Tilbage til HIFI4ALL.DK 13. juni 2026 | 22:46   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Tilbehør/tweaks
 HIFI4ALL Forum : Tilbehør/tweaks
Emne Emne: Tara Labs højttalerkabel (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
747DK
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 April 2005
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Sendt: 11 September 2005 kl. 19:35 | IP-adresse registreret  

hej jeg har kig på taralabs produkter
Er der en der kan give mig en kort kakteristik af lyden hos tara labs. De fleste anmeldelser jeg finder er direkte modstridene
det der også forvirre mig er sagen med de mange ledere og fælles stel eller ?
jeg leder efter et kabel med et overvejende neutralt lydbillede og godt med attack i bunden.
Mvh Dennis

lars99
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 September 2005
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 11 September 2005 kl. 19:53 | IP-adresse registreret  

747DK skrev:
Er der en der kan give mig en kort kakteristik af lyden hos tara labs. De fleste anmeldelser jeg finder er direkte modstridene
jeg leder efter et kabel med et overvejende neutralt lydbillede og godt med attack i bunden.
Mvh Dennis

Tara Labs har ry for at for at være varme i lyden.  De favoriserer måske bassen lidt og kan kompensere lidt for skingre systemer. Jeg kender ikke så meget til deres dyrere serier - men bruger selv et par signalkabler og Nexa højttalerkabler (~80kr/m klassen).

747DK
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 September 2005 kl. 22:36 | IP-adresse registreret  

Det var en helt tredje beskrivelse
hmm ok så er det nok ikke kablet for mig hvis det er generelt men det er nøjagtigt det samme de siger om de gamle audioquest som jeg også havde kig på(brugt). og de to mærker skulle næsten være hinandens modsætninger.?

FLEX
Branchemedlem
Branchemedlem
Ansat v. Nordost

Bruger siden: 19 Juli 2003
Lokalitet: Fyn
Sendt: 11 September 2005 kl. 22:50 | IP-adresse registreret  

God aften 747DK

Måske, du skulle prøve, at skrive en PB til full blown. Han har TaraLabs hele vejen rundt, og vi taler om kabler i den lidt dyrere ende. Det drejer sig om om følgende kabler:

Taralab air3 inteconnect og reference gen2 højtalerkabel

full blown kan nok give dig en detaljeret beskrivelse af disse "skind". Måske du kan få ham til at lave en offentlig beskrivelse i din tråd, så vi andre også kan læse, hvorledes han vil karakterisere kablerne fra TaraLabs.

Mvh. Flex

Til top Vis FLEX's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af FLEX

miju
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Bruger siden: 31 Oktober 2003
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 12 September 2005 kl. 20:17 | IP-adresse registreret  

De "dyre" Taralabs kabler, og af den lidt ældre generation som jeg anvender i mit grej, representere en meget velopløst og detaljeret top, der er ganske udstragt og luftig, men alligevel har hele lydbilledet en art "organisk" "smooth hed" der gør at de aldrig bliver agressive eller spidse / hårde i lyden.

Der er fremragende dynamik, og samtidig med at der som sagt er glimrende "hul igennem" er der et strejf af varme ned efter og god "fylde" i lyden, bunden er vægtig og lidt "Amerikansk" dog uden at være "one note" mudret eller buldrende på nogen måde.. der er fin kontrol og neuancering, så der er VÆGT i bunden og fylde i lyden generelt på hvad jeg vil betegne som den fede måde!...

Kablerne passer fremragende til udstur der er udpræget neutralt eller hælder ganske lidt til det lyse.. ( lidt mørkere klingende grej eller grej / højtalere med en i forvejen lidt fyldig bund, kan gøre det hele lidt for varmt og bas frodigt..

Husk på at beskrivelsen af disse ting her er ganske fine tendenser og ikke noget voldsomt udpreget!...  for trods den typiske og lidt fyldige "kobber" lyd, så har disse kabler i helt fenomenal grad "hul" igennem! og opløsning og detaljer i referance klasse.. ( men uden at udpænsle og udmejsle der og fremtrække eventuelle bitte små  unoder i resten af grejet som tilsvarende dyre sølvkabler)

De jeg anvender og har disse beskrevende oplevelser med er følgende modeller.

Taralabs RSC. Prime 500 (højtalerkabler)

Taralabs RSC. Master Gen2 (signal kabler)

Taralabs RSC. Decade Gen2 ( signal & Højtalerkabler)

mvh.

Til top Vis miju's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af miju

Acer
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Juni 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 12 September 2005 kl. 21:58 | IP-adresse registreret  

Jeg er meget enig i miju's udlægning, dog syntes jeg måske Tara kan være en lille smule afrundede i toppen, dog slet ikke decideret komprimeret som eks. Transparent kan have tendens til . De dyrere fra NO har lidt mere klarhed og er mere lidt mere frie i toppen hvilket så også gør, at de kan være skingre og irritrende pågående i det øvre område, det bliver Tara aldrig . Tara har vægt, speed og attack i bunden og en lidt varm glød i musikken - et rigtigt godt kabel hvis du er lidt til "amerikaner-lyd" . Sovs og kartofler?, nej ikke hvis du vælger fra Tara's mellemste hylder og opad     

Nicolai18
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 September 2004
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 12 September 2005 kl. 22:08 | IP-adresse registreret  

Kan til slutte mig Miju. jeg benytter Taralabs hele vejen rundt og er meget tilfreds.

Jeg benytter Tara labs "RSC Prism biwire speaker cable" (249kr pr. m.) til mine fronter

Tara labs Digital D1 coax kabel til DVD'en

Tara labs Prism 2200 mellem CD og forforstærker og igen det samme kabel ned til effekt.

Tara labs Nexa til center og baghøjttalere.

Jeg er super tilfreds og er vil med den velopløste, dynamiske og lidt bløde lyd(uden at blive flad og basagtig) som kablerne har tilføjet mit setup.

Nicolai

miju
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Sendt: 13 September 2005 kl. 09:25 | IP-adresse registreret  

Acer :
Jeg er meget enig i miju's udlægning, dog syntes jeg måske Tara kan være en lille smule afrundede i toppen, dog slet ikke decideret komprimeret som eks. Transparent kan have tendens til

Ja!.... Generelt kan man sige om TA. at de er ganske ganske lidt afrundede i toppen og lidt varme i det.. men uden at man fornæmmer at der mangler detaljer og eller opløsning... der er i dsen grad "hul" igennem! og der er heller ik nogen følelse af at der rulles af frq. mæssigt,  nej! der er lige hvad der skal være..

Man kan nærmest for de lidt dyre modeller tale om udpræget neutralitet i hele mid. og top området, der faktisk ikke gør særligt opmærksom på sig selv, og så med en smule varme og fylde ned efter... fra nedre mid og ned i bassen der så har lidt mere vægt og fylde end eks. før omtalte sølv kabler fra NordOst eller eks. Bertram, det får hele grundklangen til at virke lidt kropslig og varm, i forhold til  de omtalte sølv kabler, der i forhold er lidt "tyndere" og strammere i lyden..

De dyreste så som Dacade og Master ( samt i dag Air1 & The One / The Zero ) besider dog en neutralitet og stramhed samt opløsning der rivalisere de bedste sølvkabler.. men igen med en dejlig kropslighed og vægt disse sølv kabler slet ikke mestre...

De lidt mere økonomiske så som Prime seriens dyreste modeller, er lidt mere varme og afrundede i det.. og har som følge har af heller ikke helt den transperens og luftighed dyre sølv kabler som NO. og eks. Bertram besider.. de er mere typisk "Amerikaner" kabler, på godt og ondt..  ( mest godt dog! )

De lidt mere økonomiske TA. kabler ( Prisem) er lidt for "lukkede" og fyldigt i lyden efter min smag... her ville jeg bevæge mig over i et andet mærke...

Kan man få fat i et af de ældre Master Gen2 til en fornuftig pris? SÅ! har man virkelig et kabel der "rykker"... super neutralitet i hele de vigtige top og mid. område kombineret med krop og fylde samt gid vægt og tyngde i bunden!..

Reference Gen2 er bestemt heller ik at lade passere!.. lidt mindre super opløst men meget neutralt og "smooth"( på noget udstyr måske lidt "gråt" i det??.. der er nok lidt mere krop og liv. i Master der dog på noget udstyr kan være noget afslørende...)

Pas på med Decade Gen2!! det er super afslørende!... og kræver det bedste udstyr!.. ( jeg kombinere det med Master for liga at tæmme lidt, ellers bliver det for meget af det gode   men det er ellers noget af det mest ultimative!!)

mvh.

747DK
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 September 2005 kl. 18:44 | IP-adresse registreret  

mange tak for de meget brugbare svar
spændene læsning der både skaber tvivl og nysgerrighed. er det ikke altid sådan det starter
konklusion det skal prøves

de mere prisrimelige phase III. hvad kan i sige om dem eller er det noget jeg bør udgå ?
eller skal jeg op i prime 500..

der er lige en ting i glemte alle de leder der i tara labs kabler og den strømpe eller skærm ? det forvirrer mig en del. skal de biwires ?

miju
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Sendt: 13 September 2005 kl. 20:06 | IP-adresse registreret  

Jeg vil anbefale dig at starte med RSC. Prime 500, da den mere "seriøse" ydelse begynder med dette kabel, og RSC. teknologien..

Så selv om det er "relativt" dyrt ( godt 300 kr./m.) så er det DET! værd.. ( til hoved højtalerne og eventuel center i suround kan du sagtens anvende eks. Klara til bag højtalere samt eventuelle andre...

Jeg anvender selv RSC. Prime 500 til bassystemerne, og så noget RSC. Decade Gen2 til top ( diskant / mid. ) systemerne.

Har dog tidligere brugt Prime500 begge steder og det med stor tilfredshed i lang tid.

Decade er dog i en lidt anden klasse, hvad man da godt fornæmmer!.. men Prime 500 er sammenlignet stadig et hammer godt kabel der følger godt med! og har alle de gode egenskaber i rigeligt mål, Decade har bare alt det samme endnu mere, og tydligers osv.. osv.. og pris forskellen er jo afsindig!!.. sååå.. Prime er et godt køb til de små 300kr./m.

mvh.

powda
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 November 2004
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 13 September 2005 kl. 20:24 | IP-adresse registreret  

Har brugt Prime 500, og bruger Reference G. 2 nu.

Prime 500 er et ganske fornuftigt kabel, men detaljerigdommen kan ikke slet ikke sammenlignes med det Reference G. 2.

Kan du finde et sæt brugte til en god pris, hvis brugtkøb da er aktuelt, så får du et fornuftigt kabel. Ellers er Prime 500 bestemt heller ikke skidt, men en anden type kabel.

747DK
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 September 2005 kl. 21:09 | IP-adresse registreret  

tak for de rigtigt gode beskrivelse og anbefalinger

der er lige en ting i glemte alle de leder der i tara labs kabler og den strømpe eller skærm ? det forvirrer mig en del. skal de biwires ?

grunden til jeg spørger er at jeg læste noget om at den strømpe skulle kortsluttes eller jeg har også hørt/læst at kablerne er stive som svejsetråd. spørsmålet er om jeg kan mokke dem ind i min PM7200ers supersikre eugodkendte nulbanana du må ikke lade dit vand i mig terminaler    .

jeg står jo uden manual hvis jeg køber brugt og vil gerne vide hvad jeg går ind til

747DK
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 September 2005 kl. 19:00 | IP-adresse registreret  

Jeg har kig på et tara rsc prime 500.
sådan som jeg ser det er det et solid core kabel med fire ledere. jeg har surfet rundt for at finde oplysninger om dette kabel, tare lab side har næsten ingen informationer typisk bare et flot lille billede
mit problem er det med terminering er det noget man skal gøre og hvad er det godt for ? jeg fattere ikke en bjælde af det diagram her, hvad er plus og hvad er minus

det jeg har læst om dette kabel er det altid monteret med spader eller bananstik derved kan jeg ikke se lederene. hvis man køber 4meter kan man så bare klippe det over til 2 gange 2 meter?

Det kunne også være jeg bare skulle hoppe over hvis kablet ikke er bedre en informationsniveauet på deres hjemmeside

747DK
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 September 2005 kl. 19:11 | IP-adresse registreret  

oops pulsen er nede jeg har fattet diagrammet...det er jo bare fine ord og det er jo bare som det plejer. men de andre spørgsmål gælder stadig

lars99
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 September 2005
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 17 September 2005 kl. 19:37 | IP-adresse registreret  

747DK skrev:
Mvh Dennis

Jeg har lige skiftet fra Tara Labs Nexa til Sommercable QuadraBlue. Jeg har aldrig hørt de dyrere færdig-terminerede Tara Labs kabler, men i forhold til mine Nexa er der kommet mere klarhed og dynamik, samt en klart forbedret bas.

Bond
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Juni 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 17 September 2005 kl. 20:09 | IP-adresse registreret  

Hej !..ang. Prime 500

Hvis du er lidt kvik ....... http://my.qxl.dk/accdb/viewItem.asp?IDI=19999211 (ca.20 min. endnu

Bond

747DK
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 September 2005 kl. 20:54 | IP-adresse registreret  

Bond skrev:

Hej !..ang. Prime 500

Hvis du er lidt kvik ....... http://my.qxl.dk/accdb/viewItem.asp?IDI=19999211 (ca.20 min. endnu

Bond

tak men det var skam også den jeg havde gang i
efter lidt kamp vandt jeg

så nu kommer det an på en prøve.

Bond
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Juni 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 17 September 2005 kl. 21:05 | IP-adresse registreret  

747DK skrev:
Bond skrev:

Hej !..ang. Prime 500

Bond

tak men det var skam også den jeg havde gang i
efter lidt kamp vandt jeg

så nu kommer det an på en prøve.

Fed nok !!........kablet minder i øvrigt meget om Aero Space Technology-kabler....altså kun set ud fra billedet

Bond

747DK
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 September 2005 kl. 22:05 | IP-adresse registreret  

Sjovt nok har jeg lige fundet ud af at der kun er to ledere i rsc prime 500??? fandt en samtale. typisk at man skal den omvej for at få de nødvendige oplysninger. men med to ledere tror jeg godt jeg kan hitte ud af det men jeg kan nu ikke finde en nypris på kablet er det udgået ? bare for at se om jeg er gået i QXL selvsving

Michael K
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Februar 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 18 September 2005 kl. 00:02 | IP-adresse registreret  

til 747dk: Kalbet koster lidt ver 300 kr /meteren i hifiklubben.
Til top Vis Michael K's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Michael K

Side af 3 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes