Tilbage til HIFI4ALL.DK 8. juni 2026 | 23:43   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Musik og film
 HIFI4ALL Forum : Musik og film
Emne Emne: Kvalitets CD er (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
EIII
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Juni 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Sendt: 13 September 2005 kl. 21:11 | IP-adresse registreret  

Hej alle sammen

Er det kun mig eller er der mega stor forskel på indspilningerne på div. cd-er.

Det er desværre sådan at kun hver 10.ende CD lyder godt på mit anlæg. Typisk akustisk, jazz og lignende som er værd at lytte til.

Bl.a:Dire Straits, Jean Michell Jarre, Budda Bar osv

Til top Vis EIII's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af EIII

Tylle
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Maj 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 13 September 2005 kl. 21:51 | IP-adresse registreret  

System Of A Downs skiver er også i en rigtig god kvalitet, mener faktisk at bl.a. Toxicity er lavet som Sony's supercd  Der er virkelig dybde og dynamik i lyden, rigtig godt. Også deres nye er i en god kval. Det var bare lige et eksempel fra en lidt anden genre

Setup: Crown Studio Reference II, Crown K1, Audiolab 8000C, H/K HD970, Cerwin Vega AT-100, 18" sub
Til top Vis Tylle's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Tylle

Hattori Hanzo
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2004
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 13 September 2005 kl. 21:57 | IP-adresse registreret  

Kan kun nikke genkendende til det....bestemt ikke alle cd'er der får kvalitetsstemplet rent lydmæssigt herfra

Til top Vis Hattori Hanzo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hattori Hanzo

EIII
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Juni 2005
Sendt: 13 September 2005 kl. 22:06 | IP-adresse registreret  

Jamen så er jeg nok ikke den eneste som ikke kan holde ud at høre alm. pop plader i længden. Kan ellers godt lide genren.

Er meget til analog synth lyde og det brugte man måske mere i starten af 80´s erne for gammel Yazoo cd er lyder en del bedre end noget andet man hører i dag.

Heldigvis så har Depeche Mode også fået en del bedre lyd på de seneste 2 CD er.

Der er bare så langt i mellem gode lyd.

Til top Vis EIII's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af EIII

gl.jas
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Oktober 2003
Sendt: 14 September 2005 kl. 00:37 | IP-adresse registreret  

EIII skrev:

Hej alle sammen

Er det kun mig eller er der mega stor forskel på indspilningerne på div. cd-er.

Det er ikke kun dig!
Der er meget stor lyd-kvalitetsforskel på div. cdér, og for mig er det brand irriterende, at god musik skal spoleres af elendig lyd! Men ikke nok med det.
På den selv samme cd kan der være endog særdeles stor forskel på de enkelte numre, hvilket er ganske fortvivlende!

Man kan imødekomme dette fænomen en anelse, ved at være kritisk med udvælgelsen. Mange selskaber,, betyder varieret lydkvalitet, og er man på udkik efter "ældre" cdér, kan udvælgelse blandt de forskellige selskaber i høj grad betale sig...

Til top Vis gl.jas's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af gl.jas

msquared
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Februar 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 14 September 2005 kl. 00:53 | IP-adresse registreret  

gl.jas skrev:

Det er ikke kun dig!
Der er meget stor lyd-kvalitetsforskel på div. cdér, og for mig er det brand irriterende, at god musik skal spoleres af elendig lyd! Men ikke nok med det.
På den selv samme cd kan der være endog særdeles stor forskel på de enkelte numre, hvilket er ganske fortvivlende!

Kunne ikke være mere enig, Nogen af de cd'er som jeg vil fremhæve i min samling som havende rigtig god lyd er:
Mercenary: 11 dreams  -  blev meget overrasket over hvor godt det er lavet, det er ligefrem en lydmessig fornøjelse at smække skiven på.
Paul Simon : You're the one - specielt på de akustiske numre bliver sangene næsten levende
Mark Knopfler : Sailing to philadelphia - god flot udført musik med en enorm mængde dynamik, har hørt den på Anders_Vild's anlæg i hdcd kvali, suverænt intet mindre.
Sorten Muld : Mark 2 - lidt speciel musik men produktionen af den kan man ikke sætte en finger på.

Det er dog rigtig træls når noget godt musik er mixet helt forkert, U2's cd'er syns jeg tit har en meget tung bund og ved højere lydtryk bliver det belastende (ved godt jeg ik har nok luft bag mine ht, men alligevel)

Til top Vis msquared's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af msquared

piobyte
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 November 2004
Lokalitet: Odense
Sendt: 14 September 2005 kl. 01:19 | IP-adresse registreret  

msquared skrev:

gl.jas skrev:

Det er ikke kun dig!

Kunne ikke være mere enig, Nogen af de cd'er som jeg vil fremhæve i min samling som havende rigtig god lyd er:
Mercenary: 11 dreams  -  blev meget overrasket over hvor godt det er lavet, det er ligefrem en lydmessig fornøjelse at smække skiven på.
Paul Simon : You're the one - specielt på de akustiske numre bliver sangene næsten levende
Mark Knopfler : Sailing to philadelphia - god flot udført musik med en enorm mængde dynamik, har hørt den på Anders_Vild's anlæg i hdcd kvali, suverænt intet mindre.
Sorten Muld : Mark 2 - lidt speciel musik men produktionen af den kan man ikke sætte en finger på.

Det er dog rigtig træls når noget godt musik er mixet helt forkert, U2's cd'er syns jeg tit har en meget tung bund og ved højere lydtryk bliver det belastende (ved godt jeg ik har nok luft bag mine ht, men alligevel)

Det der Sorten muld er det ikke noget god dansk middelalderhopsa ??, det må prøves

Til top Vis piobyte's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af piobyte Besøg piobyte's Websted

tub61
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 November 2003
Lokalitet: Ikke angivet
Sendt: 14 September 2005 kl. 02:43 | IP-adresse registreret  

Ikke kun CDér er ind imellem dårlige - jeg har efterhånden en del musik DVDér der på lydsiden er under al kritik og må betegnes som decideret fejl køb fra min side da jeg aldrig har tænke mig at spille dem igen, problemet er bare at det kan være svært at vide hvilke der er dårlige når man ikke her hørt dem inden man køber dem.
Til top Vis tub61's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tub61

msquared
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 September 2005 kl. 13:15 | IP-adresse registreret  

Syns EIII har ret i det med pop-albums, det virker lidt som om 'mainsteam' musik har en tendens til at være af ret dårlig kvalitet. Det er i hvert fald lang tid siden jeg har hørt en mainsteam cd af god kvalitet hvor man synes man får fuld udbytte af musikken.

rattanhuset
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Juni 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 14 September 2005 kl. 13:19 | IP-adresse registreret  

Efter jeg fik min nye Arcam CD har jeg også lagt mærke til at der er stor forskel i indspilninger og lyden generelt fra cd til cd, men med min gamle Onkyo kunne jeg ingen forskel høre...

Jeg synes personligt at det er en styrke at man kan høre forskellen og at alt ikke lyder "ens" uanset hvad man smider i den, så jeg glæder mig over det i stedet for at ærge mig, for på den måde "opdager" jeg hele tiden noget nyt i musikken som jeg aldrig ville have gjort med den gamle afspiller.

Michael

Til top Vis rattanhuset's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rattanhuset

msquared
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 September 2005 kl. 13:23 | IP-adresse registreret  

piobyte skrev:

Det der Sorten muld er det ikke noget god dansk middelalderhopsa ??, det må prøves

Jo, det kan man godt kalde det, det er en ret enestående blanding af moderne rytmer og instrumenter og klassiske tekster og stemning, sangene er skåret over gamle danske, norske og svenske folkeviser. Det er ikke for alle, men jeg syns det er et fedt og velproduceret album.

Groove
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 05 Marts 2004
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 14 September 2005 kl. 13:26 | IP-adresse registreret  

Det er det gamle dilemma, skal anlæget være så godt at det kan spille de (få) gode optagelser optimalt, eller skal det sørge for at få maximal lyd ud af flertallet?

Debatten imellem reproduktion og "musikalsk" formidling. Vælges reproduktion fås kun udbytte af 10% af samlingen og omvendt giver den "musikalske" ikke optimal gengivelse på de få....

Kunne man ikke forestille sig et anlæg optimeret for rendyrket reproduktion, hvor der var tilføjet to funktioner:

-Et high-end loudness kredsløb (som jeg pusler med pt )

-En "musik" funktion, der gør "umulige" skiver mulige.

Begge dele forsynet med en knap på fronten af pre-ampen

MGPProjectS
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 November 2004
Lokalitet: Århus
Sendt: 14 September 2005 kl. 13:36 | IP-adresse registreret  

Har du lagt øren til JVC/AudioQuest's XRCD'ere - det lyder rigtig godt - syn's jeg

www.MGP-ProjectS.com | High End for mindre end 50k.
Til top Vis MGPProjectS's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MGPProjectS Besøg MGPProjectS's Websted

L.B.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 November 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 14 September 2005 kl. 13:40 | IP-adresse registreret  

Groove skrev:
Det er det gamle dilemma, skal anlæget være så godt at det kan spille de (få) gode optagelser optimalt, eller skal det sørge for at få maximal lyd ud af flertallet?

Du har helt sikkert fat i noget her. Det ærger mig, når der endelig er tid til at høre musik, at man skal være irriteret over kvaliteten på skiven istedet for at nyde musikken.

Jeg synes forresten denne CD er af god kvalitet "Katie Melua/Call of the Search"

Til top Vis L.B.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af L.B.

gl.jas
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 September 2005 kl. 14:40 | IP-adresse registreret  

L.B. skrev:

Jeg synes forresten denne CD er af god kvalitet "Katie Melua/Call of the Search"

Musikken fra Melua kan jeg sagtens leve med, men lydkvaliteten mener jeg ikke på nogen måde er imponerende.  Den er ikke så komprimeret og sjusket som Norah Jones, men det er nogenlunde i samme boldgade.

Må jeg istedet anbefale Lynard Skynard : Endangered Species

L.B.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 September 2005 kl. 15:03 | IP-adresse registreret  

gl.jas skrev:
L.B. skrev:

Musikken fra Melua kan jeg sagtens leve med, men lydkvaliteten mener jeg ikke på nogen måde er imponerende.  Den er ikke så komprimeret og sjusket som Norah Jones, men det er nogenlunde i samme boldgade.

Jo jo, en god gang sydstats-rock er der intet galt med!

Jeg synes netop Melua's plade har en fantastisk dynamik (det er et frækt ord for tiden og jeg ved næsten ikke om jeg tør nævne det ), men det kan selvfølgelig være det er fordi jeg netop har sammenlignet med Norah Jones og deslige. En anden grund kunne være, at den er optaget med "close-mike" som skulle give en form for nærvær. Jeg synes nu den er super fed og har virkelig lyttet meget til den.

Nu er mit anlæg ikke super high-end eller noget, men skulle jeg nævne en anden plade, som jeg synes lyder godt kunne det være "Jennifer Warnes/The Hunter".

Der er dog langt imellem palder, som både har god lyd og som er god musik i mine ører...

McAllan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Marts 2004
Sendt: 14 September 2005 kl. 15:30 | IP-adresse registreret  

Hvis de dog til en start lod være med at OVERSTYRE cd'erne med deraffølgende KLIPNING, ville det være et stort skridt i den rigtige retning.

Næste gang en CD lyder af , så tag lige et kig på den i et lydbehandlingsprogram. Sandsynligheden for at den klipper er nærmest 100 % (!).
OK, ved godt det ikke er det hele der er/kan være galt, men hvor bliver jeg altså  når jeg har købt en cd, hvor en helt banal ting som ikke at overstyre signalet ikke engang bliver overholdt!

Til top Vis McAllan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af McAllan

gl.jas
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 September 2005 kl. 15:31 | IP-adresse registreret  

L.B. skrev:
gl.jas skrev:
L.B. skrev:

Nemmerlig, men det er ikke kun musikken der er fornuftig.  LYDEN ar absolut blandt det bedste i genren, og jeg må anbefale en solid gennemlytning af skiven.

Jeg synes netop Melua's plade har en fantastisk dynamik (det er et frækt ord for tiden og jeg ved næsten ikke om jeg tør nævne det ), men det kan selvfølgelig være det er fordi jeg netop har sammenlignet med Norah Jones og deslige. En anden grund kunne være, at den er optaget med "close-mike" som skulle give en form for nærvær. Jeg synes nu den er super fed og har virkelig lyttet meget til den.

Al respekt for det. Men der skal jo også være plads til lidt uenighed. Men lad mig høre når du engang har sammenlignet med Skynard

Nu er mit anlæg ikke super high-end eller noget, men skulle jeg nævne en anden plade, som jeg synes lyder godt kunne det være "Jennifer Warnes/The Hunter".

Enig. Det er absolut fornuftigt. Ligeledes er "The Well" acceptabel.

Der er dog langt imellem palder, som både har god lyd og som er god musik i mine ører...

Hvis der skal være et b istedet for p mener jeg ikke det er så slemt

Måske vi skal have trukket den gamle tråd frem fra gemmerne:

http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=4189&PN =56 

L.B.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 September 2005 kl. 15:45 | IP-adresse registreret  

gl.jas skrev:
L.B. skrev:
gl.jas skrev:
L.B. skrev:

Nemmerlig, men det er ikke kun musikken der er fornuftig.  LYDEN ar absolut blandt det bedste i genren, og jeg må anbefale en solid gennemlytning af skiven. Jamen ved du hvad ? Jeg tror sku jeg køber et eksemplar. Har ikke hørt meget andet end "Sweet Home Alabama", så det må være på tide... 

Al respekt for det. Men der skal jo også være plads til lidt uenighed. Men lad mig høre når du engang har sammenlignet med Skynard Det må prøves...

Enig. Det er absolut fornuftigt. Ligeledes er "The Well" acceptabel.

Hvis der skal være et b istedet for p mener jeg ikke det er så slemt Haha, ja hvad kan jeg sige

Måske vi skal have trukket den gamle tråd frem fra gemmerne:

http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=4189&PN =56 

rosquist
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Maj 2003
Sendt: 14 September 2005 kl. 15:50 | IP-adresse registreret  

Groove skrev:

Det er det gamle dilemma, skal anlæget være
så godt at det kan spille de (få) gode optagelser optimalt, eller skal
det sørge for at få maximal lyd ud af flertallet?

Debatten imellem reproduktion og "musikalsk" formidling. Vælges
reproduktion fås kun udbytte af 10% af samlingen og omvendt giver
den "musikalske" ikke optimal gengivelse på de få....

Nemlig,mere præcis kan det vist ikke siges

Personligt lyder U2 mildest talt ikke ret godt på mit anlæg, det kan
godt høres bevares, men der er ingen liv i cd'erne. Det er lidt det
samme med radiohead, men ikke i samme udprægede grad.
Er jeg den eneste der oplever det med U2.

Skiver som er gode på mit anlæg er
Cardigans: Long gone .....
Hush: A lifetime
Angu: Angu
Diane Krall: live in paris
Ben Harper: live from mars
Kashmir: zitilites
Kim Larsen: Det var en torsdag aften

Ps. hvis folk har nogle rigtig gode live indspildninger må i meget
gerne nævne dem
Til top Vis rosquist's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rosquist

Side af 2 Næste >>