| Forfatter |
|
Claus.petersen Lukket konto

Lukket efter eget ønske!
Bruger siden: 25 Oktober 2004 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 390
|
| Sendt: 09 September 2005 kl. 15:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Er der nogle, der har erfaring med Noppeskum resonansdæmpning og hvis, vil de dele ud af den?
__________________ /Claus
May the Horse be with you...
Mit Anlæg
|
| Til top |
|
| |
roundsound Forum Bruger

Bruger siden: 29 Marts 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1660
|
| Sendt: 09 September 2005 kl. 15:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er godt.... Dæmper, som du selv siger, resonanser i rummet.
Virker super godt hos mig. Jeg har beton-vægge og træ-gulv. Hele frekvens-registeret lyder bare mere rent, og der er ikke noget bestemt område i bassen der stikker frem længere...
Her du selv fundet steder at købe det? Ellers har jeg et par bud...
Mvh. JBL
|
| Til top |
|
| |

Lukket efter eget ønske!
|
| Sendt: 09 September 2005 kl. 16:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ok. Hvordan er det sat op hos dig. Jeg har ikke planer om at klistre det op over hele væggen, men blot få (måske malede) plader strategisk rigtigt. Æstetikken skal være med.
(ha, æstetik + Apogee Duetta = No wife)
Jeg ved hificable.dk forhandler det. __________________ /Claus
Mit Anlæg
|
| Til top |
|
| |
Bass Forum Bruger

Bruger siden: 26 Oktober 2004 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 309
|
| Sendt: 11 September 2005 kl. 12:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er nok ikke nogen god ide at male skumpladerne da der så ændres på de akkustiske egenskaber.
Du har jo også den mulighed at du f.eks. montere rockwool eller glasuld af forskellig densitet evt. i lag i en ramme og monterer tekstil efter smag.
Det kan være at du kommer længere med diffusere. Det tager ikke energien ud af musikken og giver en bedre livefornemmelse.
|
| Til top |
|
| |
witzel Lukket konto

Ex-mod.!
Bruger siden: 25 April 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 5619
|
| Sendt: 11 September 2005 kl. 12:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har haft det på væggene ved siden af højttalerne, knap så kønt, men ganske effektivt. ( http://www.witzelhifi.dk/images/nyt/rum%20012.jpg) nu er jeg gået over til et alternativ, jeg har samlet 3-4 i hvert hjørne bag højttalerne, Det dæmper en del resonanser der ellers kommer fra de områder. Jeg sidder 2meter fra væggen bag sweetspot, så der har det ikke været så nødvendigt at dæmpe, men sidder man tættere end det, kan det klart anbefales at sætte et par puder op der. Det har haft stor effekt hos fx Kim Olsen.
|
| Til top |
|
| |
kim olsen Forum Bruger

Bruger siden: 01 August 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 5749
|
| Sendt: 11 September 2005 kl. 15:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
rigtige noppeskumplader er guds gave til hifi folket da de dæmpe uheldige rumresonanser uden at æde lyden (som eks min gamel sofa der åd alt mellem 50-90hz), men har den uheldige bivirkning at de mildest talt er uheldige at se på.
der hvor man oftest vil opnår størst effekt er i og omkring højttalerne, i hjørnerne, samt bag lyttepositionen. jeg har set eksempler på en enkelt der har rammet pladerne ind, og spændt et tyndt stykke stof ud foran, det forbedrer æstetikken væsentligt, men jeg ved faktisk ikke om det ændre på selve de egenskaber det har.
da min lytteposition er klods op og ned af bagvæggen bruger jeg selv en del:
http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=16330&K W=olsens&PN=0&TPN=11
sådan spredt lidt udover det hele.. jeg har ændret en del ved deres position siden de billeder blev taget.
men det er slet ikke nok, hvis der skal frembringes et ordentligt dybde 3d billede skal bagvæggen dæmpes langt mere masivt.
http://www.hificable.dk/shop/index.php?page=shop.browse& category_id=9&option=com_phpshop&Itemid=29
er det tætteste jeg har set på en dk forhandler, jeg har fået mine fra cinemagic i usa, så jeg kan faktisk ikke sige om det er de samme. vær desuden opmærksom på at nogle af dem dæmper hele frekvens området, og andre blot absorberer resonanser. de førstnævnte bør klart undgås. ellers har www.studiosound.dk også dæmpningsmateriale, og der er selvfølgelig rochoffon der er noget pænere at se på. __________________ Krone siger du? nej den har jeg ikke på hovedet, den står der med skriften "DC300"
|
| Til top |
|
| |

Lukket efter eget ønske!
|
| Sendt: 12 September 2005 kl. 21:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ok, thanx!
Jeg tror, jeg vil anskaffe 4 billederammer af en slags og placere skummet i dem. De kan så stå på gulvet bagved og i siden, evt hænges op. Det må jeg nøjes med. Æstetik igenigen.
Noppeskum omkring anlæget, Kim ??? __________________ /Claus
Mit Anlæg
|
| Til top |
|
| |
kim olsen Forum Bruger

|
| Sendt: 12 September 2005 kl. 21:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
tjah.. nu står mit anlæg lige i hjørnet.. så derfor noppeskum omkring det også (der er en centralt placeret reol at tage hensyn til).
bag højttalerne, i hjørnerne og bag lytte positionen er det vigtigste imho... men kønt er det jo desværre ikke.. men effektivt! __________________ Krone siger du? nej den har jeg ikke på hovedet, den står der med skriften "DC300"
|
| Til top |
|
| |

Lukket efter eget ønske!
|
| Sendt: 12 September 2005 kl. 22:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
"... men kønt er det jo desværre ikke... "
Det er det ikke. Gid man kunne få det i konevenlig udgave __________________ /Claus
Mit Anlæg
|
| Til top |
|
| |
kim olsen Forum Bruger

|
| Sendt: 12 September 2005 kl. 22:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
tjoh... rochofon og eccho busters.. men det er jo en helt anden pris 
har dog set mange kreative løsninger med malerier og tæpper. jeg må indrømme at det også virkede ret godt. men dæmpeplader har nu deres fordele.. __________________ Krone siger du? nej den har jeg ikke på hovedet, den står der med skriften "DC300"
|
| Til top |
|
| |
Bass Forum Bruger

Bruger siden: 26 Oktober 2004 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 309
|
| Sendt: 13 September 2005 kl. 18:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
"... men kønt er det jo desværre ikke... "
har set dem i flere smarte farver i udlandet, rød, blå, grøn, hvid osv....
Men er det resonansdæmpning der er tale om skal tykkelsen være i et fornuftigt forhold til frekvensen... lav frekvens stor tykkelse osv. og så er der andre muligheder f.eks. helmholz-resonator og plade-resonator i forskellig afskygning.
|
| Til top |
|
| |