Tilbage til HIFI4ALL.DK 24. juni 2026 | 00:01   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Første Pladespiller (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
tagbrand
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2004
Status: Offline
Sendt: 05 Oktober 2005 kl. 11:51 | IP-adresse registreret  

Hej.

Jeg vil for første gang bevæge mig ind i vinyl-jungelen. Jeg vil fortsat primært lytte på CD'er og budgettet er derefter... ca 1500,- maks. Jeg har kigget lidt rundt på brugtmarkeder og overvejer:

Rega Planar 3 til 1200,-

Thorens TD 318  m Ortofon OMB 30 Pickup til 1100,-

Egentlig troede jeg at det var Rega man skulle gå efter, men så opdagede jeg at det vist ikke er helt så entydigt... Hvis den ovenstående Thorens er lige så fin kunne jeg godt finde på at nappe den, den er i Århus hvor jeg bor, så det gør jo det hele lidt nemmere... Men den har vist sine egne RCA-ledninger så man ikke kan bruge egne signalkabler (er det noget man kan komme omkring?) Er OMB 30 forresten en fornuftig pickup?

Har også kigget lidt lidt på den Ariston RD 40, der er til salg her på siden, fordi den ser funky ud  Er sådan én god?

Jeg bliver glad for alle kommentarer, også meget gerne andre mærker/modeller man skal lede efter (eller som er til salg nu). I må gerne sammenligne med Rega P3 som jeg kender lidt til fordi et par af mine venner har den.

Mvh, Martin Poulsen

Til top Vis tagbrand's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tagbrand

soxen
Branchemedlem
Branchemedlem

Bruger siden: 21 Oktober 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 05 Oktober 2005 kl. 12:19 | IP-adresse registreret  

Jeg tror valget mellem Rega og Thorens må blive en smagssag, der er delte meninger om hvilken der er bedst. De er efter min mening begge rigtigt gode pladespillere og har høstet et utal af anmelder roser.

Pickuppen er en fin pickup til det brug du beskriver, du skal være opmærksom på om den er slidt.

En RD40 er også en fantastisk pladespiller når man tænker på at konstruktionen er mindst 25 år gammel. Det var iøvrigt Ariston der lagde grunden til Linn Sondekk -  Linn skolen. dvs. at motoren er monteret på et fast chassis og tallerken og arm monteret på et flydende ophængt chassis. Dette fjerner effektivt alle vibrationer og andet "støj" overført via ophænget.

Alle tre vil spille godt sammen med OM30 pick uppen.

Du kan sagtens selv afmontere de faste kabler og montere andre, blot du kan lodde til husbehov.

Wymax
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 08 April 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 05 Oktober 2005 kl. 12:22 | IP-adresse registreret  

Jeg ville måske vælge Ariston, den ser spændende ud, men jeg kender den ikke. Jeg mener dog at have hørt at den er ganske udmærket.

Af Rega og Thorens ville jeg foretrække Rega. Dengang jeg havde sådan en var jeg ganske tilfreds med den, og den er nem at vedligeholde. På Thorens er der fjederophæng, og det skal vist justeres en gang imellem. Jeg vil også tro at Rega'ens RB300 er en bedre arm end den der sidder på Thorens, og den kan godt følge med en eventuel senere opgradering af værket.

Og husk så lige at du heller ikke kan skifte signalkabel på Rega'en, det er også fastmonteret.

Med en Rega Planar 3 og f.eks. en Tekni-Fi K1 pickup er du godt kørende, men husk at også RIAA'en har stor indflydelse på lyden.

Til top Vis Wymax's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Wymax

Præsten
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 Februar 2004
Sendt: 05 Oktober 2005 kl. 12:37 | IP-adresse registreret  

Jeg har en Ariston RD-40, som jeg også købte som min første pladespiller. Da jeg ikke havde den store viden omkring pladespillere, blev den primært valgt fordi den er rigtig flot. Jeg har dog betalt en del mere end den der er til salg nu, øv osså.

Nåmmen jeg er i hvert fald meget glad for den, og har købt en del brugt vinyl siden da. Det er rigtig hyggeligt at spille vinyl, og så lyder det skidegodt.

Hvad angår kabler, så er de også fastmonterede. Det har dog ikke forhindret mig i at have prøvet i alt 3 forskellige kabler på den indtil videre, det er nemt at komme til at skifte den, man skal bare kunne svinge en loddekolbe lidt.

Min er i øvrigt i hvid, se evt linket i min signatur.

/Præsten

Undervands-Rugby
Præstens OB1
Til top Vis Præsten's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Præsten

wuffer
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 November 2003
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 05 Oktober 2005 kl. 12:55 | IP-adresse registreret  

OMB 30 lyder som om det er en meget brugt PU..

har selv en thorens med den PU og syns den lyder fin nok  

Til top Vis wuffer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af wuffer

tagbrand
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Oktober 2005 kl. 16:45 | IP-adresse registreret  

Hehe, det lyder som om jeg ikke kan gå helt galt i byen med nogen af de tre pladespillere 

Jeg tror jeg vil kontakte de forskellige og høre nærmere... I må endelig byde ind hvis i mener jeg har overset den fedeste af dem alle... Jeg har forresten læst at RIAA'en i min Cyrus 2 forstærker skulle være ret god, så jeg glæder mig til at prøve den af.

pladejesper
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 April 2004
Sendt: 05 Oktober 2005 kl. 18:58 | IP-adresse registreret  

Hey Tagbrand du skriver selv at du vil "afprøve" vinyl-jungelen, så med fare for at få nogen på snuden ville jeg nok afprøve regaen. jeg har selv prøvet lidt af hver men som nybegynder ville jeg nok satse på det sikre.Rega laver IKKe de bedste spillere men de laver sq de nemmeste, hjem og juster og så spiller de!
Hvis du så får blod på tanden(det er der flere og flere der gør!)så kan du jo gå lidt videre, har selv prøvet en del dyrere uden det store held, start fra en ende og dan din egen mening om det er det er det du vil, kan anbefale regas egne pickupper så længe det er til feks.en p3 ellers kan de ikke bruges til så mange andre plove men de er designet til REGA and only REGA der kommer de til sin ret!!

Mvh
Jesper
Til top Vis pladejesper's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af pladejesper

tagbrand
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Oktober 2005 kl. 19:46 | IP-adresse registreret  

Nu har jeg snakket med Rega-manden og den var desværre solgt... Så snakkede jeg med ham der sælger den Thorens og det lød rigtig fint det hele. Den mangler godt nok den ene af de medfølgende anti-skating-vægte (hvad er det helt præcist?), men så fik jeg et afslag i prisen. Jeg kan ikke lige overskue at rejse til kbh for at kigge på Ariston'en for bagefter at skulle ud og lede efter en pickup til den. Så om en times tid kommer han forbi med Thorens'en og så prøver vi den på mit anlæg og hvis den lyder godt, så køber jeg den

Tak for hjælp og kommentarer!

Mvh, Martin

pladejesper
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Oktober 2005 kl. 20:06 | IP-adresse registreret  

Held og lykke og må den bringe dig god lyd i mange år.
mvh.

Wymax
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 08 April 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 05 Oktober 2005 kl. 21:45 | IP-adresse registreret  

tagbrand skrev:
Nu har jeg snakket med Rega-manden og den var desværre solgt...

Sådan kan det gå, det sker jævnligt at andre er hurtigere

tagbrand skrev:
Den mangler godt nok den ene af de medfølgende anti-skating-vægte (hvad er det helt præcist?), men så fik jeg et afslag i prisen.

Anti-skating er det der skal modvirke naturloven ifm. tonearme, dvs. at rotationen vil forsøge at trække armen indefter. Det kan have betydning for hvilken side af rillen pickup'en trykker mest på, og kan forrykke lydbilledet til den ene side. Jeg må indrømme at jeg ikke kender Thorens'en og om det vil have nogen betydning, men hvis det lyder fint er der sikkert ingen problemer, og et ekstra prisafslag er heller ikke af vejen

tagbrand skrev:
Jeg kan ikke lige overskue at rejse til kbh for at kigge på Ariston'en for bagefter at skulle ud og lede efter en pickup til den. Så om en times tid kommer han forbi med Thorens'en og så prøver vi den på mit anlæg og hvis den lyder godt, så køber jeg den

Man skal holde sig til det man føler sig sikker ved. Lad høre hvad resultatet blev.

Til top Vis Wymax's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Wymax

pladejesper
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Oktober 2005 kl. 21:57 | IP-adresse registreret  

Kim petersen:meget vise ord.

Mvh
Jesper

soxen
Branchemedlem
Branchemedlem

Bruger siden: 21 Oktober 2004
Sendt: 05 Oktober 2005 kl. 22:05 | IP-adresse registreret  

Hvis du vælger Ariston, har jeg komplet indstruktion til opsætningen, der er lidt krævende. Samtidig har jeg en rigtigt god anmeldelse af RD40 fra HiFi & Elektronik model gammel   En masse læsning om opsætning af arm og pickup.

Husk tjek om remmen er slap

pladejesper
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Oktober 2005 kl. 22:07 | IP-adresse registreret  

Ps. Det er det jeg godt kan lide ved rega, enten virker de ellers ikke, som jeg skrev tidligere en Hammer god begynderplov som kan opgraderes hvis man bliver hooked på vinylmediet, så kan man inverstere videre har selv haft bla.Lp 12 den når ikke i standartudgave med sme3009 arm til sokkeholderne hvis man sammanligner med rega p25 men tilgængæld kan linn´en opgraderes men til en helt anden pris som JEG ikke synes er det værd.

Mvh.
Jesper

pladejesper
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Oktober 2005 kl. 22:21 | IP-adresse registreret  

Endnu en PPs.Jeg er IKKE ude på at svine andre spillere til, men det drejer sig om en som vil starte med god vinyllyd, derfor anbefaler jeg Rega som er nemme at få en god lyd af billigt og nemt ABSOLUT ikke det bedste MEN har man et MIDTFIGHANLÆG er de svære at komme uden om!
Går man højere op er der stadig et par Regaer som kan være med, men så er vi der oppe hvor det bliver svært at vælge, det var ligesom min pointe til starten af denne tråd, REGa=kedelige at kigge på men nemme, Andre i samme pris=spænnende udseende men svære at justere 100% ind
et eller andet sted må i sq gi mig en smule ret i mine meninger!

Mvh.
Jesper

tagbrand
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 Oktober 2005 kl. 00:27 | IP-adresse registreret  

Hej alle!

Jeg har haft en rigtig hyggelig aften med sælgeren og en ven, der har lidt mere erfaring med hifi og pladespillere end mig. Sælger kom med Thorens pladespilleren i en Amiga 500 kasse og straks gik snakken Arj, han var rigtig flink. Pladespilleren blev sat til og en plade kom på. Han havde en ny plade med - Radiohead Kid A - og det lød FANTASTISK fra starten. Havde også sørget for at varme forstærkeren godt op. Min kamerat var også fuldstændig imponeret, og han er ellers en Rega-mand Ellers har vi brugt aftenen på at lytte til forskellige plader han havde med og kendte godt - både elektronisk musik, tørt gammel 70'er funk og lidt forskelligt og vi har bare siddet og været virkelig imponeret!

Vi prøvede også at høre samme musik på CD (på Sony 707 ES) og LP (Herbie Hancock - Headhunters) og trommerne er bare fuldstændig optimalt tørre på LP'en (men det er også en remastered version på CD). Man kan ikke rigtig sige hvad der lyder bedst men der er overraskende meget forskel - men det ved i jo alle sammen

Jeg ved ikke om det er pladespilleren alene, eller en kombination af den og forstærkerens riaa, der giver den gode lyd men i hvert fald er jeg ovenud tilfreds! Og tror ikke jeg skal rode med signalkabeler og den slags lige her med det samme. Jeg glæder mig til at sammenligne med en Rega og måske forskellige pickupper på mit anlæg, jeg har fået rigtig blod på tanden nu

Den anti-skating-vægt der manglede var et ekstra lod på en snor der hænger ved armens "rod"... jeg kan bruge alt mulig andet eller finde en som den så det absolut en minimal mangel. Der er tilsyneladende en del justeringsmuligheder for denne antiskating tråd og jeg må lige prøve at læse mere om det i den manual der fulgte med ... men uden at have pillet ved noget som helst - og uden præferencer til andre pladespillere - lyder den virkelig godt på mit anlæg synes jeg. Så nu skal jeg ud og bruge en formue på vinyl, Juhu

Tak for hjælpen til jer alle sammen! Mvh, Martin

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes