Tilbage til HIFI4ALL.DK 23. maj 2025 | 16:31   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
TV/Projektion
 HIFI4ALL Forum : TV/Projektion
Emne Emne: Hvad er godt reference materiale? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Riise
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2005
Status: Offline
Sendt: 21 September 2005 kl. 14:36 | IP-adresse registreret  

Hej forum!

Når man læser de tråde herinde, som omhandler køb af nyt TV, så falder man tit over råd som:

"Køb det TV, du selv synes har det bedste billede."
"Lad dig ikke snyde af at sælgeren viser dig 'Find Nemo'."
"Husk at bede om at se et almindeligt TV-signal."
"Prøv at se en fodbold- eller ishockey kamp."

Alle er efter min mening ganske gode råd - det er bare ikke altid muligt at komme til at se fodbold eller ishockey, naturligvis! Men jeg kom til at tænke på - er der nogen DVD-film, som måske er særligt velegnede til at afsløre svagheder ved LCD/Plasma-skærme? Jeg har læst, at en DVD som Sin City er god til afsløre problemer med farvedybden i meget mørke områder, fordi filmen selv er meget mørk (har ikke selv set den endnu). Men findes der én film (nok ønsketænkning), som kan afsløre de mest gængse problemer (f.eks. ghosting eller langsom opdatering)? Selvfølgelig er det også afhængigt af, hvilken DVD-afspiller man bruger - men så kan den jo også testes ved samme lejlighed!

Kort og godt: Hvilken DVD har I med ind i butikken, når I skal vurdere TV/DVD-afspillere?
Til top Vis Riise's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Riise

TapeConnection
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter brugers ønske!

Bruger siden: 30 November 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 21 September 2005 kl. 15:23 | IP-adresse registreret  

Riise skrev:

Kort og godt: Hvilken DVD har I med ind i butikken, når I skal vurdere TV/DVD-afspillere?

Noget der er lige så vigtigt som materialet på filmen er at du rent faktisk kender materialet. Mange film har et specielt "look", så det der umiddelbart kan se f.eks. for gulligt ud, rent faktisk er korrekt. Så når du finder frem til en film som du vil bruge (jeg ville til hver en tid foretrække Gladiator, hvis jeg skulle vælge én DVD at bedømme et display på), så sørg for at se denne DVD på nogle forskellige displays, og om muligt se den på et display der er tilnærmelsesvist korrekt, f.eks. en ordentligt kalibreret projektor, så du har en rigtig reference. Det nytter ikke noget at holde alle skærme op imod hvordan det ser ud i forhold til dit gamle tv, hvis dét ikke var den rigtige gengivelse.

Årsagen til at jeg peger på Gladiator er at det er et eksempel på en meget varieret film. En film der bare er mørk hele tiden viser kun nogle problemer, ikke alle.

Hvor billigt skal et dårligt tv være for at være et godt køb?
Til top Vis TapeConnection's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af TapeConnection Besøg TapeConnection's Websted

Rasmus Larsen
Branchemedlem
Branchemedlem
Flatpanels.dk

Bruger siden: 05 September 2005
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 21 September 2005 kl. 15:43 | IP-adresse registreret  

Jeg er meget enig med Otto. Jeg har også tidligere brugt Gladiator og påpeget, at det er en god testfilm i mine tests på flatpanels.

Flere af scenerne foregår også i et rasende tempo, så udover det egentlige billede, kan der også vurderes responstidens udformning på skærmen.

Til top Vis Rasmus Larsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Rasmus Larsen Besøg Rasmus Larsen's Websted

Bond
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Juni 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 21 September 2005 kl. 15:52 | IP-adresse registreret  

Hej !

Man kunne jo også lade andre gøre forarbejdet, som feks. her :

http://www.forbrug.dk/test/testbasen/avudstyr/fjernsyn1/ 

Det vigtigste er en uvildig test .......og derefter kan man koncentrere sig om den eller de skærme, man finder mest interessant  

Bond

Rasmus Larsen
Branchemedlem
Branchemedlem
Flatpanels.dk

Bruger siden: 05 September 2005
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 21 September 2005 kl. 17:38 | IP-adresse registreret  

Kære James. =)

Jeg tror ikke helt du har fat i konteksten i denne tråd, den handler om noget lidt andet end en forbrugertest og valg afledt deraf.

Udover det har jeg meget svært ved at finde en så lidt nuanceret og firkantet artikel værd at lægge noget i, også selvom den har en omfattende vifte af produkter med.

Til top Vis Rasmus Larsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Rasmus Larsen Besøg Rasmus Larsen's Websted

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes