| Sendt: 09 Oktober 2003 kl. 13:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej HeJu
Jo, der er del del andre ting også, man skal tage hensyn til:
Ad 1: IMHO bør der *altid* sidde en 10 uF og en 100 nF kondensator hver forsyningsben på OPAMPen til stel og gerne en 100 nF fra forsyningsben til forsyningsben ( de par kr. ekstra kan gøre forskel på lyden). Det er ikke nogen man beregner på, men slår op i databladet for krdsen eller bruger andres erfaring.
Ad 2: Hvis man bruger OPAMPs, burde man egentlig ikke være så bekymret for DC pga. OPAMPens kobling (normalt gange 1 i filtre) og dens meget lave DC offset, men jeg har selv oplevet, at jeg blev nødt til at indføre en DC servo. Jeg har så valgt indsætte den på den OPAMP, der leverer signalet til udgangen. Det kan selvfølgelig være nødvendigt med flere, men det må komme an på den prøve, det er, at tænde for sin konstruktion første gang (tag det i steps, hvis du er usikker).
Alt efter hvilke OPAMPs, du vil bruge, kan der være "skjulte" fælder. Jeg bruger selv AD811 i mit elektroniske filter, og her måtte jeg efterfølgende sætte 100 ohm på udgangen på et par af dem.
Hvis du vil have den dokumentation, jeg har (eller rettere linksene dertil), så sig til.
Jeg håber ikke, jeg har skræmt dig for meget - det er faktisk enormt givende at bygge noget, der virker, så bare klø på.
MVH
Bo
|