Tilbage til HIFI4ALL.DK 5. juni 2026 | 17:02   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Vil prøve med mere effekt (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Krog
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Marts 2005
Lokalitet: Fyn Øst
Status: Offline
Sendt: 24 September 2005 kl. 16:22 | IP-adresse registreret  

Godeftermiddag!
Jeg vil prøve mine højttalere med mere effekt. Jeg har 2 stereo forstærkere stående. De er begge fra pioneer men dog ikke samme model (den ene er en stereo receiver). Jeg kom så på den ide at køre højre signalkabel ned til den ene forstærker som så skal drive højre-højttaleren. Og så køre venstre signalkabel ned til den anden forstærker som så skal drive venstra-højttaleren.
Men har det noget at sige når det ikke er de samme modeller? Kan nogen evt. tale for eller imod ang. dette forsøg?
Og hvad med lydstyrken - Hvis de ikke har samme effektopgivelser er det så ikke svært at få dem til at spille ved samme lydstyrke?
Til top Vis Krog's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Krog

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 24 September 2005 kl. 16:50 | IP-adresse registreret  

Du får ikke mere effekt på denne måde. Du kan bi-ampe med denne teknik, men ikke få mere effekt. Dvs. den kraftigste spiller på basenhederne og den svageste på mellemtone/diskant.

Mere effekt kræver forstærkerne kan brokobles. Men her skal forstærkerne være ens for et godt resultat, samt forstærkerne skal være bygget til det.

Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen

Krog
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 September 2005 kl. 16:56 | IP-adresse registreret  

Ok "let me rephrase". Jeg vil ikke have det skal spille højere. Men bedre. Altså fx undgå de kendte S'er når jeg skruer højt op. Men det jeg tænkte var at forstærkeren ville ha overskud til mere når jeg kun brugte 1 kanal i stedet for 2?

McAllan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Marts 2004
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 24 September 2005 kl. 16:59 | IP-adresse registreret  

Bygget og bygget...
De skal i hvert fald være kraftige nok til at kunne klare at blive brokoblet, men behøver dog ikke have brokoblingskredsløb indbygget. Husk på bruger man en 8 ohm højttaler, belastes hver af forstærkerens kanaler med 4 ohm.
Man kan sagtens få løse brokoblingsenheder (har i hvert fald set dem som byggesæt) og er man lidt snild til elektronik kan man lave sin egen med en OP-amp. Ellers er der sikkert opskrifter på nettet 

Til top Vis McAllan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af McAllan

lars99
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 September 2005
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 24 September 2005 kl. 18:49 | IP-adresse registreret  

Krog skrev:
Ok "let me rephrase". Jeg vil ikke have det skal spille højere. Men bedre. Altså fx undgå de kendte S'er når jeg skruer højt op. Men det jeg tænkte var at forstærkeren ville ha overskud til mere når jeg kun brugte 1 kanal i stedet for 2?

Jeg tror ikke dine s-lyde skyldes din forstærkers effekt. Dali Blue kan være lidt hårde i lyden, så de kompenserer i hvert fald ikke for unoder i resten af kæden. Dine Tara Labs kabler er til den lukkede / mørke side, så jeg tror ikke det er dem, der giver s-lyde. Derimod er jeg temmelig sikker på at din CD-afspiller er dit svage led. Det er første led i musikkæden - og du skal ikke undervurdere hvad en god DAC gør ved lyden.

Jeg har også haft prblemer med s-lyde og højttalere, forstærkere, kabler osv. har da gjort noget ved det - men intet så meget som udskiftningen af cd-afspiller. Jo - kabler kan også farve lyden mere end man forventer, men som sagt - jeg tror dine Tara Labs er til den mørke side, så hvis det s-lydene du vil angribe så tror jeg ikke det er der du skal starte.

Krog
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 September 2005 kl. 18:55 | IP-adresse registreret  

Men S-lydene er der ikke ved normal/en anelse højt volumen. Men hvis jeg så skruer lidt længere op så det bliver rimelig højt så kommer de. Jeg har før læst at S-lyde ofte skyldtes at forstærkeren ikke havde overskud nok. Så derfor tænkte jeg at dette ville være en god ide.

?

lars99
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 September 2005
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 24 September 2005 kl. 19:10 | IP-adresse registreret  

Krog skrev:
Men S-lydene er der ikke ved normal/en anelse højt volumen. Men hvis jeg så skruer lidt længere op så det bliver rimelig højt så kommer de. Jeg har før læst at S-lyde ofte skyldtes at forstærkeren ikke havde overskud nok. Så derfor tænkte jeg at dette ville være en god ide.

Unoder i systemet bliver mere markante når man skruer op. Men hvis du decideret kan høre at lyden ændrer sig når du skruer op - så kan det godt være forstærkeren der mister grebet og begynder at forvrænge. Så skal du passe på du ikke brænder dine højttalere af. For små forstærkere der spiller for højt er livsfarlige for højttalere. Been there, done that.

Men som sagt - pas nu på du ikke undervurderer betydningen af en god cd-afspiller. Prøv evt. at låne en for høre forskellen.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes