Tilbage til HIFI4ALL.DK 5. juni 2026 | 19:13   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
HTPC
 HIFI4ALL Forum : HTPC
Emne Emne: Forringet billede med forskellige codecs! (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
keyser soze
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Februar 2004
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Sendt: 27 September 2005 kl. 12:46 | IP-adresse registreret  

Jeg skal afspille divx og xvid på min MCE 2005 og har så i første omgang installeret et enkelt xvid-codec, der tilsyneladende også skulle kunne afspille divx, men ikke kan det. Xvid-afspilning fungerer fint.

Jeg har så også installeret et divx-codec og når jeg afspiller divx, så har jeg gule, lille, grønne og blå nuancer på skærmen, der skifter lystigt.

Så snart jeg igen afinstallerer divx, så er billedkvaliteten igen fin, men jeg kan så selvfølgelig ikke afspille divx...

Hvad kan årsagen være?? Det eneste problem jeg kan se er codec'et - men hvad kan jeg gøre for at løse det??? Jeg vil ikke forfalde til at installere et ALL-in-one-codec, det tror jeg ikke der kommer noget godt ud af....

Kan det være et hardware-spørgsmål? Hauppauge PVR-500, Radeon 9100 gfx-kort, NVidia dvd-codec.
Til top Vis keyser soze's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af keyser soze

zerocool
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Maj 2004
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 27 September 2005 kl. 13:39 | IP-adresse registreret  

Xvid kan godt klare DivX, men den er bare ikke lige så god til det som DivX-codec'et.
Download GSpot og se efter hvilke codec's, som er aktive ved afspilning ved de forskellige formater, så tar vi den derfra.

Hvilke versioner af de forskellige codec's er det du præcist har installeret?

Til top Vis zerocool's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af zerocool

keyser soze
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 September 2005 kl. 13:42 | IP-adresse registreret  

Ok.

Jeg vender lige tilbage med et svar fra g-spot indholdet...
Mht. Xvid, så har jeg installeret codec'et her fra:
http://www.koepi.org/xvid.shtml, seneste stable version.

zerocool
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 September 2005 kl. 13:43 | IP-adresse registreret  

keyser soze skrev:

Ok.

Jeg vender lige tilbage med et svar fra g-spot indholdet...
Mht. Xvid, så har jeg installeret codec'et her fra:
http://www.koepi.org/xvid.shtml, seneste stable version.

Hvad med DivX codec'et?

keyser soze
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 September 2005 kl. 13:47 | IP-adresse registreret  

Nvidia dvd-codec er version 1.02.150.
Divx - der downloadede jeg den "free" udgave - Divx Play Bundle men er ikke 100% klar over, hvad den indeholder.

Der er ikke installeret yderligere - kun grafikkort-drivere - v5.9 til MCE fra ATI og ellers hvad der følger med MCE 2005.

Har forøvrigt også gjort et forsøg med ffdshow (release fra 20.9.2005), hvor jeg valgte, at den skulle bruges til divx-afspilning, men med samme resultat.

Det skal dertil siges, at det hele foregår på et CRT-fjernsyn forbundet via s-video til tv-out.

Patriarken
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 April 2005
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 28 September 2005 kl. 11:49 | IP-adresse registreret  

Hejsa

Afinstallér Xvid, Divx codec'ene. Brug FFDSHOW til Xvid og Divx. Har både Direct show filtre til førnævnte og alt muligt andet herunder AC3. De grønne nuancer som du taler om opstår pga konflikter i Fourcc i Divx og Xvid, og skulle forsvinde hvis du afinstallerer dem begge, og begrænser dig til FFDSHOW.

De codecs du taler om har du kun brug for såfremt du skal encode......Til encoding behøver du bare AutoGK som bruger Xvid.... det er bedste og installerer ikke alt muligt gain bundles og alt det crap.

mvh Anders

Til top Vis Patriarken's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Patriarken Besøg Patriarken's Websted

tjementum
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 November 2004
Sendt: 29 September 2005 kl. 11:45 | IP-adresse registreret  

Øhh.

Vil det sige at man "kun" behøver at installere FFDShow.

Jeg installere altid både DivX, Xvid, AC3 og subtitels filter.

Thomas

Til top Vis tjementum's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tjementum

zerocool
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 September 2005 kl. 11:59 | IP-adresse registreret  

tjementum skrev:

Øhh.

Vil det sige at man "kun" behøver at installere FFDShow.

Jeg installere altid både DivX, Xvid, AC3 og subtitels filter.

Thomas

I så fald er det sikkert der konflikten opstår og ja du kan nøjes med at installere FFDShow.

tjementum
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 November 2004
Sendt: 29 September 2005 kl. 12:44 | IP-adresse registreret  

zerocool skrev:

I så fald er det sikkert der konflikten opstår og ja du kan nøjes med at installere FFDShow.

Jeg har nu ikke oplevet konflikter.

Kan I oplyse hvilken version af FFDShow man bør installere? Eller hvor man kan downloade den.

I følge FFDShows hjemmeside er den sidste udgave fra 2004-10-12, og det ser ikke ud som om der er sket noget i et år. Når jeg installere den kan jeg ganske rigtigt vælge mellem DivX, Xvid, MPEG4 osv.

I følge denne hjemme side, er der en version fra 2005-09-20. Men denne indeholder ikke mulighed for at vælge codecs (selv om den fylder 2 MB mere).

Thomas

Patriarken
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 September 2005 kl. 13:49 | IP-adresse registreret  

Hejsa

Jeg bruger en der har filnavnet "ffdshow-20041012.exe"

Under selv installationen spørger den dig om den skal være default filter, og dette plejer at virke. Det vil nok alligevel være en god ide at gå ind under videosettings og vælge specifikt hvad du vil bruge ffdshow til. Mht subtitles skal du alligevel derind og sætte det op. Lyd dvs AC3 settings og den slags kræver nok lidt tweaken ligeledes(under audio filtersettings), men ffdshow bruger vidst nok som directshow filter som Ac3filter, så kender du den er det forholdsvist let.

Mvh Anders

Til top Vis Patriarken's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Patriarken Besøg Patriarken's Websted

keyser soze
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 September 2005 kl. 21:12 | IP-adresse registreret  

Patriarken skrev:

Afinstallér Xvid, Divx codec'ene. Brug FFDSHOW til Xvid og Divx. Har både Direct show filtre til førnævnte og alt muligt andet herunder AC3. De grønne nuancer som du taler om opstår pga konflikter i Fourcc i Divx og Xvid, og skulle forsvinde hvis du afinstallerer dem begge, og begrænser dig til FFDSHOW.

Nå. Nu fik jeg afinstalleret XviD som var det eneste codec jeg havde installeret. Jeg har så installeret ffdshow, men er ret meget i tvivl om jeg "bare" kan installere det med de default flueben, der er sat i installationsprogrammet. Alternativt vælge kun Xvid og divx 3, 4 og 5 f.eks. Jeg har forsøgt begge, men resultatet er det samme - 100% cpu-belastning og en divx-fil, der aldrig starter op. Windows Media Player ser ud som den forsøger at downloade et codec.

Gør jeg noget forkert i installationen - skal jeg ændre noget i opsætningen af ffdshow før jeg kan afspille divx og xvid?? Opstår der nogle konflikter?

Jeg kan sende et output fra Sherlock - codec detective programmet om nødvendigt...

Patriarken
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 September 2005 kl. 08:34 | IP-adresse registreret  

Hejsa

Det lyder som om at der er AC3 problemer. WMP/MCE crasher hvis ikke du har sat AC3 ordentligt op. FFDshow skal vide hvordan den skal håndtere AC3. Jeg ved kender ikke dine lydkort settings men du skal måske hakke af i Dolby decode og i sætte den til 3/2+lfe hvis du kører analog 5.1.

Hvis du vil have passthrough skal du ned Under input/output og checke alle 16bit32bit osv foroven og, ac3 forneden (448k/bit)

Mvh Anders

keyser soze
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 September 2005 kl. 09:52 | IP-adresse registreret  

Hej Anders

Jamen, behøver jeg overhovedet at installere ffdshow med audio codecs? Kan jeg i princippet ikke nøjes med at vippe flueben af i xvid og divx??

Jeg har et Asus A7N8X-mobo og bruger pt. kun det indbyggede lydkort.

Jeg må tilstå, jeg har ikke arbejdet meget med audio/video codecs tidligere og stiller måske nogle dumme spørgsmål - sorry!

keyser soze
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 Oktober 2005 kl. 17:21 | IP-adresse registreret  

Godt så.

Tilbage til scratch.

Jeg har kun installeret MCE 2005, nvidia codec og ffdshow med default-indstillinger fra setup-filen, dvs. både video og audio.

Jeg har så valgt "all supported" under raw video og intet andet. Der sker så det, at hvis jeg vælger en divx .avi-fil og åbner den med G-spot, så får jeg at vide, at det er div3 og at der ikke eksisterer noget codec til afspilning af den type fil.... men jeg har jo netop installeret ffdshow...

Hvis jeg vælger at åbne filen crasher pc'en nærmest og der sker ingen afspilning i WMP. Hvis jeg til gengæld vælger at køre remote desktop til MCE, så virker det fint!!!

Jeg kører S-video fra tv-out til min CRT-fjernsyn, opløsning 800x600, Nvidia Geforce 6200 gfx-kort...

Nogen gode forslag til, hvad der er galt??? Det kan da ikke være nødvendigt også at installere både DivX, Xvid osv oveni ffdshow???

Patriarken
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 Oktober 2005 kl. 11:10 | IP-adresse registreret  

Hejsa

Hør nu her. WMP crasher pg AC3 lyd, det er jeg ret overbevist om, har selv prøvet dette mange gange. Det du siger med raw, all supported er såmænd rigtigt nok, men der er ligeledes en tab hvor du kan vælge hvilke codecs der skal bruges til hvad, fx kan du bruge libavcodec(ffdshows directshow filter) til "other MPEG4" (3ivx osv). Den står på disabled default....

Men jeg tror nu stadigvæk dit problem ligger i det med lyden.....Prøv lige at sætte den til dolby decoding(under audiosettings) og se hvad der sker.

Der er som regel heller ikke lyd på remote desktop, hvilket vel bekræfter at problemet ligger i lyden.

Det er ikke nødvendigt at installere andet end ffdshow=)

mvh Anders

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes