Tilbage til HIFI4ALL.DK 24. juni 2025 | 22:50   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
HTPC
 HIFI4ALL Forum : HTPC
Emne Emne: HTPC - hvordan virker det? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
poontang
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 September 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 23 September 2005 kl. 12:08 | IP-adresse registreret  

Kære brugere,

Jeg skal investere i en HTPC, overvejer x15e fra Uneed kabinetter, men jeg har lige nogle spørgsmål så jeg havde håbet på at I kunne hjælpe mig med?

Hvordan slutter man sine almindelige 5.1 højttalere til (ikke pc højttalere), skal man bruge en ekstra forstærker? Og jeg skal også have tilslutte 2 ekstra sæt front højttalere (2 andre rum) hvordan gør jeg dette?

Kan man se TV uden at tænde for HTPC'en?

Hvor skal antennestikket føres hen? TV eller HTPC?

Hvis min HTPC skal være så lydsvag som muligt, hvad skal jeg så tage højde for?

Kan man tilslutte 2 x Tv-Tunere så man både kan se en TV kanal og optage på en anden?

PFT.

Til top Vis poontang's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af poontang

Hanien
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 August 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 23 September 2005 kl. 12:21 | IP-adresse registreret  

Hej Poontang

Jeg kan ikke hjælpe med alt, men svarer på det jeg kan.

Du kan sagtens se tv uden at tænde HTPC'en, det kræver blot at de begge er tilsluttet direkte på antennen. Typisk vil du ikke have HTPC'en tilsluttet via COAX, men via VGA. Det svarer også på et af dine andre spørgsmål - ønsker du at kunne se på tv uden at tænde HTPC'en skal der både antennestik i Tv'et og i HTPC'en.

Ønsker du din HTPC så støjsvag som mulig skal du tage højde for alle former for blæserstøj og harddiskstøj.

Du kan sagtens have to tv-tuneren og hvis du køner et hauppauge pvr-500 tv kort har dette indbygget 2 tunere, så du netop kan se tv mens du optager fra en anden kanal, eller optage fra to kanaler mens du ser dvd (eller tv, hvis du også har sluttet tv'et direkte på tv'et)

Med hensyn til højtalerne, så har jeg min HTPC tilsluttet til en receiver som jeg kører al lyd gennem, jeg ved ikke om der er andre muligheder, men jeg æææælsker min receiver, så den kan jeg ikke undvære.

/Jonas

poontang
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 September 2005
Lokalitet: København
Sendt: 23 September 2005 kl. 13:54 | IP-adresse registreret  

Hej Jonas,

Kanon, tak for svar. Jeg fatter ikke så meget af HiFi, så kan du ikke pensle ud hvordan jeg tilslutter de 2 forskellige ting?

Jeg er nemlig i gang med at fræse kabler ind i væggen og det vile være surt lige at mangle et stik eller ligende.

TV'et er et 42" Fujitsu-Siemens plasma med DVI/VGA.

Skal jeg have et antenne stik(dåse) til TV'et, samt et til HTPC'en?

Og så et DVI kabel fra HTPC til TV?

Hvis jeg har det kort med 2 x TV-tunere, skal jeg så have 2 TV-stik(dåser) til HTPC'en eller kan jeg bare køre coax kablet videre via en splitter?

Hvordan tilslutter man forstærker til HTPC'en?

Behøves et godt lydkort hvis jeg alligevel benytter en forstærker?

Ked af de mange spørgsmål, men jeg fatter blankt.

/Adam

Til top Vis poontang's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af poontang

Ellov
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 September 2005
Sendt: 23 September 2005 kl. 23:48 | IP-adresse registreret  

Hej Adam.

Vedr. støj er det også noget jeg kæmper med, men der er nogen ting der kan formindske dette. Blæserne, som skal afkøle hardwaren i din HTPC kan købes næsten lydløse. Til kabinettet kan du prøve blæsere af mærket Papst, som er ultrastille, men blæser heller ikke voldsomt meget. Til CPU'en har jeg personligt brugt Zalman 7700 cu som både er effektiv og lydløs, men fylder meget på bundkortet (kan justeres trinløst). Harddisken har jeg monteret i et gummiophæng og kan ikke høres overhovedet i mit Silverstone kabinet. Støj kan også komme fra blæseren i strømforsyningen, men der findes en del gode løsninger bla. en blæserløs PSU fra Silverstone. Kabinettet kan "runge" pga. blæserne, men kan dæmpes med div. pladedæmpningsmaterialer. Bruger selv Magic Fleece købt hos webconsult.dk som er et slags tæppe der klistres på indersiden af kabinettet (hvis der er plads!?) Blæsere i kabinettet kan desuden monteres med nogle spec. gummiophæng, der adskiller blæsere fra metalpladerne.

Vedr. antennestikket er det korrekt, at du skal tilslutte antennestikket både direkte til HTPC'en og til dit tv, for at kunne se tv uden at tænde din HTPC. Husk at signalet kan blive svagere pga. denne opsplitning og måske er det en god ide at tilslutte en antenneforstærker, hvis det giver problemer. Det er hørt før, at folk får problemer med deres tv software pga. et for svagt signal.

Vedr. tilslutning af højtalere, skal signalet fra din HTPC igennem en forstærker, da signalet er alt for svagt til direkte tilslutning. (med mindre du har aktive højtalere dvs med indbyggede forstærkere.) HTPC tilsluttes til forstærker via. lydudgangen fra enten et tilkøbt lydkort eller via. evt. et integreret lydkort i dit bundkort. Dette kan gøres analogt eller digitalt. Analogt hvis din forstærker ikke har en digitalt indgang, samt en indbygget DA konverter, der laver det digitale signal om til et analogt signal, højtalerne kan forstå. Hvis du har en alm. forstærker skal du højst sandsynligt bruge den analoge del og derved et fornuftigt lydkort, med gode komponenter. Hvis du bruger en digital udgang kan du muligvis undlade indkøb af et dyrt ludkort, hvis der er en digital udgang fra lydkortet, da forstærkeren processeserer lyden for HTPC'en istedet.

Held og lykke med projektet.

Til top Vis Ellov's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ellov

Patriarken
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 April 2005
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 24 September 2005 kl. 11:56 | IP-adresse registreret  

hejsa

De kabinetter der fra Uneed....De er jo sindsygt dyre. Jeg ville som jeg har sagt i andre indlæg vælge en model med en pc der er gemt af vejen(i dit bryggers eller på loftet eller lign). Selvom blæserstøjen kan minimeres, så bliver det aldrigt lydløst, med mindre man vil investere en formue i passive løsninger.

No offense, men du lader ikke til at have styr på HTPC, HIFI osv. Jeg mener at du skal gøre det klart for dig selv, at en HTPC er det, der kan kategoriseres som værende et projekt. Det kræver meget tid og eksperimenteren at bygge en sådan der fungerer ordentligt og som alle i huset kan betjene. Derudover kræver det ligeledes MEGET finjustering osv. Jeg kender ikke til dit budget, men der findes færdige løsninger bla Zitech og Amitec er nogle af de danske producenter. Disse er godtnok hundedyre men vil man ikke vide hvad dvddecodere, ffdshow, girder osv er, så skal man nok spekulere i den retning.

Vil du bygge selv så er der gode ressourcer i dette forum, men udover dette, vil anbefale dig at se på htpcnews.com, som har mange interessante forslag og guides til valg af hardware, og til opsætning. HVis l**tet skal stå i stuen anbefaler jeg følgende:

Antec Phantom EC 500W ATX 12V PSU W/O Fankr. 1230,- 

Asus P5RD1-V/Deluxe kr. 869,-

Hauppauge WinTV-PVR-500MCE Dual TV tuner kort Bulk kr. 1249,-

Intel Celeron SKT775 2.553ghz kr.569kr

Pioneer DVR 110 Silver kr. 429,-

RAM 256 MB PC3200 Elixir 2x kr. 358,-

Seagate Barracuda 7200.7 200 GB 8MB ATA100 kr. 729,-

Uneed HTPC kabinet HV5 Sølv Uden PSU. 1449,-

Zalman CNPS7700-CU Socket A 478 754 775 939kr. 339,-

Logitech Harmony Remote 688 fjernbetjening kr. 770,-

Total: kr. 7991,-

Strømforsyningen er nok lidt overkill;-)

Køber du et billigt kabinet(og flytter det til dit bryggers kan du skære 2000kr af)

mvh Anders

Til top Vis Patriarken's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Patriarken Besøg Patriarken's Websted

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes