Tilbage til HIFI4ALL.DK 7. juni 2026 | 19:54   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
HTPC
 HIFI4ALL Forum : HTPC
Emne Emne: Det store setup (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Hillig
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Juli 2005
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Sendt: 06 Oktober 2005 kl. 11:16 | IP-adresse registreret  

Jeg skal til at sætte en pc/htpc op, og vil da lige høre alle jer kloge hoveder til råds først.

Problemet/udfordringen ligger i, at jeg gerne vil kunne bruge pc'en både til normal arbejdsplads med en 17"/19" skærm samt at kunne lave en htpc med surround og en 32 LG fladskærm.

Jeg har nogle ideer til hvad jeg skal ha' fat i, men det kunne jo være at det er helt ved siden af i forhold til htpc'en.

Da jeg kun har en reciever som udgangspunkt ( resten blev stjålet   )  -  så det må siges at opgaven er rimelig åben.
Recieveren er en Yamaha RXV-750 ( hvorfor de ikke tog den med ved jeg ikke - de kunne vel ikke bære den )
Derudover regner jeg med at købe en LG 32" lcd til stuen.
Pc'en skal stå i kontoret - hvor der så bliver hul gennem vægen til skærm/reciever lige på den anden side af vægen.

Her er mine ideer/tanker til pc'en:
Her kommer lidt teknisk for dem der er til sådan noget:
- CPU: AMD Athlon 64 3700+
- Bundkort: Asus A8N-SLI Premium
- 1-2 GB RAM
- 250 - 500 GB hitachi i raid 0 eller 1
- Grafikkort ved jeg ikke - så nogle bud ville være dejligt.
Det er ikke en ultimativ gamer-pc, men den skal være lidt mere end rimelig til 3d-grafik
Og kan det fåes med 2xdvi vil det da være lige i skabet.
Og hvis det skal være helt vildt - kan det med tiden blive brug for 3xdvi (!) så arbejds-fladskærm, fjernsynsfladskærm og en forhåbentlig kommende projektor ( z3 eller z4 ) kan sættes på samtidig. Kan det overhovedet lade sig gøre at klone signalet til 3 udgange ?
- TV-tuner: Regner med at sætte en hauppage winTV-PVR-150 i ( da jeg p.t. kun kan tage dr1 og tv2 er det vidst frås med flere tunere )
- Lydkort er der på bundkortet og der er digital udgang, men er det godt nok til dvd-film sammen med Yamaha'en? DD og DTS er vel decodet via software ?
 -Ang. mus og tastatur regner jeg med at købe et Windows MCE tastatur til stuen og så bare et normalt sæt med ledninger til kontoret. Kan det virke samtidig?

Regner med at starte ud med en normal XP - eller vil det være bedre at installere en Microsoft media center med det samme ?

Gode bud/ideer er mere end velkomne.
Jeg går som udgangspunkt efter god kvalitet - men ikke til enhver pris.

/Hillig

Til top Vis Hillig's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hillig

Binnerup
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Juli 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 06 Oktober 2005 kl. 11:27 | IP-adresse registreret  

Hillig: Min holdning, som jeg også har nævnt herinde før er at en kombineret arbejds og HTPC er en meget dårlig idé.

En HTPC skal være stabil og velfungerende altid, og altid til at stole på.

De ting som en HTPC lever af (video, audio osv.) er ret sårbare overfor ændringer i drivere, andet software som ændrer nogle ting osv - derfor bliver man meget hurtigt træt af en sådan løsning, da der vil blive installeret og brugt en masse andre ting end de basale HTPC ting.

Mvh

Brian Binnerup

My Movies - Media Center Film Applikation
Til top Vis Binnerup's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Binnerup

Hillig
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 Oktober 2005 kl. 11:33 | IP-adresse registreret  

Ja - det lyder nok fornuftig nok - og det er da nok også lidt farligt at blande de 2 ting sammen. Men på den anden side så har jeg samlet alle mine ting på én maskine - og det synes jeg faktisk godt om ( også selvom at det måske kan blive farligt ).

Rent økonomisk vil jeg også gerne kunne udnytte en så dyr pc hele tiden- i stedet for at sætte penge i 2.

Men selvfølgelig vil jeg give dig ret - også selvom at jeg ikke efterlever det .

/Hillig

Binnerup
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 Oktober 2005 kl. 11:52 | IP-adresse registreret  

Hillig: Det er fair nok når folk tager chancen - men må så acceptere at når PC'en generelt aldrig fungerer helt som den skal, så det er det ikke HTPC'ens skyld, men den bruger der har valgt at den skulle bruges mere end til bare det....

Jeg har hørt mange kommentarer om at en HTPC er besværlig og altid skal konfigureres en helt masse, og aldrig virker helt, og at det er meget nemmere med en DVD optager.

Sjovt nok er det typisk fra folk der mener de kan bruge deres HTPC som almindelig PC ved siden af, eller folk der bare generelt ikke har et clue ;-)

Mvh

Brian

Hillig
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 Oktober 2005 kl. 12:13 | IP-adresse registreret  

Tror nok at pc'en primært skal bruges som normal pc + at den skal kunne afspille dvd-film i hdtv-kvali. At den skal kunne optage fjernsyn er nok ikke det primære.  Har ikke haft video de sidste par år - så mon ikke jeg overlever

Men spille lidt lyd ind i mellem skal den også - men det er jo ikke så krævende....

Så alt i alt - er det nok ikke så alt-afgørende at den kan køre 100% fejlfri.
Har heller ikke noget WAF-problem at skulle tænke på  ( allerhøjst et VUF-problem )

/Hillig

Bluesky
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 06 Oktober 2005 kl. 13:18 | IP-adresse registreret  

Jeg har en PC jeg bruger til begge dele, det kan jeg godt holde i luften uden alt for meget besvær. Jeg er nu også IT udvikler så det hjælper nok lidt. Til gændgæld har jeg rigtig mange programmer installeret både til arbejde og til HTPC og gruer for at installere ny Windows da det er et kæmpe arbejde og få alt det op at køre igen.

Det jeg synes driller er at finde en frontend der virker ordenligt. Først ved frontends er jeg stødt ind i problemmer med at de ikke vil fungere på grund af andre instalerede codecs etc. Jeg har ikke haft problemmer med enkellt stående afspillere der indbyrdes ikke virker.

Flitig brug af genskabelses punkter ved test af nyt software er nok en god ide. Ikke alle mindre software programmer er lige godt skruet sammen. Det gælder jo både HTPC software og andet friware og ligende software du installere.

Dit andet problem er dine skærme, for at kunne klone skal de have samme opløsning. Som jeg har forstået det kommer der nogle med 3 DVI udgange næste år, jeg kender ikke til nogen der kan fås nu.

Du kan sagtens bruge dit onboard digital lydud til din receiver.

Jeg ser nu heller ikke noget problem i at du kan optage med et PVR-150.

Du kan godt have en mus/tastatur i mus/tastatur stik plus et sæt i USB.

Jeg har som nævnt ikke fundet en god frontend (mangler stadig at teste et par stykker) så jeg ville installere MCE. Jeg mener dog ikke det vil køre på en sekunder skærm, men er ikke sikker. Det er der nok en med MCE der kan kommentere på?
Til top Vis Bluesky's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bluesky

Madhouse
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 Juli 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 09 Oktober 2005 kl. 08:23 | IP-adresse registreret  

Binnerup skrev:

Hillig: Min holdning, som jeg også har nævnt herinde før er at en kombineret arbejds og HTPC er en meget dårlig idé.

En HTPC skal være stabil og velfungerende altid, og altid til at stole på.

De ting som en HTPC lever af (video, audio osv.) er ret sårbare overfor ændringer i drivere, andet software som ændrer nogle ting osv - derfor bliver man meget hurtigt træt af en sådan løsning, da der vil blive installeret og brugt en masse andre ting end de basale HTPC ting.

Mvh

Brian Binnerup

Nu hedder det jo HTPC, dvs. det stadig er en computer, ikke kun en ren multimedie-afspiller. Ideen med hele HTPC konceptet er vel at slå PC'en sammen med DVD afspilleren.

Med hensyn til drivere og således, er det så ikke muligt af installere både XP og MCE, og så vælge operativsystem når den starter op? Hvis det kunne lade sig gøre ville problemet jo være løst.

Clifton
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 April 2004
Lokalitet: København
Sendt: 09 Oktober 2005 kl. 09:35 | IP-adresse registreret  

Det kan du om ikke andet gøre hvis du vælger at køre linux på din htpc. Med to diske og xp og linux på hhv. den ene og den anden vil der være vandtætte skotter mellem dem - medmindre du er superadministrator++ 

Binnerup
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 Oktober 2005 kl. 10:05 | IP-adresse registreret  

Madhouse: Det har du misforstået - ideén med HTPC er at benytte en PC til home theater, ikke at én maskine skal fungere til begge dele.

Hvis du kigger på avsforum og lign. sites, så vil du finde ud af at det er ganske få der benytter deres HTPC til andet, fordi det netop giver større risiko for problemer...

Mvh

Brian

jisimu
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Oktober 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 01 November 2005 kl. 19:50 | IP-adresse registreret  

En løsning på problemet med at bruge PC'en til to ting kunne være, at købe en harddisk skuffe og to harddiske og så fysisk skifte disk alt efter, hvad man ville lave. Et eksempel kunne være nedenstående

http://www.proconsult.dk/katalog/m_sto/s_sto-flyt/kab-skuf/k ab-saa-122.html

Til top Vis jisimu's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jisimu

Hillig
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 November 2005 kl. 09:14 | IP-adresse registreret  

jisimu skrev:

En løsning på problemet med at bruge PC'en til to ting kunne være, at købe en harddisk skuffe og to harddiske og så fysisk skifte disk alt efter, hvad man ville lave. Et eksempel kunne være nedenstående

http://www.proconsult.dk/katalog/m_sto/s_sto-flyt/kab-skuf/k ab-saa-122.html

Ja, det var en mulighed. Men jeg tror ikke at det er den vej jeg vil gå.
Vil helst ha én pc-installation med det hele på.
Tror også i store træk at jeg bare vil bruge en alm. windows som medie-center  - eller evt. bare et lille front-end program til at starte film/lidt musik.
Har faktisk kigget lidt på Nero 7 - men ved ikke hvad den kan som medie-center. Det må jeg vidst hellere lave en tråd om(!)

Når jeg sidder og arbejer på pc'en vil det jo også være rart at kunne lade puteren arbejde på film-backup eller lign.

/Hillig

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes