Tilbage til HIFI4ALL.DK 14. juni 2026 | 13:27   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: spikes? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Peter V
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Juli 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 09 Oktober 2003 kl. 10:14 | IP-adresse registreret  

Ja, så kommer men hjem med sine nye gulvhøjtalere, sætter dem hastigt til og så på med en god CD... Det går rigtigt godt - vellyden strømmer ud - indtil bassen falder ind og hele stuen runger med. Lidt skuffet sidder man så og tænker på, om det kan skyldes trægulvet på strøer og om det kan hjælpe at montere de der spikes der fuldte med......

Nu tænker i nok "sikken en idiot" men jeg troede faktisk at det var salgsgas fra tilbehørshelvedet, og at spikes var endnu en måde at tjene penge på for de store firmaer. MEN de virker sgu!

Gulvet runger dog stadig lidt med ved rigtig dybe frekvenser. Har i nogle gode ideer til hvad jeg yderligere kan gøre? (jeg lægger ikke gulvet om...). Rummet er ca. 20 m2 med betonvægge og som tidligere nævnt, et gammelt trægulv på strøer.  Jeg har ikke tæpper.

?  

Til top Vis Peter V's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Peter V Besøg Peter V's Websted

S.B.P.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 April 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 09 Oktober 2003 kl. 10:27 | IP-adresse registreret  

Til trods for at du skriver du ikke har tæpper, vil jeg kraftigt anbefale dig at lægge et af slagsen ud foran højttalerne - dette vil dæmpe en hel del.

Nu ved jeg ikke om du har stillet dine spikes direkte oven på trægulvet? Hvis ja, kan du prøve at lægge noget imellem for at fjerne de sidste refleksioner...

Eksperimenter lidt med højttaleropstillingen - ved nogle placeringer er der en uheldig tendens til at forstærke den omtalte rungen..

Med venlig hilsen

Søren

Til top Vis S.B.P.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af S.B.P.

Peter V
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 Oktober 2003 kl. 10:43 | IP-adresse registreret  

Jeg har stillet dem på nogle små glasfliser jeg havde liggende, men måske skal jeg prøve med noget større og tungere.

Til top Vis Peter V's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Peter V Besøg Peter V's Websted

malthe
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 August 2003
Sendt: 09 Oktober 2003 kl. 11:00 | IP-adresse registreret  

hvis du stiller dem klos op af bagvæggen vil de dybe frekvenser yderligere forstærkes, prøv at rykke dem en halv meter ud og drej dem, så fronten på højtaleren peger på din lytteposition.

mvh. malthe

Til top Vis malthe's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af malthe

Peter V
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 Oktober 2003 kl. 11:24 | IP-adresse registreret  

På grund af rummets udformning står de 1,5 meter fra bagvæggen og basrefleksudgangen på højtalerene (PMC FB1) er på forsiden...... Men jeg kan gode rykke dem længere tilbage. Vinkling har jeg prøvet dog uden det ønskede resultat.

MBEN
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 August 2003
Lokalitet: København
Sendt: 09 Oktober 2003 kl. 13:05 | IP-adresse registreret  

Undskyld mig, men jeg troede at spikes netop skulle "trykkes" ned i gulvet for derved at give højttalerne et solidt "fodfæste"???

Hvis man sætter dem på andet (fliser f.eks.), så får man kun højttalernes egen vægt til at stabilisere dem, eller hur?

For ikke at ødelægge mit nye trægulv har jeg netop ikke brugt spikes, men måske er jeg helt galt på den

Til top Vis MBEN's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MBEN

Niels Nielsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 August 2003
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 09 Oktober 2003 kl. 13:14 | IP-adresse registreret  

Hej Peter.

Tillykke med nye højttalere !   Jeg har set lidt mere på den netside, nu forstår jeg bedre jeg ikke kunne lide dem, de jeg så på var jo de professionelle modeller !  Dem du har ser jo kanon ud !   Jeg kan forestille mig de lyder godt, og så er de jo nemme at placere !    Hvad har du givet for dem ?   De står til ca. 3000 dollars på en amerikansk side.

Ellers, ja, gulvet, har du løst problemet ?  Det med pludselig at få ordentlig bas kan afstedkomme en del problemer man ikke havde regnet med, rummet kan fuldstændig jævne ud bassen nogen steder i rummet, gerne lige dér hvor man skal sidde !  Omhyggelig lytning til én plade man bruger som reference, gradvis flytte højttalerne lidt, lytte igen, osv, dette kan tage meget lang tid og være frustrerende. Et gulv der virker som en slavebas gør det jo ikke bedre !  Du må nok stive det af nedenfra på strategiske steder hvis dette er muligt. At lægge nyt gulv hjælper ikke medmindre du laver nyt fundament til gulvet.  Du må eksperimentere lidt og se om du kan snyde gulvet til at tro der ikke er nogen bas !  Dette kan du måske på forskellige måder, en du kan prøve er at lave nogle silikone halvkugler i en isblokform, disse må du lade hærde en uges tid, lægger de på gulvet med den flade side opad, 4 stk.  Oppe på disse lægger du en flise, marmor, skifer eller træ. Nu sætter du dine højttalere med spikes på dette. Jeg ved ikke hvad dine højttalere vejer, men husk at disse silikoneblokke må afpasses både til at klare vægten og samtidig ikke være så høje at hele konstruktionen står og vipper.  Jeg garanterer ikke at dette virker, det er bare en tanke, bassen må forhindres i at nå gulvet så du må lege lidt.   Dit gulv må være meget specielt siden du har så store problemer !!  Er du sikker på det er gulvet ?  Jeg siger dette fordi når jeg spiller højt havde jeg en mærkelig lyd og jeg var sikker på det var højre bassenhed der var ved at stå af, så opdagede jeg at det var kattedøren der vibrerede ved bestemte frekvenser !  

Held og lykke ....

Niels. 

Til top Vis Niels Nielsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Niels Nielsen

Peter V
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 Oktober 2003 kl. 14:09 | IP-adresse registreret  

Jeg fandt ud af importøren havde et par demo stående i sort finér som han skulle have 13.500,- for, så jeg slog til! De importere normalt udstyr til lydstudier og lign. så de er ikke særlig brugte (hæ-hæ).

Problemet med mit gulv er at det er lagt uden trindæmpende materiale i hulrummet mellem betondæk og gulvbrædder (det gik hurtigt i 60érne). Da højtalerne står i min stue kan jeg ikke udlægge tæpper - jeg har desuden prøvet for sjov med nogle stumper, men det hjalp ikke. 

Gulvet må jeg ikke pille ved (andelslejlighed).

Jeg tror jeg vil starte med at finde ud af om højtalerene kan placeres mere optimalt i rummet og derefter save en sort MDF til så den passer bunden af højtalerene, og så afprøver dit siliconenummer. 

Men hvis der er andre forslag, lytter jeg gerne.....

Capslock
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 September 2003
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 09 Oktober 2003 kl. 17:05 | IP-adresse registreret  

Det som Niels skriver med flisen og silicone fødder det virkede hos mig jeg brugte en 40x40 beton flise og nogle halv bløde gummifødder det fjernede alle vibrationer i mit gulv

Wymax
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 08 April 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 09 Oktober 2003 kl. 17:32 | IP-adresse registreret  

Jeg snakkede engang med Audiovector angående netop problemet med højttalere på trægulv. De mente at den bedste løsning ville være en betonflise på gulvet, og højttalerne med spikes derpå. Jo tungere fliser, jo bedre. Ikke den pæne løsning, men man skal jo ikke kun leve med indretningen, også med lyden
Til top Vis Wymax's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Wymax

obi jon kenobi
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Juni 2003
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 10 Oktober 2003 kl. 11:52 | IP-adresse registreret  

JEg overvejde engang om man ikke kunne lave en slags sandkasse som højtalerne står i. Jeg forestiller mig, uden at vide noget om det, at det kunne reducere resonansernes mulihged for  at komme fra højtaleren til gulvet. Er der nogen der har prøvet det?

Rockefoten
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 September 2003
Lokalitet: Norge
Sendt: 10 Oktober 2003 kl. 16:49 | IP-adresse registreret  

Audiovector står jo på et vis allerede på en plate... Selv om den ikke er spesielt tung... Jeg lurer på om man kanskje kan bruke noe som tar opp vibrasjonene under platen også... en halvkuleformet skugummiting f.eks
Til top Vis Rockefoten's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Rockefoten

Guests
Gæst
Gæst

Ikke registreret bruger

Bruger siden: 25 Januar 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Online
Sendt: 10 Oktober 2003 kl. 17:19 | IP-adresse registreret  

Hej.

Prøv SD-fødder, skulle være endnu bedre end spikes og give ekstra "slam"/dynamik i bassen.
Og så er prisen til at gå til.

Mvh.

Til top Vis Guests's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Guests

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes