Tilbage til HIFI4ALL.DK 7. juni 2026 | 14:10   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Tilbehør/tweaks
 HIFI4ALL Forum : Tilbehør/tweaks
Emne Emne: pulsar ponits//spikes (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
obi jon kenobi
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Juni 2003
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Sendt: 06 Oktober 2003 kl. 17:25 | IP-adresse registreret  

Jeg vil gerne have mine nye højtalerstandere til at stå lidt bedre fast, så derfor vil jeg prøve at bore nogle fine spikeshuller i mit gulv :)

Men vil jeg vinde noget ved at vælge pulsarpoints fremfor alm spikes, når det blot er mellem stander og gulv, og så blød afkobling mellem stander og højtaler, og når højtaler og stander tilsammen vejer ca 30 kilo.

Højtaleren er avance sig3, standeren er hjemmesvejset støbejernssatan, med sandfyldte rør.

På baghånd kat - Obi Jon Kenobi.

obi jon kenobi
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 Oktober 2003 kl. 23:31 | IP-adresse registreret  

Jeg ved godt det er dårlig stil, selv at skrive noget til sit indlæg, så det kommer op under "nye indlæg", og der så er en masse der ser det, men jeg vil jo så gerne vide noget mere, og er så utroligt utålmodig.

SORRY!     :)

Capslock
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 September 2003
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 06 Oktober 2003 kl. 23:44 | IP-adresse registreret  

Hvad er forskellen på pulsar og alm. spikes?

obi jon kenobi
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 Oktober 2003 kl. 23:51 | IP-adresse registreret  

Tjaa, godt spørgsmål. Pulsar Points er vist en kombination af spikes og blød afkobling, pga deres specielle konstruktion. Jeg er ikke helt klar forskellen, for man får altid de der "prøv det selv" svar når man spørger om sådan noget!  :)

Capslock
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 September 2003
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 07 Oktober 2003 kl. 00:15 | IP-adresse registreret  

Hvis der er blød afkobling i pulsar spiken ville jeg montere den ned mod gulvet og alm. sipkes op mod HT'en.

Essoxfly
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 September 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 07 Oktober 2003 kl. 01:31 | IP-adresse registreret  

Der er ingen blød afkobling i Pulsar points. Det er todelte spikes i Aluminium, eller for de rige Titanium.

Da jeg ikke har prøvet dem på mine højtalere, kan jeg ikke fortælle om de er bedre eller dårligere end almindelige spikes. (bruger dem under CD afspiller og forforstærker. Det er de gode til)

soren
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 September 2003
Sendt: 07 Oktober 2003 kl. 01:48 | IP-adresse registreret  

Hvad med at prøve med et par rundhovede skruer, skruet op i bunden af højttaleren? Hvis der er trægulv, bliver det effektive areal, hvortil højttaleren kobler, ca. det samme som ved spikes, der borer sig ned (eller op i en højttaler). Læg evt en gammel 25øre eller en spændeskive under hovedet, så ser det også godt ud efter, du har flyttet højttaleren...

Materialet, spiken/skruen er lavet af, er rystende ligegyldigt, bortset fra rent æstetisk og prismæssigt. Så længe den er mekanisk stiv.

Der er stor religion/meninger om, hvad, man bør have under et par højttalere, om det skal være spikes, der i princippet kobler stift rent mekanisk til gulvet, eller om det skal være noget fleksibelt, så man kan ramme en ønsket egenfrekvens for højttalerens rokken frem og tilbage. Hvis du falder for sidstnævnte, og har et gammelt trægulv, så bør dettes mekaniske egenskaber tages med i regnestykket, hvis man går op i at ramme en bestemt frekvens.

Spikes under en forforstærker? Er det for at se godt ud, eller er det fordi, der er noget levende i den, og ikke blot elektronik (kan til nød forstå det, hvis det drejer sig om en rørslæde, men så ville jeg ihvertfald foretrække noget blødt)?

Essoxfly
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Oktober 2003 kl. 02:39 | IP-adresse registreret  

soren skrev:

Spikes under en forforstærker? Er det for at se godt ud, eller er det fordi, der er noget levende i den, og ikke blot elektronik (kan til nød forstå det, hvis det drejer sig om en rørslæde, men så ville jeg ihvertfald foretrække noget blødt)?

Måske er det voodoo, aner det ikke.

Jeg havde ikke selv troen på det, og gjorde det kun for synets skyld da jeg nu engang har 2 sæt. Men der er en forskel, lille ganske vist, men bedre.

obi jon kenobi
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Oktober 2003 kl. 16:44 | IP-adresse registreret  

Jeg har ingen planer om at skru noget op i højtaleren, pointen med spikes skulle blot være at få selve standeren til at stå bedre fast. Højtaleren står ganske solidt oven på standeren. Og så var det bare jeg tænkte om der overhovedet ville være en forbedring med pulsar points i forhold til alm spikes, i en sådan situation, og når de ikke direkte har kontakt med højtaleren.

Johnny
Lukket konto
Lukket konto

Konto lukket efter bruges ønske

Bruger siden: 06 Juni 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 07 Oktober 2003 kl. 20:40 | IP-adresse registreret  

Søren skrev:

Materialet, spiken/skruen er lavet af, er rystende ligegyldigt, bortset fra rent æstetisk og prismæssigt.

100% vrøvl. Der er store forskelle i den reproduceret lyd afhængigt af hvilken type underlag apparater og speakers står på og dette stort set uanset pris.

Det må så være op til den enkelte hvilken type underlag der falder bedst i smag bla. også i forhold til prisen.

Mht. Pulser Point i alu. er min erfaring at lyden ikke hælder til den varme side og derfor ikke bør bruges hvis lyden i forvejen er til den lyse side.

Obi du bor jo i nærheden af flere butikker der har div. apparatfødder på lager bla. KT Radio/Pulser Point    AudioArt/Sonic Design    Audio Consult/Tekmek

Aldeles ureligiøs mht. verdenen indenfor audio. Prøver at overholde naturlovene... 

Hvilke naturlove?. 

obi jon kenobi
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Oktober 2003 kl. 22:46 | IP-adresse registreret  

Ja, men jeg havde skam også planer om selv at undersøge sagerne. Jeg ville bare gerne høre om folks meninger, da jeg ikke er den store haj på dette område, og fordi "It's a jungle out there!"

Mit spørgsmål var især rettet mod spikes på standere - er forskellene ligeså store her som de påstås at være i forbindelse med gulvhøjtalere?

Grunden til at jeg vil have en spike-agtigt dims på standeren er at der hvor jeg helst vil højtaleren til at stå, går grænsen mellem gulvtæppe og alm gulv - hvilket for standeren til at stå ujævnt. På mine gamle gulvhøjt. var der spikes - som borede sig gennem tæppet (!) og fik højt til at stå ordentligt fast.  

Johnny
Lukket konto
Lukket konto

Konto lukket efter bruges ønske

Bruger siden: 06 Juni 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 08 Oktober 2003 kl. 00:10 | IP-adresse registreret  

Standeren skal selvfølgelig stå urokkeligt fast og det gør du billigst med spidse skruer ned gennem tæppet, såfremt mærker i gulvet ikke betyder noget.

Har du mulighed for at skrue ht. sammen med standeren er det en god løsning, herved øger du faktisk ht. vægt.

Hvis du vil prøve nogle af tidligere nævnte ht./apparatfødder er der også en del at hente der.

Dine standere er fyldte med sand. En sandfyldt er ikke nødvendigvis bedre end en tom. Jeg har prøvet med sand, blyhagl og en blanding af begge, ingen af mulighedderne duede for mig, så nu er mine tomme. Herved mener jeg, at lyden bliver hurtigst og mest interessant.

Fordi en stander er tung f.eks. støbejern behøves den ikke at være bedre end en let der er fremstillet i tynde stål/alu.rør.

soren
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 September 2003
Sendt: 08 Oktober 2003 kl. 00:40 | IP-adresse registreret  

Johnny skrev:

Materialet, spiken/skruen er lavet af, er rystende ligegyldigt, bortset fra rent æstetisk og prismæssigt.

100% vrøvl. Der er store forskelle i den reproduceret lyd afhængigt af hvilken type underlag apparater og speakers står på og dette stort set uanset pris.

Mht. Pulser Point i alu. er min erfaring at lyden ikke hælder til den varme side og derfor ikke bør bruges hvis lyden i forvejen er til den lyse side.

100%+ vrøvl ;0) Så længe en spike er at betragte som et stift legeme under de betingelser, der er relevante, vil der absolut ingen forskel være. Uanset, om materialet er alu, stål, jern, messing, titanium, keramik eller andet. Dette vil være opfyldt, når selve spiken har en begrænset fysisk størrelse, samt belastningen hovedsageligt indeholder kraftpåvirkninger ved audiofrekvenser. Hele mekeniksiden ved audio falder ind under den klassiske mekanik.

Derimod underlaget under f.eks. en højttaler have betydning, da højttaler (+stander) samt gulvets eftergivenhed giver en svingningskreds. Ligeledes er underlag til en LP spille selvsagt heller ikke uden betydning.

Johnny skrev:

Aldeles ureligiøs mht. verdenen indenfor audio. Prøver at overholde naturlovene... 

Hvilke naturlove?. 

Audio omhandler frekvenser, der kan opfattes af det menenskelige øre samt legeme. Da audio har et stærk begrænset frekvensområde på en 20-30kHz (OK måske 40 for folk, der lige har været til en religiøs sammenkomst og efterfølgende peptalk), er det nok at anvende de klassiske opfattelser af naturlovene. Prøv evt. en tur på biblioteket, de har skolebøger i begynderfysik, eller prøv www.DTV.dk hvis du vil mere i dybden.

Essoxfly
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 Oktober 2003 kl. 01:14 | IP-adresse registreret  

obi jon kenobi skrev:

Grunden til at jeg vil have en spike-agtigt dims på standeren er at der hvor jeg helst vil højtaleren til at stå, går grænsen mellem gulvtæppe og alm gulv - hvilket for standeren til at stå ujævnt. På mine gamle gulvhøjt. var der spikes - som borede sig gennem tæppet (!) og fik højt til at stå ordentligt fast.  

Løse hunde, små børn og fulde folk?

Så vil jeg nok ikke anbefale Pulsar points. Den er jo to delt. Tror sgu at det er mest sikkert med spikes.

obi jon kenobi
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 Oktober 2003 kl. 01:36 | IP-adresse registreret  

Løse børns fulde hunde  :)

Nå, men tak til Essoxfly som kom med en pointe (og et indlæg i det hele taget) som jeg kunne forstå. Jeg tror bare jeg holder mig til alm. spikes. og glemmer de der (meta-)fysiske forklaringer  - je fatter heller aller en ski'...

ebbe
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Juli 2003
Sendt: 08 Oktober 2003 kl. 07:48 | IP-adresse registreret  

Prøv engang at lånet et sæt pulsar points og placer dem under din CD-afspiller.

Resonans kontrol er vigtigt. Ikke mindst under apperaterne. Jeg har oplevet hvordan et sæt højttalere bulrede og resonerede frygteligt i rummet. Da alle apperaterne var kabler fornuftigt op samt blevet placeret på afkoblinger (pulsar points) blev luden strammet så meget og at det bulrende og resonerende var borte og højttaleren nu virkede som et optimalt match til rummet.

Til top Vis ebbe's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ebbe

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes