Tilbage til HIFI4ALL.DK 20. juni 2026 | 13:20   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Lytte position/højttalers højde (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
zico
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 Marts 2004
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 30 September 2005 kl. 11:28 | IP-adresse registreret  

Hej med jer!

Jeg har her på det sidste læst et par indlæg angående dæmpning/tweeks af højtalere, her under diverse spikes, sten, kork og andet, som folk finder på at smide under deres højtalere.

I den sammenhæng tænker jeg på hvad folk egentligt sidder og lytter i/på, hvilke sofaer/stole. For nogle må da virkelig have nogle høje stole, efter som det hedder sig, at en højtalers diskant skal sidde i øre højde, ud fra lyttepositionen.

Jeg selv sidder i en sofa og når jeg sidder lænet tilbage, komfortabel og tilfreds, er mine øre i 96 centimeters højde. (Jeg selv er 183 cm. høj)

Neden under har jeg fundet et par højtalere og noteret mig højden på dem. De har alle seks det tilfældes, at diskanten enten sidder oven på kabinettet eller som øverste enhed i kabinettet. Som man kan se er der en del forskel på højden og i sær B&W Nautilus 800, som rekord høj er 120 cm. skiller sig ud, sikke en stol man skal sidde i. Men her slipper man nok at smide diverse ting under da den alene vejere et ondt år. (Jeg har undret mig over den stol man sidder i inde i Hifi-klubben, når man lytter til Nautilus, den er virkelig lav; hmmm.)

Men tag fx B&W 803D som med sine 116,4 cm. uden spikes og andet lir er pæn høj. Smider man en granitsten på 3 cm. i højden plus et sæt spikes, som er mellem 2 til 5 cm. høje under, så er man altså oppe på de 120++ cm., sikke en stol man også her skal sidde i.

Jeg har selv et sæt Target standere med et sæt B&W 805 oven på. Standeren står på spikes plus kobber på et fyr træs gulv, mellem standere og højtalere bruger jeg SD fødder (udelukkende for at få højtaleren ned i højde). Det syntes jeg virker fint. Højden op til diskantens midt punkt er 102 cm. altså 6 cm. højere end mine øre ud fra min optimale lytte position. Jeg har tiltet mine højtalere en smule fremover, for at kompenser for højden.

Jeg undrer mig over at der ikke her i forumet snakkes om hvilke stole, sofaer eller andet man sidder og lytter i, da det også må have en betydning for lyden. Man kan jo ikke bare smide diverse fede smarte spikes og granit plader under sine højtalere, fordi det ser cool ud samtidig med det selvfølgelig hjælper en del på lyden, uden at tænke på enten at tilte sine højtalere eller løfte sin lytteposition tilsvarende højde.

Kommentar er velkommen!

PMC:

OB1 - 102.5 cm.

FB1 - 100 cm.

Tannoy:

Sensys 2 - 91 cm.

Sensys DC2 - 96,6 cm.

B&W:

Nautilus 800 - 120 cm.

803D - 116,4 cm.

shras
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Januar 2004
Lokalitet: Ikke angivet
Sendt: 30 September 2005 kl. 11:36 | IP-adresse registreret  

Hej zico

Interessante betragtninger, og jeg må absolut erklære mig enig: Lyttestolen (og dermed den vertikale lytteposition) er også vigtig når rummet og placering tunes ind.

Min egen erfaring med dette stammer primært fra min kæreste, som har brokket sig gevaldigt over at sidde "nede imellem bas-enhederne" som hun selv beskrev det. Et skift af lyttestol gjorde underværker, og nu er hendes musikalske oplevelse under lytning langt større. Selv har jeg oplevet at måtte sidde og "strække hals" under en lytning, da stolen placerede gjorde at jeg sad alt for lavt.

Man skal dog også holde sig for øje hvilken diskant der tales om. den vertikale spredning er markant forskellig fra enhed til enhed, og indvirkningen af en ændret lyttehøjde er således forskellig. Det bedste eksempel er SF Electra Amator 2, hvor selv få centimeters ændring af standerhøjden har en afgørende forskel.

Sonus faber Club International
Til top Vis shras's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af shras Besøg shras's Websted

shras
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 September 2005 kl. 11:44 | IP-adresse registreret  

Lidt inspiration:

http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=20061&P N=5&TPN=3

(se ca. midt på siden)

Til top Vis shras's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af shras Besøg shras's Websted

zico
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 September 2005 kl. 11:51 | IP-adresse registreret  

Angående diskanters vertikale spredning, så siger du sikkert noget :-). Mit kendskab til enhedernes data mig helt ubekendt, mit kendskab til elektronikken bag er meget begrænset.

Mon ikke også andre har det på samme måde og derfor uvidende om at de kan få noget mere ud af deres højtalere.

Men jeg vil tage det til eftertanke og prøve at få mig noget viden der.

Takker :-)

Gumle
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2005
Lokalitet: Fyn
Sendt: 30 September 2005 kl. 12:59 | IP-adresse registreret  

Der er ingen tvivl om, at højden af ørene i.f.t. diskantenheden har noget at sige - se f.eks. blot på de frekvensmålinger, der vises i forskellige hifimagasiner, hvor man ofte måler frekvensgangen 10, 20, 30 grader over og under "lige på", her er der for det meste altid et betragteligt dyk i niveau i diskantområdet, når man ikke længere er "on axis".

zico skrev:

altså 6 cm. højere end mine øre ud fra min optimale lytte position. Jeg har tiltet mine højtalere en smule fremover, for at kompenser for højden.

Hvis afstanden fra dine øre til højttalerne er 3 m (hvad jeg selvfølgeligt ikke ved)., så skal dine højttalere tiltes 1,15 grader fremad, og det er altså ikke ret meget Oplever du stor forskel ved dette tweak?

shras skrev:

Man skal dog også holde sig for øje hvilken diskant der tales om. den vertikale spredning er markant forskellig fra enhed til enhed, og indvirkningen af en ændret lyttehøjde er således forskellig.

Det tror jeg er vigtigt at huske på, da visse højttalerfabrikanter netop afstemmer højttalerne, så de lyder bedst "off axis" (Bl.a. Dali, som dog primært taler om "off axis" i det horisontale plan), men mon ikke der er taget højde for problemstillingen ved så høje højttalere som tidligere nævnt??!!

Men det er nok værd at eksperimentere lidt med højden af den foretrukne siddeplads, når der lyttes musik

M.V.H.
Søren
Til top Vis Gumle's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gumle

zico
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 September 2005 kl. 13:14 | IP-adresse registreret  

Jeg kan sige at mine højttalere er tiltet ~1.3 grad, jeg sidder godt 3.40m. fra mine højttalere. Jeg vil påstå jeg ved nogen cd'er kan høre forskel, og forskellen er primær detaljer, som der bliver lidt flere af og placering af instrumenter, som jeg mener bliver lidt tydeligere. Men det er som sagt forskelligt fra cd til cd.

Da jeg i et tideligere svar, skrev at jeg intet ander om højttalers data, så spørger jeg lige hvad der menes med "off axis"?

kim olsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 August 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 30 September 2005 kl. 13:27 | IP-adresse registreret  

tommelfingerregel:

diskanterne "stråle" skal mødes ca 50 cm bag dit hovede.

så kan du arbejde ud fra her...

cirka samme afstandt mellem dig og ht'erne som mellem der er mellem de to højttalere.

men det hele afhænger af rummet og koblingen hertil.

L.B.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 November 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 30 September 2005 kl. 13:32 | IP-adresse registreret  

zico skrev:
Da jeg i et tideligere svar, skrev at jeg intet ander om højttalers data, så spørger jeg lige hvad der menes med "off axis"?

Ikke midt for eller ikke lige imellem højttalerne.

Til top Vis L.B.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af L.B.

Gumle
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2005
Lokalitet: Fyn
Sendt: 30 September 2005 kl. 13:36 | IP-adresse registreret  

Hvis det lyder bedre, så er det jo fint Jeg troede bare, at så lille en "tiltningsgrad" (er der noget, der hedder det?) ikke havde den store hørbare effekt......Men man bliver jo klogere (heldigvis).
Skulle jeg være rigtig krakilsk, så ville den teoretiske rigtige "tiltningsgrad" (med 6 cm. forskel og 3,4 m. til lytteposition) være tættere på 1 grad, men mon dog, det ændrer så meget.

"off axis" er blot et udtryk for, at man ikke lytter/måler vinkelret på højttaleren (vel nok diskantenheden), og dermed betyder f.eks. "off axis 20 grader ned" (hermed er det altså i det vertikale plan man er off axis), at man lytter/måler i en vinkel på 20 grader under højttaleren.
Håber det giver lidt mening?

M.V.H.
Søren

Til top Vis Gumle's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gumle

Wizard
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Marts 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 30 September 2005 kl. 13:49 | IP-adresse registreret  

Det interessante ved disse diskutioner er at der er vildt mange små detaljer som man kan/skal tage med og uanset hvad, så er der ingen der har nogle optimale forhold (tror jeg da).

Er der det, tror jeg på en eller anden måde at der er gået på kompromis et par steder alligevel?

zico
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 September 2005 kl. 13:49 | IP-adresse registreret  

Det er nok også bare indbildning at jeg kan høre forskel, men lidt + lidt giver mere eller meget, så i længden kan det godt være et lille tweek gør en forskel, hvis det samlede resultat udgør EN enhed.

"off axis" tror jeg har den.

Jeg syntes det ville være spændende, hvis nogen måske også smed billeder ind af deres lytte plads og fortalte om de på den side også laver tweeks/tilpasninger.

"Tænk engang hvis, B&W lavede en lytte stol, den kunne godt komme til at se sjov ud og mon ikke den kunne sælges"

finn52
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 April 2004
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 30 September 2005 kl. 14:01 | IP-adresse registreret  

Mine diskanter sidder i 92cm.´s højde (Vifa XT25TG), og når jeg sidder i lytteposition (lav lædersofa) passer det perfekt, med diskanterne i ørehøjde. Højttalerne er tiltet ca. 5 grader bagover. Nu til det interessante: Der er klart bedre perspektiv, hvis jeg smider benene op på sofabordet, så ørehøjden er ca. 10cm. lavere (imellem bas og diskant )                                                                                                        

Mulig årsag: Når jeg sidder oprejst i lyttepositionen, er der ca 1,5m. bagud til stuevæg, i ørehøjde. Når jeg sidder i den (perspektivmæssigt) bedste position, er der ryglæn fra sofaen, i ørehøjde. I oprejst position får jeg reflekterede bidrag fra bagvæg, hvilket jeg ikke gør i den ideelle position.

Bagfra kommende reflektioner spiller også ind i det samlede lydbillede?

Jeg kan huske, for nok 15-20 år siden, at der var et amerikansk firma, der solgte "lytteører" af plastik, til at montere udenpå sit eget øre. Ifølge anmeldelser i amerikanske tidsskrifter var lyden bedre, med plast-ørerne monteret. Jeg tror ikke plast-ørerne nogensinde blev en "sællert".

Til top Vis finn52's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af finn52

shras
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 September 2005 kl. 14:03 | IP-adresse registreret  

zico skrev:
Det er nok også bare indbildning at jeg kan høre forskel, men lidt + lidt giver mere eller meget, så i længden kan det godt være et lille tweek gør en forskel, hvis det samlede resultat udgør EN enhed.

Jeg tror ikke det er indbildning...

Har tidligere hørt tilbagemeldinger fra folk som hævede højtaleren 1cm med hørbar effekt til følge.

troelskn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 April 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 30 September 2005 kl. 14:13 | IP-adresse registreret  

Hej.

Man kan IKKE automatisk konkludere at øret skal være i diskantens højde. Det afhænger af fasen mellem enhederne og delefilterets topologi.

For mine strauss gælder det at man skal sidde med ørene i højde med den øverste melletone. Nogle AV signature jeg havde skulle øret være i højde mellem diskant og mellemtone.

Husk også at ved at ændre tilt på højttaleren er det også udstrålingsmønstret og reflektionerne fra rummet i hører forskel på, specielt refleksioner fra gulv og loft.

Husk altid at flytte tilbage igen efter noget tid og kontroller at det så igen bliver dårligere.

En anden sjov øvelse er at tage en kontorstol med højde regulering og prøve nogle forskellige højder, det kan hjælpe til at finde en højde der skal købe lyttestol efter.

zico
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 September 2005 kl. 14:25 | IP-adresse registreret  

Lytte-øre, lidt ligesom da man var soldat og skulle lære "lytte øre mund" teknikken. Kan lige forstille mig en flok lytte glade hifi nørder med disse lytte øre på . For sjovt...

Refleksioner kender jeg til, min sofa står lige op af min bagvæg og mit hoved er ca. 30 cm fra væggen. Jeg har selv mit eget lille tweek, som kommer frem når der rigtig skal lyttes (og det virker), og den passer lige under sofaen, så man ikke skal se på den til daglig. Det er et stykke lydabsorberende materiale som minder meget om æggebakke-skum.

Kontorstol projektet har jeg selv været på, og det med at vende tilbage til det gamle efter noget, kan klart anbefales .

Som sagt tidligere har jeg ikke forstand på enhedernes data og jeg har heller ikke forstand på en højtalers opbygning, sådan rigtigt. Men jeg syntes klart det er spændende og jeg er klart interesseret i at få noget mere viden inde for det område.

Mik112
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Marts 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 30 September 2005 kl. 16:52 | IP-adresse registreret  

Hejsa,

Ovennævnte indlæg er interessante, fordi vigtigheden af højttalernes placering og vinkling i begge plan ofte glemmes af brugeren, og dette er nok en vigtig årsag til divergerende meninger om "hvordan en given ht. yder/lyder i øvre mellemtone og diskant.

Mit simple forslag er:

1) Start med at stille højttalerne der hvor de passe bedst ind i miljøet, og at en ok  lytteposition er mulig (midt mellem højttalerne og i passende afstand.

2)Find en favorit cd og tryk på play, og skru op for volumen 

3) Lyder det optimalt i sweet spot? Hvis nej, gælder det om at vinkle ht'erne ind mod sweet spot (lyttepositionen.) Blev det bedre? Hvis nej, vinkles højttalerne nu fremover eller bagover så diskanterne peger mod øre-højde. Hjalp det? JA, og hvis ikke..., må vi oprette en ny tråd , eller investere i andre højttalere osv.

Mvh/Mik112

Til top Vis Mik112's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mik112

Mik112
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Marts 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 30 September 2005 kl. 20:35 | IP-adresse registreret  

Lige et bud mere for folk med små stander højttalere (15-30 Liter)

Fjern jeres standere, ned på gulvet med højttalerne, vip fronten lidt bagover, og placer et underlag på ca. 2-4 cm. højde under ht'erne så diskanten passer i ørehøjde i lytte positionen. Resultatet er en renere diskant og mere analytisk/hurtig bas.

Der er noget at hente her, og det koster ikke en disse. Bare gå i gang, det er godt for fysikken og lyttebøfferne, og noget det gør; at i bliver meget glade for det i har, og således sparer billiarder på budgettet.

Mvh/Mik112

Til top Vis Mik112's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mik112

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes