Tilbage til HIFI4ALL.DK 24. maj 2025 | 07:50   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
TV/Projektion
 HIFI4ALL Forum : TV/Projektion
Emne Emne: Spørgsmål vedr. TV, HD-TV og Parabol (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
humle
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 September 2005
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 20 September 2005 kl. 16:42 | IP-adresse registreret  

Jeg står for at skulle investere i et nyt Plasma/LCD TV og skal samtidig have sat en parabol op. Har i den forbindelse nogle spørgsmål.

Jeg vil gerne have fat i et 32" Plasma/LCD TV der er HD ready, men de er sgu dyre i forhold til dem der ikke er HD ready. Kan det betale sig at satse på HD-TV? Jeg mener Canal Digital har en kanal klar fra 1. oktober, men der skal man efter sigende have fat i en HD parabol modtager. Jeg vil hellere have Viasats kanaler (Champions League!!), men de har ikke planer om at køre HD-TV endnu så vidt jeg ved.

Hvis der går 3-4 år før HD-TV er oppe at køre for alvor, kan det jo ikke betale sig, så hellere vente på at teknologien bliver ordentlig udviklet og priserne falder. Gider ikke gå ud og betale i dyre domme for et HD ready TV og en HD parabol modtager hvis jeg kan se èn kanal de næste par år.

Som jeg ser det kan man spare 10000 kr. på at købe "alm." udstyr og ikke tænke på HD-TV - er det en korrekt betragtning?

Lad mig høre lidt for og imod HD-TV. Det virker meget usikkert i hvilken retning det skal gå.

Til top Vis humle's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af humle

boborg
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 November 2003
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 20 September 2005 kl. 18:15 | IP-adresse registreret  

Du kan roligt vente på at der dukker MPEG-4 HDTV parabolmodtagere op. Den der kommer fra Canal Digital i første omgang er kun en MEPG-2, og så skal den inden længe skiftes igen til en MPEG-4 model.
Til top Vis boborg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af boborg

TapeConnection
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter brugers ønske!

Bruger siden: 30 November 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 20 September 2005 kl. 18:33 | IP-adresse registreret  

humle skrev:
Jeg vil gerne have fat i et 32" Plasma/LCD TV der er HD ready, men de er sgu dyre i forhold til dem der ikke er HD ready.

Der er vel efterhånden ret få 32" der ikke er HD Ready, er der ikke? Bortset fra dét, så er et tv ikke automatisk godt fordi det ikke er HD Ready - og for at vende den rundt: Det kan godt ske du synes at et HD Ready er for dyrt, men er det ikke for dyrt at give 10.000,- for et tv der i bund og grund ikke er godt - HD Ready eller ej?

Hvor billigt skal et dårligt tv være for at være et godt køb?
Til top Vis TapeConnection's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af TapeConnection Besøg TapeConnection's Websted

TapeConnection
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 20 September 2005 kl. 18:41 | IP-adresse registreret  

humle skrev:
Som jeg ser det kan man spare 10000 kr. på at købe "alm." udstyr og ikke tænke på HD-TV - er det en korrekt betragtning?

Sådan synes jeg ikke det kan sættes op - et Philips 32 PF 5320 er HD Ready, og koster 10-12.000,-. Hvor meget billigere end dét kan du købe et 32" fladskærm? Noget helt andet er så at hvis du vil have et godt billede, så må du af med 15-20K, men det er jo uafhængt af om du satser på HD eller ej - den forskel har i meget høj grad også betydning for almindeligt tv. Det er jo langtfra sådan at forskellen på et halvdårligt ikke-HD Ready tv og et godt HD Ready tv kun ses med HD materiale!

Til top Vis TapeConnection's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af TapeConnection Besøg TapeConnection's Websted

humle
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 September 2005
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 21 September 2005 kl. 09:20 | IP-adresse registreret  

Skal jeg forstå det sådan, at et HD forberedt TV i bund og grund er bedre end et ikke-forberedt HD TV? Ligemeget om man ser HD eller ikke HD?

Og der bliver anbefalet et Philips 32 PF 5320 - skal jeg gå efter det syntes i?

Parabol delen er hermed droppet - jeg venter til senere....

Til top Vis humle's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af humle

Hattori Hanzo
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2004
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 21 September 2005 kl. 09:40 | IP-adresse registreret  

Lytter lige med på denne diskussion

Til top Vis Hattori Hanzo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hattori Hanzo

Hattori Hanzo
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2004
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 21 September 2005 kl. 10:07 | IP-adresse registreret  

Otto, TC skrev:

humle skrev:

Sådan synes jeg ikke det kan sættes op - et Philips 32 PF 5320 er HD Ready, og koster 10-12.000,-. Hvor meget billigere end dét kan du købe et 32" fladskærm? Noget helt andet er så at hvis du vil have et godt billede, så må du af med 15-20K, men det er jo uafhængt af om du satser på HD eller ej - den forskel har i meget høj grad også betydning for almindeligt tv. Det er jo langtfra sådan at forskellen på et halvdårligt ikke-HD Ready tv og et godt HD Ready tv kun ses med HD materiale!

Otto hvis du skulle vælge et fjernsyn til hhv. max. 15000 og 20000kr...hvilke ville du så foreslå? og er prisforskellen derimellem berettiget i form af en del bedre billedkvalitet?

Til top Vis Hattori Hanzo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hattori Hanzo

kyhn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2004
Lokalitet: Jylland
Sendt: 21 September 2005 kl. 10:08 | IP-adresse registreret  

humle skrev:
Skal jeg forstå det sådan, at et HD forberedt TV i bund og grund er bedre end et ikke-forberedt HD TV? Ligemeget om man ser HD eller ikke HD?

Og der bliver anbefalet et Philips 32 PF 5320 - skal jeg gå efter det syntes i?

Parabol delen er hermed droppet - jeg venter til senere....

Otto, TC skrev:

HD Ready er kun salgsgas i mine øjne! det er ren marketing og siger intet om billedkvaliteten.

som jeg læser det så anbefaler Otto ikke 5320, men netop at du skal lidt højere op i pris før det bliver godt!

Men ud og kig, så kan du selv se hvad der er godt nok til dig.

Til top Vis kyhn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kyhn

TapeConnection
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 21 September 2005 kl. 10:14 | IP-adresse registreret  

humle skrev:

Nej, du skal forstå det sådan at HD Ready ikke siger et klap om hvorvidt tv'et er godt eller dårligt. HD Ready giver dig en grad af fremtidssikring, og er helt sikkert noget du bør gå efter - men det giver ikke i sig selv en garanti for at billedet er godt. Såvidt jeg kan se rundt omkring, så skal du ikke forvente at få et _godt_ 32" LCD-tv for 10.000,-, det hedder nærmere mellem 15 og 20.

zerocool
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Maj 2004
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 21 September 2005 kl. 10:17 | IP-adresse registreret  

kyhn skrev:

HD Ready er kun salgsgas i mine øjne! det er ren marketing og siger intet om billedkvaliteten.

Lige præcis... Eicta-standardiseringen stiller intet krav til hvorledes videokredsløbet skal behandle et billedesignal. Kravet er blot, at HD-Ready Tv skal kunne modtage de diverse HD-Opløsninger, have HDCP-decoder og visse tilslutningsmuligheder.
Der stilles altså intet krav til hvordan billedet rent faktisk skal gengives!

Til top Vis zerocool's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af zerocool

TapeConnection
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 21 September 2005 kl. 10:18 | IP-adresse registreret  

Hattori Hanzo skrev:
Otto hvis du skulle vælge et fjernsyn til hhv. max. 15000 og 20000kr...hvilke ville du så foreslå? og er prisforskellen derimellem berettiget i form af en del bedre billedkvalitet?

Jeg har ikke dybere kendskab til så forfærdeligt mange modeller i det prisleje. Philips 32 PF 9966 er ret godt, og i hvert fald _markant_ bedre end et tv som 7320, så berettiget, ja det synes jeg absolut. Men jeg mangler stadig at se Sony's, den forventer jeg mig en del af. 

TapeConnection
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 21 September 2005 kl. 10:22 | IP-adresse registreret  

kyhn skrev:

Jeg er ikke enig i at det er salgsgas, det har bare ikke noget med billedkvalitet at gøre. Det er da ret væsentligt at man ved at man kan bruge tv'et når HDTV dukker op - husk at det væsentlige ved udviklingen af HD Ready netop IKKE var dét der er fokus på i pressen, nemlig forskellen på HD Ready og 480 liniers tv, men for at sikre at folk ikke køber tv med 1024x768 eller 1024x1024 uden digitale inputs, for at få et tv der er forberedt til HDTV. Det er rigtigt at det, som så meget andet, misbruges til døde i diverse markedsføring, men selve standarden giver absolut mening - selv om man som entusiast da sagtens kunne have ønsket sig at den var strengere.

kyhn skrev:
som jeg læser det så anbefaler Otto ikke 5320, men netop at du skal lidt højere op i pris før det bliver godt!

Præcis.

TapeConnection
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 21 September 2005 kl. 10:25 | IP-adresse registreret  

zerocool skrev:

Det har heller aldrig været tanken at HD Ready skulle være en garanti for at billedet er så og så godt, det er en garanti for at et tv med høj opløsning rent faktisk kan bruges til at vise HD.

kyhn
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 September 2005 kl. 10:44 | IP-adresse registreret  

kyhn
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 September 2005 kl. 10:46 | IP-adresse registreret  

Otto, TC skrev:
zerocool skrev:

Det har heller aldrig været tanken at HD Ready skulle være en garanti for at billedet er så og så godt, det er en garanti for at et tv med høj opløsning rent faktisk kan bruges til at vise HD.

Korrekt, men jeg er modstander af at det i marketingsammenhæng bruges som et kvalitetsstempel.

zerocool
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Maj 2004
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 21 September 2005 kl. 10:49 | IP-adresse registreret  

Otto, TC skrev:

Nej, men som du selv er inde på, tror folk at det er et kvalitetsmæssigt parameter og branchen (nok mest den kulørte del) gør da også alt for at holde folk i den tro.

Hvorvidt et Tv kan vise HD-signaler kan man da med lethed selv undersøge:
- Er der digital-input?
- Er der HDCP-decoder?
- Accepterer den signaler med en opløsning på 720p og 1080i, i 50/60 Hz?

Opfylder et Tv disse punkter kan det vise HD-Tv, men det siger intet om hvor godt. For at udfinde dette skal man først og fremmest kigge på billedet.

Til top Vis zerocool's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af zerocool

Radiomagasinet
Branchemedlem
Branchemedlem

Bruger siden: 22 September 2005
Lokalitet: Øerne
Sendt: 22 September 2005 kl. 01:20 | IP-adresse registreret  

Pas på hvad i køber.. Se forbrugerstyrelsens test af div. TV.

http://www.forbrug.dk/test/testbasen/avudstyr/fjernsyn1/kort -og-godt-om-fjernsyn/tjek-billedkvaliteten/

(Reklame fjernet af admin!)

Til top Vis Radiomagasinet's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Radiomagasinet Besøg Radiomagasinet's Websted

DonJensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 22 September 2005 kl. 02:46 | IP-adresse registreret  

Radiomagasinet skrev:

Pas på hvad i køber.. Se forbrugerstyrelsens test af div. TV.

http://www.forbrug.dk/test/testbasen/avudstyr/fjernsyn1/kort -og-godt-om-fjernsyn/tjek-billedkvaliteten/

(Reklame fjernet af admin!)

Hvorfor poster du samme indlæg flere stedet??? Er det dig der har skrevet artiklen?

http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=29247&P N=1&get=last#1229548

Til top Vis DonJensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af DonJensen Besøg DonJensen's Websted

TapeConnection
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 22 September 2005 kl. 07:50 | IP-adresse registreret  

zerocool skrev:
Hvorvidt et Tv kan vise HD-signaler kan man da med lethed selv undersøge:
- Er der digital-input?
- Er der HDCP-decoder?
- Accepterer den signaler med en opløsning på 720p og 1080i, i 50/60 Hz?

Lethed? Ja, for dig og mig og flertallet af hifi4all brugere, ja måske, men ude i den virkelige verden er der altså _rigtigt_ mange brugere, også kvalitetsbevidste brugere, der er stået af længe inden de har læst de tre sætninger færdig. Digital-input, hvad er digitalt? Er component digitalt? HDCP dekoder? Har HDMI HDCP? Kan jeg se HDTV via en HD-receiver med en HDMI udgang hvis mit tv har DVI indgang med HDCP? Prøv lige at tænke som en almindelig forbruger der ikke lige er vant til at se disse betegnelser, tror du ikke sådan en sætning vil være fuldstændigt sort snak? Hvor mange gange om ugen tror du jeg får spørgsmålet "hvorfor kan jeg bruge HDMI på en DVD-afspiller, når DVD ikke er HD?"

TapeConnection
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 22 September 2005 kl. 07:51 | IP-adresse registreret  

kyhn skrev:
Korrekt, men jeg er modstander af at det i marketingsammenhæng bruges som et kvalitetsstempel.

OK - det betyder bare ikke at betegnelsen som sådan er noget salgsgas som man bare skal være ligeglad med.

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes