Tilbage til HIFI4ALL.DK 7. juni 2026 | 09:27   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
HTPC
 HIFI4ALL Forum : HTPC
Emne Emne: HTPC plan m. skærm uden tuner (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
speedyholm
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 September 2005
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Sendt: 09 September 2005 kl. 22:02 | IP-adresse registreret  

Jeg har tænkt mig at bruge den indbyggede tuner i en HTPC med dobbelt tuner sammen med en Plasma skærm uden tuner. Giver dette specielle problemer. ?

Er det hurtigt nok at bladre op/ned mellem kanalerne. ?

Er TV kvaliteten så god som med den indbyggede tuner i en skærm ?

Hvor hurtig kan man tænde en HTPC ?

Grundstenen i min HTPC bliver formentlig INTEL ENTERTAINMENT PC 
L8D915POMS2P3S. Den komer færdig i smart HiFi kabinet, mainboard, dobbelt tuner, DVD brænder.  Nogle komentarer ?

Til top Vis speedyholm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af speedyholm

Flerbizky
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 Juli 2005
Lokalitet: København
Sendt: 10 September 2005 kl. 11:54 | IP-adresse registreret  

Selve idéen med at bruge TV Tuneren fra HTPC'en er der ikke noget odiøst i. Efter at ha' rodet med diverse mpeg filtre, så er jeg nu kommet så langt at forskellen i billed kvalitet ved TV kontra TV Tuner i HTPC er forsvindende lille. Det kommer dog også an på hvilket chip der spytter TV signalet ud - og selvf. kvaliteten på TV tuneren. Nu skriver du ikke hvilken tuner det er der sidder i maskinen - så det er ikke nemt at svare på.

Hastigheden på kanal skift også et sp. om hvilken tuner. Alle tunere med Hardware encoder har et lille delay grundet den buffer der sidder i forb. med HW mpeg enkoderen. Kort der bruger CPU'en til at pakke signalet har ikke noget delay ved kanal skift..

Jeg bruger et Hauppauge WinTV PVR150 og et nVidia 6600 grafikkort..
Til top Vis Flerbizky's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Flerbizky

speedyholm
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 September 2005 kl. 22:24 | IP-adresse registreret  

Hej Flerbizy jeg ved faktisk ikke hvilket Tunerkort der sidder i den Intel barebone Entertainment PC. Blot at der står High Definition tuners. Hvad det så end betyder. Intel high Definition Audio, X300LE 128 MB Pci Express.

Processor, disk og Ram bestemmer man selv.

Flerbizky
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 September 2005 kl. 00:19 | IP-adresse registreret  

Jeg ville seriøst ikke købe noget jeg ikke vidste hvad var - I dit itlfælde 2 stk. TV tunere.. Hvis du VIL ha' Intel fætteren, så er mit råd at du venter til du har læst nogen grundige tests af den !.....

speedyholm
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 September 2005 kl. 20:29 | IP-adresse registreret  

Flerbizky: Det er heller ikke fordi jeg VIL ha Intel fætteren. Den var blot et godt bud. Hifi udseende, komplet bestykket med DVD drev, grafikkort og tuner. Men hvis du har en konfiguration du kan anbefale så lad os blot høre

Jeg har kun det krav at den skal ligne Hifi udstyr (så den passer ind) samt være rimelig lydsvag.

Flerbizky
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 September 2005 kl. 21:17 | IP-adresse registreret  

Årrrhh hvad :-)   Det er bare at starte med at lede herinde. Der er masser af meninger om forskellige kabinetter. Desuden er der jo altid Media Portals forum hvor der er masser af folk der snakker om HTPC hardware. Lidt mere specifikt end her - Og så vi ljeg også anbefale dig at kigge på MediaPortal istedet for MCE. Med MP er det dig der bestemmer hva' du vil lege med at Codecs og den slags - Med MCE er du langt mere låst i hva' M$ syn's du skal - eller rettere IKKE skal...

Jeg er som sagt ret glad for mit passivt kølede 6600 og mit Hauppauge 150 kort. Jeg ville gerne ha' et Hauppauge 500 istedet for, da jeg har meget let ved at se fordelen ved 2 TV tunere...

Kabinet... Tjaaa... Udvalget er kun begrænset af hvor dyb din lomme er. Passivt kølede kabinetter kan fåes for omkring US$ 300 - Hvis du vil vide hvad det er for et skal jeg lige lede lidt.

Jeg bruger selv et Antec Overture II som jeg er meget glad for. Det eneste jeg mangler at få helt styr på er PSU'en. Den er spec'ed til 425W svjh, og det er fuldstændigt overkill til mit udstyr. Af CPU har jeg en XP64 3000+ som er ganske fortrinlig til det jeg skal. Den kan køles af en MEGET langsomt roterende Zalman 7000 kobber køler - som clocket ned er så tæt på lydløs som en blæser bliver - Og temp på CPU'en holder sig, i ovenstående setup - under 38 grader.

Kig på det - Og spørg endelig...

Media Portals hjemmeside

Patriarken
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 April 2005
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 12 September 2005 kl. 13:28 | IP-adresse registreret  

Jeg ville vælge et billigt l**te kabinet smide en dualtuner i eller to seperate og stille det et sted, hvor man hverken kan se eller høre det. Jeg ville kun vælge et designer kabinet hvis der absolut ikke var andre muligheder.

Jeg synes at der er gjort SÅ mange tiltag på at gøre pc'en lydløs, men at det i 90%procent er fejlslagent. Hvis du seriøs vil bruge din computer som htpc, så køb enten noget grej fra Niveus som er 100%passivt kølet. Hvis du ikke gider at bruge de 12kilo som det koster, så kig lidt i denne tråd.

http://www.thegreenbutton.com/community/shwmessage.aspx?Foru mID=42&MessageID=86169

Det vil spare dig for mange kvaler mht støj og mht budget osv....Sure, der skal kabler til men tro mig, det er fanme irriterrende at have Eksempelvis en MSI Mega eller lignende stående, der efter 10 sekunder er nået den grænse hvor samtlige blæsere ligger på 15000o/min.....Så er gider man ikke at tænke på design.

Ikke at forkleine ex Antec Overture osv, det er kvali, men den største kvalitet i en htpc består i at man ud over funktionaliteten ikke bemærker at den er der.

Til top Vis Patriarken's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Patriarken Besøg Patriarken's Websted

Patriarken
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 September 2005 kl. 13:40 | IP-adresse registreret  

Glemte at sige at jeg PT vil anbefale Hauppauge pvr 150mce eller 500mce som tuner. Har selv førstnævnte som er genial og TWEAKABLE. Jeg er også indehaver af Theater 550 kort, som iflg specifikationerne er Hauppauge kortene overlegne, men ATI har jo også lidt flere markedføringskroner i baghånden. Ati baserede kort ER sikkert bedre, men man skal bruge graphedit og alt muligt for at indstille det ordentligt......Det er efter min mening kun disse to kort man bør overveje indtil videre. Lsi logic fra Nvidia, har performance- og kvalitetsproblemer. 
Til top Vis Patriarken's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Patriarken Besøg Patriarken's Websted

Flerbizky
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 September 2005 kl. 13:46 | IP-adresse registreret  

speedyholm
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 September 2005 kl. 13:47 | IP-adresse registreret  

Patriarken: Tak for indlægget. Det er jo unægtelig også en ide. Dvs smide en alm god DVD på anlægget. Gemme HTPC i et andet rum, og trække kabler til Monitor osv. Hvad iøvrigt med trådløs tastatur/fjernbetjening ? kabler ?

Hvad var din kommentar til spørgsmålet vedrørende Tuner kvaliteten i skærmen kontra tuneren i HTPC 

Patriarken
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 September 2005 kl. 14:31 | IP-adresse registreret  

Hejsa

Mht kabler vil jeg sige er der er mange gode råd i tråden som jeg henviste til. Mht keyboard mus osv, trækkes der vel bare et usb kabel(som evt forstærkes) til en hub(som har strømforsyning og dermed forstærkning) her kan du tilslutte både DVD drev og tastatur hvis du lyster.  Jeg kører personligt med en Niveus X-10 remote som kører med RF radio signaler + en (uirt-IR blaster til at tænde fjernsyn forstærker osv) og bruger Terminal services til konfiguration af min HTPC.(Concurrent Connections) så tastaturet er sådan set ikke nødvendigt (når det er oppe og køre). Jeg bruger XPMCE

Mht tuner kvali, mener jeg ikke at der er forskel på TV'ets tuner og computerens tuner. Computerens tuner er dog noget mere følsom, og kræver gode DOBBELT skærmede kabler, og skærmede bøsninger. Ikke det l**t du kan få i føtex eller lignende. Hvis du derudover sætter dit grafikkort op ordentlig med powerstrip eller nvidia custom timings osv....Så vil der ikke være synlig forskel.

Der kan være scalerings problemer i forhold til HD fjernsyn hvilket er generelt også med ren antenne+ tv'ets tuner, men med ED er der ingen synlig forskel. (720x576 til 1368x720 ca lig med digital zoom på et digital kamera)

mvh Anders

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes