Tilbage til HIFI4ALL.DK 13. juni 2026 | 14:28   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Tilbehør/tweaks
 HIFI4ALL Forum : Tilbehør/tweaks
Emne Emne: Shucko stik på vej til de danske hjem (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Acer
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Juni 2003
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Sendt: 21 September 2005 kl. 12:22 | IP-adresse registreret  

Ifølge artikel i Ingeniøren så er LK's monopol på vej ud i sandet og en godkendelse af shucko-stik til faste installationer er måske ikke så langt væk igen. Det eneste "holdbare" argument sikkerhedsstyrelserne har er at LK's stik går stramt i shucko-stikket . Ellers er resten jo som bekendt beskyttelse af egne interesser (LK's) - der er jo ikke saglige argumenter for at holde denne stiktype ude af det danske marked. Så snart de bliver lovlige skal jeg have sådan en stor shucko-fætter fræst ind i væggen så jeg kan få jord på mit set-up

L.B.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 November 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 21 September 2005 kl. 12:26 | IP-adresse registreret  

Der er nu bare noget potent og macho over det Shucko!
Til top Vis L.B.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af L.B.

Fremmede
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter ønske fra bruger

Bruger siden: 07 Oktober 2004
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 21 September 2005 kl. 12:29 | IP-adresse registreret  

Jeg ved det er totalt ulovligt, men det er længe siden jeg lavede en lus til Shuckostikkets jord, således den passer i en dansk kontakt! En massiv kobberstang filet til i den ene ende således den går ind i kontaktens jord. Det er let!

Jeg glæder mig bare til at kunne vende stikket( fasen ) uden at skulle skille stikproppen ad!

mvh

Til top Vis Fremmede's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Fremmede

Kristjan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Ikke angivet
Sendt: 21 September 2005 kl. 12:30 | IP-adresse registreret  

L.B. skrev:
Der er nu bare noget potent og macho over det Shucko!

lol

zerocool
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Maj 2004
Sendt: 21 September 2005 kl. 12:30 | IP-adresse registreret  

Til top Vis zerocool's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af zerocool

Acer
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 September 2005 kl. 22:00 | IP-adresse registreret  

zerocool skrev:
Gammel nyhed: http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=28778&K W=stik

Ah, gammel og gammel ved jeg nu ikke.....tidsskriftet Ingeniøren er bare ikke så hurtig

Acer
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 September 2005 kl. 22:02 | IP-adresse registreret  

Fremmede skrev:

Jeg ved det er totalt ulovligt, men det er længe siden jeg lavede en lus til Shuckostikkets jord, således den passer i en dansk kontakt! En massiv kobberstang filet til i den ene ende således den går ind i kontaktens jord. Det er let!

Jeg glæder mig bare til at kunne vende stikket( fasen ) uden at skulle skille stikproppen ad!

mvh

Det skal du passe alvorligt på med, hvis din hytte futter af og de finder den ulovlige installation får du nada af forsikringsselskabet - se at få det jordben ud i en fart  

Fremmede
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 21 September 2005 kl. 22:11 | IP-adresse registreret  

Jeg har brugt denne type forbindelse i mere end 10 år! Ingen problemer! Jeg tager chancen og bliver ved! Dog kunne det da være rart at kunne få så nogle mere "hifi-rigtige" typer op. HMS, Furutech og flere andre laver nogle fede dåser.

Jeg ser en større fare i alle dem, der gør det selv. Hvor mange selvbygprojekter står ikke ude i de danske hjem. Modificerede produkter! Det er jo også fy- sådan er der jo så meget!

mvh  

Acer
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 September 2005 kl. 22:58 | IP-adresse registreret  

Fremmede skrev:

Jeg har brugt denne type forbindelse i mere end 10 år! Ingen problemer! Jeg tager chancen og bliver ved!

Det er så dit valg, en ting er sikkert....futter hytten af og man finder denne installation så bortfalder barndforsikringen helt eller delvist også selvom den ikke er direkte skyld i branden - men det må du jo selv om . Men jeg iøvrigt enig med dig i at der er andet som er langt værre end at jorde sit anlæg "uoriginalt"   

Fremmede
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 21 September 2005 kl. 23:14 | IP-adresse registreret  

Hvordan med stikdåser. Hvad siger forsikringen, hvis man har en LONGYU stående? www.mictor.dk Deres kabler med amerikanske stik!

Hvad med mange uautoriserede Kinaprodukter? Egen import uden om DEMKO og CE Der er nok noget af alt dette, som er direkte livsfarligt. Jeg skal ikke have en Kinabil!

Har man et HPFI-relæ siddende er der ingen fare! Det er mere sandsynligt at blive ramt af lynet end at en jordlus skulle kunne give brandfare!

mvh  

Acer
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 September 2005 kl. 23:23 | IP-adresse registreret  

Fremmede skrev:

Hvordan med stikdåser. Hvad siger forsikringen, hvis man har en LONGYU stående? www.mictor.dk Deres kabler med amerikanske stik!

Hvad med mange uautoriserede Kinaprodukter? Egen import uden om DEMKO og CE Der er nok noget af alt dette, som er direkte livsfarligt. Jeg skal ikke have en Kinabil!

Har man et HPFI-relæ siddende er der ingen fare! Det er mere sandsynligt at blive ramt af lynet end at en jordlus skulle kunne give brandfare!

mvh  

Ja, det er netop det groteske....sålænge du kan få most shucko-fætteren ind i LK-udtaget på væggen så må du godt bruge shucko (har selv en jorma skinne med en 6-8 "farlige" shucko-huller i) og kan man få moslet såden en amerikaner fætter derind er det vel også lovligt (eks. el kogekander til thevand kører også ofte shucko ), men fandme om man må sætte et shucko-udtag i væggen - den går ikke , uha så har man jo en blottet jord og de små fimsede børnestik fra LK kan gå stramt i, ja gu' går de da stramt i ....shucko er jo mandeværktøj   

Fremmede
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 21 September 2005 kl. 23:29 | IP-adresse registreret  

Vi håber på en snarlig lovliggørelse af Shucko. Det ville være rart!

mvh

Ronni
Branchemedlem
Branchemedlem
AV Connection

Bruger siden: 25 Marts 2004
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 22 September 2005 kl. 11:47 | IP-adresse registreret  

Der er faktisk en ret simpel og lovlig løsning på problemet.

Køb en Schuko stikdåse med x antal huller i, skift stikket der sættes i vægen til en alm. dansk stikprop fra LK med jord eller sæt et adaptorstik imellem.

http://www.lk.dk/public/s_gen2.asp?what=tekst&sideid=761

Således er installationen lovlig og man kan benytte de billige/specielle udenlandske strømskinner og alm. Schuko apparat kabler og derved have jord på anlæget. Schuko stømskinner er nemlig lovlige nok, det er kun væginstallationer der ikke må udføres med Schuko stik.

shras
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Januar 2004
Lokalitet: Ikke angivet
Sendt: 22 September 2005 kl. 11:58 | IP-adresse registreret  

LK's hjemmeside skrev:
Forsatsen skal monteres på stikproppen før den sættes i kontakten. Den har to låse fjedre. Det betyder, at når først forsatsen er monteret på stikproppen, kan den ikke fjernes igen.

Smukt... Gad vide hvad personer med dyrt(!) indkøbte kabler siger til det?

Ellers en god løsning.

Sonus faber Club International
Til top Vis shras's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af shras Besøg shras's Websted

McAllan
Forum Bruger
Forum Bruger

Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 22 September 2005 kl. 12:18 | IP-adresse registreret  

Øhh, hvorfor ikke bare skifte Schukostikket på strømskinnen til et DK stik?
Det er mig bekendt fuldt lovligt selv at skifte stik på ledninger - også selvom der er jord.

Desuden er stikket billigere end adaptoren og så har man valgmuligheden for ikke at købe et LK.
F.eks. har AC-el nogle lækre gummipropper med dansk jord. Lidt som gummi-schuko, bare med dansk jord - også er det IKKE LK og de er ikke dyre

Til top Vis McAllan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af McAllan

McAllan
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 September 2005 kl. 12:33 | IP-adresse registreret  

Ronni skrev:

Således er installationen lovlig og man kan benytte de billige/specielle udenlandske strømskinner og alm. Schuko apparat kabler og derved have jord på anlæget. Schuko stømskinner er nemlig lovlige nok, det er kun væginstallationer der ikke må udføres med Schuko stik.

Det synes jeg der har hersket en del usikkerhed om gennem tiderne. Har du et link til en kilde?
For hvis det er tilfældet skal jeg da have købt mig nogle lækre Bachmann schuko skinner

Acer
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 September 2005 kl. 12:46 | IP-adresse registreret  

McAllan skrev:
Det er mig bekendt fuldt lovligt selv at skifte stik på ledninger - også selvom der er jord.

Desuden er stikket billigere end adaptoren og så har man valgmuligheden for ikke at købe et LK.
F.eks. har AC-el nogle lækre gummipropper med dansk jord. Lidt som gummi-schuko, bare med dansk jord - også er det IKKE LK og de er ikke dyre

Fordi der skal mere end et almindeligt anfald af sindssyge til før man skærer en wattgate stikprop af eks. et Valhalla netkabel . De flade LK-stik er jo heller ikke skærmede så du får således en del udstråling fra dit nu "skærmede" netkabel  

Ronni
Branchemedlem
Branchemedlem
AV Connection

Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 22 September 2005 kl. 13:32 | IP-adresse registreret  

McAllan skrev:
Ronni skrev:

Det synes jeg der har hersket en del usikkerhed om gennem tiderne. Har du et link til en kilde?
For hvis det er tilfældet skal jeg da have købt mig nogle lækre Bachmann schuko skinner

Det er egentlig en konklusion af den TV udsendelse der var for kort tid siden og en snak med Bent Schäfer fra Audio Sale. Ellers ville strømskinnerne jo være ulovlige i DK og det er de ikke (EU godkendte); det er kun vægdåser der skal være de dansk godkendte udgaver for at hele installationen er lovlig. Jeg kan ikke tolke det på andre måder i hvert fald.

Så problemet er efter min mening slet ikke så stort, man benytter jo oftest strømskinner alligevel til sit anlæg, så kan de jo bare være at Schuko typen med et Dansk jordstik eller en adaptor påmonteret.

McAllan
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 September 2005 kl. 13:34 | IP-adresse registreret  

Acer skrev:

McAllan skrev:

Fordi der skal mere end et almindeligt anfald af sindssyge til før man skærer en wattgate stikprop af eks. et Valhalla netkabel . De flade LK-stik er jo heller ikke skærmede så du får således en del udstråling fra dit nu "skærmede" netkabel  

OK, vi ser lige bort fra netkabler i bil-prisklassen, for så vil jeg godt nok hellere købe en bil!
Og desuden, hvorfor skulle man skifte et shuko netstik til et fladt dansk? Det er der jo ingen idé i. Man skifter det jo for at få jord på og skærmen forbindes vel til jord?

Jeg tvivler stærkt på nogen kan høre forskel på om der er 2 cm mere eller mindre skærmning*. Med mindre altså at vi også lige skifter ledningerne i væggen til et skærmet vikingekabel - og allerhelst helt tilbage til kraftværket.

EDIT:
* Fordi skærmen jo ikke omslutter lederne i stikket, da stikket ikke er skærmet, men derfor forbindes skærmen jo alligevel som den skal.

Acer
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 September 2005 kl. 22:39 | IP-adresse registreret  

Ronni skrev:
McAllan skrev:
Ronni skrev:

Det er egentlig en konklusion af den TV udsendelse der var for kort tid siden og en snak med Bent Schäfer fra Audio Sale. Ellers ville strømskinnerne jo være ulovlige i DK og det er de ikke (EU godkendte); det er kun vægdåser der skal være de dansk godkendte udgaver for at hele installationen er lovlig. Jeg kan ikke tolke det på andre måder i hvert fald.

Så problemet er efter min mening slet ikke så stort, man benytter jo oftest strømskinner alligevel til sit anlæg, så kan de jo bare være at Schuko typen med et Dansk jordstik eller en adaptor påmonteret.

Javist, men de camping-adaptere der fåes eks. i Harald Fyborg har ikke en rigtig shucko jord som sidder i siderne - de anvender et ben i midten som er ganske uautoriseret efter shucko-standard......jorden i sidebenene om man vil (de blanke kontaktflader på siden af stikket) er netop en af grundene til at de danske myndigheder har nægtet shucko-stikken fordi jorden er blottet....uha, det er farligt da . Så nej, jeg vil sgutte sætte en dansk håndværker prop med jord i på mit skærmede kabel . Shucko hele vejen ellers glemmer vi det bare  

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes