Tilbage til HIFI4ALL.DK 13. juni 2026 | 19:18   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Musik og film
 HIFI4ALL Forum : Musik og film
Emne Emne: Hører du musik eller hører du HiFi? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Krog
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Marts 2005
Lokalitet: Fyn Øst
Status: Offline
Sendt: 04 Oktober 2005 kl. 20:28 | IP-adresse registreret  

Godaften!
Hører du musik eller hører du HiFi? Med musik mener jeg at lytte til teksterne og måske finde en dybere mening med nummeret og så videre.. Med at lytte til HiFi mener jeg at lytte efter lydkvaliteten, dynamikken, perspektiv osv.

Tidligere lyttede jeg i hvert fald til musikken (før jeg kom ind i HiFi verdenen). Nu er det forskelligt. Jeg elsker musik som f.eks. Mike Oldfield - Tubular Bells. Både pga. musikken men også pga. perspektivet osv. Så jeg vil sige at jeg er til begge dele. Det vil alle måske sige.. Men jeg kunne stille det op således:
Ville du høre en udgivelse hvor du ikke brød dig om musikken, men lydkvaliteten var lige til et 13tal, dynamikken var helt utrolig og perspektivet var ufatteligt bredt osv. - men du kunne ikke lide musikken ?

Og omvendt: Ville du høre en udgivelse med en af dine favoritkunstnere, hvis ordet perspektiv var en by i Rusland, lydkvaliteten var som 128kbit mp3 og dynamikken forsvandt fordi hele indspilning var et væld af forvrængning?

God Aften!
Til top Vis Krog's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Krog

CHTT
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Oktober 2003
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 04 Oktober 2005 kl. 20:34 | IP-adresse registreret  

Krog skrev:
Ville du høre en CD hvor du ikke brød dig om musikken, men lydkvaliteten var lige til et 13tal, dynamikken var helt utrolig og perspektivet var ufatteligt bredt osv. - men du kunne ikke lide musikken ?

God Aften!

God aften Krog!

Interessant filosoferen over midlet, eller målet, med hobbyen  For mit eget vedkommende er svaret på dit spørgsmål: Ja.

Men ikke ret længe og formodentlig kun for at demonstere anlægget (eller teste grej).

Det er helt klart målet for mig at høre musikken. Anlægget skal give liv til musikken og gøre den vedkommende. Men hvis man ikke kan lide musikken, then whats the point?

Dejen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 September 2004
Lokalitet: Århus
Sendt: 04 Oktober 2005 kl. 20:35 | IP-adresse registreret  

Krog skrev:
Godaften!
Men jeg kunne stille det op således:
Ville du høre en CD hvor du ikke brød dig om musikken, men lydkvaliteten var lige til et 13tal, dynamikken var helt utrolig og perspektivet var ufatteligt bredt osv. - men du kunne ikke lide musikken ?

God Aften!

Nej!

Så er det sagt - det handler ALTID om musikken for mig.

Et godt setup kan bringe én tættere på de fantastiske musikOPLEVELSER, og derfor drejer det sig selvfølgelig om at få erhvervet sig noget godt grej. Jeg er ikke i musik-nirvana endnu - men har nu fundet et lydmæssigt udgangspunkt (mine HT´ere) som jeg VED kan bringe mig derhen.

Det kræver fremtidige investeringer for at nå derhen hvor JEG gerne vil være - men jeg får da også store musikoplevelser som tingene står nu.

Derfor interesserer vi os vel alle sammen for hifi; var vi hvor vi ville være, ville det vel være omsonst at lytte på andet grej(?)

MVH

VdH the Revelation Hybrid
Von Schweikert VR2
Strøm: de RØDE hospitalskabler, Eichmann stikdåse
Til top Vis Dejen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dejen

ManicMiner
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 24 November 2003
Sendt: 04 Oktober 2005 kl. 20:37 | IP-adresse registreret  

Musik, metal er min foretrukne genre, og da giver det sig selv

Til top Vis ManicMiner's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ManicMiner

Silent Knight
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Februar 2005
Lokalitet: København
Sendt: 04 Oktober 2005 kl. 21:22 | IP-adresse registreret  

Musikken, helt klart!

Jeg kunne aldrig drømme om at købe et stykke musik udelukkende fordi den var godt optaget, produceret eller lign.
Men omvendt kan det ærgre mig helt vildt, hvis et godt stykke musik er udgivet i en ringe kvalitet.
Både musikken og teksterne betyder meget for mig og måske derfor hører jeg ikke så meget nymodens pop a la The Voice og MTV slagsen, hvor det efterhånden mere gælder om det visuelle (frække videoer) end selve musikken.

kim olsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 August 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 04 Oktober 2005 kl. 21:23 | IP-adresse registreret  

en musiknyder kan nyde musikken i bilen eller i sin mobiltelefon-radio/mp3 ørepropper, det kan en hifi nørd ikke.

desuden tør jeg godt gætte på hvem der har mest udbytte af en koncert

rattanhuset
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Juni 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 04 Oktober 2005 kl. 21:37 | IP-adresse registreret  

Det er meget forskelligt for mit vedkommende alt efter hvad jeg høre eller hvornår jeg høre det.

Jeg vil sige at jeg 80% af tiden lytter til MUSIK og 20% hifi hvis vi ser det over ugens dage. Men omvendt så lytter jeg ikke mere til musik end at det irriterere mig at høre musik på et anlæg vis "klang" eller mangel på samme som jeg ikke bryder mig om.

Michael

Til top Vis rattanhuset's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rattanhuset

zaka
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 September 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 04 Oktober 2005 kl. 21:41 | IP-adresse registreret  

kim olsen skrev:

en musiknyder kan nyde musikken i bilen eller i sin mobiltelefon-radio/mp3 ørepropper, det kan en hifi nørd ikke.

Hej Kim Olsen,

Hører du musik eller hører du HiFi?

Her kommer det an på hvor godt jeg kender musikgenren, hvis man kan sige det sådan.

Jeg har stadig ikke lyttet nok klassisk til at kunne abstrahere fra en dårlig lydkvalitet, men jeg er sikker på det nok skal komme på et tidspunkt (det er dog ikke et decideret mål for mig).

Populær musikken (jazz/pop/rock/reggae/soul/R&B/osv.) kan jeg sagtens lytte til selvom lydkvaliteten er lav. Robert Johnson's eller Hank Williams musik er et godt eksempel (det er overført fra 78'ere).

Hvis musikken ikke fænger, er det komplet ligegyldigt om lydkvaliteten er i top. Roger Waters - Amused To Death siger mig intet og så er det totalt ligegyldigt for mig at lyden er i særklasse god. Jeg kommer hurtigt til at kede mig .

"There are more love songs than anything else.
If songs could make you do something we'd all love one another."
- Frank Zappa
Til top Vis zaka's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af zaka Besøg zaka's Websted

kim olsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 August 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 04 Oktober 2005 kl. 21:52 | IP-adresse registreret  

hmm.. en ting er at dårlig lydkvalitet er et irritationsmoment, men det ændre ikke på min lyttefornøjelse. med klassisk er det lidt svært eftersom rumfornemmelsen og den "kamp" der er mellem instrumenterne er en integreret del af musikken.

men ok... indrømmet, jeg spiller ALDRIG jimi hendrix i bilen.

bjørn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 November 2004
Sendt: 04 Oktober 2005 kl. 22:55 | IP-adresse registreret  

zaka skrev:
kim olsen skrev:

Hej Kim Olsen,

Hører du musik eller hører du HiFi?

Her kommer det an på hvor godt jeg kender musikgenren, hvis man kan sige det sådan.

Jeg har stadig ikke lyttet nok klassisk til at kunne abstrahere fra en dårlig lydkvalitet, men jeg er sikker på det nok skal komme på et tidspunkt (det er dog ikke et decideret mål for mig).

Populær musikken (jazz/pop/rock/reggae/soul/R&B/osv.) kan jeg sagtens lytte til selvom lydkvaliteten er lav. Robert Johnson's eller Hank Williams musik er et godt eksempel (det er overført fra 78'ere).

Hvis musikken ikke fænger, er det komplet ligegyldigt om lydkvaliteten er i top. Roger Waters - Amused To Death siger mig intet og så er det totalt ligegyldigt for mig at lyden er i særklasse god. Jeg kommer hurtigt til at kede mig .

Besyndeligt, med alderen er min lunte blevet kortere og kortere når jeg bliver udsat for dårlig kvalitet, og det gælder både indhold og fremførelse

Til top Vis bjørn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bjørn

zaka
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Oktober 2005 kl. 00:04 | IP-adresse registreret  

bjørn skrev:
...

Besyndeligt, med alderen er min lunte blevet kortere og kortere når jeg bliver udsat for dårlig kvalitet, og det gælder både indhold og fremførelse

Jamen der er så meget som jeg ikke vil undvære:

(den er optaget med en casette-båndoptager stående på et cafe-bord - skod lyd)

osv. osv.

Alle er enten demoer eller elendige live-optagelser, men musikken holder og der findes ikke alternativer...

- Frank Zappa
Til top Vis zaka's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af zaka Besøg zaka's Websted

vilmann
Branchemedlem
Branchemedlem
Nerds

Bruger siden: 01 April 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 05 Oktober 2005 kl. 00:48 | IP-adresse registreret  

zaka skrev:
Roger Waters - Amused To Death siger mig intet og så er det totalt ligegyldigt for mig at lyden er i særklasse god. Jeg kommer hurtigt til at kede mig .

åhhh...   en åndsfælle

zaka skrev:

Jamen der er så meget som jeg ikke vil undvære

Lydkvalitet eller ej. Amen!

/vilmann

Til top Vis vilmann's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af vilmann

Kristjan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Ikke angivet
Sendt: 05 Oktober 2005 kl. 05:55 | IP-adresse registreret  

zaka skrev:

Helt enig, Amused to Death så kedelige...

Musikken skal være noget det trækker og jeg kan nemt nyde musikken selvom det er et mp3 format eller i bilen, kedelige hifi plader gider jeg ikke at høre men fint når det er bland med begge del.

vilmann
Branchemedlem
Branchemedlem
Nerds

Bruger siden: 01 April 2003
Sendt: 05 Oktober 2005 kl. 08:18 | IP-adresse registreret  

Kristjan skrev:

Helt enig, Amused to Death så kedelige...

Så er vi tre

Kristjan skrev:

Musikken skal være noget det trækker og jeg kan nemt nyde musikken selvom det er et mp3 format eller i bilen, kedelige hifi plader gider jeg ikke at høre men fint når det er bland med begge del.

Et af pragteksemplerne i kategorien Kedelige HIFI-Plader er Jazz at the Pawnshop.
Halvkedelig dinner-jazz fremført med god præcision. Ganske ufarligt - og logisk nok egentlig: Man skulle jo nødigt få maden i den gale hals.
Tilgengæld er der masser af rumfornemmelse og det er absolut en god optagelse. Det er lige før det er muligt at tælle hvor mange gæster der er til middag. Der bliver klirret med knive og gafler så det er en ren fryd, og middagsstemningen næsten vælter ud af højttalerne.

/vilmann
Til top Vis vilmann's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af vilmann

zaka
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Oktober 2005 kl. 09:12 | IP-adresse registreret  

Her er en mere af de kedelige:

På Sheffield Lab - direct-to-disc. Der er ellers prominente gæster med: Jim Keltner, Joanne Grauer, Victor Feltman.

Jeg kan lige forestille med teknikkeren/produceren: Nøj de var svedigt gutter, men desværre fangede jeg det ikke helt rigtigt - en ommer .

- Frank Zappa

Pascal
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Juni 2003
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 05 Oktober 2005 kl. 09:29 | IP-adresse registreret  

zaka skrev:

Ja tak. Jeg ejer skiven, men betragter den udelukkende som en test CD på linie med frekvens sweeps og lignende.
Til top Vis Pascal's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Pascal

TapeConnection
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter brugers ønske!

Bruger siden: 30 November 2003
Sendt: 05 Oktober 2005 kl. 09:35 | IP-adresse registreret  

Personligt går jeg i bund og grund efter en oplevelse, og den kan også komme fra lydkvaliteten alene. Men for mig går dén oplevelse hurtigt død, så en plade der kun kan byde på lydkvalitet holder ikke ret længe (og jeg ejer heller ikke ret mange af den slags). Den musikalske oplevelse er vigtigere for mig - uden at jeg dog lægger så meget i teksten og hvad kunstneren _egentlig_ vil sige, på et højere intelligent plan, som mange andre. MEN - den musikalske oplevelse kan jo netop også stamme fra det tekniske, Mike Oldfield er jo et eksempel. Man fanger imho slet ikke stemningen i musikken hvis det ikke præsenteres ordentligt, netop fordi han leger med dynamikken (uden at indspilningerne dog er super-dynamiske).

Amused To Death er et andet eksempel, kedelig - måske ja, det er ikke så musikalsk. Men jeg oplever i højere grad ATD som jeg oplever en film, der fortælles en historie i højere grad end spilles musik. Med Pink Floyd blev historien i lidt højere grad kombineret med det musikalske, mens ATD i mindre grad kan defineres som musik - og _kræver_ at blive gengivet på et højt teknisk niveau, for at man kan sætte sig ind i den verden det kræver at fange oplevelsen. Pladen er teknisk meget spændende for den hifi-interesserede, men den musikalske side af sagen vil til hver en tid være en smagssag.

Hvor billigt skal et dårligt tv være for at være et godt køb?
Til top Vis TapeConnection's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af TapeConnection Besøg TapeConnection's Websted

Bager
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 August 2005
Lokalitet: Fyn
Sendt: 05 Oktober 2005 kl. 09:56 | IP-adresse registreret  

Jeg synes det er misvisende at sige at I hører "musikken" når I reelt snakker om at lytte til teksten for at finde en dybere mening. Det er bare et spørgsmål om formulering. Nok med flueknepperiet.

Jeg er faktisk begyndt at favorisere musik for dens rent musikalske del (altså det I kalder at lytte til hifi) efter jeg har fået mit hifi-anlæg.

VH Bager
Til top Vis Bager's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bager

MichaelWB
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2005
Sendt: 05 Oktober 2005 kl. 10:43 | IP-adresse registreret  

Jeg vil også sige begge dele, dog med udgangspunkt i musikken eller som Otto var inde på, i oplevelsen!

Jeg gider ikke lytte til noget bare fordi lydkvaliteten er god, men omvendt er jeg da også så miløskadet at jeg godt kan blive irriteret over at høre en dårlig gengivelse af god musik.
Men det kommer meget an på sammenhængen, i bilen feks er det bare baggrundsstøj og det er som regel radioen der står får den opgave.

Der er nok blevet lidt mere fokus på oplevelsen på det sidste, hvilket har resulteret i at der er kommet lidt flere musik dvd'er i samlingen. Kvaliteten af lyd og billede er stadig vigtig, men selve "showet" har også en meget stor betydning, hvilket er en af grundende til at jeg blev så imponeret over Phil Collins First Farewell Tour dvd, den har det hele.

Se hvad der gemmer sig i Pejsestuen
Til top Vis MichaelWB's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MichaelWB

hrmand
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske

Bruger siden: 18 Oktober 2004
Sendt: 05 Oktober 2005 kl. 11:57 | IP-adresse registreret  

Det må være musikken - indenfor ens interesseområde - der tæller.

Jeg kan med sikkerhed sige, at jeg ikke har været der, hvor jeg købte en cd-skive udelukkende fordi nogen fortalte, at det var en fantastisk optagelse af f.eks. en jazz koncert eller en eletronisk med blip-blop i alle afskygninger - og det har at gøre med at jeg har valgt de nævnte stilarter fra - de interesserer mig ikke. Selvom tilhængere i hobetal udtrykker stor begejstring for kvaliteten, kan jeg ikke lokkes dér.

Men indenfor genren rock i bred forstand, har jeg fra tid til anden ladet mig lokke til at anskaffe skiver, netop med argumentet, at det var en god optagelse og en "stjerneanmeldelse" kan også få mig op af stolen og gribe dankortet. Underforstået, at jeg på forhånd kender kunstneren, eksempler er Bob Dylan, Neil Young, Robert Plant.

Når det er sagt, er jeg i øjeblikket i en periode, hvor jeg søger ny inspiration. Jeg har i mange år sværget til elektrisk blues (også med nærstudier af teksterne), men efter opgradering af anlægget lidt før sidste jul, har jeg fået lyst til at afprøve setuppet i andre sammenhænge, dog stadig "rock".

Ved siden af bluesen har jeg altid haft et blødt punkt for musikstykker med lange løb, konceptagtigt musik a´la Pink Floyd, Mike Oldfield og kunstnere, der har brugt den klassiske musik som forbillede mht. komposition, altså progressiv rock eller art-rock. Her må jeg indrømme, at jeg begyndte at købe af bagkataloget fra Porcupine Tree, udelukkende på baggrund af en tråd her i forum´et og uden at kende musikken overhovedet. Lokkemaden var henvisning til stil a´la Pink Floyd, tidlig Genesis + et par andre, suppleret med alskens superlativer - herunder den væsentligste for nærværende tråd: Det er bare så fantastisk godt optaget/gengivet.

Det - sammen med begejstringen i øvrigt - fik mig til lommerne ud fra formålet at høre en kvalitetsoptagelse på det ændrede setup. At jeg bagefter har tilsluttet mig den begejstrede skare af PT fans, er en anden historie ...

DVP-NS9100ES cd/dvd/sacd

KEF
4 x Q7 + Q9c
Til top Vis hrmand's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hrmand

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum