80 Hz + LFE til subwooferen. Dvs. at du med fordel kan deaktivere low-pass filteret på subben når du ser film. Lydniveauet burde du kunne indstille på din dekoder eller forstærker. De fleste har mulighed for at indstille offset på kanalerne.
Du kan evt. læse lidt med på mine egne kvaler med indstilling af sub her:
http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=28601&K W=lars99 __________________ Mvh. Lars
|
| Til top |
|
| |
Clifton Forum Bruger

|
| Sendt: 07 September 2005 kl. 18:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
@ BjarkeNR
Tak for linket. Jeg vil prøve med tonerne. Jeg er selv kommet frem til noget lignende, men jeg synes at intervallet er for stort. På bilstereobladet.dk ligger de med 5hz spring. Jeg ligger og drejer på delefrekvensen på mellem 40 og 55 hz og leder for efter toner i det lege.
@ Lars99
Jeg manglede måske at sige, at jeg kun bruger mit anlæg til musik. Jeg tager signalet til subben fra pre out på min stereoforstærker, så lowpass filteret på subben er der eneste sted jeg kan styre frekvensen. __________________ Chuck Norris is the reason why Waldo is hiding.
|
| Til top |
|
| |
lars99 Forum Bruger

|
| Sendt: 07 September 2005 kl. 18:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Clifton skrev:
|
@ BjarkeNR
Tak for linket. Jeg vil prøve med tonerne. Jeg er selv kommet frem til noget lignende, men jeg synes at intervallet er for stort. På bilstereobladet.dk ligger de med 5hz spring. Jeg ligger og drejer på delefrekvensen på mellem 40 og 55 hz og leder for efter toner i det lege.
@ Lars99
Jeg manglede måske at sige, at jeg kun bruger mit anlæg til musik. Jeg tager signalet til subben fra pre out på min stereoforstærker, så lowpass filteret på subben er der eneste sted jeg kan styre frekvensen.
|
|
|
OK - du skal placere subben på en måde så den ikke sender lyden direkte mod dig - med mindre den er midt mellem højttalerne. Ellers kan du retningsbestemme den. Dernæst er med at finde frekvensen hvor dnie fronter begynder at tabe energi. Det kan du godt mere de samples fra frequence - men du kan også lave dem selv i Audacity. __________________ Mvh. Lars
|
| Til top |
|
| |
Clifton Forum Bruger

|
| Sendt: 07 September 2005 kl. 18:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
lars99 skrev:
Clifton skrev:
|
@ BjarkeNR
@ Lars99
Jeg manglede måske at sige, at jeg kun bruger mit anlæg til musik. Jeg tager signalet til subben fra pre out på min stereoforstærker, så lowpass filteret på subben er der eneste sted jeg kan styre frekvensen.
|
|
|
men du kan også lave dem selv i Audacity.
|
|
|
Perfekt. Det er lige præcist sådan noget jeg kan bruge __________________ Chuck Norris is the reason why Waldo is hiding.
|
| Til top |
|
| |
ManicMiner Udelukket fra forum

Bruger siden: 24 November 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 3488
|
| Sendt: 07 September 2005 kl. 18:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du kunne forsøge et audioanalyzer program for PC'en. Da vil du i
realtime kunne se effekten af diverse indstillinger og pladseringer.
Det mest brugte programmet heder True RTA, men fuldversionen af det
koster $100, og det er lidt for meget for mig.
Det findes heldigvis freeware programmer, men det er en del mindre brugervenlige.
Jeg skal selv i gang i morgen med et der hedder Room EQ Wizard da jeg
har flyttet rundt på møblene, og har fremprovoseret en uheldig
romforsterkning.
__________________ Min Heimekino
PB12 Plus brugeromtale
Inside The Whale
|
| Til top |
|
| |
Clifton Forum Bruger

|
| Sendt: 07 September 2005 kl. 18:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
ManicMiner skrev:
Du kunne forsøge et audioanalyzer program for PC'en. Da vil du i realtime kunne se effekten af diverse indstillinger og pladseringer. Det mest brugte programmet heder True RTA, men fuldversionen af det koster $100, og det er lidt for meget for mig.
Det findes heldigvis freeware programmer, men det er en del mindre brugervenlige.
Jeg skal selv i gang i morgen med et der hedder Room EQ Wizard da jeg har flyttet rundt på møblene, og har fremprovoseret en uheldig romforsterkning.
|
|
|
Jeg tror jeg starter med at lave en cd med diverse toner. Det kan jeg da finde ud af. Jeg er bange for, at dit forslag er en anelse for kompliceret for mig __________________ Chuck Norris is the reason why Waldo is hiding.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 07 September 2005 kl. 23:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er synd at True RTA koster så meget, for det er meget nemt at bruge.
Men her er nogle testtoner
http://www.snapbug.ws/sinewaves/
Om du vil eksperimentere med pladseringen vil jeg anbefale dig at
pladsere subben i lyttepositionen (eks, i sofaen), spill 15 til 80hz
sweepet, også skal du ned på alle 4 og krabbe rundt på gulvet. Der hvor
hele sweepet lyder jevnest skal subben stå.
PB12 Plus brugeromtale
Inside The Whale
|
| Til top |
|
| |
Clifton Forum Bruger

|
| Sendt: 07 September 2005 kl. 23:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
ManicMiner skrev:
Men her er nogle testtoner
http://www.snapbug.ws/sinewaves/
|
|
|
Så bliver det ikke nemmere 
Tusind tak  __________________ Chuck Norris is the reason why Waldo is hiding.
|
| Til top |
|
| |
Clifton Forum Bruger

|
| Sendt: 08 September 2005 kl. 16:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hello,
Det hjalp at drøne sinustonerne igennem. Det lader til at jeg har delt subben for højt. Ifølge audiovector går mine k3 su ned til 40hz, men jeg kunne høre sinustoner ned til ~ 32 hz på dem . Jeg fatter ikke et klap, men nu er subben delt så den passer til afrulningen på højttalerne.
Tak for hjælpen  __________________ Chuck Norris is the reason why Waldo is hiding.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 08 September 2005 kl. 17:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Godt at høre at du fik det til at fungere, dine Audiovector er sikkert
opgivet til 40hz -3db, det at du fremdeles kan høre de ved et rent
sinus signal på 32hz betyr måske at de da er kommet ned til -10db
måske. Mine Evidence er så igen opgivet til 35hz -3db, men måler i min
stue 43hz -3db. Men så lenge du har en jevn tone når du kører et sweep
er alt i skønneste orden
PB12 Plus brugeromtale
Inside The Whale
|
| Til top |
|
| |
lars99 Forum Bruger

|
| Sendt: 08 September 2005 kl. 20:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tusind tak for tippet med sinus-tonerne. De er bedre end dem jeg havde fra frequence. .
Jeg tror også jeg har identificeret årsagen til mine problemer med at jeg kunne retningsbestemme lyden. Forkert fase-indstilling på subwooferen. Se evt. min Udstyrsside for mere info.
Men hvad har i sat delefilteret til? Jeg er havnet på ~ 47 Hz. __________________ Mvh. Lars
|
| Til top |
|
| |