Tilbage til HIFI4ALL.DK 18. juni 2026 | 22:24   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Mellemtone!! hurtig hjælp søges!!! (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Flames
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Juni 2005
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Sendt: 14 September 2005 kl. 18:13 | IP-adresse registreret  

Hej.

Hvilken mellemtone skal jeg vælge? og hvor kan den købes?.. den skal kunne gå op til min. 4500hz og dybden er lige meget da der kommer en sub ind i stedet på et tidspunkt..
Til top Vis Flames's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Flames

CarrotMan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Juli 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 14 September 2005 kl. 18:28 | IP-adresse registreret  

/U.

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003
Sendt: 14 September 2005 kl. 18:37 | IP-adresse registreret  

Tjah. En hvilken som helst 4" kan vel klare det. Men, den vil ikke kunne spille dybere end ca. 4-500 Hz, hvis der skal noget power bag.

Du må forstælle noget mere (budget, resten af konstruktion mv.)

Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen

Flames
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 September 2005 kl. 18:59 | IP-adresse registreret  

har ikke noget Buget.. resten af konstruktion:

D20TD Diskant
og en mellemtone jeg ikke ved endnu..

skal have nye diskanter, da de mellemtoner jeg har nu er gode, men går ikke højt nok, så bygger så jeg har 4 * "top" altså med mellemtone og diskant

janils
Branchemedlem
Branchemedlem
Pladespilleren.dk

Bruger siden: 02 Januar 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 14 September 2005 kl. 19:27 | IP-adresse registreret  

Hej Flames,

Der er noget som undrer mig lidt! Du har en masse spørgsmål, som du jævnligt strør ud her på siderne. Alligevel voveder du at kaste dig over et 3-vejs system helt fra scratch.

Et 3-vejs system er absolut ikke noget jeg kan anbefale en nybegynder, med mindre vi tale om et "færdigt" byggesæt.

Dine spørgsmål afslører, at din viden er yderst beskeden, og du efterlyser færdigsyede løsninger og evigtgyldige sandheder her på forumumet, som vi kun vanskeligt kan give dig. Vi vil alle sammen meget gerne hjælpe dig, men der er altså ingen erstatninger for "hands on" erfaringer.

Jeg vil anbefale dig at  en mindre 2-vejs højttaler, hvor du kan gøre dig dine erfaringer. Så vil du finde ud af hvordan det hele hænger sammen og lære af det.

Jeg har selv bygget højttalere i 30 år og er først nu rimeligt tilfreds med mit 4. 3-vejs system. De 3 foregående var også OK, men "trin på vejen" til noget bedre. Der gik ca. 10 år med flere 2-vejs systemer, før jeg kastede mig over et 3-vejs sytem.

Konkret mht. til din "mellemtone" så er det vel mere en egentlig bas/mellemtone, du skal bruge, da der deles lavt til dine sub woofere???

Mulighederne er mange, Peerles, Scan Speak og Monacor, men som nævnt er det helt umuligt bare at pege på en "perfekt" enhed til dit projekt - du SKAL nødvendigvis gøre dine egne erfaringer.

Til sidst må jeg sige at der er noget selvmodsigende i din overskrift "hurtigt" er ikke lig selvbyg. Hvis du vil have en "hurtig" højttaler, så køb en færdig. Selvbyg tager tid

daniels
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Marts 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 14 September 2005 kl. 19:59 | IP-adresse registreret  

Når pengene er små, er der ikke råd til at eksperimentere.

Der er ingen tvivl om, at der ikke er tale om high-end byggeri her, men det hele skal såmænd kunne spille alligevel. Også selvom det måske er lidt over-amibitiøst.

Som @Kjeldsen skriver, ville en 4" nok passe meget godt. Måske en Peerless SDS 106?

Du kan også "klemme" diskanten og mellemtonen lidt, og sætte den sammen med en Peerless SDS 134. Det skulle nok også kunne lade sig gøre.

Flames
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 September 2005 kl. 20:15 | IP-adresse registreret  

til janils..

Ja det er en "bas/mellemtone" jeg skal bruge.. ved godt at det er lidt voveligt, men da de fleste enheder er købt, må det jo bare bære eller briste.. får hjælp fra Q-sound, som jeg får til at lave nogle beregninger for mig, så helt vanskeligt skulle det ikke være at få det til at lyde godt

Til Daniels..

Jeg tror at Peerless SDS 106 vil være den mest passende af de 2 du nævner..

til sidst vil jeg lige sige, at jeg ved godt at hjemmebyg tager meget længere tid, men du har jo så også mulighed for at skrædersyg dine højttaler med hen syn til lyd og design.. og grunden til at jeg har skrevet "hurtig hjælp søges!!!" er at jeg sidder og er igang med at finde ud af hvad det er for nogle enheder jeg skal have fat i her til sidst!!

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 14 September 2005 kl. 20:51 | IP-adresse registreret  

Hvor lavt vil du dele til din sub? For hvis du ikke anbringer den (midt) imellem dine sat's, kan det ikke anbefales at dele over 80 Hz (faktisk skal man nok længere ned..). Det kræver så, at dine bas/mellem kan arbejde ret langt ned, hvilket vil påvirke valget af disse.
Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon

Flames
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 September 2005 kl. 20:54 | IP-adresse registreret  

hmm.. setup'et bliver mest til musik, men også til film, og de bagerste sat, behøves jo ikke gå så vildt langt ned, når de "store" foran klare det?.. 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes