Tilbage til HIFI4ALL.DK 7. juni 2026 | 07:46   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
HTPC
 HIFI4ALL Forum : HTPC
Emne Emne: Komponenter til HTPC - hjemmebyg (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
xcanner
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 September 2005
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Sendt: 25 September 2005 kl. 16:56 | IP-adresse registreret  

Hejsa,

Jeg er gået i gang med at sammensætte en HTPC, den skal stå i stuen og sætte til en minimum 32" LCD skærm (har ikke bestemt mig for hvilket mærke/model endnu...).

Jeg har fastlagt køb af følgende ting:
Bundkort: AOpen I915GMm-HFS http://www.aopen.nl/products/mb/i915GMm-HFS.htm

CPU:
Pentium M 770 2.13 GHz 

Kabinet: Dign x11 Home Theater Kabinet,
http://www.mm-vision.dk/produkter/visvare.asp?action=vis& ;menu=dvd&varenr=51011&gruppe=mediacenter

Harddisk'e:
2 stk Samsung spinpoint (de skulle gerne være rimelig lydløse): http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=142099

Der må meget gerne komme kommentar til ovenstående... Jeg var i starten meget i tvivl om det skulle være en Pentium M processor, men er blevet overbevist om den har "kraft nok"...

Nu mangler jeg bare at finde følgende:

Grafikkort:
Et eller andet (helst Nvidia) PCI Express x16. Mht. NVidia eller Radeon vil jeg ikke starte nogen krig her, jeg kan personligt bedst lide NVidia (sådan er det bare)...

TV kort:
Et eller andet kort til at håndtere TV ind signal.

Strømforsyning:
Masser af kraft til det hele og naturligvis lydløs???

RAM:
1 eller 2 GB (bedst mulige som bundkortet kan tage):
Dual Channel Mode (DDRII 400/533MHz only) 
Support : DDR333 or DDRII 533 
DDR or DDRII DIMM x 2 
DIMM Type : DDR or DDRII 128/256/512MB & 1GB 
Max Memory : 2GB 

Optisk:
Et eller andet DVD drev som ikke larmer.

Håber på lidt hjælp, så jeg kan få købt de rigtige komponenter! Budget: 15.000 -20.000 til det hele... Har med vilje undladt lydkort (det har jeg allerede).

På forhånd tak!

Til top Vis xcanner's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af xcanner

paqi
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Januar 2004
Lokalitet: København
Sendt: 25 September 2005 kl. 17:02 | IP-adresse registreret  

Prøv at kigge dig lidt omkring herinde da der er mange der allerede har efterlyst hjælp til hvilke komponenter der skal anvendes.

Hvis du skal bruge den sammen med MCE så giver nogle af tingene jo sig selv da der er nogle krav til produktvalg.

Jeppe

Til top Vis paqi's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af paqi

Raun
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 Juli 2005
Sendt: 25 September 2005 kl. 17:22 | IP-adresse registreret  

Hej xcanner...

Dine valg lyder efter min mening meget fornuftige. Da det ligner meget mit egen opsætning..:)

Bundkortet syntes jeg er et rigtig godt kort, som jo faktisk har en hæderlig grafikchip på sig....... Bare ment, at hvis du godt vil spare på kronerne, har i starten. Vil det bestemt ikke gøre noget at benytte bundkortets grafik i starten.

Jeg valgte dette bundkort, fordi at jeg godt vil køre med Pentium M processoren, og det har jeg bestemt ikke fortrudt....... Købte godt nok, da priserne var noget højere, men vil ikke bytte til noget andet idag........ Du sparer strøm, varme og har stadig en yderst kapabel processor.

Det vil være noget overkill at sætte mere end 1024 ram i den, men det er jo bare min mening........ Det er klart hvis du hovedsageligt vil spille på den, så kan det blive mere relavant, men jeg tror ikke at du vil benytte så krævende filmredigering etc. som også benytter meget RAM.

Har også selv Samsung S-ATA II diskene i min, og jeg sværger efterhånden til Samsung - det er nogle yderst lækre diske, som samtidig er rimelig lydsvage...... Dog har jeg hørt at de kan give nogle problemer i RAID konfigurationer, men det har jeg ikke selv prøvet.

Strømforsyningen kunne også være som min Silverstone ST30NF - den er også rigtig lækker og totalt lydløs.

Mvh.

Til top Vis Raun's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Raun

xcanner
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 September 2005
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 25 September 2005 kl. 22:26 | IP-adresse registreret  

Lige et spørgsmål til, jeg skal køre MCE og har valgt et WinTV-PVR-500MCE, men er der plads til det, hvis man også skal have et lydkort i dette bundkort (AOpen I915GMm-HFS http://www.aopen.nl/products/mb/i915GMm-HFS.htm). Det er vist noget med at hauppauge 500 kortet fylder 2 PCI slots... Hvis det fylder 2 slots på den rigtig,  så burde man kunne sætte et gfx kort i, lydkort og til sidst hauppauge kortet i...

Er der nogen som kan svare på det?

Update:
Desuden står der på Hauppauge's hjemmeside under 500 mce kortet:

System Requirements:
 DVD decoder certified for use with Media Center 2005

Hvad betyder det når man skal køre med MCE?

Til top Vis xcanner's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af xcanner

baltazar
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 Juli 2005
Lokalitet: Odense
Sendt: 25 September 2005 kl. 22:27 | IP-adresse registreret  

Hej x,

Jeg skal snart til at bygge noget lignene men jeg venter til amd kommer med en ny socket og bundkort der understøtter DDR-II ram, da jeg mener en amd64 vil give mere for pengene men den Pentium M er jo en superfed cpu der bryger meget lidt strøm.

Stømforsyning: Chill Innovation CP-400P2
http://edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=149506

Har selv denne 400w psu med en 120mm blæser der kører omkring 1000 rpm, den larmer cirka lige så meget som min zalman cpukøler med 92mm propel der kører 1300 rpm ved 5v hvis du kender sådan en.
Vil mene en 400w er nok da cpu'en og ddr-2 ram ikke trækker så vildt meget strøm.
Ellers findes den også i 520w udgave.

Ram:
2 x 512   http://edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=113576 eller
2 x 1 Gb http://edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=92356
(jeg går ud fra du gerne vil køre dualchannel og til den pris kan man ligeså godt købe 2 x 1 Gb)

Optisk drev:
Jeg har haft Lite-on førhen men da jeg købte dvdbrænder fik jeg en NEC der larmer væsentligt mindre end de drev jeg har haft førhen, men tror det skifter meget med hvem der laver det mest lydløse.

Programmet Nero drivespeed kan anbefalers, det følger med til Nero og sættes til at starte med windows. Der stiller man så max hastighed på drevet ned til 24x eller 16x og der kan man nemt få en halvering af støjen uden at gå ret meget ned i hastighed, men det hjælper self med et godt udgangspunkt.

Tv kort: Det ved jeg ikke så meget om, jeg har selv et gammelt cinergy, men en del  herindefra har anbefalet Hauppauge WinTV PVR-500MCE http://edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=138478

Graffikkort:  Tja kommer vel lidt an på om du skal spille på den, jeg spiller ikke selv på pc og har altid været fint tilfreds med billige kort, men det vigtigste er at finde et passivt kølet, eller at købe en passiv zalman køler og bygge på hvis du skal have et hurtigt kort
http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=149952 det er et okay kort som er passivt kølet og burde fint kunne klare dit behov sålænge den ikke står på de vilde spil.

God fornøjelse med projektet 

Til top Vis baltazar's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af baltazar

theben
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Oktober 2003
Sendt: 26 September 2005 kl. 00:42 | IP-adresse registreret  

2x1 GB ram er totalt overkill, jeg har 1 gb i min mce og det er alt rigeligt, mere end 1 gb ville være det samme som at kaste penge ud af vinduet.

baltazar
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 Juli 2005
Lokalitet: Odense
Sendt: 26 September 2005 kl. 07:01 | IP-adresse registreret  

theben skrev:
2x1 GB ram er totalt overkill, jeg har 1 gb i min mce og det er alt rigeligt, mere end 1 gb ville v�re det samme som at kaste penge ud af vinduet.

Ved det men, han skal bruge 2 ens ramklodser for at køre dualchannel og med 2 x 512 er der ikke plads til at udvide unden at skrotte de gamle klodser så med 2 x 1 gb er han en del bedre fremtidssikret.
Ram er godt, især hvis man har nok af det.

/edit  Hvis han vil bruge 15-20k i alt er det vel også et overkill system han vil bygge eller hvad?
Til top Vis baltazar's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af baltazar

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes