Tilbage til HIFI4ALL.DK 8. juni 2026 | 10:14   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
HTPC
 HIFI4ALL Forum : HTPC
Emne Emne: Lydløshed. Blæsere og vandkøling (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Paint Me Dry
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Januar 2005
Status: Offline
Sendt: 28 September 2005 kl. 10:28 | IP-adresse registreret  

I min endeløse søgen på at få lavet min HTPC lydløs er jeg kommet til nogle nye spørgsmål (d.v.s. JEG har ikke spurgt dem før).

Lige nu er køleren den del der larmer mest.

Da jeg købte køleren, læste jeg at NorthQ var blandt de mest støjsvage. Den er ganske rigtigt støjsvag, men da man helst vil have en PC der er HELT lydløs, er den selvfølgelig ikke støjsvag nok :)

Spørgsmålet er så, er der andre løsninger der er mere støjsvage ? så som andrem ærker af blæsere...

og er der eventuelt nogen der har erfaringer med vandkøling til en HTPC ? .. er vandkøling den korrekte vej til lydløshed.

Til top Vis Paint Me Dry's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Paint Me Dry

ManicMiner
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 24 November 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 28 September 2005 kl. 10:34 | IP-adresse registreret  

Vandkøling er for meget bøvl, og for dyrt til at det skal kunne svare sig, og det introduserer også en ny støjkilde; pumpen. Den kan godt finde på at vibrere, og det er langt mere irriterende enn lyden af en blæser.

Med mindre halvekstrem overclockning er målet findes der mange luftkølere der er nærmest støjfrie. Zalmans produkter er gode i så henseende.

Jeg har en Zalman i min PC, og har justert ned hastigheden på blæseren i PSU, resultatet er at den eneste lyden jeg hører er suset fra harddisken, og det har jeg valgt at leve med.

Til top Vis ManicMiner's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ManicMiner

Paint Me Dry
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 September 2005 kl. 10:36 | IP-adresse registreret  

takker for svaret.

De fleste af de gode kølere fra Zalman er KÆMPE STORE .. er det korrekt ?

Til top Vis Paint Me Dry's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Paint Me Dry

ManicMiner
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 28 September 2005 kl. 10:39 | IP-adresse registreret  

kyhn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2004
Lokalitet: Jylland
Sendt: 28 September 2005 kl. 10:40 | IP-adresse registreret  

jeps, men du kan ikke få en god køleprofil uden at den fylder

selv bruger jeg en Zalman 100% passivt samt gummi ophængt HD, og PSU fjernet fra kabinettet.

Til top Vis kyhn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kyhn

Paint Me Dry
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 September 2005 kl. 10:43 | IP-adresse registreret  

Jeg må vist lige også forklare lidt om min nuværnede setup.

HTPCen består af:

DFI 855GME-MGF bundkort
Intel Pentium M 1.7 MHz
Kingston 512 MB ram
1x Maxtor 200 GB sata hdd
1x Quantum 160 GD IDE hdd
Audiotrak Maya 5.1 MK-II
Asus V9520 fx5200
Antec Aria Kabinett

Grafikkortet er med passiv køling. Jeg har fået flyttet PSUen ud af mit kabinett. Jeg har også fået fjernet CPU køleren, så denne kører på tidspunktet KUN med passiv køling.

Zalman laver vist kun løsninger der er deciderde CPU køling... am I wrong?

musashi
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Maj 2005
Lokalitet: Fyn
Sendt: 28 September 2005 kl. 10:44 | IP-adresse registreret  

Hvis du tænker i vandkøling, og modding af din maskine kan jeg varmt anbefale et par andre fora, hvor du i hvert fald kan hente megen ekspertise.

http://www.hardware-test.dk/oc/

http://www.hol.dk/forside.asp

Disse to har nogle meget hardcore moddere, og ikke for at træde nogle over tæerene, tror jeg du kan hente noget mere hjælp det.

Mine 25-øre

Zalman laver fantasitiske produkter, og vandkøling kan laves lydløs - dog koster det en del penge.

En lille finte som kan bruges i en håndevending, er det man kalder 7V tricket. Du sætter strømstyrken ned på dine blæsere, således taber du naturligvis lidt ydelse, men støjen mindskes mærkbart.

Til top Vis musashi's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af musashi

Patriarken
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 April 2005
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 28 September 2005 kl. 10:53 | IP-adresse registreret  

Hejsa

Vandkøling er måske bedre, men larmen vil ikke blive reduceret meget mere end med de bedste luftkølere som eksempelvis Zalman 7700. Dette skyldes dels at vandkøling altid vil være afhængig af en pumpe + radiator.

Pumpen kan købes som en nedsunket model (eks Enheim), hvor den vil larme mindre. Den mest lydløse måde du kan køle med vandkøling er nok med en MEGET stor passivkølet radiator som ikke befinder sig i dit kabinet kombineret med en nedsunket pumpe. Bla Zalman laver et færdigt kit til dette(Designet af denne er ikke optimal, men det er en anden snak). 

Hvis ikke man vælger denne løsningen med en passiv ekstern radiator skal man blæserkøle radiatoren, hvilket jo vil larme. Derudover så får du vand i dit kabinet, som kan være nervepirrende hvis ikke man viser STOR omhu.

Kort sagt så er vandkøling bedre køling, men det er nok for det meste to skridt frem og to tilbage, specielt prisen taget i betragtning. Men kig på nedenstående side for mere info om vandkøling, og køling generelt.

http://www.hardware-test.dk/oc/

Af blæser løsninger vil jeg anbefale Zalman 7700cu. Den nye serie fra Asetek har også fået gode anmeldelser har jeg dog ikke testet.

mvh Anders

Til top Vis Patriarken's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Patriarken Besøg Patriarken's Websted

kyhn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2004
Lokalitet: Jylland
Sendt: 28 September 2005 kl. 11:00 | IP-adresse registreret  

jeg bruger 6500Cu og mener at denne er bedre hvis du vil køre 100% uden blæser.

hvis du vil/skal have blæser på så er 7700Cu mere effektiv

Til top Vis kyhn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kyhn

Paint Me Dry
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 September 2005 kl. 11:14 | IP-adresse registreret  

Det ser ud til at mit problem nok bunder i at mit kabinet er så lille.....

Et større kabinet, og en måske lidt mere støjsvag blæser .. ville nok løse mit problem ..I think

ManicMiner
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 28 September 2005 kl. 11:21 | IP-adresse registreret  

Nå er jeg ikke helt med lengre, hvis den allerede kører passivt, og PSU er fjernet burde neste trind være at købe en USB box til HD, og flytte den til et sted hvor den nemt kan lydisoleres.

Jeg kan ikke helt se at en annen CPU køler skulle kunne hjelpe for noget?

Paint Me Dry
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 September 2005 kl. 11:24 | IP-adresse registreret  

ManicMiner -> Jeg er lige blevet overbevist om problemet. Det inkluderer at en CPU køler ikke hjælper en skid.

Du kommer med et forslag om flytte hdden til USB. Ville det ikke være mere fornuftigt at købe en box der smider HDDen direkte på netværket .. og så begynde at tænke på at sætte en USB flash disk til at køre Windows på computeren.

kiro
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 November 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 28 September 2005 kl. 11:28 | IP-adresse registreret  

Jeg har gennem et par år haft en varpochill pc på mit arbejde, den er med fryse køling og helt lydløs, en smule overclocked, og lidt dyr, men ellers en dejlig maskine, om den vil være god til HTPC ved jeg ikke.

Mvh. kiro

Til top Vis kiro's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kiro Besøg kiro's Websted

janka
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Januar 2005
Sendt: 28 September 2005 kl. 12:28 | IP-adresse registreret  

Passiv køling er sagen - ingen blæserne overhovedet. Men det kræver at man har den rette hardware fra starten!
Jeg har netop investeret i et HUSH-kabinet med et VIA EPIA SP13000 bundkort. Processor og chipset er kølet via heatpipe til store køleprofiler på siden -> småt og lydløst! :-)

mvh jan
Til top Vis janka's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af janka

Patriarken
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 April 2005
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 28 September 2005 kl. 13:02 | IP-adresse registreret  

Hejsa

@ Janka Hva' med VMR9 så? Så skal du vel have et pci grafikkort, som der mig bekendt kun findes en fabrikant derlaver med dx9/vmr9, hvorpå dit pci slot er brugt. Derudover skal du vel udelukkende køre med USB2 tunere da du så har brugt dit eneste pcislot? Mandens DFI til Pentium M er da den optimale løsning IMO. Granted hvis ikke du vil køre vmr9 er din løsning da ok. Sanheden er bare at de fleste frontends kører bedst med VMR9. Men jeg er nok lidt for snævertsynet mht at jeg det kun mener det virker hvis det kan køre MCE.

mvh Anders

Til top Vis Patriarken's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Patriarken Besøg Patriarken's Websted

janka
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 September 2005 kl. 13:24 | IP-adresse registreret  

Anders:
Jeg har ingen mening om VMR9...
Jeg skal køre MythTV og have min nuværende linux-server som backend med tunere i. Frontenden bliver diskløs (aka. tynd klient), så de eneste bevægelige dele bliver DVD-drevet og tænd/sluk-knappen. Jeg vil bruge onboard grafik og evt. smide et lydkort i hvis jeg ikke finder onboard lyd tilfredsstillende.

Der skulle dog ikke være noget i vejen for at bruge SP13000 som komplet maskine ved "blot" at smide en disk og en tuner i. Ellers så sælger HUSH såmænd også færdige MCE løsninger baseret på Pentium M, passivt kølet...

mvh jan

Fernando
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 September 2005
Sendt: 28 September 2005 kl. 13:28 | IP-adresse registreret  

Janka:
HUSH kabinettet ser lækkert ud. Men kan man købe det tomt?

Det ser ud som om det er færdige løsninger.......

Til top Vis Fernando's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Fernando

janka
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 September 2005 kl. 13:43 | IP-adresse registreret  

Fernando:
njao... Jeg havde besluttet mig for et EPIA SP13000 og ledte efter et lækkert kabinet da jeg faldt over HUSH. Jeg spurgte om jeg kunne købe deres kabinet alene, men det gik ikke. De sælger ganske rigtigt kun samlede systemer.

Det lykkedes mig dog at få dem til at trække Windows og en harddisk ud og give mig lidt rabat således at jeg endte med at købe kabinet, bundkort, ram, psu og dvd-drev for 7500 - det svarer til at jeg har givet 3500 for kabinettet (hvis jeg vil købe ti systemer kan jeg få det lidt billigere :-)) Dyrt - men dæl'me dejligt!

mvh jan

Binnerup
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Juli 2003
Sendt: 28 September 2005 kl. 13:55 | IP-adresse registreret  

Jan: Var det hush i USA du snakkede med?

Umiddelbart ville jeg mene deres P4 eller Pentium M modeller er mere interessante, men de er nok også noget dyrere.

Mvh

Brian

My Movies - Media Center Film Applikation
Til top Vis Binnerup's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Binnerup

spped six
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2004
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 28 September 2005 kl. 14:14 | IP-adresse registreret  

Når du siger køler, mener du så CPU-køleren.

Anden køling end som fulgte med CPU'en/bundkortet finder du nok ikke. Der er tale om en Pentium M model - et marked, hvor der ikke findes andre køleløsninger end den, som følger med produktet. Dette skyldes, at CPU'en har en anden socket (479) end normale CPU'er fra intel, samt at modellen har været tiltænkt det mobile marked. Derfor har der ikke været et marked for andre køleløsninger end den, som den pågældende producent af bærbare PC'ere har fundet nødvendig.

Dette er dog ved at skifte nu, eftersom den llle lækre CPU har fundet vej til desktopmarkedet. Mig bekendt er der dog ikke kommet noget på gaden endnu.

Du kan altså ikke bruge en normal køler til din CPU, da denne har en anden socket i forhold til Intels socket 478 og 775. Hvis du er fingernem kan du nok sagtens lave din egen monteringsanordning, således du kan montere en anden køler på din Pentium M-model. Til dette forhold vil jeg som andre henvise til www.hol.dk eller www.overclocking.dk, da de har meget mere forstand på disse områder.

Jeg vil generelt fraråde vandkøling i et så lille kabinet, dels fordi det er svært at få monteret, dels svært at få helt lydløs, som du gerne vil. Pumpen larmer lidt, og du skal bruge en blæser til at nedkøle vandet i din radiator.

Du kan i stedet fjerne blæseren på din køleprofil, og se om den kan køre passivt kølet. Ellers kan du ved siden af eller med lidt snilde på selve prifilen montere en 80-120 mm. blæser som blæser den varme luft ud af kabinettet. Du kan få en del støjsvage blæsere i 80/120 mm. størrelse. Prøv at igge erfter mærket Pabst.

Til top Vis spped six's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af spped six

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes