Tilbage til HIFI4ALL.DK 18. maj 2024 | 23:31   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: expert hjælp til dynaudio delefilter (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
hifi-flemming
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 24 September 2005
Status: Offline
Indlæg: 1
Sendt: 24 September 2005 kl. 17:35 | IP-adresse registreret  

Hej

Jeg er i gang med et selvbygge projekt, hvor til jeg har købet de fleste enheder. Jeg mangler gode råd og måske lidt hjælp med at finde de rigtige dele freq og komponenter  til et 4 vejs delefilter med Dynaudio Esotar i toppen. D-76 i øvre mellemtone. Jbl 6,5" nedre mellem tone. Satser måske på 15 " JBL 2235 i bunden.

Er der en der kan hjælpe med nogle gode løsningsforslag. Måske konstruerer du selv delefiltre.

Til top Vis hifi-flemming's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hifi-flemming
 
3DX
Branchemedlem
Branchemedlem

Lukket efter ønske fra bruger

Bruger siden: 02 September 2004
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 1930
Sendt: 24 September 2005 kl. 17:40 | IP-adresse registreret  

Dynaundio er jo mest til (eller var) 1 ordens filtre. bla. derfor kan deres diskanter tåle en god del havre før der brokker sig. derfor ville det måske være en ide at bruge 1 eller 2 ordens.

mere end det (1 eller 2) er selvmord uden måle udstyr. et 3 eller 4 vejs, er også møg svært uden måle udstyr, fordi de drivere med båndpass filtre påvirkes af hvad der sker i den anden end af deres filtre gren.



__________________
Der findes 2 slags menesker, og jeg er ikke en af dem...

Til top Vis 3DX's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af 3DX Besøg 3DX's Websted
 
Hurtig
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum


Bruger siden: 25 November 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 3070
Sendt: 24 September 2005 kl. 17:45 | IP-adresse registreret  

Sikken skam, at bruge Dynaudio Esotar sammen med disse enheder. Esotar er verdens absolut bedste diskant, og den fortjener derfor en ordentlig konstruktion.

Hvis jeg var dig, ville jeg glemme alt om store JBL basser, og i stedet satse på noget mere High End orienteret. Få fat i en 6.5" Dynaudio bas, eller evt noget fra Scan Speak i bedste kvalitet. Lav så en 2 vejs monitor med dette filter, med de ypperste komponenter:

Så får du en ULTRA HIGH END monitor, som formentlig overgår ALT på markedet. Ikke fordi jeg vil være negativ, men jeg har sjældent set folk få godt resultat, af store hjemmekonstruerede højtaler-konstruktioner. Det er alt for kompliceret, og det er ikke bare "hole in one", fordi man benytter udemærkede enheder.
Det er noget lettere med en lille 2 vejs monitor, og med det viste filter, arbejder enhederne glimrende sammen.

Til top Vis Hurtig's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hurtig
 
syncroniq
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
DAT - lukket efter ønske fra bruger.

Bruger siden: 10 Maj 2003
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 1715
Sendt: 24 September 2005 kl. 19:46 | IP-adresse registreret  

Hey,

Har du målt enhederne med det filter ? ULTRA HIGH END er ikke standard filtre med tilfældige enheder, undskyld jeg siger det. Det kræver målinger.

Jeg ville dog også starte med en 2vejs, max 3vejs som nybegynder. Og vil anbefale dig kraftigt at få lavet målinger, og filtre ud fra disse. Ellers bliver det noget juks.

Til top Vis syncroniq's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af syncroniq Besøg syncroniq's Websted
 
Hurtig
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum


Bruger siden: 25 November 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 3070
Sendt: 24 September 2005 kl. 20:13 | IP-adresse registreret  

@ Syncroniq:
Jeg er til dels enig, og så alligevel slet ikke! Kan du fortælle mig, hvilken måling du vil lave, for at sikre dig at lyden bliver i topklasse?? Jeg kan ikke komme i tanke om nogen.
I forbindelse med en 4 vejs højtaler, med enheder af forskellige fabrikat, vil jeg dog til dels mene, at en vis form for måling er nødvendig, for at holde projektet på rette kurs. 4 vejs er YDERST kompliceret at få til at spille ordentligt sammen... det må være enhver prof højtalerkonstruktørs værste mareridt, så hvorfor tror folk at de bare kan prøve sig frem, og så ramme i første skud???

Men, en 2 vejs højtaler, med så ULTRA gode enheder som Dynaudio Esotar diskant, og evt Dynaudio bas, er noget helt andet. Disse enheder er udviklet til meget blød afskæring, typisk 1. ordens. Og så er det pludselig ganske let at lave filteret selv. Man skal ikke slås med uheldig amplitudekarateristik, fordi enhedernes impedans varierer, da 1. ordens kurven er ganske ligeglad med dette.
I øvrigt er disse enheder af så fremragende kvalitet, at man IKKE behøver nogen form for frekvens eller impedans-korrigering. De klarer sig bedst uden. Faktisk kan man nøjes med en spole til bassen og en kondensator til diskanten.

Det viste filter, som er fra Lars Clausens hånd (LC Audio) er i øvrigt ikke et standardfilter. Det er oprindeligt lavet til HF275, hvor det kunne erstatte det MEGET komplicerede og computerudregnede original-filter. Jeg har selv prøvet, og der kommer MEGET mere hul igennem.
Som Lars skriver, er filteret ikke et teknisk vidunder, med perfekte data. Til gengæld lyder det ekstremt godt. Ideen med filteret er, at bassen og diskanten har præcis samme fase i skæringsfrekvensen.

Måske du skulle prøve filteret en dag... men husk... Du skal bruge MEGET gode enheder, ellers knækker filmen! Eks Scan Speak Revelator enheder. Så kan man koncentrere sig om at afstemme bas-kabinettet korrekt.

Men endnu en gang, kunne jeg meget godt tænke mig, at se hvilke målinger der kan ligge til grund for High End lyd. Det har jo længe været en kendsgerning, at lydkvalitet på ingen måde er afhængig af gode måledata. Nærmere tværtimod. Dette gælder både højtalere og resten af anlægget. Ikke sandt??
Jeg kan da nævne, at min gamle DOXA forstærker, med ca. 1% forvrængning, til hver en tid gør livet surt for de fleste forstærkere, selv med 0.001% forvrængning.

Til top Vis Hurtig's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hurtig
 
syncroniq
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
DAT - lukket efter ønske fra bruger.

Bruger siden: 10 Maj 2003
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 1715
Sendt: 24 September 2005 kl. 22:08 | IP-adresse registreret  

Hey,

Jammen lad os starte med at prøve det......

Jeg har målinger af Vifa XT18 basmellemtone og Vifa XT25. Begge super enheder der sidder i højttalere som Dali Ephonia osv. Må siges at være fine enheder.

Her er resultatet af dit filter, som du viser det.

lc1

 

Og her med fasevendt diskant:

lc2

Hvad jeg mener er HighEnd ? F.eks. højttalere der summerer pænt, faser, og har pæne afruldninger. Det har dit filter ingen af delene af. Hvorfor ? Fordi det er ren teoretisk lavet.

HighEnd er højttalere hvor enhederne arbejder sammen, altså faser. Det kan kun laves ved at lave målinger. PÅ INGEN ANDEN MÅDE.

Enhederne skal afrule pænt, da hådre knæ osv ikke lyder godt. Det kan også kun laves ved målinger.

Dog vil jeg sige, at man ikke opnår HighEnd kun ved brug af målinger, men det giver en det rigtige udgangspunkt. Derefter, når tingene opfører sig ordenlig, kan man begynde at tune højttaleren ren klangmessigt. Det kræver et par øre. Men højttaleren skal stadig hænge sammen.

Jeg får lavet målinger af mine R2904 RingRadiator diskanter samt 18W basmellemtoner om 1-2 uger, hvis du ikke mener de ovenstående Vifa'er er highend nok til at filteret vil virke. Så prøver vi da bare på dem også.

Til top Vis syncroniq's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af syncroniq Besøg syncroniq's Websted
 
Nørd
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 April 2003
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 807
Sendt: 24 September 2005 kl. 23:13 | IP-adresse registreret  

Synq:

Hilsen

Nørd

Til top Vis Nørd's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nørd
 
Hurtig
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum


Bruger siden: 25 November 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 3070
Sendt: 25 September 2005 kl. 15:15 | IP-adresse registreret  

@ Syncroniq
Du tager ret meget fejl.... Dette filter er nemlig IKKE ren teori. Lars Clausen har oprindeligt lavet det til en sæt HF275, og der er IKKE brugt hverken måleudstyr eller simuleringsprogrammer. Til gengæld lød det bedre end det meget fine og computerudregnede originalfilter.
Et glimrende eksempel på, at en højtaler (eller resten af anlægget) sagtens kan lyde ekstremt godt, selvom det teoretisk/teknisk og målemæssigt ikke burde. Man kan IKKE måle om noget lyder godt. Er vi ikke enige???

Til dit valg af enheder, vil jeg nok give dig ret i, at de ikke er gode nok. Den nævnte ringradiator du senere vil prøve med, kender jeg heller ikke, men jeg har min tvivl. Den kan på INGEN måde måle sig med en Dynaydio ESOTAR. ALDRIG!!! ESOTAR kan i øvrigt ikke købes i løs vægt længere. Men i sin tid kostede den ca. 4-5.000,- pr stk. Det får man meget Scan Speak for!! Lidt specielt ved netop Dynaudio diskanten er i øvrigt, at den går meget dybt. Man kan sagtens dele med 6dB ved 1200Hz. Ingen problem. Faktisk kan enheden gengive 20Hz ganske fint. Her er der ikke mange diskanter der kan være med.

Jeg tror i øvrigt at vi snakker forbi hinanden.... Jeg bliver ved med at fortælle, at dette filter fungerer ekstremt godt i praksis, selvom det målemæssigt er totalt ude i sumpen. Du siger til gengæld, at det absolut ikke kan lyde godt, fordi det målemæssigt ikke er ret godt.... Spørgsmålet er så, om du ikke mener noget kan lyde godt, hvis ikke det målemæssigt er i top???

I stedet for at påstå, at dette filter som du i modsætning til mig aldrig har hørt, ikke kan lyde godt, synes jeg du skulle prøve det. Lad være med at vise diverse udregninger af hvorfor du ikke mener det lyder godt... Det kan man ikke. Prøv dog at lytte til det.. Det er dine ører der skal leve med lyden, ikke dine måleapperater!!
Prøv det evt med en Revelator diskant og den bedste 6.5" bas du kan finde. Så vil du opdage, at dette ikke er et teknisk vidunder, nok nærmere musikalsk!

Til top Vis Hurtig's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hurtig
 
bambadoo
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 30 April 2003
Status: Offline
Indlæg: 269
Sendt: 25 September 2005 kl. 15:41 | IP-adresse registreret  

Interessant tråd.
Men her er et eksempel på et "lcaudio" filter til xt25 og SS15W8530k00 som skal fungere meget bra.
Jeg skal teste det selv om noen uker.
http://www.fsec.ucf.edu/download/Temp_10_Day_Delete/8530 _XT_X-over.JPG

Så til diskant diskusjon:
Jeg har idag høyttere med Dynaudio Esotar D330 (Dynaudio Contour 2.8), SS D2904/9800 (Diy med AR-SXO delefilter), SS r2904/71000 (Xavian XN360) og bygger et par med XT25 (og Ss15w8530k00)
Alle diskantene har sine gode egenskaper. Esotaren kan deles lavt, og kan tåle 1000W. Den låter rent. SS R2904 er kanskje den mest oppløste av dem. SS D2904/9800 gjengir gitar best av dem alle. XT25 har jeg ikke testet i mine diy'ere enda.

Til top Vis bambadoo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bambadoo
 
syncroniq
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
DAT - lukket efter ønske fra bruger.

Bruger siden: 10 Maj 2003
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 1715
Sendt: 25 September 2005 kl. 15:50 | IP-adresse registreret  

Hey,

Jeg kan se der er gået religion i den, så jeg vil blande mig uden om. Min mening er, at det ikke kan lyde som det skal, hvis kurven ligner en piste oppe i norge. At tage et filter lavet én højttaler (HF'n) og bare bruge til tilfældige enheder dur bare ikke. Det skal tilpasses. Spolen ned til bassen skal være mindst 3 gange så stor, for at kompenserer for baffeltabet, det kan enhver sige sig selv. Det er også derfor kurven ser ud som den gør.

At anbefale nybegyndere et filter til hans enheder, som egenlig er lavet til en helt anden højttaler, syntes jeg ikke dur. Han skal have målt hans ting igennem, og få lavet et filter, til netop hans højttaler.

ScanSpeak Ringradiator koster 3795,- pr stk, jeg vil mene det er ScanSpeak's bedste diskant hidtid.

Du starter med at sige, at gode enheder gør det ikke alene, aligevellet siger du, at med Dynaudio enheder og det simple filter vil han få Ultra highend. Det hænger ikke sammen, det er jeg ked af at sige.

Har det har kunne virke på én konstruktion, vil mig set være et held. At tro det vil virke på andre vil ikke være smart.

Det virker som om du tror at et filter, er et filter. Og hvis det virker på en højttaler, vil det også på en anden dyr højttaler. Sådan hænger det desværre ikke sammen.

Og NEJ, en højttaler med 8dB peak i det mest ørekritiske område, KAN ikke lyde godt.

Til top Vis syncroniq's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af syncroniq Besøg syncroniq's Websted
 
soka
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 19 Maj 2003
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 714
Sendt: 25 September 2005 kl. 16:49 | IP-adresse registreret  

@ Hurtig

Først og fremmest vil jeg give dig ret i, at en Esotar er en fremragende enhed. Ingen tvivl.
Men den enhed, der originalt er monteret i HF 275 er nu en Esotec.

Dit filterforslag er ikke ret meget mere end et skuldertræk værd. Du kan måske bruge det til noget, men en endegyldig løsning er det ikke. Bløde og stejle filtre har hver deres styrker og svagheder, og man kan ikke bare skære igennem og påtvinge en sandhed.

Konkret har jeg også prøvet et simpelt filter i netop HF275 (Helios) og jeg er altså endt op med det originale. Det er noget med ørene, der hører...

Til top Vis soka's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af soka
 
kontrast
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Lukket efter ønske fra bruger

Bruger siden: 13 Juni 2005
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 558
Sendt: 25 September 2005 kl. 17:13 | IP-adresse registreret  

Hey, kig lige i Højttalere sælges, der sjovt nok to personer der vil
sælge DIY færdigbyggede kit med Dynaudio enheder i. Det ene sæt
har Esotar 330T ( den fineste diskant) og 15W5406 5" bas fra
Skaaning og et fino filter som Skaaning har lavet til HTen som den er
udmålt med.
Den anden bruger samme basenhed, men Scan Speak 9700 og et LC
filter.

De er begge på godt 14 liter og så videre, du kan selv læse ann. OBS
Det er ikke jeg som har dem til salg, derfor kan jeg sagtens henvise
til annoncerne.

Og det er da rigtigt at Esotar er en fin diskant, men hold kæft, den er
20 år gammel nu om dage! Den lyder godt, men øj hvor ruller den af
deroppe ad i de høje toner over 14 Khz...

Og er det den bedste at parre med en SeQuence enhed??
Til top Vis kontrast's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kontrast
 
Hurtig
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum


Bruger siden: 25 November 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 3070
Sendt: 25 September 2005 kl. 18:50 | IP-adresse registreret  

I stedet for at skde dette filter i sænk, så prøv det dog... Så kan i udtale jer bagefter! Husk at lege lidt med den ene modstand, for at finde den korrekte værdi.

Det med at en højtaler der måler dårligt, ikke kan lyde godt er jeg dybt uening i... Hvem husker ikke da HF&E skulle teste Audiovectors nye topmodel for år tilbage. De startede med at teste den i lab, og opdagede at der var noget helt galt. Faktisk målte den så ringe, at de kontaktede fabrikken, for at meddele at den var defekt... Men da de alligevel lyttede til den, kunne de konstatere at den spillede ganske og aldeles fremragende.

Hvis måledata fortæller om noget lyder godt, kan man jo nøjes med en Technics CD-afspiller og forstærker fra Bilka til 999,-. Det måler lige så godt som diverse High End modeller til 100 gange prisen.

Til top Vis Hurtig's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hurtig
 
syncroniq
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
DAT - lukket efter ønske fra bruger.

Bruger siden: 10 Maj 2003
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 1715
Sendt: 25 September 2005 kl. 19:42 | IP-adresse registreret  

Hey,

Nej, de billige produkter måler ikke lige så godt. Især ikke højttalere. Og der findes andet end frekvenskurver. Impulskurver, fasekurver/Groupdelay osv. 8dB peak kan bare ikke lyde godt. Og man KAN ikke bruge ET filter til flere højttalere.

Grunden til at du har syntes der var "mere hul igennem" osv, er at mellemtonen har været stærkt favoriseret, samt toppen. Det har du oplevet som mere detaljerigdom osv. Det er bare ikke korrekt, og ikke sån musikken var ment skulle lyde.

Til top Vis syncroniq's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af syncroniq Besøg syncroniq's Websted
 
Hurtig
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum


Bruger siden: 25 November 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 3070
Sendt: 25 September 2005 kl. 21:35 | IP-adresse registreret  

Prøv det nu bare... Lars Clausens argument for dette filter har INTET med gode spec at gøre.... Eneste grund til han har anbefalet det er, at det er utrolig musikalsk. Og så kan det vel være totalt ligegyldigt hvordan det måler... Ikke sandt??
Og jo, det kan sagtens bruges til forskellige højtalere. Det kræver bare en del af enhederne!! De skal kunne overlappe hinanden over et stort område. Her er Dynaudio jo perfekt, da de er udviklet specifikt til 6dB filtrering. Desuden skal de opføre sig nogenlunde pænt, uden nogen form for korrigering... både amplitudemæssigt, men også impedansmæssigt.

Du nævner, at der findes andre målinger end frekvensgang... korrekt. Eks nævner du fasen, hvilket jeg anser som den absolut mest kritske. Ikke den elektrisk fase (det er bare hvad forstærkeren ser), men den akustiske fase. Altså fasen af den lyd du hører. Jeg har lavet forsøg, med et såkaldt "all-pass" filter, hvor alle frekvenser kører igennem med samme amplitude. Til gengæld kan man skrue på fasen ved forskellige frekvenser. Tro mig.. det høres!!!
Og netop fasen er et af de argumenter Lars har haft med dette filter. Fordi bassen og diskanten sidder i serie, mellem en spole og en kondensator, kan de kun antage samme fase i delefrekvensen. Med andre ord kommer de til at spille utrolig godt sammen. Og så er et par dB fra eller til knap så vigtigt... I øvrigt er det ikke 8dB peak. Peaket kan man i øvrigt ændre, ved at ændre den ene modstand... den mellem enhederne. Den er faktisk indført netop for at undgå det peak, der ellers ville komme. Men benytter man andre enheder, skal modstanden naturligvis nændres.

Afhængig af de benyttede enheder, skal man måske dimensionere de forskellige kondensatorer, spoler og modstande anderledes. Dynaudio diskanten er så vidt jeg husker 4ohm, mens SEAS mellemtonen vist er 6ohm. Benyttes enheder med andre impedanser, vil man naturligvis få et sjovt filterforløb. Så tag det IKKE som den endelige filter... Selve kredsløbet er endeligt, men værdierne skal tilpasses den konkrete højtaler.

Og prøv så at lytte til det. Sluk for pc'en, så du ikke påvirkes af uregelmæssige kurver fra dit simuleringsværktøj.... Brug ørerne!!

Du glemte i øvrigt at svare på, om du mener

Til top Vis Hurtig's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hurtig
 
Kristiankk
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 19 August 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 280
Sendt: 25 September 2005 kl. 21:44 | IP-adresse registreret  

Hurtig skrev:

Sikken skam, at bruge Dynaudio Esotar sammen med disse enheder. Esotar er verdens absolut bedste diskant, og den fortjener derfor en ordentlig konstruktion.

Hvis jeg var dig, ville jeg glemme alt om store JBL basser, og i stedet satse på noget mere High End orienteret. Få fat i en 6.5" Dynaudio bas, eller evt noget fra Scan Speak i bedste kvalitet. Lav så en 2 vejs monitor med dette filter, med de ypperste komponenter:

 

Jeg vil give dig helt ret i at Dynaudio diskanten er fantastisk... Men hvis der bliver lavet et ordentligt filter og kabinettet passer til 2235 bassen så finder du ikke noget i samme kaliber.

Men ellers vil jeg også sige: Start med noget mindre hvis ikke du er inde i det. Man kan sagtens lave en virkelig god 2 vejs konstruktion, det bliver nødvendigvis ikke bedre af at have en 3 vejs.

Til top Vis Kristiankk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kristiankk
 
Nørd
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 April 2003
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 807
Sendt: 25 September 2005 kl. 22:49 | IP-adresse registreret  

Hurtig skrev:

Prøv det nu bare... Lars Clausens argument for dette filter har INTET med gode spec at gøre.... Eneste grund til han har anbefalet det er, at det er utrolig musikalsk. Og så kan det vel være totalt ligegyldigt hvordan det måler... Ikke sandt??
Og jo, det kan sagtens bruges til forskellige højtalere. Det kræver bare en del af enhederne!! De skal kunne overlappe hinanden over et stort område. Her er Dynaudio jo perfekt, da de er udviklet specifikt til 6dB filtrering. Desuden skal de opføre sig nogenlunde pænt, uden nogen form for korrigering... både amplitudemæssigt, men også impedansmæssigt.

Du nævner, at der findes andre målinger end frekvensgang... korrekt. Eks nævner du fasen, hvilket jeg anser som den absolut mest kritske. Ikke den elektrisk fase (det er bare hvad forstærkeren ser), men den akustiske fase. Altså fasen af den lyd du hører. Jeg har lavet forsøg, med et såkaldt "all-pass" filter, hvor alle frekvenser kører igennem med samme amplitude. Til gengæld kan man skrue på fasen ved forskellige frekvenser. Tro mig.. det høres!!!
Og netop fasen er et af de argumenter Lars har haft med dette filter. Fordi bassen og diskanten sidder i serie, mellem en spole og en kondensator, kan de kun antage samme fase i delefrekvensen. Med andre ord kommer de til at spille utrolig godt sammen. Og så er et par dB fra eller til knap så vigtigt... I øvrigt er det ikke 8dB peak. Peaket kan man i øvrigt ændre, ved at ændre den ene modstand... den mellem enhederne. Den er faktisk indført netop for at undgå det peak, der ellers ville komme. Men benytter man andre enheder, skal modstanden naturligvis nændres.

Afhængig af de benyttede enheder, skal man måske dimensionere de forskellige kondensatorer, spoler og modstande anderledes. Dynaudio diskanten er så vidt jeg husker 4ohm, mens SEAS mellemtonen vist er 6ohm. Benyttes enheder med andre impedanser, vil man naturligvis få et sjovt filterforløb. Så tag det IKKE som den endelige filter... Selve kredsløbet er endeligt, men værdierne skal tilpasses den konkrete højtaler.

Og prøv så at lytte til det. Sluk for pc'en, så du ikke påvirkes af uregelmæssige kurver fra dit simuleringsværktøj.... Brug ørerne!!

Du glemte i øvrigt at svare på, om du mener

Hej

Jeg er ked af at sige det - men det lyder som om du intet ved om delefiltre - og højttalere.

I en højttaler er det jo også sådan, at frekvensgang og fasen er indbyrdes afhængig. Hvis du har en højttaler, hvor enhederne ikke summerer korrekt op - så er de altså ikke i fase - og da slet ikke akustisk

Fordi bassen og diskanten sidder i serie, mellem en spole og en kondensator, kan de kun antage samme fase i delefrekvensen. Med andre ord kommer de til at spille utrolig godt sammen.

Vrøvl vrøvl vrøvl.

Den akustiske fase ved delefrekvensen afhænger da også i høj grad af enhedernes egen frekvensgang, som igen er afhængig af forpladens størrelse og enhedernes placering i denne.

jeg har for ca. 3 år siden (eller hvornår det var, at LC lagde filteret ud på nettet) simuleret og prøvet det på en lille tovejs (ikke med dynaudio enheder bevares) og det lød lige så forkert som det målte.

Desværre - der findes ikke et universalt filter - ellers ville det da også være kedeligt at bygge selv

Hilsen

Nørd

Til top Vis Nørd's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nørd
 
syncroniq
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
DAT - lukket efter ønske fra bruger.

Bruger siden: 10 Maj 2003
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 1715
Sendt: 25 September 2005 kl. 23:46 | IP-adresse registreret  

Hey,

Det du siger med at enhederne er i fase, på grund af filterets opbygning holder desværre ikke. Det kan godt være (har ikke testet det), at "signalet" der kommer ud af filteret er i fase. Men enheder vil aldrig være i fase. Lyden starter forskellige steder fra enhed til enhed. Bas/Mellemtoner starter lyden somregel inde hvor svingspolen kobler på membranen, og det punkt sider væsentlig længere fremme på diskanten. Derved vil der altid være en tidsforskel på signalet fra bas og diskant til lytteren. Denne tidsforskel gør at fasen vil være forskellige.

Spolen i enhederne vil også dreje fasen forskelligt, fra enhed til enhed.

Jeg ville gerne at det var så nemt, da jeg ville kunne sælge væsentlig flere højttalere. Det er det desværre ikke.

Faktisk, hvis du bare ændre dimentionen på frontpladen, ændre du forløbet også, og filteret skal igen rettes.

Jeg kan godt se hvorfor du måske ser mig som en "tal nørd" eller teoretiker, da jeg fokuserer meget på det. Men jeg har også lyttetrænet meget, og er en rimelig habil lytter. Jeg har lyttet til rigtig mange højttalere.

Jeg vil gerne give dig 100% ret i, at fasen er noget af det vigtigste. Den er desværre bare mere komplex end folk regner med.

Angående 1.ordens filtre. Det kræver at man har en meget bred højttaler. Ellers vil man få ballade i frekvenskurven omkring delefrekvensen, og så vil enhederne (lige meget kvalitet) ikke afrulle pænt. Og så har man ingen mulighed for at rette op på det med simple filtre.

Højere orden filtre har et dårlig ry. Det skyldes somregel at folk ikke kan finde ud af at lave dem ordenligt, da de bruger lommeregnere og online scripts, og dermed famler i mørket. Kun med målinger ved man hvad man har med at gøre, da enheder opfører sig meget anderledes i et kabinet, end i en mur som man ser på data opgivelsesmålinger.

Du må endelig ikke tage det personlig, for det er det ikke. Jeg vil hellere end gerne vise dig tingene endag jeg får mit måleudstyr op og køre, samt lytte med dig.

Til top Vis syncroniq's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af syncroniq Besøg syncroniq's Websted
 
Kjeldsen
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Kjeldsens forbindelser

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 9397
Sendt: 26 September 2005 kl. 20:41 | IP-adresse registreret  

Seriefilteret er ikke vejen til endegyldig lykke.

Dog vil jeg mene, det er et af de nemmeste filtre at få til at lyde godt. Dog er det AR's udgave jeg har forsøgt mig med. Det kan komme til at lyde alt fra forfærdligt til rigtig godt. Det kræver dog trimning og adgang til mange størrelser spoler og modstande. Uden trimning kan der opstå rigtigt grimme pukler der lyder lige så grimt som de måler. Jeg havde kun adgang til simpelt udstyr, men frekvensen kunne jeg da måle. Det der målte fladt (lytteposition), lød også bedst.

Når det er sagt har hifi-flemming nogle rigtigt fine enheder, hvor mellemtonedomen sikkert godt kan udelades for at simplificere kontruktionen.

JBL bas/mellem har du ikke nævnt type på. Det kan være en billig Audax OEM ting, men det kan også være en af de gode.

Bassen kan der vist ikke siges noget ondt om. Hvis den laves som en aktiv bund, hvor det deles dybt (under 60 Hz) kan det kun blive godt.

Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen
 
hifiJØNS
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 03 Oktober 2005
Status: Offline
Indlæg: 36
Sendt: 03 Oktober 2005 kl. 23:53 | IP-adresse registreret  

Hey Flemming. Det er da helt vildt. Jeg har lige præcis de selvsamme enheder i en kæmpe konstruktion. Jeg har pr. side 3 stk Esotar 330, 3 stk D-76 og 4 stk JBL 6.5" (den som bliver brugt i Synhtesis serien). Derudover har jeg pr side 2 stk 18" fra 18 Sound (havde før JBL 18", men 18 Sound lyder klart bedre). Jeg har valgt at skære ALT elektronisk med valgbare frekvenser. Det fungerer og lyder umanerligt godt, og så kan det spille højere end de fleste P.A. anlæg. Jeg glemte lige at tilføje, at jeg selvfølgelig har en lille sub som arbejder lp 40 hz. Det er en 800 liters TCB konstruktion med 2 stk 18". Nu tænker du sikkert, at jeg må være gal med et sådan system, og at det da umuligt kan lyde godt. Jeg vil til hver en tid tage udfordringen op med dem, som mener, de har noget mere vellydende - de kan da bare komme an med alle deres små, søde 2-vejs konstruktioner. Her er der silke, luft, attack.........masser af vellyd og ingen såkaldte "huller". Hvordan de måler - det ved jeg sgu ikke. Jeg har dem ikke for at måle på dem men for at lytte på dem. Nogle enheder spiller i fase og nogle i modfase. Hvis jeg synes, der er for meget af det ene eller det andet, rejser jeg mig bare fra sofaen og går over og drejer på delefilterpotmeteret - nemt. Med andre ord: Mit råd til dig, hvis du har råd, er at købe en stak effekforstærkere (husk en fin især til den meget fine diskant, jeg har selv købt en klasse A fra Sugden) og et elektronisk delefilter i en GOD kvalitet, så kan du kun få et supert resultat. Held og lykke
Til top Vis hifiJØNS's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hifiJØNS
 

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes