| Forfatter |
|
DannyCool Forum Bruger

Bruger siden: 13 Januar 2004 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 100
|
| Sendt: 18 September 2005 kl. 11:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
syncroniq Lukket konto

DAT - lukket efter ønske fra bruger.
Bruger siden: 10 Maj 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1715
|
| Sendt: 18 September 2005 kl. 15:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hey,
Jeg ville nok bruge samme bas/mellemtone og basenhed. Begge du har kigget på er meget fine. Nye alternativer er XT18 eller XG18. De kræver dog ikke så stort kabinet.
Diskanten er kommet i en ny udgave, TG60. Den ville jeg bruge istedet.
|
| Til top |
|
| |
DannyCool Forum Bruger

|
| Sendt: 18 September 2005 kl. 20:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
PL18 og M18 ligner meget hindanden især i under 300-500 Hz men hvor PL18 er ser noget bedre ud i mellemtonen end M18 og M18 har en lidt bedre følsomhed og vil give lidt mere i det nedre område.
Valget af diskant er fordi jeg synes den lyder godt til prisen og har set andre bruge den sammen med PL18.
Derfor mit valg.
Du siger dine XT18 og XG18 skal have mindre kabinet end PL18 og M18. Jeg synes de skal have større kabinet ifølge deres parametre eller er der noget jeg overser? Jeg har ikke lige regnet helt vildt på det 
Daniel
|
| Til top |
|
| |
syncroniq Lukket konto

|
| Sendt: 19 September 2005 kl. 10:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hey,
XT18 skal have ca 15 liter basrefleks pr stk. Og du snakker 50 liter.
Fordi de ligner hinnanden frekvensmessigt i bunden, er det ikke ensbetydende med at det vil lyde godt. Fasen vil være anderledes med garanti, og det kan være de vil lave indbyrdes ballade. Men jeg syntes da det er modigt at kaste sig ud i, og håber du får et godt resultat.
Prøver bare at hjælpe.
|
| Til top |
|
| |
daniels Forum Bruger

Bruger siden: 26 Marts 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 3704
|
| Sendt: 19 September 2005 kl. 11:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg vil mene det ville være bedre at bruge to PL18 og lave en 2-vejs løsning. De skal såmænd nok kunne spille dybt nok, hvis det er grunden til du vil bruge en anden til bassen.
Som @syncroniq skriver, er det ikke ensbetydende med at det også lyder godt, fordi de ligner hinanden på en kurve. En kurve siger ikke ret meget om det musikalske (hvis overhovedet noget).
__________________ DanielS - Alkohol tager toppen af ubehagen ved livet - Der findes ikke dårlige ideer, kun mangel på vilje til at udføre dem!
|
| Til top |
|
| |
DannyCool Forum Bruger

|
| Sendt: 19 September 2005 kl. 21:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er rigtigt nok at det ikke er ensbetydene med at de lyder ens selvom de ligner hinanden på papiret. Det kunne være at jeg skulle holde mig til 2 ens enheder istedet for.
Jeg spørger også for ikke at kaste mig ud i det helt vilde uladsiggørelige 
Men det kan være man skal ekperimentere lidt med om det skal være en ren 2 vejs eller en 2½ vejs Det lyder som et godt vinterprojekt.....
Tak for inputene.. håber der kommer flere - Daniel
|
| Til top |
|
| |
Gorm Udelukket fra forum

GM Sound
Bruger siden: 20 Juni 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1410
|
| Sendt: 19 September 2005 kl. 22:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Som et 2½ vejs system, ville jeg nu ikke være bekymret for at bruge Vifa's XT25TG30-04 til toppen, PL18WO-09-08 til bas/mellem, og M18WO-09-08 som bund/bas.
De enheder du har kig på er nogle ganske fortrinlige enheder til prisen, og hvis du afstemmer kabinet og delefilter til disse, så får du helt sikkert et godt resultat.
Jeg ville nok vælge et kabinet på 25-28 liter for M18WO-09-08 enheden, f.eks. 28 liter og en portafstemning/resonans på 35Hz. Denne enhed ville jeg så skære omkring 110-125Hz med et 6 eller måske et 12dB filter.
For PL18WO-09-08 enheden er der to muligheder, enten basrefleks eller et lukket kabinet, jeg kunne godt finde på selv at bruge det lukkede kabinet da bunden jo er varetaget af den anden enhed, og så udnytte det lukkede kabinets fordele i dynamik og mellemtone, men det må jo være op til dig. Hvis du vælger et basrefleks kabinet for denne enhed ville jeg vælge et kabinet i størrelsen 15-19 liter, f.eks. 18,5 liter og en portafstemning/resonans på 41Hz. Hvis du derimod vælger et lukket kabinet ville jeg vælge et kabinet på 8,5-9 liter, og fylde dette godt med en blanding af aqustilux og uld.
Med hensyn til delefrekvens mellem diskant og bas/mellem, ville jeg umiddelbart dele omkring 2750Hz, og så skære skarpt med et 18dB filter, da PL18WO-09-08 godt kan bræge lidt omkring 4-5kHz.
Dette skal kun ses som et forslag til de enheder du har valgt, og ikke som den endelige løsning.
mvh.
|
| Til top |
|
| |
syncroniq Lukket konto

|
| Sendt: 20 September 2005 kl. 10:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hey,
Problemmet med to forskellige enheder, i hvert sit type kabinet, er fasen. Den vil ændre sig, og det vil GroupDelay derved også. Det vil være tæt på umulig at få de to enheder til at spille sammen. Bare min erfaring.
XT25'eren deles efter min erfaring bedst ved omkring 3000Hz med 3ordens filter. Jo dybere derfra, des sværrere bliver det at få en pæn kurve. Men 2xM18 og en XT25 tror jeg kunne blive et godt projekt. Om det er 2vejs eller 2½vejs må blive en test om XT25'eren er følsom nok til to enheder eller ej. Ellers vil jeg foretrække den rene 2vejs udgave, igen med fasen for øje.
Igen, jeg ville nok vælge XT25TG60 udgaven.
|
| Til top |
|
| |
DannyCool Forum Bruger

|
| Sendt: 20 September 2005 kl. 17:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
Jeg regnede lige lidt på Gorms foreslag her til formiddag og der kan jeg godt se at jeg får et problem med fasen mellem bas og bas/mellem.
Det ender nok op med en ren 2 vejs med en M18/PL18 og en XT25 (Har tidligere spurt til enhederne)
Hvad er foreskellen på XT25 TG30 og TG60 ?? (Lyd,data & pris)
Daniel
|
| Til top |
|
| |
syncroniq Lukket konto

|
| Sendt: 20 September 2005 kl. 19:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hey,
TG60 er en efterfølger med lidt nyere system. Den måler ligeså pænt som den gamle. Syntes bare man bør bruge de nye enheder, så man kan få reservedele så langt frem som mulig. Jeg foretrækker den nye.
|
| Til top |
|
| |
DannyCool Forum Bruger

|
| Sendt: 20 September 2005 kl. 21:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
okay ja det er der noget om.... (En lille hemlighed mellem os.. jeg har nogle XT25ere liggende) Nu skal jeg være ordenlig og ikke drille. Det har du ret i og man kan løbe ind i at der ikke kan leveres nogle nye hvis uheldet ramte en og der brændt en diskant af så derfor brug den sidste version.... Men ellers er der ikke nogen foreskel!
Daniel
|
| Til top |
|
| |